Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål ang intervaller. Hva er egentlig forskjellen på 4x4 og 45/15? 

Og når det gjelder disse to øktene, hvor stor variasjon i tempo har dere mellom disse? Jeg ligger på ca samme fart på begge to (10/11kmt) og blir greit sliten uansett. Trodde egentlig at man skulle kunne holde en mye høyere fart på 45/15, men det er ikke mitt tilfelle. Noe jeg gjør feil eller er det bare jeg som har misforstått her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"4x4 intervaller går ut på at man løper med høy intensitet i fire minutter, og deretter gjentar det fire ganger. Pausen mellom hvert intervall eller innsatsperiode er på to-tre minutter, avhengig av hvor hardt du tar i og hvor godt trent du er.

45-15 betyr kort og godt at du skal løpe 45 sekunder, før du har pause i 15 sekunder."     

Jeg måtte google de forskjellige intervalltreningene, så jeg setter inn det over her for andre som lurer. 

Begge intervallutgavene vil trene dine evner til å raskt få opp pulsen og raskt gå ned i puls. Min erfaring er at det er mer smak og behag, og evne, som tilsier hvilken intervall en velger.  For meg ville ikke 45-15 fungere, for omstillingene blir for korte og jeg ville ikke ha greid å få ned pulsen i mellom. Ville ha endt opp med maxpuls under hele økta og ikke hatt ønsket effekt av den.

Jeg bruker "intervaller med fartsøkning" for å få opp tempoet mitt, og den intervallutgaven trives jeg godt med.

Anonymkode: bd0b5...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camij skrev (På 26.9.2024 den 9.06):

Hei!

Har et spørsmål ang intervaller. Hva er egentlig forskjellen på 4x4 og 45/15? 

Og når det gjelder disse to øktene, hvor stor variasjon i tempo har dere mellom disse? Jeg ligger på ca samme fart på begge to (10/11kmt) og blir greit sliten uansett. Trodde egentlig at man skulle kunne holde en mye høyere fart på 45/15, men det er ikke mitt tilfelle. Noe jeg gjør feil eller er det bare jeg som har misforstått her?

Hvis du greier å holde et visst tempo i 4 minutter så skal du nok i teorien kunne løpe fortere i 45 sekunder, men kanskje du tar den for mye ut i første intervall...? 15 sekunders pause er kort, så det er en økt der du bør spare litt på kreftene for å ta det maks ut i siste runde. 

Anonymkode: 3eb9e...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 2.9.2021 den 12.27):

Vi er visst flere som er i gang med jogging, og som vil ha en tråd til å dele fremgang, motgang, tips, råd, motivasjon og alt mulig annet.

Og kanskje er det enda flere i interessert?

Hvem er med? 🥳🏃‍♀️🏃‍♀️
Hva er din historie med jogging?

@Nieve.  @Kepaløk @Bokdamen

Hvorfor  det være jogging/løping? Mange eldre nybegynnere er veldig utsatt for belastningsskader. Hvorfor ikke bare gå? Selv har jeg begynt å gå opp og ned i en bakke. Kan love at man får puls nok av det også! Er ikke så opptatt av å dele eller gjøre det sammen med noen jeg for egen del..

Anonymkode: 36b18...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor  det være jogging/løping? Mange eldre nybegynnere er veldig utsatt for belastningsskader. Hvorfor ikke bare gå? Selv har jeg begynt å gå opp og ned i en bakke. Kan love at man får puls nok av det også! Er ikke så opptatt av å dele eller gjøre det sammen med noen jeg for egen del..

Du kan starte en tråd for "Gåing for nybegynnere; motivasjon- og deletråd"?

Har noen tips til ei økt (jogg, spring, intervall) på 30-60 minutter som de synes er gøy og som får tiden til å fly? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen tips til ei økt (jogg, spring, intervall) på 30-60 minutter som de synes er gøy og som får tiden til å fly? 

Dette var det mest seriøse svaret her inne? I stedet for å hjelpe/støtte folk for å i det hele tatt komme i gang med noe? Få tiden til å fly, liksom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette var det mest seriøse svaret her inne? I stedet for å hjelpe/støtte folk for å i det hele tatt komme i gang med noe? Få tiden til å fly, liksom......

Det er flott at du har begynt å trene med å gå i bakker og at det er en treningsform som passer deg. Er selv "gammel" og har måttet økt belastningen veldig gradvis. Jeg startet også med å gå turer, for så å øke intensiteten og belastningen ved å gå raskere, i bakker og ulendt terreng.  Men du spurte hvorfor det  være jogging, på en tråd med overskrift "Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd", og for meg ville det ha vært mer logisk å spørre om det i en egen tråd, hvis det er en debatt om gåing vs jogging du er ute etter? 

Jeg er i denne tråden fordi jeg endelig har greid overgangen fra trening i gå-form til trening i jogge-form, og vil spørre andre joggere om nybegynnertips. Sliter med at jeg blir demotivert hvis treninga blir ensformig, så spurte derfor etter tips om en "gøyal" økt som gjør at en kanskje glemmer tiden litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må vel ingenting, jeg kombinerer med løping, Intervaller og gåing. Jeg er relativt godt trent og har mye utbytte av gåing, spesielt opp mot løpsøkonomien. 

Gåturene mine varierer jeg på: 

+ Helt rolige gåturer i sone 1-2. Disse kjører jeg dagene jeg har hviledag eller ikke føler for å trene hardt. 

+ Motbakke på tredemølle. Varmer opp, kjører den på maks stinging (15 %) og stiller hastigheten på 5,5-6 slik jeg går i raskt tempo med motbakke 1 time. 

+ Fjellturer med vekt. Har på en liten ryggsekk med litt vekt opp i og går meg en fjelltur slik det svir i lår og muskler. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pyramideintervaller er morsomme. Intervaller på 6 min, 5 min , 4 min, 3 min og 2 min. Jeg går/jogger sakte mellom intervallene som pause. Øk tempoet for hver intervall. Kjører dette settet i 2 omganger, med oppvarming og nedtrapping tar det litt over 1 time. Men hvis du ønsker en kortere økt kan du bare kjøre ett sett. 

Ellers er jeg glad i å kjøre Intervaller på 1 km × 8, jeg går hurtig i mellom intervallene. Med oppvarming tar denne økten meg ganske nøyaktig 1 time. 

Anonymkode: 8b734...74e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er flott at du har begynt å trene med å gå i bakker og at det er en treningsform som passer deg. Er selv "gammel" og har måttet økt belastningen veldig gradvis. Jeg startet også med å gå turer, for så å øke intensiteten og belastningen ved å gå raskere, i bakker og ulendt terreng.  Men du spurte hvorfor det  være jogging, på en tråd med overskrift "Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd", og for meg ville det ha vært mer logisk å spørre om det i en egen tråd, hvis det er en debatt om gåing vs jogging du er ute etter? 

Jeg er i denne tråden fordi jeg endelig har greid overgangen fra trening i gå-form til trening i jogge-form, og vil spørre andre joggere om nybegynnertips. Sliter med at jeg blir demotivert hvis treninga blir ensformig, så spurte derfor etter tips om en "gøyal" økt som gjør at en kanskje glemmer tiden litt. 

Ja, o.k. Jeg har skjønt lunta og holder meg borte herifra som bare er for de i  super joggeform pluss de som er på treningssenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jogge litt for en måneds tid siden, etter samboeren min var med på et løp, og han sa han synes det hadde vært hyggelig hvis vi kunne løpe det sammen neste år. Det er snakk om en 5k :) 

Jeg har for det meste jogget en runde på 2,6km (en tursti rett utenfor døra) - og selv om jeg synes det er tungt ser jeg snittfarten begynner å bli bedre. Startet på 7:40/km, og nå er jeg ofte nede på 6:40/km. I tillegg så klarer jeg å løpe mer sammenhengende, og det føles ikke like drepen. Det er gøy :) Jeg har løpt noen runder på 4km også, men der er snittfarta fortsatt rundt 7:30. Men det er greit foreløpig synes jeg. Jeg har ikke løpt mer enn noen hundre meter de siste 8 årene.

