Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med spiseforstyrrelser til daglig og kan sånn sett en del om ernæring selv om vi forsøker å ikke fokusere på kalorier sammen med ungdommene. Som foreldre tenker jeg dere bør lete etter alle de små smutthullene som tilsammen gjør at han kanskje får i seg mer enn han trenger akkurat nå (uten å fokusere på det til ham). Bruker han smør på skiva? Saft til middag? Tykt lag med ost på ostesmørbrødene? Her kan dere jo regulere uten å fokusere på slanking. Hele familien kan drikke vann, hvis dere smører maten, kan dere ta på et tynnere lag med pålegg. Snakke med ham om at det blir artigere med god mat i helgene hvis det ikke spises hver kveld (ostesmørbrød søndag kveld for eksempel). Jeg har et barn som har enorm matlyst, og jeg bruker å be ham om å kjenne godt etter i magen om han er enda mer sulten (han er ikke overvektig, men kan rett og slett spise så mye at han får vondt i magen etterpå). Gjerne vente litt med å ta skive nr 3 sånn at kan kjenner om man faktisk er mer sulten. Rydd av middagsbordet raskt sånn at ikke restene blir stående framme. Ikke lag mer mat enn det dere trenger, så kan han ikke forsyne seg mange ganger. Sikkert mye du har tenkt på fra før, men jeg tror det ofte kan være mye å hente på alle de små tingene som man kanskje ikke tenker så mye over fordi de hver for seg ikke betyr så mye, men sammen utgjør en forskjell. 

Anonymkode: 789f6...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber med spiseforstyrrelser til daglig og kan sånn sett en del om ernæring selv om vi forsøker å ikke fokusere på kalorier sammen med ungdommene. Som foreldre tenker jeg dere bør lete etter alle de små smutthullene som tilsammen gjør at han kanskje får i seg mer enn han trenger akkurat nå (uten å fokusere på det til ham). Bruker han smør på skiva? Saft til middag? Tykt lag med ost på ostesmørbrødene? Her kan dere jo regulere uten å fokusere på slanking. Hele familien kan drikke vann, hvis dere smører maten, kan dere ta på et tynnere lag med pålegg. Snakke med ham om at det blir artigere med god mat i helgene hvis det ikke spises hver kveld (ostesmørbrød søndag kveld for eksempel). Jeg har et barn som har enorm matlyst, og jeg bruker å be ham om å kjenne godt etter i magen om han er enda mer sulten (han er ikke overvektig, men kan rett og slett spise så mye at han får vondt i magen etterpå). Gjerne vente litt med å ta skive nr 3 sånn at kan kjenner om man faktisk er mer sulten. Rydd av middagsbordet raskt sånn at ikke restene blir stående framme. Ikke lag mer mat enn det dere trenger, så kan han ikke forsyne seg mange ganger. Sikkert mye du har tenkt på fra før, men jeg tror det ofte kan være mye å hente på alle de små tingene som man kanskje ikke tenker så mye over fordi de hver for seg ikke betyr så mye, men sammen utgjør en forskjell. 

Anonymkode: 789f6...a01

takk for svar. Vi gjør egentlig alle de tingene, så jeg tenker at jeg må bare ha is i magen og stole på at han vokser inn i vekten sin som de sier.

Jeg er interessert i det du sier om ikke å fokusere på kalorier med ungdommene, og siden du jobber med dette er jeg interessert i hva du tenker om hvordan vi snakker med barn om dette? tanker om hva de tåler uten at vi skader selvbilde og selvregulering i forhold til mat?

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skriver du ikke hvor gammelt barnet er og ca hvor mange kg det er for mye. Men mye mat på kvelden legger seg ofte på kroppen. Bedre med mye på morgenen, så man får mer energi på dagtid. 

Mange kan være litt lubne rett før de begynner på siste vokse økt. Og vet flere lubne unger blir tynne i den tiden. Gutter strekker seg ofte veldig raskt iht jenter. Så har han lange menn i familien, så er det noe du bør være obs på. Hvis han spiser ensidig kost, kan han også mangle vitaminer. Så på gutter som går under radaren der ofte, bør få en vitamin test hos lege. Siden mangler kan øke matlysten. Da kroppens behov ikke er dekket 

Anonymkode: 0104e...b99

Han er 11. Ja, både far, farfar og morfar er høye, så jeg håper jo veldig at det skal løse seg på den måten.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

takk for svar. Vi gjør egentlig alle de tingene, så jeg tenker at jeg må bare ha is i magen og stole på at han vokser inn i vekten sin som de sier.

