Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

K40+

Dagens trening: Løp i terskel-tempo til parken, 1 km. Intervaller: 9 x sprint opp en kort, bratt stigning og 6x tricep dips på toppen. Løp retur, og sprintet (utmattet) de siste 200 m for å få pulsen maks opp. 

Anonymkode: cbd55...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ok, takk. Var bare nysgjerrig. Min kondisjon (og slank-het) var ikke-eksisterende da jeg begynte å løpe, så det var en litt annen opplevelse..

Har ikke selv brukt den, men skjønner konseptet, og mange her i tråden anbefaler den. Jeg husker også første gangen jeg fikk oppleve "runner's high"-følelsen.  :) 

Glemte å nevne at jeg drev aktiv med sprint da jeg var ung, så jeg har nok naturlig "lette ben" 😅 Så jeg må faktisk lære meg å holde igjen, ikke løpe for fort og spare på energien. Hvis ikke holder jeg jo ikke ut. Men jeg elsker altså å løpe, derfor er det så lett og det gleder jeg meg over. Så får jeg heller slite med andre ting i livet ☺️

Jeg har ikke opplevd "runner´s high", tror jeg. Da jeg løpte før kunne jeg oppleve at jeg holdt lengre enn forventet og at jeg satte pris på å se landskapet skli avgårde rundt meg. Hvordan opplever du runner`s high? Skjer det ofte eller bare en gang i blant? 

Anonymkode: 59e3c...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K42 som har vært litt av og på med trening. De siste månedene har jeg trent meg opp igjen med løping. Tunge ben og generelt bare vondt og tungt i starten, men de siste ukene har det løsnet. Har en løype på rundt 7 km med noe oppoverbakker som jeg har pleid å ta gåpauser på toppen av, men i dag så løp jeg ruten kontinuerlig. Passet på å ha rolig fart gjennom hele. 

Og da kjente jeg på det som andre beskriver her. Godfølelsen, gleden av å være ute i behagelig sensommervær. Kroppen jobber jo, pulsen er høy, men det er godt/tungt på en måte, ikke bare vondt der man teller minuttene til det er over som det var i starten. Alle kommer til det punktet dersom man løper regelmessig, og passer på å holde tempoet rolig. 

Jeg er ikke opptatt av tid, vil bare ha en fin økt. Og følelsen etterpå er uovervinnelig 💪

Anonymkode: 53b8f...684

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

K42 som har vært litt av og på med trening. De siste månedene har jeg trent meg opp igjen med løping. Tunge ben og generelt bare vondt og tungt i starten, men de siste ukene har det løsnet. Har en løype på rundt 7 km med noe oppoverbakker som jeg har pleid å ta gåpauser på toppen av, men i dag så løp jeg ruten kontinuerlig. Passet på å ha rolig fart gjennom hele. 

Og da kjente jeg på det som andre beskriver her. Godfølelsen, gleden av å være ute i behagelig sensommervær. Kroppen jobber jo, pulsen er høy, men det er godt/tungt på en måte, ikke bare vondt der man teller minuttene til det er over som det var i starten. Alle kommer til det punktet dersom man løper regelmessig, og passer på å holde tempoet rolig. 

Jeg er ikke opptatt av tid, vil bare ha en fin økt. Og følelsen etterpå er uovervinnelig 💪

7 km kontinuerlig jogging er jo kjempebra uavhengig av tempo

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 53 år og har også oppdaget gleden ved jogging! Har jogget til av og til, men i sommer fikk jeg lyst til å prøve mer systematisk. Jogger ikke fort, ca 7,5-8 km/time. Har en fast runde som tar 1 time. Før måtte jeg ha 2 hviledager mellom hver gang, men nå klarer jeg det annenhver dag. Jogger om morgenen, og merker st jeg gleder meg når jeg våkner. Hører på musikk og har det fint. Og den følelsen etter å ha dusjet, den er bare herlig!!! Deilig å slippe og være avhengig av tidspunkter for å trene gruppetrening på SATS 🙂

Anonymkode: 7c980...607

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2023 at 8:10 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke opplevd "runner´s high", tror jeg. Da jeg løpte før kunne jeg oppleve at jeg holdt lengre enn forventet og at jeg satte pris på å se landskapet skli avgårde rundt meg. Hvordan opplever du runner`s high? Skjer det ofte eller bare en gang i blant? 

