Gå til innhold

Vet dere virkelig ikke forskjellen mellom legge og ligge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, du har ikke lagt på sofaen hele dagen. Du har ligget! Du har kanskje lagt puten på sofaen. Og den har ligget!

Å legge, og å ligge er to forskjellige ord!

Har skolen sviktet fullstendig,  eller er du bare litt enkel? Herregud,  det høres så dumt ut!!!

Anonymkode: 737f2...a32

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du har ikke lagt på sofaen hele dagen. Du har ligget! Du har kanskje lagt puten på sofaen. Og den har ligget!

Å legge, og å ligge er to forskjellige ord!

Har skolen sviktet fullstendig,  eller er du bare litt enkel? Herregud,  det høres så dumt ut!!!

Mange skriver litt dialekt. 
hvis du har problemer med rettskrivingen til folk må du finne deg et forum som du kan engasjere deg i som handler om rettskriving. 
folk skriver som de gjør, og så lenge du forstår hva som er skrevet og du har noe å komme med i HI kan du svare, ellers ligg unna. Folk er dritt lei slike som deg 

Anonymkode: 6a5de...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bergensk dialekt. At noen ikke er flinke til å skrive bokmål betyr ikke at de er enkle. Det kan bety feks dysleksi, latskap eller uvitenhet. 

Det finnes viktigere ting i verden dersom du ønsker å engasjere deg. 

Anonymkode: 232c3...7d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette handler ikke om å skrive dialekt. Jeg har bodd i Oslo, på sørlandet,  i Trøndelag og i nord. Alle steder bruker folk feil ord. Sier det, og skriver det. 

Lærerene til mine barn, som skal lære dem norsk, sier " denne boka har lagt her hele uka."

I journalene på jobb skriver folk "pasienten har lagt i senga til frokost."

De bruker feil ord, og det reagerer jeg på. Jada, mye å bry seg om verden. Og det gjør jeg.

Jeg svarer ikke på et spesifikt innlegg, henger ikke ut noen, eller avsporer en tråd.

Men jeg har også lov å skrive skrive spørsmål på et åpent forum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, TS! Er så godt å se at jeg ikke er alene om å irritere meg over dette. 

Anonymkode: 7dd47...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...