Jeg er interessert i det du sier om ikke å fokusere på kalorier med ungdommene, og siden du jobber med dette er jeg interessert i hva du tenker om hvordan vi snakker med barn om dette? tanker om hva de tåler uten at vi skader selvbilde og selvregulering i forhold til mat?

Anonymkode: 282f2...0c5

Hvorfor skal dere snakke om det i det hele tatt? Det er vanene, det dere GJØR som skal endres. Han skal ikke endre seg, du skal. Bare spis ved måltidene, server mindre porsjoner, lag mindre mat, mindre kaloririkt, ikke bruk mat som kos i hverdagen, vær opptatt med andre ting, ha mindre i skap og skuffer og kutt alle mellommåltider og kosemåltider i hverdagen. Ha pizza på lørdagskvelden etter en vanlig middag før på dagen. Godteri er dårlig for tennene, frukt hele tiden ødelegger appetitten. Bær til dessert av og til eller på grøten. Ha færre pålegg, førre valg, ikke alltid favorittene, det er å være prisbevisst, det er mer miljøvennlig, det er godt for dere (familien og han) å spise variert og forskjellig, derfor ikke ost i dag, det er raskere og greiere med to knekkebrød til kvelds enn ostesmørbrød, ingen trenger en is i dag hvis man fikk en i går. Dere må spare, for dere orker ikke å fly på butikken hele tiden, dere skal spise opp det dere allerede har først, mat er vanligvis ikke viktig, ikke farlig, ikke kos, det er bare bensin og rutine. Før måltider er det greit og fint å være veldig sulten, etter måltidene er det best å ikke være stappmett. 
Hvorfor skal du snakke med han om kalorier? 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor skal dere snakke om det i det hele tatt? Det er vanene, det dere GJØR som skal endres. Han skal ikke endre seg, du skal. Bare spis ved måltidene, server mindre porsjoner, lag mindre mat, mindre kaloririkt, ikke bruk mat som kos i hverdagen, vær opptatt med andre ting, ha mindre i skap og skuffer og kutt alle mellommåltider og kosemåltider i hverdagen. Ha pizza på lørdagskvelden etter en vanlig middag før på dagen. Godteri er dårlig for tennene, frukt hele tiden ødelegger appetitten. Bær til dessert av og til eller på grøten. Ha færre pålegg, førre valg, ikke alltid favorittene, det er å være prisbevisst, det er mer miljøvennlig, det er godt for dere (familien og han) å spise variert og forskjellig, derfor ikke ost i dag, det er raskere og greiere med to knekkebrød til kvelds enn ostesmørbrød, ingen trenger en is i dag hvis man fikk en i går. Dere må spare, for dere orker ikke å fly på butikken hele tiden, dere skal spise opp det dere allerede har først, mat er vanligvis ikke viktig, ikke farlig, ikke kos, det er bare bensin og rutine. Før måltider er det greit og fint å være veldig sulten, etter måltidene er det best å ikke være stappmett. 
Hvorfor skal du snakke med han om kalorier? 

Anonymkode: 74e05...2d2

hvis du hadde lest tråden, ville du sett at jeg IKKE ønsker å snakke med ham om det, og har møtt mye motstand på det standpunktet. Og hvis du hadde lest innlegget du siterte, og det innlegget jeg svarte på, så ville du og sett at det IKKE er snakk om å snakke om kalorier. Så jeg syntes det var interessant å høre hva en fagperson mener om hvordan man eventuelt snakker med et barn om dette.  Hvis du hadde lest noen få innlegg i tråden ville du og sett at alle rådene dine har vært listet opp hundre ganger  før. Det er neppe noen om ikke vet disse tingene....

Anonymkode: 282f2...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prate om hvordan ulike matvarer påvirker kroppen er ikke å snakke om kalorier.  En ting er tennene, en annen ting er hvordan magen reagerer på ulik mat, hvordan frukt virker, og ulike drikker+++++.  Da kan man enkelt knytte det opp mot hva som er nyttig og hva som ikke er nyttig.     De tingene handler bare om ren allmennkunnskap like mye som at barn lærer seg om hygiene (unngå bakterier ++)  Det handler om å lære å kjenne kroppen og hvordan kroppen virker, hvorfor kan dere ikke prate om det når man ikke må ha med ordet kalorier.    At noen ikke har god erfaring med det må jo være at barna har blitt forklart det på en måte de ikke forstår.  

Anonymkode: f8556...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 13.54):

helt enig. Det som skjedde her var at helsesøster ringte og informerte om at han er overvektig og må ned i vekt uten slanking. Snakkes neste år. Takk skal du ha liksom...

