Kardinal Skrevet 18. februar 2023 #941 Del Skrevet 18. februar 2023 Vett ikke om det er tatt opp her i tråden, men lurte på hvilken app dere bruker når dere jogger/løper? Jeg har brukt C25K og vært fornøyd med den, men såg at den har begynt å koste penger. Er det noen som har andre tilsvarende app å anbefale som er gratis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #942 Del Skrevet 18. februar 2023 3 hours ago, Kardinal said: Vett ikke om det er tatt opp her i tråden, men lurte på hvilken app dere bruker når dere jogger/løper? Jeg har brukt C25K og vært fornøyd med den, men såg at den har begynt å koste penger. Er det noen som har andre tilsvarende app å anbefale som er gratis? Æsj. Jeg tenkte jeg skulle starte på den igjen neste uke etter lang tids pause pga skade. Jeg vet at noen klokker har det inne som et treningsopplegg, så vil tro at det skal finnes andre apper som har det også! Anonymkode: 68ca8...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #943 Del Skrevet 19. februar 2023 Kardinal skrev (6 timer siden): Vett ikke om det er tatt opp her i tråden, men lurte på hvilken app dere bruker når dere jogger/løper? Jeg har brukt C25K og vært fornøyd med den, men såg at den har begynt å koste penger. Er det noen som har andre tilsvarende app å anbefale som er gratis? Trenger du en app, da? Finner gratis program på nettet. http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Anonymkode: 53b8f...684 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #944 Del Skrevet 19. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Trenger du en app, da? Finner gratis program på nettet. http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Anonymkode: 53b8f...684 Trenger ikke app, men er veldig kjekt å få på øret når man skal gå og når man skal løpe så slipper man å tenke selv. Er litt vanskelig å vite når man har løpt i 400m uten en app eller uten å måle på forhånd, med mindre det er på løpebane. Anonymkode: 68ca8...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #945 Del Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trenger ikke app, men er veldig kjekt å få på øret når man skal gå og når man skal løpe så slipper man å tenke selv. Er litt vanskelig å vite når man har løpt i 400m uten en app eller uten å måle på forhånd, med mindre det er på løpebane. Anonymkode: 68ca8...b28 Skjønner det, men slike programmer er VELDIG generelle. Dersom formen din er bedre enn planen tilsier, eller at du har falt litt bakpå, så er det ingenting i veien for å kjøre ditt eget løp. Målet er å klare å jogge 5 km/30 min sammenhengende. Så får det ta den tiden det tar. Anonymkode: 53b8f...684 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
horsey Skrevet 19. februar 2023 #946 Del Skrevet 19. februar 2023 Jeg betaler på treningsstudio for å kunne bruke mølle ved dårlig vær, så i dag ble det ei mølleøkt som jeg egentlig er godt fornøyd med. Jeg skjønner det egentlig ikke men jeg synes jeg løper fortere ute enn på mølla ? Siden jeg i dag følte meg ganske bra (har vært syk) så satser jeg på at jeg nå kan pushe både fart og distanse igjen. Men det er jo latterlig kjedelig, føles som 30-45 min av livet som står stille 😂 Måtte det snart bli vår (og sommer 🤩) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #947 Del Skrevet 19. februar 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner det, men slike programmer er VELDIG generelle. Dersom formen din er bedre enn planen tilsier, eller at du har falt litt bakpå, så er det ingenting i veien for å kjøre ditt eget løp. Målet er å klare å jogge 5 km/30 min sammenhengende. Så får det ta den tiden det tar. Anonymkode: 53b8f...684 For meg er å kjøre mitt eget løp å ligge på sofaen 😅 blir mer motivert av et program, og det er også fint for å ha en grei progresjon i starten for å unngå at man pusher for hardt en økt og aldri løper igjen. Anonymkode: 68ca8...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #948 Del Skrevet 3. mars 2023 Jeg er igang med løpingen igjen! Uke 2 på c25k, og det i et høyere tempo enn sist. Ganske fornøyd med det. Har bare løpt på mølle foreløpig siden været her ikke akkurat er så veldig fint om dagen, men syns egentlig det er greit for da har man full kontroll på tempoet. Bruker dere en app for å registrere løpingen ala Strava eller lignende? Hvilken er dere mest fornøyd med? Anonymkode: 68ca8...b28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kepaløk Skrevet 10. mars 2023 #949 Del Skrevet 10. mars 2023 Jeg har holdt på en stund, men er fortsatt skikkelig nybegynner. Jeg er tjukk, derfor forbeholder jeg meg retten til å være fornøyd med dagens økt på mølla. Det går ikke spesielt fort, men hvis noen hadde sagt for noen år siden, at jeg skulle jogge over halvparten av en mil, hadde jeg nektet å tro de. Tro meg, hvis jeg klarer dette så er det muligheter for alle! 