Kepaløk Skrevet 9. februar 2023 #921 Del Skrevet 9. februar 2023 Sandum.PT skrev (56 minutter siden): Men dette var jo god hjelp! Bra det bare ikke er meg. Det er nok snart på tide å oppgradere klokken min uansett - og ikke bare på grunn av det heller Er det noen ting med Garmin Forerunner du irriterer deg over da? Garmin Forerunner 955 er modellen jeg har nå. Kun hatt den i en drøy måned, så mulig litt for tidlig til å konkludere med noe. Foreløpig ikke noe jeg irriterer meg over. Opplever den som mer komplisert enn Polar på både godt og vondt. Mye flere muligheter innen trening som jeg ikke har utnyttet enda. Lærer meg fortsatt en del ting, men lett og intuitivt det jeg har vært borti så langt. Elsker også at den er veldig lett å ha på armen og at batteriet varer i to uker selv ved daglig treningsbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 9. februar 2023 #922 Del Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har garmin forunner 735xt. Samt hatt en enda eldre garmin forunner. Nå er jo begge mine klokker utgått. Men hadde også tidligere en polar m430 med pulsbelte. Sånn alt i alt er polar sine klokker enklere å forstå, og jeg opplevde appen enklere tidligere. Men jeg liker garmin bedre, nå som jeg fokuserer på løping og maraton. Kort oppsummert opplever jeg polar som enkel og fancy, og garmin som trofast og stødig. Nå arvet jeg den siste garmin klokka mi, vedkommende som kjøpte den syntes den var for komplisert, og greide ikke å sette seg inn i den. Kan også nevne at den er ikke noe wow til svømming, selv om den skal være grei til det. skulle jeg ha kjøpt ny klokke, hadde jeg absolutt sett på garmin igjen. Anonymkode: 30da0...cb2 Kepaløk skrev (3 timer siden): Garmin Forerunner 955 er modellen jeg har nå. Kun hatt den i en drøy måned, så mulig litt for tidlig til å konkludere med noe. Foreløpig ikke noe jeg irriterer meg over. Opplever den som mer komplisert enn Polar på både godt og vondt. Mye flere muligheter innen trening som jeg ikke har utnyttet enda. Lærer meg fortsatt en del ting, men lett og intuitivt det jeg har vært borti så langt. Elsker også at den er veldig lett å ha på armen og at batteriet varer i to uker selv ved daglig treningsbruk. Tusen takk begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #923 Del Skrevet 13. februar 2023 Jeg jogger flere ganger i uken, kan vel ikke kalles nybegynner lenger nå egentlig, men hvor ligger dere i puls? Jeg har fått bra kondisjon nå men pulsen stiger fort virker det som, ligger mellom 160 - 175 i puls ved rolig jogg, det er ikke plagsomt, ikke andpusten og kan holde meg der i 40 min - 60 min uten problemer. Men når jeg leser rundt så virker det som om mange mener man bør ligge langt lavere. Anonymkode: 0cdc6...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #924 Del Skrevet 13. februar 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jogger flere ganger i uken, kan vel ikke kalles nybegynner lenger nå egentlig, men hvor ligger dere i puls? Jeg har fått bra kondisjon nå men pulsen stiger fort virker det som, ligger mellom 160 - 175 i puls ved rolig jogg, det er ikke plagsomt, ikke andpusten og kan holde meg der i 40 min - 60 min uten problemer. Men når jeg leser rundt så virker det som om mange mener man bør ligge langt lavere. Anonymkode: 0cdc6...5d6 Jeg får helt latterlig høy puls når jeg jogger. Men jeg har funnet ut at jeg har høyere makspuls enn jeg skal ha i følge den formelen man tar på nett. Jeg har en makspuls på 205 så da bli 160 kun i sone 2 for min del, og det stemmer ganske bra. Har du prøvd å teste din egen makspuls? Anonymkode: 68ca8...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 14. februar 2023 Forfatter #925 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg jogger flere ganger i uken, kan vel ikke kalles nybegynner lenger nå egentlig, men hvor ligger dere i puls? Jeg har fått bra kondisjon nå men pulsen stiger fort virker det som, ligger mellom 160 - 175 i puls ved rolig jogg, det er ikke plagsomt, ikke andpusten og kan holde meg der i 40 min - 60 min uten problemer. Men når jeg leser rundt så virker det som om mange mener man bør ligge langt lavere. Anonymkode: 0cdc6...5d6 Måtte sjekke, for jeg bryr meg egentlig ikke noe om puls. Bare tar den farten som føles greit liksom 🤷♀️ Jogger 2-3 ganger i uka, og har gjort det i snart to år. De siste to ukene har jeg stort sett hatt 151-155 i gjennomsnittspuls, dette er turer på 7-15 km. Så hadde jeg 160 på en kortere litt raskere tur en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 14. februar 2023 #926 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg jogger flere ganger i uken, kan vel ikke kalles nybegynner lenger nå egentlig, men hvor ligger dere i puls? Jeg har fått bra kondisjon nå men pulsen stiger fort virker det som, ligger mellom 160 - 175 i puls ved rolig jogg, det er ikke plagsomt, ikke andpusten og kan holde meg der i 40 min - 60 min uten problemer. Men når jeg leser rundt så virker det som om mange mener man bør ligge langt lavere. Anonymkode: 0cdc6...5d6 Jeg er også slik, men mener jeg har høyere makspuls enn alderen og standardformler tilsier. Jeg er i 40-årene og tror jeg har en makspuls på ca 195 (aldri målt skikkelig). Har nå jogget regelmessig i litt over et år (2-3 ganger per uke) og ved rolig jogging klarer jeg nå å komme på ca 160 i snitt, men under det er foreløpig umulig. Jeg kan fint jogge i 1-1,5t med den snittpulsen uten at jeg føler meg utslitt. I løp (5-12 km) ligger pulsen min nærmere 180 i snitt, noe jeg klarer å holde, men det er selvfølgelig slitsomt. Lurer på hva som skal til for å få ned pulsen... Jeg kan jo fortsatt ikke jogge i sone 1 , knapt i sone 2 etter over et år med regelmessig jogging. Lurer på om det er noe galt med meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 14. februar 2023 #927 Del Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg får helt latterlig høy puls når jeg jogger. Men jeg har funnet ut at jeg har høyere makspuls enn jeg skal ha i følge den formelen man tar på nett. Jeg har en makspuls på 205 så da bli 160 kun i sone 2 for min del, og det stemmer ganske bra. Har du prøvd å teste din egen makspuls? Anonymkode: 68ca8...b28 Hvor gammel er du? Ved 160 i puls, bikker jeg akkurat over i sone 3 om makspulsen min er der jeg tror: Pulssone 3 ligger mellom 82,5-87% av din makspuls. For deg som har 195 i makspuls, betyr det at din sone 3 ligger mellom 160 og 169. Jeg klarer kun å ligge under 160 i korte perioder og da kun i lett terreng (slakt nedover/helt flatt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #928 Del Skrevet 14. februar 2023 5 hours ago, Sera D said: Hvor gammel er du? Ved 160 i puls, bikker jeg akkurat over i sone 3 om makspulsen min er der jeg tror: Pulssone 3 ligger mellom 82,5-87% av din makspuls. For deg som har 195 i makspuls, betyr det at din sone 3 ligger mellom 160 og 169. Jeg klarer kun å ligge under 160 i korte perioder og da kun i lett terreng (slakt nedover/helt flatt). Jeg er i 30 årene, og har målt makspuls på over 205, som da gir sone 2 opp til 168 i puls. Poenget mitt er vel at man har veldig individuell puls og den standard regelen ikke alltid stemmer. Mitt tips er å prøve å sjekke makspuls også legge seg i riktig sone utfra dette etterpå. Anonymkode: 68ca8...b28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #929 Del Skrevet 14. februar 2023 Ja, å finne makspuls er viktig for at pulssonene blir rett. Men da er man nødt til å pushe seg gjennom en veldig hard makspulstest. Eller å drite i det og løpe etter følelse og pust. Det som i hvert fall er sant er at man kan ikke kan holde seg i sone 4 i en time "uten ubehag". Har vært borti mange som claimer det. Men da har de regnet makspuls ut fra alder, og ligger høyere individuelt enn det formelen tilsier. Anonymkode: 53b8f...684 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 15. februar 2023 #930 Del Skrevet 15. februar 2023 Formlene jeg har funnet gir meg ikke 195, det er det jeg tror jeg ligger på selv basert på pulsmålinger under trening. Formelene jeg har funnet på nettet gir meg a) 175 b) 188,5 c) 182,2 Ingen av disse er riktige, det vet jeg med sikkerhet, da jeg mange ganger har målt høyere puls enn alle disse tre. På pulsklokka har jeg faktisk sett over 200 også, men lurer på om det er feilmåling. Har ikke mulighet for å koble pulsbelte til klokka mi, så stoler ikke 100% på de høyeste "peakene" jeg har sett. Burde nok ta en makspulstest en gang, men da må jeg ha en bedre pulsmåler enn klokka mi, så det er foreløpig litt tiltak å få det gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
horsey Skrevet 15. februar 2023 #931 Del Skrevet 15. februar 2023 Hiver meg inn i denne tråden igjen for å få litt motivasjon igjen. Jeg løper endel men har vært mye syk og skadet så fremgangen jeg ønsker uteblir litt. Nå løper jeg forde jeg føler jeg MÅ for å komme meg, ikke forde jeg har lyst eller vil. Eller jo, jeg vil jo… men det er så tungt. 7 km i går på 49 minutt, riktignok en dårlig løype pga tidvis meget dårlig føre så egentlig helt grei tid (6,55 sier klokka, ble litt kav i dyp snø) og en 5 km på snøføre på 30 min(6,01) fredag som var veldig bra forsåvidt.Men blir SÅ sliten 😂 Håper å være i gang igjen nå da…. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 15. februar 2023 #932 Del Skrevet 15. februar 2023 (endret) Sera D skrev (8 timer siden): Formlene jeg har funnet gir meg ikke 195, det er det jeg tror jeg ligger på selv basert på pulsmålinger under trening. Formelene jeg har funnet på nettet gir meg a) 175 b) 188,5 c) 182,2 Ingen av disse er riktige, det vet jeg med sikkerhet, da jeg mange ganger har målt høyere puls enn alle disse tre. På pulsklokka har jeg faktisk sett over 200 også, men lurer på om det er feilmåling. Har ikke mulighet for å koble pulsbelte til klokka mi, så stoler ikke 100% på de høyeste "peakene" jeg har sett. Burde nok ta en makspulstest en gang, men da må jeg ha en bedre pulsmåler enn klokka mi, så det er foreløpig litt tiltak å få det gjort Jeg bare gjorde utregningen og kommer til at 180 er 92 % av 195. Jeg kan ikke skjønne at du skal klare å holde det i inntil 12 km? Eller til og med 5 km? ***Hold linjen mens Sandum.PT drar på en lang Google-runde*** Jeg biter i meg dette. Det virker som godt løpstrente kan holde 90 % i en time eller mer. Det er helt sjukt å tenke på. Jeg holder bare noen minutter. Men så har jeg ekstremt lav terskel fordi jeg er veldig dårlig løpstrent. Det er bare å jobbe på - er veldig misunnelig! EDIT: Men nå er jeg ikke så sikker lenger, for det meste jeg har sett målt i en studie er 26 minutter på >90% av VO2-maks, som korrelerer godt med HR på submaksimale hastigheter. Kanskje de som rapporterer at de holder så lenge ikke har funnet sin sanne HR-maks. Endret 15. februar 2023 av Sandum.PT 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 16. februar 2023 #933 Del Skrevet 16. februar 2023 Mange som er så proffe her med måling av puls og soner. Syns dere det er gøy i gå i dybden på det, eller er det for å komme i best mulig form? Jeg liker å holde det enkelt, løper variert og når jeg er i min beste form løper jeg 4,5 min per kilometer i snitt på distanser litt under en mil. Løp 48 min blank på mila i fjor, noe jeg er godt fornøyd med. Nå om vinteren løper jeg riktignok lite, og blir kun en rolig tur i uka. Bare for å holde meg i gang. Så tar motivasjonen seg opp når våren kommer igjen med en formtopp på høsten, som regel. I fjor var jeg nære ved å tukte rekorder som ble satt da jeg var 27/28 