Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Harlekin skrev (3 timer siden):

Senk farten helt i oppoverbakkene, gå eller småjogg med korte skritt. Tiden du taper, tar du igjen på flaten og nedover! Ta vann og næring på drikkestasjonene. 

Store Lungegaardsvann er litt tøff fordi det er langt uti løpet og det er fortsatt endel igjen, enig med deg. Mitt tips er å løpe i eget tempo (på terskel), fokuser på at når du er ferdig med vannet er det ikke så mange kilometrene igjen, og det er koselig å løpe med folkejubel, alle som løper 5 kilometer og alle barna.

Jeg gruer meg litt til den korte, men bratte bakken på Nordnes. Her vet jeg av erfaring av beina føles som bly :sukk:

Takk for tips. Den bakken på Nordnes er døden. Jeg går opp den. Og når man kommer opp så er det svak stigning ut mot Nordnes, er hardt å begynne å løpe igjen der etter å ha gått bakken.. litt redd i å havne midt i barneløpet, slapp akkurat unna i fjor😅

Anonymkode: c519a...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for tips. Den bakken på Nordnes er døden. Jeg går opp den. Og når man kommer opp så er det svak stigning ut mot Nordnes, er hardt å begynne å løpe igjen der etter å ha gått bakken.. litt redd i å havne midt i barneløpet, slapp akkurat unna i fjor😅

Dødens bakke 😁 Kjenner meg igjen med den svake stigningen mot Nordnes, ja! Men veldig deilig med den lange nedoverbakken etterpå. Så er det bare sjarmøretappen igjen! Lykke til med løpet :blomst: Hvilken pulje løper du i? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Harlekin skrev (8 timer siden):

Dødens bakke 😁 Kjenner meg igjen med den svake stigningen mot Nordnes, ja! Men veldig deilig med den lange nedoverbakken etterpå. Så er det bare sjarmøretappen igjen! Lykke til med løpet :blomst: Hvilken pulje løper du i? 

Jeg legger meg i den bakerste puljen 😅🏃‍♀️ hva med deg? Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg legger meg i den bakerste puljen 😅🏃‍♀️ hva med deg? Lykke til ❤️

Jeg også! Mitt mål er å gjennomføre med stil 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Børster støv av denne tråden jeg. Jeg har nettopp begynt på nytt løpeprogram. Bruker appen Runna. Nå har jeg ikke kommet så langt ennå, men så langt synes jeg det er veldig motiverende. Liker at øktene er forskjellige og at de har ulike mål. Tidligere har jeg bare hatt distansemål for treningen. Løpe 5km, løpe 3km osv uten noen struktur ellers. Her skal jeg for eksempel løpe 1km i den farten, 1km i en annen fart osv. Får tilbakemeldinger i hodetelefonene om hvor fort jeg skal løpe, om jeg løper for fort eller for sakte eller akkurat passe. Andre som har erfaringer med appen eller tilsvarende løsninger?

Anonymkode: 01fec...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker også Runna☺️ Jeg hadde trent minimalt før jeg startet og hadde mine tvil om at jeg ville klare å løpe 5 km på kun 8 uker, men fulgte planen slavisk og gjennomførte 10 min raskere enn jeg hadde estimert. Har begynt ny plan for å bli raskere og denne er enda mer variert synes jeg, som passer meg utmerket☺️ Trener også styrke via appen, de øktene er jeg veldig fornøyd med☺️ Absolutt verdt hver eneste krone, synes jeg får alt jeg trenger i den appen og ikke minst at jeg er helt skadefri.

Anonymkode: 0dc9d...9ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker også Runna☺️ Jeg hadde trent minimalt før jeg startet og hadde mine tvil om at jeg ville klare å løpe 5 km på kun 8 uker, men fulgte planen slavisk og gjennomførte 10 min raskere enn jeg hadde estimert. Har begynt ny plan for å bli raskere og denne er enda mer variert synes jeg, som passer meg utmerket☺️ Trener også styrke via appen, de øktene er jeg veldig fornøyd med☺️ Absolutt verdt hver eneste krone, synes jeg får alt jeg trenger i den appen og ikke minst at jeg er helt skadefri.