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #950 Del Skrevet 14. mars 2023 Jeg begynte å jogge under nedstengingen da jeg ikke lenger kunne trene på senter. Var i helt ok form, men overhodet ikke vant til å jogge. Løsningen for min del, var å høre på spennende podcaster. Etter et års tid, løp jeg ei mil på ca ei time. Ingen knalltid, men en seier for meg å løpe ei mil sammenhengende uten å måtte gå. Nå løper jeg mest på tredemølle siden det er så mye snø ute, men har såvidt prøvde meg utendørs i år og synes det er veldig godt å få frisk luft. Anonymkode: f4b7c...731 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #951 Del Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 18.48): Bruker dere en app for å registrere løpingen ala Strava eller lignende? Hvilken er dere mest fornøyd med? Jeg har ikke prøvd så mange, men jeg liker denne: http://sportractive.com/ Dessverre bare for Android. Anonymkode: 83641...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #952 Del Skrevet 20. mars 2023 K40+ Morgentur søndag: 16,1 km, 6:33 /km. Anonymkode: cbd55...8db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 25. mars 2023 #953 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg har løpt i mange, mange år i varierende grad og har til tider vært i ganske god form. Men jeg har ingen peiling på soner og terskler eller noen av disse begrepene. Har bare løpt variert og kommet i bedre form av det. Men nå har jeg fått pulsklokke som jeg bruker når jeg løper. Og en Garmin-app på mobilen som registrerer alt. Har løpt 5,5 km nylig og hadde makspuls på 187. Mesteparten av tiden løp jeg i sone 5. Ca i 20 av de 28 minuttene jeg brukte. Er det dette som kalles rød sone? Og er det positivt eller negativt at jeg lå så lenge i sone 5? Sier det noe om formen er bra eller dårlig? Jeg er ganske blank på disse tingene, så takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 25. mars 2023 #954 Del Skrevet 25. mars 2023 Anonymburker skrev (2 timer siden): Jeg har løpt i mange, mange år i varierende grad og har til tider vært i ganske god form. Men jeg har ingen peiling på soner og terskler eller noen av disse begrepene. Har bare løpt variert og kommet i bedre form av det. Men nå har jeg fått pulsklokke som jeg bruker når jeg løper. Og en Garmin-app på mobilen som registrerer alt. Har løpt 5,5 km nylig og hadde makspuls på 187. Mesteparten av tiden løp jeg i sone 5. Ca i 20 av de 28 minuttene jeg brukte. Er det dette som kalles rød sone? Og er det positivt eller negativt at jeg lå så lenge i sone 5? Sier det noe om formen er bra eller dårlig? Jeg er ganske blank på disse tingene, så takker for svar! Sonene er relative i forhold til din makspuls, men denne er helt individuell. Kalkulasjonene som klokkene går ut fra er ikke nøyaktige. Hvis du skal løpe etter soner bør du teste og finne din reelle makspuls (med pulsbelte) 😊 Hvis ikke kan du bare løpe på form og variert som du gjør. Generelt kan man si at jo høyere sone du klarer å ligge lenge i, eller jo høyere puls relativt til din makspuls du klarer å ha over tid uten å bygge opp melkesyre (laktat), jo "bedre form" er du i. Så en dårlig trent person klarer ikke å ligge like lenge i sone 5 som en godt trent person. Men så kan det hende for deg at sone 5 på klokka egentlig er sone 4 hvis du har høyere makspuls enn estimert ut fra algoritmen. Videre så har jeg merket at under intensiv løping kan klokker som måler på håndleddet begynne å låse seg på stegfrekvensen eller begynne å surre med andre ting. Pulsbelte er et must om du skal løpe nøyaktig etter soner. Men igjen, å løpe nøyaktig etter soner er ikke nødvendig for å komme i bedre form 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camij Skrevet 23. april 2023 #955 Del Skrevet 23. april 2023 Hei! Så gøy med denne tråden! Jeg er selv nybegynner innen løping, og savner litt å snakke med andre likesinnede. Føler meg litt aleine i båten når jeg verken løper fort eller langt haha. Har alltid likt å løpe, men aldri noe fast eller ofte (bortsett fra en liten periode når koronaen kom) så rundt nyttår bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Begynte i januar med rolige joggeturer på mølla. Jogga typisk 20-30 min i 6kmt, økte etterhvert til 7kmt. Husker jeg ble veldig overrasska over at pulsen steig så mye fra å bare jogge kontra å gå i samme fart. Fortsatte med dette ca 1-2 ganger i uka, men i mars hadde jeg et opphold på 3 uker grunnet jobb. Løpte lite intervaller i denne perioden, så det starta