år. Målet i år får være å ta dem. Kan ikke bruke alderen som en unnskyldning helt enda (blir 37 i år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #934 Del Skrevet 16. februar 2023 Begynt å småjogge litt på tredemølle etter skade. Ikke mer enn 4 minutter men det er en start. Anonymkode: b51b5...537 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 16. februar 2023 #935 Del Skrevet 16. februar 2023 Anonymburker skrev (2 timer siden): Mange som er så proffe her med måling av puls og soner. Syns dere det er gøy i gå i dybden på det, eller er det for å komme i best mulig form? Jeg liker å holde det enkelt, løper variert og når jeg er i min beste form løper jeg 4,5 min per kilometer i snitt på distanser litt under en mil. Løp 48 min blank på mila i fjor, noe jeg er godt fornøyd med. Nå om vinteren løper jeg riktignok lite, og blir kun en rolig tur i uka. Bare for å holde meg i gang. Så tar motivasjonen seg opp når våren kommer igjen med en formtopp på høsten, som regel. I fjor var jeg nære ved å tukte rekorder som ble satt da jeg var 27/28 år. Målet i år får være å ta dem. Kan ikke bruke alderen som en unnskyldning helt enda (blir 37 i år). Jeg synes bare det er gøy. Trener ikke på en måte som får meg i best mulig form for tiden. Men er opptatt av å kontrollere et litt høyt blodtrykk, som det ser ut til at jeg har suksess med 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #936 Del Skrevet 16. februar 2023 8 hours ago, Anonymburker said: Mange som er så proffe her med måling av puls og soner. Syns dere det er gøy i gå i dybden på det, eller er det for å komme i best mulig form? Jeg liker å holde det enkelt, løper variert og når jeg er i min beste form løper jeg 4,5 min per kilometer i snitt på distanser litt under en mil. Løp 48 min blank på mila i fjor, noe jeg er godt fornøyd med. Nå om vinteren løper jeg riktignok lite, og blir kun en rolig tur i uka. Bare for å holde meg i gang. Så tar motivasjonen seg opp når våren kommer igjen med en formtopp på høsten, som regel. I fjor var jeg nære ved å tukte rekorder som ble satt da jeg var 27/28 år. Målet i år får være å ta dem. Kan ikke bruke alderen som en unnskyldning helt enda (blir 37 i år). For min del er det også bare for gøy. Logger øktene med klokken og da er det med hvor mye man ligger i hver sone. Pleier ikke å styre treningen etter puls, for så flink er jeg ikke. Er jo litt interresant å se om man kan se sammenheng mellom økten og hvilke pulssoner man ligger på. Anonymkode: 68ca8...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 17. februar 2023 #937 Del Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For min del er det også bare for gøy. Logger øktene med klokken og da er det med hvor mye man ligger i hver sone. Pleier ikke å styre treningen etter puls, for så flink er jeg ikke. Er jo litt interresant å se om man kan se sammenheng mellom økten og hvilke pulssoner man ligger på. Anonymkode: 68ca8...b28 En ting jeg faktisk gjør er å styre intensiteten såpass at jeg løper på en hastighet som gjør at jeg når 85 % av makspuls rundt 1,5 - 2 minutter ut i et 4x4-drag. Da vil den ligge mellom 85 - 95 % ut draget, som er det som anbefales 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 17. februar 2023 #938 Del Skrevet 17. februar 2023 (endret) Sandum.PT skrev (På 15.2.2023 den 19.08): Jeg bare gjorde utregningen og kommer til at 180 er 92 % av 195. Jeg kan ikke skjønne at du skal klare å holde det i inntil 12 km? Eller til og med 5 km? ***Hold linjen mens Sandum.PT drar på en lang Google-runde*** Jeg biter i meg dette. Det virker som godt løpstrente kan holde 90 % i en time eller mer. Det er helt sjukt å tenke på. Jeg holder bare noen minutter. Men så har jeg ekstremt lav terskel fordi jeg er veldig dårlig løpstrent. Det er bare å jobbe på - er veldig misunnelig! EDIT: Men nå er jeg