Målet jeg har satt meg til neste år er å løpe 5km på 29 minutter (dvs jeg vil under 30). Går det bedre så blir jeg selvsagt veldig fornøyd :) 

Endret av Nuttery
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jogget litt av og på i de siste årene, på grunn av sykdom, og er nå på min opptrening nummer et eller annet. 🫣

Jeg jogger med og uten hund, og det er himmelvid forskjell. Har greid 4 km av og til på egen hånd, men de fleste gangene så psyker jeg ut av en eller annen grunn. Det sitter alt for mye oppe i hodet! Sliter med å holde jevn tempo når jeg jogger, og starter ofte alt for fort....sukk. En gjennomsnittlig joggetur nå er på 4 km, der jeg må gå 1-3 ganger for å få ned pulsen. Snittfarten under jogginga er rund 8,5 Km/t (7:00) på de turene, men de gangene jeg har greid å jogge sammenhengende så har den vært på litt over 8.

Målet er å komme meg over 9 km/t  (6:40) uten hund, og greie å jogge 5-6 km sammenhengende.

Vi er nok omtrent på samme nivå @Nuttery😊

Jeg håper du får jevn fremgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnitAndCoffee skrev (9 minutter siden):

Har jogget litt av og på i de siste årene, på grunn av sykdom, og er nå på min opptrening nummer et eller annet. 🫣

Jeg jogger med og uten hund, og det er himmelvid forskjell. Har greid 4 km av og til på egen hånd, men de fleste gangene så psyker jeg ut av en eller annen grunn. Det sitter alt for mye oppe i hodet! Sliter med å holde jevn tempo når jeg jogger, og starter ofte alt for fort....sukk. En gjennomsnittlig joggetur nå er på 4 km, der jeg må gå 1-3 ganger for å få ned pulsen. Snittfarten under jogginga er rund 8,5 Km/t (7:00) på de turene, men de gangene jeg har greid å jogge sammenhengende så har den vært på litt over 8.

Målet er å komme meg over 9 km/t  (6:40) uten hund, og greie å jogge 5-6 km sammenhengende.

Vi er nok omtrent på samme nivå @Nuttery😊

Jeg håper du får jevn fremgang. 

Det høres ut som vi er omtrent på samme sted, ja :highfive: 

Jeg ligger som oftest rett oppunder 190 i puls når jeg løper.. Har skjønt at det ikke er så "bra", men den skyter opp dit med en gang jeg begynner å løpe. I begynnelsen var det veldig vondt (altså rent fysisk, følte at kroppen skrek etter å stoppe), men nå går det egentlig helt greit til tross for høy puls.

Her forsøker jeg å jogge sammenhengende istedenfor å fokusere så veldig mye på fart, i alle fall av denne fasen av løpingen. Føler mye sitter i hodet, så jeg prøver å si til meg selv at det er bedre å sakke ned på tempo enn å stoppe. Forsåvidt føler jeg det har hjulpet ekstremt at temperaturen har gått ned. Jeg forsøkte å løpe litt i sommer (25C+ og sol..), og det var altså så vondt. Føler faktisk det er det som har hatt mest og si nå i det siste.

Vi får heie på hverandre! :D Har du noen kortsiktige mål nå? Selv synes jeg små milepæler er motiverende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (23 timer siden):

Det høres ut som vi er omtrent på samme sted, ja :highfive: 

Jeg ligger som oftest rett oppunder 190 i puls når jeg løper.. Har skjønt at det ikke er så "bra", men den skyter opp dit med en gang jeg begynner å løpe. I begynnelsen var det veldig vondt (altså rent fysisk, følte at kroppen skrek etter å stoppe), men nå går det egentlig helt greit til tross for høy puls.

