Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Camij skrev (På 23.4.2023 den 11.07):

Hei!

Så gøy med denne tråden! Jeg er selv nybegynner innen løping, og savner litt å snakke med andre likesinnede. Føler meg litt aleine i båten når jeg verken løper fort eller langt haha. Har alltid likt å løpe, men aldri noe fast eller ofte (bortsett fra en liten periode når koronaen kom) så rundt nyttår bestemte jeg meg for å gjøre noe med det.

Begynte i januar med rolige joggeturer på mølla. Jogga typisk 20-30 min i 6kmt, økte etterhvert til 7kmt. Husker jeg ble veldig overrasska over at pulsen steig så mye fra å bare jogge kontra å gå i samme fart. Fortsatte med dette ca 1-2 ganger i uka, men i mars hadde jeg et opphold på 3 uker grunnet jobb. Løpte lite intervaller i denne perioden, så det starta jeg med for ca en måned siden. Har også nettopp økt fra 2-3 økter i uka, hvor jeg nå har 1 rolig økt (sone 2), 1 komfortabel/hva jeg føler for - økt (kan være alt mulig) og 1 intervalløkt (sone 4-5). (Sonene har jeg foressten stilt inn etter det jeg tror er makspulsen min, basert på en 3k test for et par år siden). Begynner endelig å merke litt fremgang og nå snuser jeg til og med på å melde meg på et 5kms løp i juni for gøy.

Har fortsatt ikke tatt noen test av noe slag, men løp en tur ute her om dagen i ganske anstrengende tempo (hovedsakelig sone 4), da løp jeg 4,5km på 30 min. Har et stort ønske om å kunne klare 5km på 30 min på det løpet evt, men vet ikke om det er realistisk. Det viktigste er å bare gjennomføre og få et utgangspunkt :D

Men... en ting jeg lurer veldig på.. jeg merker ekstremt stor forskjell på både puls og følelse ved å løpe ute kontra inne på mølle - selv om det er samme fart. Myyye tyngre å løpe på mølle. Noen som vet hva grunnen til det er?

Eks; for et par uker siden løp jeg 30 min ute i behagelig tempo - da kom jeg 4km som tilsvarer 8kmt. Klokka viste at jeg lå ca 50/50 i sone 3 og 4. En uke senere løp jeg nøyaktig det samme, men inne på mølle (8kmt, 2% inc). Det var noe helt annet, mye tyngre, og 50/50 i sone 4 og 5. Skjønner jo at det er forskjell på å løpe inne og ute, men synes det var rart at det var så stor forskjell ved samme tid og samme fart? Noen som har en god forklaring? :) 

2 % stigning er sannsynligvis for mye. Prøv 1 % 😊 Merk også at det ikke er et 1/1 forhold på farten. Tredemøller er kalibrert forskjellig, og mange kan dessverre være veldig unøyaktige.

Og er du sikker på at du løp dønn flatt ute? Var det en løpebane? Hvis ikke kan du jo teste igjen på en slik 😊

Bittelitt nedoverbakke har mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Sandum.PT skrev (På 30.4.2023 den 11.43):

2 % stigning er sannsynligvis for mye. Prøv 1 % 😊 Merk også at det ikke er et 1/1 forhold på farten. Tredemøller er kalibrert forskjellig, og mange kan dessverre være veldig unøyaktige.

Og er du sikker på at du løp dønn flatt ute? Var det en løpebane? Hvis ikke kan du jo teste igjen på en slik 😊

Bittelitt nedoverbakke har mye å si!

Skjønner :) Det var ganske så flatt, klokka viste 4m stigning på hele turen. Takk for tips uansett! Skal teste 1% på mølla etterhvert. Lenge siden jeg har hatt mølleøkt nå siden det er så deilig ute nå, men formen går heldigvis fremover :D 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

For godt tre uker siden kom jeg endelig riktig i gang med sone-trening. Dvs. jeg har løpt økter i langsomt tempo, såkalt 'sone 2'-tempo. Jeg har fablet om sone-trening siden november i fjor, men da var jeg nok kun nysgjerrig Og ikke ordentlig motivert (var for kaldt, for kjedelig, unnskyldninger, blablabla) så jeg pauset det til våren. Jeg følger med på tennis, hører gjerne podcaster, og da French Open begynte, begynte jeg å løpe til en daglig 'recap' av tennisen, som varte en god time. Jeg har løpt med pulsklokke og brukt den til å holde meg i 'sone 2', og det vil si jogget langsomt/gått når/hvis jeg kom over "grensen" til zone 3. Med andre ord, jeg har gitt det en fair sjanse. 