Anonymkode: 282f2...0c5

Du har lov å spørre om tips av helsesøster selv også da. Hva med å ringe henne å spørre om tips. Mange steder har helsesøster blandet seg inn for mye, sånn at barn husker på det som en veldig dårlig opplevelse. Tatt de ut av timen å veid de 1 gang i månden osv, sagt rett ut til barnet at de må slanke seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curiousine skrev (1 minutt siden):

Du har lov å spørre om tips av helsesøster selv også da. Hva med å ringe henne å spørre om tips. Mange steder har helsesøster blandet seg inn for mye, sånn at barn husker på det som en veldig dårlig opplevelse. Tatt de ut av timen å veid de 1 gang i månden osv, sagt rett ut til barnet at de må slanke seg. 

jeg trenger ikke tips fra helsesøster. Jeg hadde en lang samtale med henne, og hensikten med denne tråden var å diskutere det hun sa om å "vokse inn i vekten" og hvordan man snakker, eller ikke snakker, med barn om dette temaet.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt på 10 som er overvektige...dette har han vært en stund..men i fjor tok vi skikkelig tak i det.

Før dette så skal det si at han turnert 2 ganger i uken..vi gikk mye tur og vi har alltid passet på hvor mye han spiser .

Men iallefall vi fikk henvisning til sykehus og barnelege..han veide seg i starten på 4 klasse og vi forventet å få melding at han var overvektig..men ingen ting.

Først når vi fikk innkalles til sykehus og at de ville ha vekst kurven fra helse stasjon da fikk vi snakket med helsestasjonen ( og det var da vi som kontakt dem)

Hos barnelege kunne hun se at han i løpet i 5 mnd hadde gått opp 4 kg...oh at vi til beste gang skulle skrive ned alt han spiste i 1mnd. Og det ble tatt masse blodprøver.

Vi kom tilbake 3 mnd etterpå og han veide det samme som sist..men vokst 3 cm i høyden..og det var hun fornøyd med. Hun var også fornøyd med hva han spiste.

Han spiser 1 grov brødskive til frokost, 2 brødskiver og en yoghurt til skolen. Til middag om det eks er hamburger.. får han 1.

Han drikker vann, saft og melk.

Litt godteri på fredag og lørdag

Siste 6 mnd har han svømte 2-3 ganger i uken, og vi går turer når vi kan.

Vi passer veldig på hva og hvor mye han spiser. Men har går ikke ned i vekt.

Vi har snakket om vekten hans. Og sier at vi bryr oss ikke hvordan han ser ut..men at vi må ta vare på det som er inni kroppen.

Men det er skikkelig vanskelig...når vi er tur et sted og ikke vil kjøpe is..for vi er redd vi gjør noe feil..eller når han skal i bursdager så må vi minne han på ikke spise for mye.

Dessverre er det vanskelig å få hjelp når barn er overvektige. Og det er ikke lett som foreldre å balanserer mellom det å la sønnen vår være barn..men ikke kunne kose seg like mye.

Anonymkode: f548b...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har småspisibg mellom måltidene vært et problem. Vi har snakket en del om det, og passer på å alltid ha frukt tilgjengelig hvis han blir fysen. Har også fokus på å lage sunne middager, sniker gjerne inn litt ekstra grønnsaker der det er mulig, raspet gulrot i lasagne feks. Har også snakket mye om hva som er bra for kroppen, og prøver å fokusere på hva som er et bra kosthold for kroppen vår, fremfor å fokusere på hva og hvorfor som ikke er bra.

Anonymkode: aecac...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå skriver du ikke hvor gammelt barnet er og ca hvor mange kg det er for mye. Men mye mat på kvelden legger seg ofte på kroppen. Bedre med mye på morgenen, så man får mer energi på dagtid. 

Mange kan være litt lubne rett før de begynner på siste vokse økt. Og vet flere lubne unger blir tynne i den tiden. Gutter strekker seg ofte veldig raskt iht jenter. Så har han lange menn i familien, så er det noe du bør være obs på. Hvis han spiser ensidig kost, kan han også mangle vitaminer. Så på gutter som går under radaren der ofte, bør få en vitamin test hos lege. Siden mangler kan øke matlysten. Da kroppens behov ikke er dekket 

Anonymkode: 0104e...b99

Sånn har vi "løst" det. :lol:

Dvs, når vi så at ungen ble ukomfortabel med egen kropp selv, fordi han var mer lubben enn de rundt seg, ble vi voksne litt mer bevisste på å forsøke å hjelpe til at vi alle ble mer aktive. Og så la vi om så kostholdet hadde litt mindre "kos" i seg. (Ikke helt borte, men ikke nødvendigvis hele tiden.) 
Men hvordan ungene sluttet å være lubne? De strakk seg. MYE. Og plutselig. 
Fortsatt ikke sylslanke. Men mer normalvektige, og mer "trygge i egen kropp". 