Her forsøker jeg å jogge sammenhengende istedenfor å fokusere så veldig mye på fart, i alle fall av denne fasen av løpingen. Føler mye sitter i hodet, så jeg prøver å si til meg selv at det er bedre å sakke ned på tempo enn å stoppe. Forsåvidt føler jeg det har hjulpet ekstremt at temperaturen har gått ned. Jeg forsøkte å løpe litt i sommer (25C+ og sol..), og det var altså så vondt. Føler faktisk det er det som har hatt mest og si nå i det siste.

Vi får heie på hverandre! :D Har du noen kortsiktige mål nå? Selv synes jeg små milepæler er motiverende!

Heia oss! :highfive:

190 i puls høres litt voldsomt ut ja. 😬 

Jeg sliter også med høy puls, særlig akkurat når jeg begynner å springe. Prøver å ta noen dype åndedrag og riste på skuldrene/armene for å få den ned, og det bruker å hjelpe. Blir uvel når pulsen er over 160, så da må jeg bare prøve å roe ned litt. Bruker ei Garminklokke for å holde oversikt, og vurderer å lage ei økt der jeg får beskjed om når pulsen er over 160 og under 140, slik at jeg lærer meg å regulere intensiteten. 

Mitt kortsiktige mål nå er å greie 4 km uten å psyke ut, også på steder der det er litt motbakker. Må skynde meg å ta så mange økter jeg kan utendørs før snøen kommer! Synes det er fryktelig kjedelig å springe på mølla, men jeg skal prøve å holde det gående i vinter, så da må jeg nok begynne å bruke den mer etter hvert. 

Hva er ditt neste kortsiktige mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sliter med høy puls - hvor fort løper dere?

Jeg er også helt nybegynner, løper ikke lengre enn dere, men har ikke så høy puls. Jeg bruker 30 minutter på 3,5 km, da klarer jeg å holde meg på terskelnivå på puls. Målet mitt er å få opp farten, uten å måtte så veldig mye høyere opp i puls.

Jeg har også vært veldig opptatt av å løpe sammenhengende, men har i det siste begynt å gå innimellom. Jeg ser da at jeg faktisk løper like langt på samme tid, selv om jeg går innimellom. 

Når jeg løper intervaller har jeg høyere puls, men er likevel ikke oppe i 190 (har makspuls på ca. 195). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 år og har en makspuls på 180 i følge NTNU. Når jeg jogger bør jeg ligge under 156 (greier ikke det ennå), men ved intervalltrening så går jeg mye over det (opp til 176). 

Har ikke prøvd å jogge med puls innenfor terskelnivået ennå, og vet ikke hvor langt jeg kommer hvis jeg prøver det. Greier nå å løpe slik at jeg "bare" er i sone 5/maksimalt i 15-20% av turen, men da jeg startet så var jeg der i 50-70% av tiden. Jeg løper 8-9 km/t (7:30-6:40 pr kilometer)

Hvilke hjelpemidler bruker dere til loggføring, inspirasjon etc av klokker, mobilapp'er og annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnitAndCoffee skrev (På 3.10.2024 den 9.45):

Heia oss! :highfive:

190 i puls høres litt voldsomt ut ja. 😬 

Jeg sliter også med høy puls, særlig akkurat når jeg begynner å springe. Prøver å ta noen dype åndedrag og riste på skuldrene/armene for å få den ned, og det bruker å hjelpe. Blir uvel når pulsen er over 160, så da må jeg bare prøve å roe ned litt. Bruker ei Garminklokke for å holde oversikt, og vurderer å lage ei økt der jeg får beskjed om når pulsen er over 160 og under 140, slik at jeg lærer meg å regulere intensiteten. 

Mitt kortsiktige mål nå er å greie 4 km uten å psyke ut, også på steder der det er litt motbakker. Må skynde meg å ta så mange økter jeg kan utendørs før snøen kommer! Synes det er fryktelig kjedelig å springe på mølla, men jeg skal prøve å holde det gående i vinter, så da må jeg nok begynne å bruke den mer etter hvert. 

Hva er ditt neste kortsiktige mål?

Hvis du får til å løpe på 160 i puls så er du i betydelig bedre form enn meg! :highfive: Jeg prøver å tenke at hvis jeg får til å løpe på 180-190 i puls, og det kjennes greit ut, så får det nesten være greit.. Har alltid (fra mange år tilbake) vært vant til at jeg ligger ganske høyt i puls, så jeg prøver å ikke problematisere det for mye. Jeg kan fort ligge på 150-160 bare ved rask gange.

Det høres ut som et godt mål! Jeg synes motbakkene er helt forferdelige. Det er mye slakke lange oppoverbakker her hvor jeg bor, og jeg går helt i kjelleren mentalt av dem. De tar aldri slutt! Men jeg kjenner det sitter mest i hodet, så jeg prøver å kjempe igjennom det. Det blir nok litt mølle her også i vinter tror jeg. Jeg liker egentlig best å løpe på mølla (der er vi forskjellige), men jeg har jobbet hardt med å like bedre å løpe ute.

Målet mitt er faktisk å løpe en 5km. Jeg har meldt meg på en sånn challenge på Garmin-klokka mi om å løpe 5k denne helgen, så da håper jeg jeg får til det. Har tenkt å gjøre et forsøk før jeg drar på nattevakt i kveld :) Krysser fingrene for at jeg fikser det! Synes i utgangspunktet 4km har vært langt nok hittil, men det er verdt et forsøk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

I det siste synes jeg det begynner å bli ganske trått - kaldt og mørkt. Lite fristende å gå ut og løpe i vei.. Har i tillegg hatt mye annet på planen, som har gjort at løpinga har blitt nedprioritert. I morgen tror jeg at jeg skal kjøpe meg en tykkere løpetights og et pannebånd, så kanskje det ikke kjennes så uggent ut når jeg er ute :) 

Prøver å fortsette til vinteren setter inn, så får jeg komme meg inn på mølla igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått trått her også. Det er elgjakt rundt alle skogsveiene jeg trives med å jogge på, og det er også snø på noen. Det er jo egentlig ikke noe unnskyldning....jeg må skjerpe meg.

Bruker skibuksa (langrennsbukse) i overgangen høst-vinter, for den er tett fram og luftig bak knærne. Jeg trives ikke med å jogge på is og snø, så mølletiden kryper nærmere og nærmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnitAndCoffee skrev (1 time siden):

Har gått trått her også. Det er elgjakt rundt alle skogsveiene jeg trives med å jogge på, og det er også snø på noen. Det er jo egentlig ikke noe unnskyldning....jeg må skjerpe meg.

Bruker skibuksa (langrennsbukse) i overgangen høst-vinter, for den er tett fram og luftig bak knærne. Jeg trives ikke med å jogge på is og snø, så mølletiden kryper nærmere og nærmere. 

Snø også ja…. Det var tidlig, men du bor kanskje litt lenger nord enn meg! Skjønner at du må frem med tykkere tøy. Usj.

Her løp jeg nettop 5km på 36:46 - så det er jeg fornøyd med. Synes det går lettere og lettere om dagen, selv om det ikke går så fort. Har løpt 5km et par ganger nå, og ligger rundt den tiden der. Er i grunn bare fornøyd med at jeg får til å løpe så langt uten å stoppe noe særlig 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (1 time siden):

Snø også ja…. Det var tidlig, men du bor kanskje litt lenger nord enn meg! Skjønner at du må frem med tykkere tøy. Usj.

Her løp jeg nettop 5km på 36:46 - så det er jeg fornøyd med. Synes det går lettere og lettere om dagen, selv om det ikke går så fort. Har løpt 5km et par ganger nå, og ligger rundt den tiden der. Er i grunn bare fornøyd med at jeg får til å løpe så langt uten å stoppe noe særlig 😄

Bor uti huttiheita 😂

Skal ut i ettermiddag og se hvordan formen er. Må jo det når jeg ser at andre greier det! Skal ta med meg drahjelp (bikja) og se om jeg greier å bli stiv og støl. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...