Uken før jeg begynte med sone-trening løp jeg hver dag samme 5k tur i parken/skogen nær meg. Beste tid var 6:11/km, gjennomsnitt var 6:16/km. Etter 2,5 uke med sone-trening løp jeg samme tur igen... resultat 6:11/km. Ingen mirakler, altså. En uke mer med sone-trening (i alt 150 km på tre uker), løp jeg i dag "hjemme-runden" på 2,05 km... som jeg HATER. Jeg liker ikke å pushe meg selv til å løpe hurtig, jeg hater, hater, HATER det. Men jeg skjønner jeg iblant må pushe meg selv ut av min komfortsone. Lang historie kort,  jeg løp hjemmerunden på 10:03 min eller 04:57/km. Det er by far min beste prestasjon noensinne. Forrige gang var (to ganger) i marts, og da var tiden (gjennomsnitt) 10:45 min eller 5:20/km. Jeg har tapt meg litt siden da (tipper fra 78 kg til 75 kg), men slik det føltes da jeg løp turen er jeg på et nytt nivå, kondisjonsmessig, enn før. Jeg tror ikke jeg løp hurtigere på grunn av vekten, men på grunn av grunnformen. 

Og det er jo fantastisk! 

Anonymkode: cbd55...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

K40+

For godt tre uker siden kom jeg endelig riktig i gang med sone-trening. Dvs. jeg har løpt økter i langsomt tempo, såkalt 'sone 2'-tempo. Jeg har fablet om sone-trening siden november i fjor, men da var jeg nok kun nysgjerrig Og ikke ordentlig motivert (var for kaldt, for kjedelig, unnskyldninger, blablabla) så jeg pauset det til våren. Jeg følger med på tennis, hører gjerne podcaster, og da French Open begynte, begynte jeg å løpe til en daglig 'recap' av tennisen, som varte en god time. Jeg har løpt med pulsklokke og brukt den til å holde meg i 'sone 2', og det vil si jogget langsomt/gått når/hvis jeg kom over "grensen" til zone 3. Med andre ord, jeg har gitt det en fair sjanse. 

Uken før jeg begynte med sone-trening løp jeg hver dag samme 5k tur i parken/skogen nær meg. Beste tid var 6:11/km, gjennomsnitt var 6:16/km. Etter 2,5 uke med sone-trening løp jeg samme tur igen... resultat 6:11/km. Ingen mirakler, altså. En uke mer med sone-trening (i alt 150 km på tre uker), løp jeg i dag "hjemme-runden" på 2,05 km... som jeg HATER. Jeg liker ikke å pushe meg selv til å løpe hurtig, jeg hater, hater, HATER det. Men jeg skjønner jeg iblant må pushe meg selv ut av min komfortsone. Lang historie kort,  jeg løp hjemmerunden på 10:03 min eller 04:57/km. Det er by far min beste prestasjon noensinne. Forrige gang var (to ganger) i marts, og da var tiden (gjennomsnitt) 10:45 min eller 5:20/km. Jeg har tapt meg litt siden da (tipper fra 78 kg til 75 kg), men slik det føltes da jeg løp turen er jeg på et nytt nivå, kondisjonsmessig, enn før. Jeg tror ikke jeg løp hurtigere på grunn av vekten, men på grunn av grunnformen. 

Og det er jo fantastisk! 

Anonymkode: cbd55...8db

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 34103...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har tips til gode løpeprogram? ☺️ Holder på å finne formen etter svangerskap, men trenger litt inspirasjon til å variere øktene. Per nå har jeg løpt den samme løypa hver tur med litt for høy puls noen ganger (fordi jeg ikke klarer å jogge med noe særlig lavere pace enn mellom 6-7 minutt per km). Pulsen har gradvis blitt bedre og har fått opp tempoet litt, men føler at fremgangen har stagnert litt når jeg trener så ensformig. 

Vil gjerne prøve ulike typer intervaller, samt forslag til langturer og roligere turer. Alt må kunne gjennomføres ute og ikke være for avansert til å få gjennomført. Har ikke løpebane i nærheten, men kan overtales til å sykle til nærmeste bane for en økt maks en dag i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

K40+

Har kjørt på med 'sone-trening' hele sommeren. Masser av lange, langsomme 'sone 2'-økter mens jeg lyttet til podcaster. 174 km i juni, 139 km i juli (færre løpedager pga. ferie med familien). Skal være ærlig - begynner å bli litt lei av 'sone 2'-økter som tar så lang tid. Løp såkalte hjemmerunden (2,1 km i max tempo) for et par dager siden, hater den, men bruker den til å teste meg selv. Løp på 9:48 min - første gang noensinne jeg har vært under 10 min. Forrige PB var 10:03 min. Mulig at vær/vind gjør lite forskjell, men jeg tror jeg reelt forbedrer meg/min kondisjon med sone-treningen. Det føles som jeg har mer luft og mer power i benene.