ikke så sikker lenger, for det meste jeg har sett målt i en studie er 26 minutter på >90% av VO2-maks, som korrelerer godt med HR på submaksimale hastigheter. Kanskje de som rapporterer at de holder så lenge ikke har funnet sin sanne HR-maks. Det er godt mulig jeg har høyere makspuls enn 195,skal få målt en gang. Poenget mitt var bare at ut fra alder og standardformler, så skulle jeg hatt makspuls på enten a) 175 b) 188,5 c) 182,2. Dette stemmer ikke og jeg har dermed kommet fram til at 195 er nærmere sannheten utfra målinger jeg har gjort på trening. Jeg har lagt det inn på klokka slik at pulssonene er litt nærmere sannheten i alle fall. Godt mulig jeg har makspuls på over 200 også, men det høres høyt ut for en på over 40 år Da jeg løper med snittpuls på ca 180 bpm, så er jeg ganske kjørt etter løpet, men jeg har en vilje av stål, så biter tennene sammen og fullfører. Jeg puster og peser og blir kvalm og svimmel når jeg kommer i mål, men underveis holder jeg ut. Håper jo å få ned denne pulsen på sikt, men vet ikke helt hvordan... Endret 17. februar 2023 av Sera D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 17. februar 2023 #939 Del Skrevet 17. februar 2023 (endret) Anonymburker skrev (23 timer siden): Mange som er så proffe her med måling av puls og soner. Syns dere det er gøy i gå i dybden på det, eller er det for å komme i best mulig form? Jeg liker å holde det enkelt, løper variert og når jeg er i min beste form løper jeg 4,5 min per kilometer i snitt på distanser litt under en mil. Løp 48 min blank på mila i fjor, noe jeg er godt fornøyd med. Nå om vinteren løper jeg riktignok lite, og blir kun en rolig tur i uka. Bare for å holde meg i gang. Så tar motivasjonen seg opp når våren kommer igjen med en formtopp på høsten, som regel. I fjor var jeg nære ved å tukte rekorder som ble satt da jeg var 27/28 år. Målet i år får være å ta dem. Kan ikke bruke alderen som en unnskyldning helt enda (blir 37 i år). Jeg er ikke proff, men litt nerdete av meg Liker apper og det å følge med på hvordan formen utvikler seg over tid. Jeg vet egentlig lite om pulssoner og trening, men prøver å lese meg litt opp. Jeg er litt sånn med alt jeg holder på med. Når jeg begynner med noe, liker jeg å søke informasjon. Pulsklokka og appene jeg bruker, ser jeg på som hjelpemidler til å se om jeg faktisk blir i bedre form av treningen. Slike hjelpemidler hjelper meg å holde motivasjonen oppe over tid, merker jeg. Endret 17. februar 2023 av Sera D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 17. februar 2023 #940 Del Skrevet 17. februar 2023 Sera D skrev (6 timer siden): Det er godt mulig jeg har høyere makspuls enn 195,skal få målt en gang. Poenget mitt var bare at ut fra alder og standardformler, så skulle jeg hatt makspuls på enten a) 175 b) 188,5 c) 182,2. Dette stemmer ikke og jeg har dermed kommet fram til at 195 er nærmere sannheten utfra målinger jeg har gjort på trening. Jeg har lagt det inn på klokka slik at pulssonene er litt nærmere sannheten i alle fall. Godt mulig jeg har makspuls på over 200 også, men det høres høyt ut for en på over 40 år Da jeg løper med snittpuls på ca 180 bpm, så er jeg ganske kjørt etter løpet, men jeg har en vilje av stål, så biter tennene sammen og fullfører. Jeg puster og peser og blir kvalm og svimmel når jeg kommer i mål, men underveis holder jeg ut. Håper jo å få ned denne pulsen på sikt, men vet ikke helt hvordan... Vel, du vil vel kanskje ikke få ned pulsen i et løp? Det er jo også mye som spiller inn, nerver, adrenalin etc. Men jeg vil tro at pulsen i et løp er jevnt høyere enn under trening da man også sikkert presser seg mer? Og da vil du kanskje heller at hastigheten skal gå opp så du løper raskere, heller enn å løpe like raskt på lavere puls? Altså i konteksten konkurranse? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå