Gå til innhold

Nyord som du hater - virkelig hater!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kleint har jo vært i åresvis. Det er ikke et nyord som har dukket opp. En grandtante av meg brukte det og hun døde på 1980-tallet. 

Man kan klare det om man går inn for det. Det er en talefeil. Jeg fikk logoped i min tid. 

Cis-kvinne. Vil heller da si biologisk kvinne fordi det er det man er. Jeg skal ikke ha en tåpelig merkelapp på meg. 

Anonymkode: 76210...da1

Behøver ikke si biologisk kvinne heller. Er vi født kvinne så er vi kvinne, de ikke aksepterer at de er født med ett kjønn får kalle seg hva de vil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasseringen av ordet ikke.

Jeg ikke har den hjemme akkurat nå.

Når jeg har ikke tatt hjemmetest. 

Anonymkode: 15cb8...bbb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det er mye snakk om «ghosting» på forumet.  Jeg har aldri hørt noen bruke det ordet.  Har forstått at det er å bryte kontakten med noen.  Jeg er redd for at slike ord snikinnføres og ødelegger språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wow, bare wow.

Nei, bare nei.

Osv.

Anonymkode: 1854d...7ac

Jeg nevnte også ordet «wow». Mange sier eller skriver det.  Jeg har tolket det som overrasket, sjokkert, oiiii… imponert osv. selv utbryter jeg oiiii!! eller jøss noen ganger.  På jobben, der de fleste er yngre enn meg, hører jeg ofte WAO!! Jeg, gamla tier still og later som ingenting 🤣

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

hæ? snakker folk virkelig sånn? Aldri hørt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hadde klikket om jeg hadde hørt det. 

Anonymkode: a559f...289

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NoDiablo
Kala skrev (19 timer siden):

Vil ikke kalle det nyord, er mer talefeil og/eller sløvhet. 

Shjylling, shjino, shjole, shjøtt, shjøpe osv. Grøsser i meg hver gang. Voksne folk som snakker som babyer. 

I den anledning, slenger jeg på feil bruk av "Når", som et stort flertall her inne ser ut til å ha erstattet "Da" med.
"Når jeg var barn.."
"Når jeg kom hjem.."
Aargh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
NoDiablo skrev (1 minutt siden):

I den anledning, slenger jeg på feil bruk av "Når", som et stort flertall her inne ser ut til å ha erstattet "Da" med.
"Når jeg var barn.."
"Når jeg kom hjem.."
Aargh!

Vi lærte vel at det het: dengang da, nåtid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (5 minutter siden):

Vi lærte vel at det het: dengang da, nåtid nå.

Den gang  da, hver gang når.

Anonymkode: bcae4...b8e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (10 minutter siden):

hæ? snakker folk virkelig sånn? Aldri hørt

Det er jo bare å lese enkelte innlegg skrevet her inne. Plasseringen av ordet ikke er helt feil. Og jeg får vondt hver gang jeg ser det. Må holde meg for å ikke avspore trådene helt. Men mange utenlandske plasserer ordet feil i tale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er lov å ta med formuleringer som irriterer, så kan jeg nevne "det skjer for en grunn". På norsk heter det "det er en grunn til at det skjer" - vi kan ikke bare oversette alt fra engelsk!! 

Irriterer meg også over "bio-mor" og "bio-far". Kan man ikke bare si mor og far, og hvis det ikke er biologisk mor eller far kan man da heller si det! 

Endret av princeofithilien
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (10 timer siden):

Feil bruk av begrepet "i forhold til".  Det betyr "sammenlignet med". Hvis du ikke kan bytte ut "i forhold til" med "sammenlignet med" i setningen din, er det feil uttrykk å bruke.

Utrolig mange bruker det når de egentlig mener "når det gjelder" eller "med tanke på" eller "angående".

"Vi må ta et møte i forhold til neste års budsjett" er feil. "Jeg har tenkt mye frem og tilbake i det siste i forhold til hvilken utdanning jeg skal velge" er feil!!

I utgangspunktet enig, grøsser av feil bruk av begrepet, men det har flere bruksområder enn kun «sammenlignet med»

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/i-forhold-til/

Når det dreier dreier seg om proporsjoner, som del i forhold til helheten eller noe annet i forhold til en målestokk: Nesen hans er liten sammenliknet med (= mindre enn) en snabel, men stor i forhold til fjeset. (Sammenliknet med blir her noe misvisende.) Nesen er altså forholdsvisstor.

Anonymkode: 9f39c...934

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kleint har jo vært i åresvis. Det er ikke et nyord som har dukket opp. En grandtante av meg brukte det og hun døde på 1980-tallet.

Anonymkode: 76210...da1

Ordet «klein» har kommet inn i det norske språket fra tysk, der det betyr «liten». På norsk har klein i alle år vært synonymt med uvel og syk. Inntil for ti-femten år siden hadde jeg bare hørt ordet blant slekt i Trøndelag. For ti-femten år siden begynner plutselig østlendinger å bruke ordet «kleint» som synonym til pinlig. To forskjellige betydninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Ikke hat-ord, bare et nytt fenomen som jeg ikke har sett før jeg kom inn på KG.  
Mange siterer et innlegg og skriver «dette». Hvorfor skriver dere ikke heller «enig»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Klossmajor skrev (4 minutter siden):

Ordet «klein» har kommet inn i det norske språket fra tysk, der det betyr «liten». På norsk har klein i alle år vært synonymt med uvel og syk. Inntil for ti-femten år siden hadde jeg bare hørt ordet blant slekt i Trøndelag. For ti-femten år siden begynner plutselig østlendinger å bruke ordet «kleint» som synonym til pinlig. To forskjellige betydninger.

Det er det samme på sørlandet.  Man kan være litt klein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Det er det samme på sørlandet.  Man kan være litt klein.

Som i å være uvel og syk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...