Anonymkode: ebb85...7f3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg trenger ikke tips fra helsesøster. Jeg hadde en lang samtale med henne, og hensikten med denne tråden var å diskutere det hun sa om å "vokse inn i vekten" og hvordan man snakker, eller ikke snakker, med barn om dette temaet.

Anonymkode: 282f2...0c5

Og over 29 sider har folk svart deg at man snakker minst mulig, man gjør, man erfarer gjennom (mat)vanene og holdningene hjemme. 

Anonymkode: 74e05...2d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og over 29 sider har folk svart deg at man snakker minst mulig, man gjør, man erfarer gjennom (mat)vanene og holdningene hjemme. 

Anonymkode: 74e05...2d2

jeg er ikke enig i at det er det folk har svart. Jeg opplever tvert imot at jeg får veldig mye motstand på mitt synspunkt om at man ikke skal snakke så mye med barn om dette.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 12.33):

Jeg fikk akkurat samme telefon fra helsestasjonen, jenta er 8 år og overvektig. Hun er 35kg, så helsesøster sa hun var 7kg for tung i forhold til høyden sin. Ble ikke anbefalt slanking, men at vektøkning skal stagnere til hun har tatt det igjen i høyden. Vi har ca samme kosthold som dere, ingen andre i familien er overvektige . Broren spiser mye me godteri (hos andre) men er mye mer aktiv med fotball. Jenta liker mer rolig lek med OMG dukker osv, pluss hun spiser mye mer enn han til alle måltider. Syns det er vanskelig å begrense henne da hun påstår hun fremdeles er sulten, redd for å gi henne spiseforstyrrelser.. 

Anonymkode: f0038...b12

Vi har en på samme alder som også har hoppet opp fra sin vektkurve (også høydekurven gjorde ett byks) Vi lager en porsjon av proteiner og karbo til hver når det er middag. Om man ikke blir mett så er det rikelig med grønnsaker (alltid minst en type jeg vet barna liker) 

Samme type porsjonskontroll av «kosemat», nå har kroppen fått nok av …. , spiser du mer av  … blir det ikke plass til alt det andre som kroppen trenger. Så spiser barna seg mette på litt kjedeligere mat. Det er ekstra viktig at barn får i seg riktige byggeklosser. 

Vi lar barnet spise seg mett, men han må spise variert og fylle opp med kjedelig mat. 

Tilbyr ikke noe ekstra godt om barnet ikke er sultent for å få i ham mat. Godtar at barnet er mett og at han sannsynligvis får i seg riktig mengde når man ser inntak over dager/måltider. Vi oppmuntrer også til å vente litt før han spiser mer, det kan se ut som om han har forsinket metthetsfølelse.

Han spiser ofte mye i perioder før han skal strekke seg, og mindre i periodene han vokser. Men han er rett og slett for glad i mat, liker å være stappmett, dessertmagen er det voksenstørrelse på og han må ha litt hjelp til regulering eller vil vekta stige mer enn han har behov for i forhold til høyde. 

Vekta til vår har stagnert, men han har fremdeles antydning til valk på magen. 

Anonymkode: e5c32...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 14.05):

Vi har en gutt på 10 som er overvektige...dette har han vært en stund..men i fjor tok vi skikkelig tak i det.

Før dette så skal det si at han turnert 2 ganger i uken..vi gikk mye tur og vi har alltid passet på hvor mye han spiser .

Men iallefall vi fikk henvisning til sykehus og barnelege..han veide seg i starten på 4 klasse og vi forventet å få melding at han var overvektig..men ingen ting.

Først når vi fikk innkalles til sykehus og at de ville ha vekst kurven fra helse stasjon da fikk vi snakket med helsestasjonen ( og det var da vi som kontakt dem)

Hos barnelege kunne hun se at han i løpet i 5 mnd hadde gått opp 4 kg...oh at vi til beste gang skulle skrive ned alt han spiste i 1mnd. Og det ble tatt masse blodprøver.

Vi kom tilbake 3 mnd etterpå og han veide det samme som sist..men vokst 3 cm i høyden..og det var hun fornøyd med. Hun var også fornøyd med hva han spiste.

Han spiser 1 grov brødskive til frokost, 2 brødskiver og en yoghurt til skolen. Til middag om det eks er hamburger.. får han 1.

Han drikker vann, saft og melk.

Litt godteri på fredag og lørdag

Siste 6 mnd har han svømte 2-3 ganger i uken, og vi går turer når vi kan.

Vi passer veldig på hva og hvor mye han spiser. Men har går ikke ned i vekt.

Vi har snakket om vekten hans. Og sier at vi bryr oss ikke hvordan han ser ut..men at vi må ta vare på det som er inni kroppen.

Men det er skikkelig vanskelig...når vi er tur et sted og ikke vil kjøpe is..for vi er redd vi gjør noe feil..eller når han skal i bursdager så må vi minne han på ikke spise for mye.

Dessverre er det vanskelig å få hjelp når barn er overvektige. Og det er ikke lett som foreldre å balanserer mellom det å la sønnen vår være barn..men ikke kunne kose seg like mye.

Anonymkode: f548b...6da

Hvordan kan et barn bli overvektig på et slikt kosthold? Regner med han spiser grønnsaker til middag også. 

Anonymkode: b20cd...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan et barn bli overvektig på et slikt kosthold? Regner med han spiser grønnsaker til middag også. 

Anonymkode: b20cd...f78

fordi folk er forskjellige. Noen blir lettere overvektig enn andre. Var en som postet tidligere i tråden om sine barn, der den ene var tynn og den andre overvektig, på samme kosthold. 

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det dukket opp en annen tråd om dette temaet, og da kom jeg på denne gamle tråden som forsøkte å ta en debatt om hjelpemidler i jobben med å regulere barns vekt, men som avsporet til en kostholdsdebatt.

Det har gått fire år siden helsesøster ringte, og nå har vi fasiten. Gutten er nå 13 år, og har en BMI omtrent midt i normalområdet for sin aldersgruppe. Han skal nok vokse 20-30 cm mer i høyden, så jeg regner med at han vil bli enda slankere de neste årene.

Han er blitt god til å selvregulere ift mat, han forstår hva som er sunt og han takker alltid nei til å bli kjørt der han kan sykle, og han tar initiativ til løpetrening flere ganger i uka. 

Han spiser sunn mat fra bunnen til de fleste måltider. Men han spiser fortsatt ostesmørbrød til kvelds iblant, iskrem til dessert, og lørdagsgodt i en mengde jeg personlig gjerne skulle sett litt mindre. På den annen side takker han ofte nei til godteri og kaker som han blir budt på. Han har sluttet helt med frokost.

Så konklusjonen er at jeg hadde rett i at kostholdet vårt fungerte, og jeg er glad for at jeg var trygg på å stå i det og ta tiden til hjelp uten pålegge ham begrensninger på vanlig hverdasmat og uten å ty til lettprodukter. 

Vi har vært nøye med å ikke snakke med ham om hans vekt eller om slanking. Samtidig vet jeg at han har vært ukomfortabel med sin kropp, så om vi har klart å komme gjennom disse årene uten at han har fått et anstrengt forhold til mat, det vet jeg ikke. 

Tenkte bare jeg ville dele denne "avslutningen" i tilfelle noen står i det samme, og ville se hvordan det har løst seg for andre.

TS

 

Anonymkode: e70ab...5aa

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 14.13):

Har har småspisibg mellom måltidene vært et problem. Vi har snakket en del om det, og passer på å alltid ha frukt tilgjengelig hvis han blir fysen. Har også fokus på å lage sunne middager, sniker gjerne inn litt ekstra grønnsaker der det er mulig, raspet gulrot i lasagne feks. Har også snakket mye om hva som er bra for kroppen, og prøver å fokusere på hva som er et bra kosthold for kroppen vår, fremfor å fokusere på hva og hvorfor som ikke er bra.

Anonymkode: aecac...aaa

Raspet gulrot i lasagne har vel de fleste? Eller mener du at du bruker toro-lasagne og så tilsetter litt gulrot? Det gir i så fall ca like mye mening som å raspe et eple over en skål iskrem, og tro at da blir det sunt…

Anonymkode: 7c01c...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Raspet gulrot i lasagne har vel de fleste? Eller mener du at du bruker toro-lasagne og så tilsetter litt gulrot? Det gir i så fall ca like mye mening som å raspe et eple over en skål iskrem, og tro at da blir det sunt…

Anonymkode: 7c01c...b24

hahahahaha!!!


I do enjoy riding in on my High Horse and looking down upon  you.

Anonymkode: 282f2...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...