Så gøy å høre! Jeg klarer ikke helt tro på tiden de estimerer etter gjennomføring av disse ukene, men jeg blir uansett ikke dårligere enn utgangspunktet mitt, så forbedring blir det uansett! Jeg har funnet ut av man sparer en god del på å kjøpe gavekort via nettsiden deres, så det har tenkt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så gøy å høre! Jeg klarer ikke helt tro på tiden de estimerer etter gjennomføring av disse ukene, men jeg blir uansett ikke dårligere enn utgangspunktet mitt, så forbedring blir det uansett! Jeg har funnet ut av man sparer en god del på å kjøpe gavekort via nettsiden deres, så det har tenkt å gjøre. 

Jeg korrigerte den tiden som var estimert, tror det var 30 minutter.. Jeg var heller ute etter løpegleden istedenfor fart i begynnelsen, farten jobber jeg med nå som løpegleden er på plass☺️ Hold ut de ukene som er planlagt, jeg syntes det var gøy å se tilbake på progresjonen hvis jeg hadde en dårlig dag☺️ Og det blir mer variert etterhvert, ihvertfall når du er ferdig med den første planen☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prøver igjen og få på plass joggerutine. Har jogget litt før, men nå er jeg motivert igjen. Har lastet ned Runna og skal prøve å følge den. Hadde første løp i går og egentlig er jeg morgenløper . Men er blitt lat på morgenen, så i går løp jeg på kvelden. Og det var egebtlig ganske deilig. Så satser på( skal) ny tur i morgen. 

Anonymkode: 3840c...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Til dere som bruker Runna-appen: Er det bra programmer/opplegg der som er gratis? Eller må man betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacuzzi skrev (2 timer siden):

Til dere som bruker Runna-appen: Er det bra programmer/opplegg der som er gratis? Eller må man betale?

Var ganske lite der da jeg sa opp premium-abonnementet mitt. Mener å huske at man får tilgang til å sette opp et program og synke den første uka, men ikke de neste ukene. Du kan vel se øktene, men ikke få de opp på klokka eller få loggført de i appen. 

Min konklusjon etter å ha testet litt er at gratis-versjonen funker som en test for å se om man liker appen og funksjonene, men at det er mange andre gratisprogrammer som blir bedre (for eksempel bare laste ned et program i PDF-form), siden man uansett ikke får logget i appen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren er tiden for stagnasjon. Har blitt i dårligere form enn for 2-3 måneder siden selv om jeg har trent som vanlig😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
KaBom skrev (På 23.7.2024 den 12.54):

Var ganske lite der da jeg sa opp premium-abonnementet mitt. Mener å huske at man får tilgang til å sette opp et program og synke den første uka, men ikke de neste ukene. Du kan vel se øktene, men ikke få de opp på klokka eller få loggført de i appen. 

Min konklusjon etter å ha testet litt er at gratis-versjonen funker som en test for å se om man liker appen og funksjonene, men at det er mange andre gratisprogrammer som blir bedre (for eksempel bare laste ned et program i PDF-form), siden man uansett ikke får logget i appen. 

Jeg forstår ikke hva du mener med at man ikke får logget i appen? Alle øktene mine logges i appen. Kan ikke sammenlignes med et PDF-program. Jeg har coaching på øret når jeg løper. Den forteller meg hvor langt jeg skal løpe, hvor fort jeg skal løpe og om jeg når hastighetsmålene. Den gir også en oppsummering hver km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg forstår ikke hva du mener med at man ikke får logget i appen? Alle øktene mine logges i appen. Kan ikke sammenlignes med et PDF-program. Jeg har coaching på øret når jeg løper. Den forteller meg hvor langt jeg skal løpe, hvor fort jeg skal løpe og om jeg når hastighetsmålene. Den gir også en oppsummering hver km. 

I gratis-versjonen? Da har de sikkert endret det siden jeg prøvde. Jeg fikk kun tilgang til den første uka da jeg hadde gratis-versjonen. Måtte betale for å fortsette å logge etter uke 1. Men jeg fortsatte da å bruke premium en stund før jeg gikk over til noe annet, så akkurat hvordan Runna Free er nå vet jeg ikke. :)

Anonymkode: 3eb9e...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I gratis-versjonen? Da har de sikkert endret det siden jeg prøvde. Jeg fikk kun tilgang til den første uka da jeg hadde gratis-versjonen. Måtte betale for å fortsette å logge etter uke 1. Men jeg fortsatte da å bruke premium en stund før jeg gikk over til noe annet, så akkurat hvordan Runna Free er nå vet jeg ikke. :)

Anonymkode: 3eb9e...b8a

Ja, du har selvsagt kun tilgang til programmet innenfor gratisperioden eller den perioden du har betalt for. Det er jo åpenbart. Men å si at man like gjerne kan bruke et PDF-progam blir uansett feil. For man får jo mer fra Runna enn kun programmet. FOr meg hjelper det veldig at "noen" forteller meg når jeg løper for sakte, for fort, hvor lenge det er igjen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve ei uke gratis på Runna og se hvordan det er. Bruker Garmin til å loggføre, men jeg har ikke prøvd programmene deres ennå.

Trenger sårt noen som kan snakke til meg under løpinga, for jeg psyker ut så alt for fort! 90% av formen min sitter i hodet, og nå er det skikkelig vanskelig å motivere meg til tur/holde ut.

Har noen tips til musikk med 150 bpm, eller løpemusikk generelt? 150 bpm er skrittfrekvensen min, og når musikken stemmer, så går det så mye lettere!

K48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
KnitAndCoffee skrev (5 timer siden):

Skal prøve ei uke gratis på Runna og se hvordan det er. Bruker Garmin til å loggføre, men jeg har ikke prøvd programmene deres ennå.

Trenger sårt noen som kan snakke til meg under løpinga, for jeg psyker ut så alt for fort! 90% av formen min sitter i hodet, og nå er det skikkelig vanskelig å motivere meg til tur/holde ut.

Har noen tips til musikk med 150 bpm, eller løpemusikk generelt? 150 bpm er skrittfrekvensen min, og når musikken stemmer, så går det så mye lettere!

K48

Søk på 150 bmp på spotify så får du opp spillelister med sanger som har riktig rytme. Ellers lønner det seg å jobbe seg opp til 280 bpm for å redusere belastning. 180 bpm - musikk hjelper.

Du kan lage treningsøkter på Garmin, og forhåndsbestemme tempo, så vil en stemme fortelle deg om du løper for sakte, for fort eller passe. Jeg lager alltid øktene mine på garmin, for da forteller stemmen meg når oppvarming er ferdig, når jeg skal jogge ned, jeg kan legge inn intervallene mine der slik at stemmen holder rede på intervall og hviletid. Garmin connect appen er genial slik synes jeg.

Anonymkode: e112d...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søk på 150 bmp på spotify så får du opp spillelister med sanger som har riktig rytme. Ellers lønner det seg å jobbe seg opp til 280 bpm for å redusere belastning. 180 bpm - musikk hjelper.

Du kan lage treningsøkter på Garmin, og forhåndsbestemme tempo, så vil en stemme fortelle deg om du løper for sakte, for fort eller passe. Jeg lager alltid øktene mine på garmin, for da forteller stemmen meg når oppvarming er ferdig, når jeg skal jogge ned, jeg kan legge inn intervallene mine der slik at stemmen holder rede på intervall og hviletid. Garmin connect appen er genial slik synes jeg.

Mente 180 bpm, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 14.58):

Synes Spotify er dårlig på å finne musikk med rett bpm, og brukere som har laget seg bmp-spillelister er heller ikke så nøye på det. Har også prøvd nettsider der du kan søke på musikk etter bmp, men så var det å få variasjon i musikken da... 
Derfor tar jeg gjerne i mot musikktips 😊

Jeg prøver å få opp skrittfrekvensen, men foreløpig så er jeg en smule "treg". Har et kjempegodt intervall-program der intervallene gradvis blir kortere men raskere, som jeg håper vil gjøre at jeg får opp farten etter hvert. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Sliter veldig med å løpe under 4 minutter per kilometer, selv på korte distanser. Klarer det på en kilometer, men ikke 2 eller 3. Kommer alltid godt over 8 min på 2000 meter, og på siste halvdel av 12 min på 3000. Jeg kan holde nesten samme tempo på 5000 som 3000 og 2000. Det er litt rart at jeg ikke klarer et høyere tempo på så mye kortere distanser.

Jeg trener varierte intervaller, 2000-metere, 3000-metere, 5000-metere og andre løyper rundt den distansen. Likevel er det "umulig" hinder å holde tempoet under 4 min pr. km.

Kondisen bør være god nok. Trener jo variert. Kan det være løpsteknikken som gjør det vanskelig? Løper riktignok mye på asfalt hvor det blir stigninger, og aldri på bane. Det er sikkert en faktor. Ingen baner i nærheten av meg. 

Bør jeg øve på 1000 metere eller 1500 metere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...