Jeg sliter litt med motivasjonen her i august. (I følge løpeloggen min sliter jeg alltid litt med motivasjonen i august..). Kaaanskje et resultat av de 300+ km jeg logget i juni-juli, hvem vet. Jeg får løpt, men det blir mange flere bare-til-parken-intervaller-hjem-igjen økter enn lange 'sone 2'-økter. 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil være med her! Jeg er glad i å jogge, selv om jeg ikke er den raskeste eller sprekeste (eller yngste, jeg er 44). Jeg er ikke egentlig nybegynner, har jogget mer eller mindre regelmessig de siste 5 årene, men jeg føler meg fortsatt som en. Jeg har dessuten gått en del opp i vekt og ned i form det siste året (løping funker dårlig som slankekur, i alle fall for meg, for jeg blir så svinsk sulten!), så jeg kjenner litt at jeg trenger ny motivasjon. 

Jeg løper vanligvis 2 eller 3 ganger i uken. Jeg har løpt stafett én gang, halvmaraton (Bergen City Marathon) 2 ganger og Rosa Sløyfe-løpet 1 gang. Jeg meldte meg på impuls på Bergen City Milen som skal være i september. 

Er det noen her som også skal løpe der? Jeg er som sagt ikke rask, er liten og rund med korte ben 😁Men jeg kan til gjengjeld holde koken en stund. 

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Løp 13 km i 'sone 2'-tempo i morges. Det er en uke siden forrige 'sone 2'-tur, men jeg har gjort intervalltrening. Jeg mistenkte underveis at det var noe galt med pulsmålingen, for jeg måtte løpe raskere enn normalt for å holde pulsen på rett sted. Eller kanskje kroppen trengte en ukes pause. Hvem vet, får se om det er det samme neste gang. 

On 8/25/2023 at 12:02 PM, Harlekin said:

Jeg vil være med her!

Velkommen. :) 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2023 at 3:32 PM, AnonymBruker said:

K40+

Løp 13 km i 'sone 2'-tempo i morges. Det er en uke siden forrige 'sone 2'-tur, men jeg har gjort intervalltrening. Jeg mistenkte underveis at det var noe galt med pulsmålingen, for jeg måtte løpe raskere enn normalt for å holde pulsen på rett sted. Eller kanskje kroppen trengte en ukes pause. Hvem vet, får se om det er det samme neste gang. 

Anonymkode: cbd55...8db

Samme tur i dag, søndag morgen/formiddag. Igjen problemer med pulsmålingen (med Garmin klokke + pulsbelte som jeg fikk til jul, for 8 mnd siden; med påstått batterilevetid på 3 år...  Har konsultert den lokale IT- og alt elektronisk-eksperten AKA mannen som foreslo å bytte batteri på pulsbeltet og se om det var det. Så jeg har jeg gjort, og må løpe et par turer for å se om problemet er løst. 

Anonymkode: cbd55...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom endelig jeg også i gang med løping etter noen år i dvale 😃 Og det var kjempegodt. Løp en tur i skogen rett etter ei skikkelig regnskur. Lukta, synet og få fart i beina gjorde underverker og jeg føler meg motivert til å løpe regelmessig igjen 🌲🏃‍♀️

For å komme igang bruker jeg en app som heter C25K. Den har fått meg i gang før etter lengre pauser. 

Anonymkode: 59e3c...74d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

I dag kom endelig jeg også i gang med løping etter noen år i dvale 😃 Og det var kjempegodt. Løp en tur i skogen rett etter ei skikkelig regnskur. Lukta, synet og få fart i beina gjorde underverker og jeg føler meg motivert til å løpe regelmessig igjen 🌲🏃‍♀️

Anonymkode: 59e3c...74d

Nysgjerrig - hvordan har du holdt deg i form mens du ikke har løpt? (Ettersom du bare kunne springe ut i skoven og få fart i beina?) 