Det er nok veldig subjektiv, men for meg er det bare en sånn «dette føles faktisk deilig!?»-følelse når man minst forventer det, og holder på å slite seg helt ut. Altså en «deilig» følelse, ikke en «ruset» følelse (uttrykket kan misforstås).  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok veldig subjektiv, men for meg er det bare en sånn «dette føles faktisk deilig!?»-følelse når man minst forventer det, og holder på å slite seg helt ut. Altså en «deilig» følelse, ikke en «ruset» følelse (uttrykket kan misforstås).  

Håper jeg også får opplevd det ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg trenger litt råd ifm treningen fremover for å klare å jogge over lenger distanse. Jeg var helt utrent når jeg begynte å trene i juli, siden har jeg trent 5 dager i uken med enten gåturer ute på ca 6.5 km eller mølle inne (der holder jeg ikke ut lenge siden jeg synes deg er kjedelig🫣). Jeg har så smått begynt med jogging på mølla, da i hovedsak intervaller med gå/jogg, jogger i 7 km/t. Jeg jogger også litt under gåturen men klarer ikke å holde ut så lenge før jeg må gå igjen. Hvordan kan jeg trene for å klare lengre økter med jogging? Jeg ønsker å kunne jogge lenger, til vinteren må jeg holde meg til mølla og da er det mer tidsbesparende om jeg faktisk kunne jogget der en stund😅 Alle tips mottas med stor takk, og gjerne en god beskrivelse så jeg skjønner hva dere mener. Yes, så amatør er jeg😅

Anonymkode: 0dc9d...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev her for en god stund siden, og har fulgt med på tråden lenge. Har alltid hatt lyst til å jogge, men har liksom aldri klart å jogge mer enn 3-4 min sammenhengende. Men har hatt mye tid til å lese meg opp på diverse ect, og fant ut at jeg har startet med for rask jogging. Så da jeg for 3 uker siden gikk meg en runde begynte jeg å jogge rolig, og klarte å jogge ca 16-17 min i ett (tok ikke tiden eller noe siden jeg tenkte det bare ble ett min eller to.). Merker at det var skikkelig seigt de første 5 min kanskje, før det plutselig slapp og jeg følte jeg kunne jogge i evigheten, men så kom det til et punkt igjen der det ble veldig seigt og jeg ga meg. To dager senere var jeg forberedt, og tok tid og distanse, og det ble 2.6km, og gangen etter ble det 2.7 og etter det ble det 3 km på 20 min.

Og for en lykkefølelse, woho! Dessverre har jeg måttet ta pause pga kirurgisk fjerning av visdomstann(som på dag 8 fortsatt er vondt og dunkende), men da tenkte jeg å stille noen spm så lenge.

Det var ingen problem å jogge de rundene, jeg ble jo støl, og tøyet ut både lår og legger etterpå. Men jeg opplevde etter den siste turen der jeg jogget 3km (og hele runda var 5,3km), at jeg de neste dagene hadde vondt nedover anklene (på sidene, sener kanskje?) Da jeg gikk, spesielt på morgenen. Det er borte nå, men det varte i noen dager. Er det pga overbelastning? Eller bare stølhet? 

Jeg vil jo gjerne gjøre alt riktig denne gangen, og ikke gå på en smell og gi opp før jeg har nådd målene mine (5km/10km). Samtidig er jeg jo dessverre sta, og vil hige etter å slå joggerekord fra gang til gang (er vel noe med å nullstille tankegangen kanskje).

Og nå i starten velger jeg å ta det rolig, og komme opp i 5km jogging, før jeg gradvis øker tempoet. Er det lurt, eller bør jeg øke tempoet før distanse? Siste jeg hadde var snittet på 9.0km/t (6'38"/km), alle jeg møter på som jogger, jogger jo så mye raskere enn meg føler jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2023 den 18.43):

Hei. Jeg trenger litt råd ifm treningen fremover for å klare å jogge over lenger distanse. Jeg var helt utrent når jeg begynte å trene i juli, siden har jeg trent 5 dager i uken med enten gåturer ute på ca 6.5 km eller mølle inne (der holder jeg ikke ut lenge siden jeg synes deg er kjedelig🫣). Jeg har så smått begynt med jogging på mølla, da i hovedsak intervaller med gå/jogg, jogger i 7 km/t. Jeg jogger også litt under gåturen men klarer ikke å holde ut så lenge før jeg må gå igjen. Hvordan kan jeg trene for å klare lengre økter med jogging? Jeg ønsker å kunne jogge lenger, til vinteren må jeg holde meg til mølla og da er det mer tidsbesparende om jeg faktisk kunne jogget der en stund😅 Alle tips mottas med stor takk, og gjerne en god beskrivelse så jeg skjønner hva dere mener. Yes, så amatør er jeg😅

Anonymkode: 0dc9d...9ff

Du kan finne deg et løpeprogram som du faktisk følger opp. Det ligger flere på internett, blant annet tror jeg Løplappet har noen liggende ute hvis jeg ikke husker feil. 

Når jeg har hatt løpepause og skal begynne på igjen liker jeg veldig godt å bruke en app som heter C25K (from couch to 5 km). Det er ca. 3 økter i uke på totalt 30 min. Jeg er på uke 2 nå og min siste økt var slik omtrent: 

1. 5 Minutter gange som oppvarming
2. 1,5 min løping, 2 min gange (4 ganger)
3. 1 min løping, 1 gange (2 ganger)
5. 5. Min gange for å roe ned. 

Så øker løpeintervallene og gåpausene blir kortere og lengre mellom til man til slutt løper 5km sammenhengende (30 min). 

Husk gode sko! Jeg løper alltid ute, det er best (også for beina) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuul skrev (På 6.9.2023 den 9.34):

Det var ingen problem å jogge de rundene, jeg ble jo støl, og tøyet ut både lår og legger etterpå. Men jeg opplevde etter den siste turen der jeg jogget 3km (og hele runda var 5,3km), at jeg de neste dagene hadde vondt nedover anklene (på sidene, sener kanskje?) Da jeg gikk, spesielt på morgenen. Det er borte nå, men det varte i noen dager. Er det pga overbelastning? Eller bare stølhet? 

Kan være du har feil sko 🙂 Fikk det slik jeg også, men ble mye bedre når jeg kjøpte meg skikkelige sko. Kan være du har overpronasjon og da trenger du stabilitetssko  som feks kayano 29 eller 30 eller Saucony Glide 16 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjau87 skrev (4 timer siden):

Kan være du har feil sko 🙂 Fikk det slik jeg også, men ble mye bedre når jeg kjøpte meg skikkelige sko. Kan være du har overpronasjon og da trenger du stabilitetssko  som feks kayano 29 eller 30 eller Saucony Glide 16 🙂 

Takk for svar. Hvordan finner jeg ut om jeg har overpronasjon? Har til nå brukt Levitate s02 fra Tights, skal visst være litt lik hoka. Får forske litt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuul skrev (1 time siden):

Takk for svar. Hvordan finner jeg ut om jeg har overpronasjon? Har til nå brukt Levitate s02 fra Tights, skal visst være litt lik hoka. Får forske litt på det :)

Hvis du har løplabbet butikk der du bor så kan du gå inn der å få testet. Hvis ikke

Screenshot_20230909_162552_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager skal jeg bli bedre på å løpe på mølle ?? Det er altså SÅ kjedelig. Når det i tillegg er nesten uutholdelig varmt på sentret så blir det ikke lange økter desverre. Å løpe to timer i skogen gjør meg ikke noe, men en halvtime på mølla å jeg holder på å spy av kjedsomhet. Vil helst løpe ute men greit m mølle når det er glatt, regner, blåser nordavind fra alle kanter eller snør sidelengs (dvs sånn annenhver dag i trøndelag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

horsey skrev (2 timer siden):