jeg med for ca en måned siden. Har også nettopp økt fra 2-3 økter i uka, hvor jeg nå har 1 rolig økt (sone 2), 1 komfortabel/hva jeg føler for - økt (kan være alt mulig) og 1 intervalløkt (sone 4-5). (Sonene har jeg foressten stilt inn etter det jeg tror er makspulsen min, basert på en 3k test for et par år siden). Begynner endelig å merke litt fremgang og nå snuser jeg til og med på å melde meg på et 5kms løp i juni for gøy. Har fortsatt ikke tatt noen test av noe slag, men løp en tur ute her om dagen i ganske anstrengende tempo (hovedsakelig sone 4), da løp jeg 4,5km på 30 min. Har et stort ønske om å kunne klare 5km på 30 min på det løpet evt, men vet ikke om det er realistisk. Det viktigste er å bare gjennomføre og få et utgangspunkt Men... en ting jeg lurer veldig på.. jeg merker ekstremt stor forskjell på både puls og følelse ved å løpe ute kontra inne på mølle - selv om det er samme fart. Myyye tyngre å løpe på mølle. Noen som vet hva grunnen til det er? Eks; for et par uker siden løp jeg 30 min ute i behagelig tempo - da kom jeg 4km som tilsvarer 8kmt. Klokka viste at jeg lå ca 50/50 i sone 3 og 4. En uke senere løp jeg nøyaktig det samme, men inne på mølle (8kmt, 2% inc). Det var noe helt annet, mye tyngre, og 50/50 i sone 4 og 5. Skjønner jo at det er forskjell på å løpe inne og ute, men synes det var rart at det var så stor forskjell ved samme tid og samme fart? Noen som har en god forklaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #956 Del Skrevet 24. april 2023 Er det noen her som har erfaring med halvmaraton? Vurderer å melde meg på, men er det bare raske løpere som melder seg på sånt? Jeg kommer sikkert til å bruke nærmere 3 timer. Jeg har lyst å ikke bry meg om hva andre tenker, men syns det er litt flaut å komme løpende som sistemann, spesielt siden dette er i min hjemby, Bergen. Det er på lørdag denne uken. Anonymkode: c519a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #957 Del Skrevet 24. april 2023 Jeg er i gang igjen nå endelig. Etter en lang vinter med sykdom og skade er det godt å kjenne at man klarer noe igjen (jeg har trent, med ødelagt ankel- det var jo bare litt vondt… tilslutt ble det bare stopp) Det går saktere enn jeg vil men det går fremover. Største seieren er faktisk å komme seg ut å løpe, jeg hadde bestemt meg i går for at nå SKAL jeg løpe 10 km koste hva det koste vil å dørstokkmila var definitivt den tyngste mila. En litt kupert løype på til sammen 11 km ble det på 1 time og nesten 16 minutt. Gikk stort sett alle oppoverbakker. I dag ble det en tung 5 km på latterlige 34 minutt ( det skal sies at jeg på dagen i dag red to hester i tilsammen over 2 timer også) noe jeg definitivt egentlig ikke er fornøyd med- det var periodevis vondt faktisk. Ingen løping i morgen tirsdag, men onsdag står det på planen igjen. Samme 5 km som i dag tror jeg men muligens motsatt vei. K45 Anonymkode: b03ca...056 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 25. april 2023 Forfatter #958 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det noen her som har erfaring med halvmaraton? Vurderer å melde meg på, men er det bare raske løpere som melder seg på sånt? Jeg kommer sikkert til å bruke nærmere 3 timer. Jeg har lyst å ikke bry meg om hva andre tenker, men syns det er litt flaut å komme løpende som sistemann, spesielt siden dette er i min hjemby, Bergen. Det er på lørdag denne uken. Anonymkode: c519a...044 @Bokdamen var det ikke det halvmaratonet du løp? Jeg har løpt halvmaraton en gang. Da var det fartsholdere opp til 2:30, men makstiden var mer enn det. På nett finner du resultater fra tidligere år, der kan du se når de siste kom i mål 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #959 Del Skrevet 25. april 2023 Bithiah skrev (3 timer siden): @Bokdamen var det ikke det halvmaratonet du løp? Jeg har løpt halvmaraton en gang. Da var det fartsholdere opp til 2:30, men makstiden var mer enn det. På nett finner du resultater fra tidligere år, der kan du se når de siste kom i mål 😊 Takk for tips, skal gå inn å se ☺️ Anonymkode: c519a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #960 Del Skrevet 30. april 2023 Har dere tips til en nybegynner for å unngå betennelser? Jeg begynte å løpe denne uken, etter noen år i dvale. Har kun løpt 2 ganger, og kjenner det godt i føtter, legger, lår, hofter og rumpe. Jeg blir fort veldig ivrig, og vil løpe hver dag, og vil løpe langt. Så jeg må holde igjen. Hittil har jeg løpt 2 km, med en fart på 6,5 min/t. Hvor ofte tenker dere at jeg kan løpe per uke fremover i starten? Og hvordan og når skal jeg øke fra 2 km? Anonymkode: 83717...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå