Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Gjest Maatte_ha_konto

Jeg er mann, lav (174cm) og har korte muskelfibre. Kraftige lår. Er nok av den eksplosive typen.

-Jeg begynte å jogge pga. invitasjon fra en kollega. Den rusen jeg fikk etter første tur var helt enormt deilig. Jeg fortsatte, tvang meg gjennom korte, men lengre og lengre turer.

Det koster spesielt i starten. Men det er så verdt det. Jeg kunne ca et år/1,5 jogge kontinuerlig over 10km. Har deltatt på flere løp for morro skyld (konkurrer mot meg selv, anbefales!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Agent smith
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint at det funker for deg. Jeg står av når det er kald og kraftig regn man blir gjennombløt av. Ufrivillig vinterbadning er ikke for meg. 

Anonymkode: cbd55...8db

Ja bare det ikke går for langt tid uten at du får trent da. Men går jo alltids an å løpe på mølle inne da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Maatte_ha_konto skrev (1 time siden):

Jeg er mann, lav (174cm) og har korte muskelfibre. Kraftige lår. Er nok av den eksplosive typen.

-Jeg begynte å jogge pga. invitasjon fra en kollega. Den rusen jeg fikk etter første tur var helt enormt deilig. Jeg fortsatte, tvang meg gjennom korte, men lengre og lengre turer.

Det koster spesielt i starten. Men det er så verdt det. Jeg kunne ca et år/1,5 jogge kontinuerlig over 10km. Har deltatt på flere løp for morro skyld (konkurrer mot meg selv, anbefales!)

Hvis du er eksplosiv passer vel korte distanser best for deg. Men kommer jo også litt an på alder da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Agent smith skrev (1 minutt siden):

Hvis du er eksplosiv passer vel korte distanser best for deg. Men kommer jo også litt an på alder da

Jo men jeg liker best å jogge, gjerne opp mot 10km. Styre pulsen underveis for å presse meg uten å måtte avbryte joggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Maatte_ha_konto skrev (52 minutter siden):

Jo men jeg liker best å jogge, gjerne opp mot 10km. Styre pulsen underveis for å presse meg uten å måtte avbryte joggingen.

Ja med litt trening kan man jo ligge mellom 80 og 90 pst av makspuls på 10 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Agent smith said:

Ja bare det ikke går for langt tid uten at du får trent da. Men går jo alltids an å løpe på mølle inne da

Jo, takk. Og takk for øvrige innspill. :) 

Hittil har jeg fått det til. Inklusive turen i dag blir det 25 turer og 5 dager med armtrening hjemme. Jeg har nevnt det før, så beklager hvis det blir gjentagelse, men det var "planen" for desember, og jeg har valgt å fortsette med det i januar. Både på grunn av været og for å få litt variasjon (etter sep, okt, nov). Så i stedet for å følge et fast skjema eller tema, velger jeg etter været. Langturer på solskinnsdager, men tilpasset hvor kaldt det er; intervaller i parken i tåke og yr, osv. (Jeg elsker faktisk å løpe i tåke, det er som å få hele verden for seg selv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært stilt fra meg i det siste, men har ikke sluttet å jogge. Ble få turer i desember pga mye annet som ble prioritert den måneden, men nå er jeg skikkelig i gang igjen og det kjennes bra. Blir 2-3 økter i uka framover. Foreløpig kun turer i rolig tempo og som ikke er kjempelange, men skal øke gradvis i månedene framover. Sliter litt med et kne, så må bygge meg forsiktig opp.

Ser det har vært skrevet litt rundt det å jogge i dårlig og/eller kaldt vær. Selv var jeg veldig negativ til kulde da jeg begynte for ca et år siden. Trodde aldri jeg skulle like å jogge i temperaturer rundt/under 0 gr og heller ikke i vind eller lett regn. Nå er jeg faktisk kommet dit at det er helt greit å jogge på slike dager. Ja, jeg synes faktisk det er litt herlig til og med! Litt kaldt i starten, men blir fort varm :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga astma og fibromyalgi jogger har eg ikke jogget ute siden 10.nov og savne det veldig. Kroppen tåler ikke kulden så godt. Skal også sies at eg har vært forkjølet 2 gang siden da og ikke turt å jogge ute pga lungene. Nå kjennes kroppen/lungene fin ut så lenge det ikke er mer enn -5 ute, men er helsikes mye elg i området så nei takk! 😅 prøver å vedlike holde formen ved tredemølle men maken til kjedelig og tungt i forhold til å løpe ute. Pusten er tyngre, pulsen er høyere og eg teller bokstavelig talt minuttene til eg e ferdig. Noen andre som jogger inne? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
JohnHamish skrev (2 timer siden):

Pga astma og fibromyalgi jogger har eg ikke jogget ute siden 10.nov og savne det veldig. Kroppen tåler ikke kulden så godt. Skal også sies at eg har vært forkjølet 2 gang siden da og ikke turt å jogge ute pga lungene. Nå kjennes kroppen/lungene fin ut så lenge det ikke er mer enn -5 ute, men er helsikes mye elg i området så nei takk! 😅 prøver å vedlike holde formen ved tredemølle men maken til kjedelig og tungt i forhold til å løpe ute. Pusten er tyngre, pulsen er høyere og eg teller bokstavelig talt minuttene til eg e ferdig. Noen andre som jogger inne? 

Du mener vel mindre enn -5 håper jeg🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

5,2 km morgentur, 5:57/km. 63% i sone 4, 33% i sone 3. Medvind og opp ene veien, motsatt den andre. Tre lyskryss. Er det fair å pause klokken når man venter?.

Ang. jogging i dårlig og/eller kaldt vær:

Jeg tror det varierer en del hva folk mener med 'dårlig vær', og kanskje snakker litt forbi hverandre. For mitt vedkommende har jeg nok hatt for uvane å kalle det 'dårlig vær', når jeg ikke har klær som fungerer til det været. Jeg vet for eksempel ikke hva jeg skal gjøre med kraftig regn, når det bare er et par grader pluss. (Jeg snakker om regn som kommer i så store mengder, og er så kald, at kroppsvarmen ikke kan følge med). Men jeg vet også at det skjer såpass sjeldent og kortvarig, at det ikke er "sesong-ødeleggende" for meg om jeg må bli hjemme på en slik dag.  

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
JohnHamish skrev (2 timer siden):

😂 så klart

Ikke meningen å være kuk språkpoliti. Men blir alltid irritert når folk skriver at -10 er mer enn -5 feks😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger inne på tredemølle når været (eller egentlig føret) er for dårlig. Er skikkelig pyse på glatta, og vanlig piggsko fungerer ikke godt nok. Går turer med sånn kjettingaktig pigger, men det er skikkelig ubehagelig å jogge på.

Tredemølle er uendelig mye mer kjedelig enn skog og mark. Prøver å gjøre det litt mer spennende med intervaller og lager rare regler i hodet mitt. Sånn type jogge nå til x antall kalorier. Gå i fire minutter med 12 i stigning. Bytte når neste hele kilometer er nådd. Ikke se ned på displayet før jeg har telt til 100. Bare rare, vilkårlige tanker, men får tiden til å gå litt fortere :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Agent smith said:

Ikke meningen å være kuk språkpoliti. Men blir alltid irritert når folk skriver at -10 er mer enn -5 feks😄

😅 blander bestandig mer og mindre når det gjelder temp så det går helt greit for meg å bli retta på

For å få tiden til å gå på mølla tell eg alltid. Kommer alltid til ca 200 på 20 min. I dag satte eg opp ei spille liste og talte sangene også 😜 eventuelt spille litt PoGo om eg sliter veldig 

Endret av JohnHamish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (På 14.1.2023 den 17.25):

😅 blander bestandig mer og mindre når det gjelder temp så det går helt greit for meg å bli retta på

For å få tiden til å gå på mølla tell eg alltid. Kommer alltid til ca 200 på 20 min. I dag satte eg opp ei spille liste og talte sangene også 😜 eventuelt spille litt PoGo om eg sliter veldig 

Sist så jeg på Friends mens jeg jogget på mølla. Har jo selvfølgelig sett det før men likevel såpass morsomt at jeg fikk tiden til å gå. Uten noe tidsfordriv er det utrolig kjedelig å løpe på mølle så jeg løper helst ute. 

Anonymkode: 7ad13...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvilken erfaring har dere med Polar sin "kardiobelastning"? Jeg er relativt utrent som løper, men nå som jeg har fått mølle har jeg begynt. Jeg kjører intervaller for å få mest ut av minst, men opplever denne kardiobelastningen som svært demotiverende.

Jeg trener tre ganger per uke og har én klassisk 4x4-økt på 85 - 95 % av makspuls og to kortintervalløkter med enten 16 drag på 60 sekunder med 30 sekunders pause, eller 30 sekunders arbeid og 60 sekunder pause, alt etter hva jeg føler for.

Dette gjør at jeg har økter på 35 - 50 minutter der jeg jobber mye i sone 4 og 5. I starten hadde ikke klokka noe data og skrek at jeg var overbelastet, skadet og nærmest død.

Nå med en gang den har fått 28-dager data sier den at kardiobelastningen min er "opprettholdt" og at jeg vil bli i dårligere form hvis jeg fortsetter slik. Og akkurat DET må jo bare være tull hvis jeg skjønner noe som helst om treningsadaptasjoner hos nybegynnere som meg selv.

Andre erfaringer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte meg aldri på Polar sin kardiobelastning. Først tok det lang tid før den lærte seg mitt treningsmønster og mengde. Og etter det så var den ekstrem sensitiv på alle endringer.

Flyttet jeg en treningsøkt til dagen etter normalt, så var jeg underbelastet og fikk beskjed om at formen ville forsvinne sporenstreks 😛 Likeledes omvendt - trente jeg en dag tidligere, eller litt hardere eller en ekstra økt, så ga den beskjed om at jeg ville få skader.

Jeg endte opp med å bytte klokke. Ikke bare på bakgrunn av det altså, men mange andre små ting. Som vekta på den (hadde Grit X), mistet forbindelsen med telefonen flere ganger om dagen, kardiobelastningen og batteritid. Fikk en Garmin Forerunner, og er fornøyd på alle punkter jeg ikke var fornøyd med Polar sin.

Sorry for dårlig hjelp i svaret mitt, men da vet du i alle fall at du ikke er alene om erfaringen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (2 timer siden):

Jeg skjønte meg aldri på Polar sin kardiobelastning. Først tok det lang tid før den lærte seg mitt treningsmønster og mengde. Og etter det så var den ekstrem sensitiv på alle endringer.

Flyttet jeg en treningsøkt til dagen etter normalt, så var jeg underbelastet og fikk beskjed om at formen ville forsvinne sporenstreks 😛 Likeledes omvendt - trente jeg en dag tidligere, eller litt hardere eller en ekstra økt, så ga den beskjed om at jeg ville få skader.

Jeg endte opp med å bytte klokke. Ikke bare på bakgrunn av det altså, men mange andre små ting. Som vekta på den (hadde Grit X), mistet forbindelsen med telefonen flere ganger om dagen, kardiobelastningen og batteritid. Fikk en Garmin Forerunner, og er fornøyd på alle punkter jeg ikke var fornøyd med Polar sin.

Sorry for dårlig hjelp i svaret mitt, men da vet du i alle fall at du ikke er alene om erfaringen din.

Men dette var jo god hjelp! :D 

Bra det bare ikke er meg. Det er nok snart på tide å oppgradere klokken min uansett - og ikke bare på grunn av det heller :) Er det noen ting med Garmin Forerunner du irriterer deg over da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (16 minutter siden):

Men dette var jo god hjelp! :D 

Bra det bare ikke er meg. Det er nok snart på tide å oppgradere klokken min uansett - og ikke bare på grunn av det heller :) Er det noen ting med Garmin Forerunner du irriterer deg over da?

Jeg har garmin forunner 735xt. Samt hatt en enda eldre garmin forunner. Nå er jo begge mine klokker utgått. Men hadde også tidligere en polar m430 med pulsbelte. Sånn alt i alt er polar sine klokker enklere å forstå, og jeg opplevde appen enklere tidligere. Men jeg liker garmin bedre, nå som jeg fokuserer på løping og maraton. Kort oppsummert opplever jeg polar som enkel og fancy, og garmin som trofast og stødig.

Nå arvet jeg den siste garmin klokka mi, vedkommende som kjøpte den syntes den var for komplisert, og greide ikke å sette seg inn i den. Kan også nevne at den er ikke noe wow til svømming, selv om den skal være grei til det. 

skulle jeg ha kjøpt ny klokke, hadde jeg absolutt sett på garmin igjen. 

Anonymkode: 30da0...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...