Hvordan i alle dager skal jeg bli bedre på å løpe på mølle ?? Det er altså SÅ kjedelig. Når det i tillegg er nesten uutholdelig varmt på sentret så blir det ikke lange økter desverre. Å løpe to timer i skogen gjør meg ikke noe, men en halvtime på mølla å jeg holder på å spy av kjedsomhet. Vil helst løpe ute men greit m mølle når det er glatt, regner, blåser nordavind fra alle kanter eller snør sidelengs (dvs sånn annenhver dag i trøndelag)

Ut fra det du skriver så er det jo absolutt ingen grunn til at du skal tenke på mølleløping en gang med mindre det er typ 2 meter snø eller speilglatt ute! Kjenner folk som liker mølla best uansett uteforhold fordi det jo er teknisk lettere å løpe på mølle. Men der er jo ikke du. Kle deg etter været, hva gjør litt regn når du blir våt innvendig uansett. 

Når du trivs med å løpe to timer i skogen, men spyr av en halvtime på mølle så velger du selvfølgelig skogen hver gang. Vi er i september. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ut fra det du skriver så er det jo absolutt ingen grunn til at du skal tenke på mølleløping en gang med mindre det er typ 2 meter snø eller speilglatt ute! Kjenner folk som liker mølla best uansett uteforhold fordi det jo er teknisk lettere å løpe på mølle. Men der er jo ikke du. Kle deg etter været, hva gjør litt regn når du blir våt innvendig uansett. 

Når du trivs med å løpe to timer i skogen, men spyr av en halvtime på mølle så velger du selvfølgelig skogen hver gang. Vi er i september. 

Joda, men noen dager er det enklere å ta en økt inne- som i går. Har abb for å kunne bruke mølla til vinteren så tenkte jeg kunne «øve» litt når det uansett var dårlig vær (og begynnte å bli mørkt). Har ikke idelle «mørkt og dårlig vær» løpeforhold hjemmefra så må uansett kjøre til et utgangspunkt.

Så derfor hadde det vært kjekkt om jeg kunne likt den mølla litt mer, fått det til å bli litt lettere for meg selv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før dere venner det til nye sko, prøvde nye sko på tredemølle idag rundt 10 min, føltes litt annerledes enn det pleier, litt "strekk" i den ene foten oppver leggen. Er litt mykere enn de jeg hadde tidligere, de andre var nok litt for harde det skal sies. Bruker vel kanskje musklene litt annerledes og er kanskje bare litt uvant.

Litt tåpelig kanskje å poste etter en liten løpetur på møllen men sidne det er mange som har mye erfaring her, og jeg nesten ingen så tenkte jeg å spørre.

Anonymkode: b51b5...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

horsey skrev (På 11.9.2023 den 23.22):

Jeg syns også det er fryktelig kjedelig å løpe på mølle. Og om jeg skal ha kontinuitet i løpingen og beholde formen, så må jeg det i perioder. Vi har ei mølle hjemme, jeg bruker den etter at barna har lagt seg når mannen er offshore og jeg ikke kan løpe ut i skogen. 

I hvert fall, jeg syns det litt bedre med intervalltrening enn annet. Å bare løpe på stedet i samme tempo hele tiden, får jeg helt fnatt av. Og jeg hører på podcast mens jeg løper, evt. musikk hvis det er en hard økt, men ellers funker podcast best. 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns også det er fryktelig kjedelig å løpe på mølle. Og om jeg skal ha kontinuitet i løpingen og beholde formen, så må jeg det i perioder. Vi har ei mølle hjemme, jeg bruker den etter at barna har lagt seg når mannen er offshore og jeg ikke kan løpe ut i skogen. 

I hvert fall, jeg syns det litt bedre med intervalltrening enn annet. Å bare løpe på stedet i samme tempo hele tiden, får jeg helt fnatt av. Og jeg hører på podcast mens jeg løper, evt. musikk hvis det er en hard økt, men ellers funker podcast best. 

Anonymkode: 8fd1e...1d3

Ja jeg må nok prøve meg på noe intervallgreier men jeg kan null å niks om intervaller. Har du noe enkelt å foreslå ? 

Anonymkode: b03ca...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...