Anonymkode: cbd55...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fikk jeg også lyst til å følge med på. Jeg er kvinne på 40, som en dag i juli i år kom på at jeg skulle prøve å jogge i stedet for å gå på skogsturen med hunden. Da kom jeg ikke langt, for å si det sånn. Men jeg fikk lyst til å prøve igjen.

Så etter det har jeg jogget, bittelitt eller mer, ca. annenhver dag. Og noen av turene har vært skikkelig fine. På fredag kveld, da jeg var sliten og lei etter jobbuka, jogget jeg 6 km i skogen, og det ble den beste treningsopplevelsen jeg kan huske å ha hatt. Perfekt temperatur, løvet som raslet i vinden og alt kjentes bra. Ny personlig rekord på 5 km ble det også. 

Målet mitt er å ha glede av å løpe, og å være i ok form.  Jeg har også en tid jeg vil under på 5 km., samt at jeg har lyst til å klare å løpe 10 km. Men jeg har en utfordring med kontinuiteten. Fordi jeg har små barn og mannen min jobber offshore, har jeg med jevne mellomrom 2-4 uker i strekk hvor jeg ikke bare kan jogge meg en tur. Det blir rusleturer med barn og hund, som er veldig koselig. Men de raske turene med hunden betaler vi naboen for å ta i de periodene. 

Vi har en tredemølle. Den er mannen sin, og jeg liker den virkelig ikke. Jeg brukte den litt nå sist når mannen var på jobb, for å ikke miste piffen og farten. Jeg har pulsklokke, men kan lite om puls, soner og terskel og alt sånt. Det jeg liker, er å ta på meg joggesko, dra ut i skogen og bare løpe. Og så syns jeg det er gøy å følge med på utviklingen i formen gjennom å registrere lengder og tider der ute. Det jeg lurer på er, hvordan holde formen ved like best mulig på en tredemølle i noen uker, når en ikke syns det er gøy i det hele tatt?

 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne tråden fikk jeg også lyst til å følge med på. Jeg er kvinne på 40, som en dag i juli i år kom på at jeg skulle prøve å jogge i stedet for å gå på skogsturen med hunden. Da kom jeg ikke langt, for å si det sånn. Men jeg fikk lyst til å prøve igjen.

Så etter det har jeg jogget, bittelitt eller mer, ca. annenhver dag. Og noen av turene har vært skikkelig fine. På fredag kveld, da jeg var sliten og lei etter jobbuka, jogget jeg 6 km i skogen, og det ble den beste treningsopplevelsen jeg kan huske å ha hatt. Perfekt temperatur, løvet som raslet i vinden og alt kjentes bra. Ny personlig rekord på 5 km ble det også. 

Målet mitt er å ha glede av å løpe, og å være i ok form.  Jeg har også en tid jeg vil under på 5 km., samt at jeg har lyst til å klare å løpe 10 km. Men jeg har en utfordring med kontinuiteten. Fordi jeg har små barn og mannen min jobber offshore, har jeg med jevne mellomrom 2-4 uker i strekk hvor jeg ikke bare kan jogge meg en tur. Det blir rusleturer med barn og hund, som er veldig koselig. Men de raske turene med hunden betaler vi naboen for å ta i de periodene. 

Vi har en tredemølle. Den er mannen sin, og jeg liker den virkelig ikke. Jeg brukte den litt nå sist når mannen var på jobb, for å ikke miste piffen og farten. Jeg har pulsklokke, men kan lite om puls, soner og terskel og alt sånt. Det jeg liker, er å ta på meg joggesko, dra ut i skogen og bare løpe. Og så syns jeg det er gøy å følge med på utviklingen i formen gjennom å registrere lengder og tider der ute. Det jeg lurer på er, hvordan holde formen ved like best mulig på en tredemølle i noen uker, når en ikke syns det er gøy i det hele tatt?

 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

Hei, jeg er på ca samme sted som deg. Hvor lang tid brukte du på 6 km? 

Anonymkode: 7c980...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, jeg er på ca samme sted som deg. Hvor lang tid brukte du på 6 km? 

Anonymkode: 7c980...607

Det er trivelig at det er flere nybegynnere i voksen alder der ute 😊 37 minutter tok den 6 km-turen som var så fin. Det er en løype jeg liker å løpe, med motbakke før en kommer opp på ei slette og plutselig føler seg mye sprekere. Vanligvis tar den ca. 45 minutter. 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en tredemølle. Den er mannen sin, og jeg liker den virkelig ikke. Jeg brukte den litt nå sist når mannen var på jobb, for å ikke miste piffen og farten. Jeg har pulsklokke, men kan lite om puls, soner og terskel og alt sånt. 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

Hvis du ikke liker mølleløp, kan du trene kondisjon med et superhardt sprintprogram.  

Anonymkode: cbd55...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er trivelig at det er flere nybegynnere i voksen alder der ute 😊 37 minutter tok den 6 km-turen som var så fin. Det er en løype jeg liker å løpe, med motbakke før en kommer opp på ei slette og plutselig føler seg mye sprekere. Vanligvis tar den ca. 45 minutter. 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, jeg er på ca samme sted som deg. Hvor lang tid brukte du på 6 km? 

Anonymkode: 7c980...607

Jeg er også godt voksen (44) og om ikke nybegynner på jogging, så i hvert fall amatør. Jeg er ikke rask og løper ikke veldig langt heller, vanligvis. Det viktigste for meg er god form og løpeglede!

Jeg har også en løype jeg ofte løper, der jeg løper i en svingete oppoverbakke i ca. 10-12 minutter (tungt), før det flater ut og blir fint og flatt, før det går nedover igjen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nysgjerrig - hvordan har du holdt deg i form mens du ikke har løpt? (Ettersom du bare kunne springe ut i skoven og få fart i beina?) 

Anonymkode: cbd55...8db

Jeg har trent og vært aktiv hele livet og er naturlig atletisk (og slank). Har hatt en løpepause siden koronaen, men har trent på andre måter (på treningssenter og går mye). Grunnformen er altså god, uavhengig om jeg løper eller ikke. Dessuten var jeg veldig fornøyd med løpeturen fordi jeg hadde lave forventninger.

Kjenner du til C25K? Jeg begynte med trinn 1, og det er 1 min jogging og 1 min gåing. Da jeg var ferdig med det "friløp" jeg hjemover. Ikke store turen i forhold til tidligere løping men altså en veldig god og motiverende start 🙂

Anonymkode: 59e3c...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du ikke liker mølleløp, kan du trene kondisjon med et superhardt sprintprogram.  

Anonymkode: cbd55...8db

Sånn at det er hardt og gir høy puls, men at jeg blir fort ferdig? Det kan høres ut som noe for meg i hvert fall.

Jeg har fått med meg at mange som ønsker å løpe raskere, løper intervaller. Men jeg kan absolutt ikke noe om det. Det blir en slags svært lite systematisk og uplanlagt intervalltrening i skogen, fordi terrenget er kupert med en del ganske bratte bakker. Og jeg liker det, at det ikke bare er rett frem. Så kanskje noen spurter på den mølla er tingen. Den er ikke fancy, og det går ikke an å stille inn mer eller mindre helning på den, så vidt jeg kan se. 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (6 timer siden):

 

Jeg er også godt voksen (44) og om ikke nybegynner på jogging, så i hvert fall amatør. Jeg er ikke rask og løper ikke veldig langt heller, vanligvis. Det viktigste for meg er god form og løpeglede!

Jeg har også en løype jeg ofte løper, der jeg løper i en svingete oppoverbakke i ca. 10-12 minutter (tungt), før det flater ut og blir fint og flatt, før det går nedover igjen :) 

Det høres ut omtrent som min favorittløype. Det er så motiverende å komme til toppen, hvor det plutselig blir lett, og nedoverbakke hjem igjen er definitivt motiverende det også. 

Det er godt å kjenne at det blir lettere og lettere å komme opp de bakkene også, jeg syns bedringen i form merkes best der :)

Anonymkode: 8fd1e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har trent og vært aktiv hele livet og er naturlig atletisk (og slank). Har hatt en løpepause siden koronaen, men har trent på andre måter (på treningssenter og går mye). Grunnformen er altså god, uavhengig om jeg løper eller ikke. Dessuten var jeg veldig fornøyd med løpeturen fordi jeg hadde lave forventninger.

Ok, takk. Var bare nysgjerrig. Min kondisjon (og slank-het) var ikke-eksisterende da jeg begynte å løpe, så det var en litt annen opplevelse..

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjenner du til C25K? Jeg begynte med trinn 1, og det er 1 min jogging og 1 min gåing. Da jeg var ferdig med det "friløp" jeg hjemover. Ikke store turen i forhold til tidligere løping men altså en veldig god og motiverende start 🙂

Anonymkode: 59e3c...74d

Har ikke selv brukt den, men skjønner konseptet, og mange her i tråden anbefaler den. Jeg husker også første gangen jeg fikk oppleve "runner's high"-følelsen.  :) 

Anonymkode: cbd55...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...