Gå til innhold

så - hva gjør man når barnet er overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

inspirert av den andre tråden - her er  tråden for en diskusjon om hva og hvordan man som foreldre kan ta tak i et barns overvekt.

Merk  at det ikke er en tråd om hvorfor - jeg forutsetter at man er enige om at det er ønskelig å gjøre noe.

Min sønn er 10 åt, og helsesøster ringte ifjor og meldte om at han veier for mye ift vekstkurver for barn. Vi ble anbefalt at vi ikke slanker ham, men jobber for at han skal stå stille i kilo mens han vokser i høyden og "vokser inn" i vekten sin. Jeg har ikke veid ham etter det, men jeg ser at han er mer overvektig idag enn han var ifjor. Han vet selv at han er overvektig, og det er tydelig for meg at det plager ham. Men - alle som kan noe om barn og spiseforstyrrelser er vel enige i at vi ikke må snakke med barn om slanking. Der synder vi litt, for han er veldig klar over at det finnes sunn og usunn mat, og har begynt å spørre " er denne sunn" og "er dette usunt". Men det er ikke nok.

SÅ - hva gjør man?

Anonymkode: 282f2...0c5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med aktivitet? :)

Ha fokus på mengde kanskje, ikke om matvarer er sunne eller usunne. At man spiser til man er mett og ikke mer? 

Anonymkode: 56171...524

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med aktivitet? :)

Ha fokus på mengde kanskje, ikke om matvarer er sunne eller usunne. At man spiser til man er mett og ikke mer? 

Tja. Vi vet jo fra voksenslanking at kosthold er kilo og trening er gram. Er det annerledes for barn?

Hvor mye aktivitet er nødvendig for å se en endring? Han har to km skolevei og sykler hver dag, i tillegg til at han sykler til friidrett (som er på skolen). Han har friidrett 1-2 ganger i uka, i tillegg til at de har gym to timer i uka.

Vi vurderer å få ham til å gå istedet for å sykle til skolen, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal presentere det forslaget uten å si hvorfor.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye aktivitet er nødvendig for å se en endring? Han har to km skolevei og sykler hver dag, i tillegg til at han sykler til friidrett (som er på skolen). Han har friidrett 1-2 ganger i uka, i tillegg til at de har gym to timer i uka.

Han er allerede et normalt aktivt barn, høres det ut som, og den samme regelen om at kosthold er kilo og trening er gram, gjelder uansett for både barn og voksne (med mindre man er ekstremt aktivt). 

Dere må dermed se på matinntaket hans og regulere det uten at det blir påfallende.

Hvor mye spiser han en vanlig dag? I helgene?

Anonymkode: cb243...447

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han er allerede et normalt aktivt barn, høres det ut som, og den samme regelen om at kosthold er kilo og trening er gram, gjelder uansett for både barn og voksne (med mindre man er ekstremt aktivt). 

Dere må dermed se på matinntaket hans og regulere det uten at det blir påfallende.

Hvor mye spiser han en vanlig dag? I helgene?

Anonymkode: cb243...447

ja, det er et godt spørsmål. Jeg har lekt med tanken om å logge maten hans noen dager. Han er småspist til middag, men elsker kvelds og kan hive innpå mye til kvelds. Er glad i mat og ber alltid om noe ekstra godt, som spesielt far er rask til å si ja til.

Men det han får da er kanskje - istedet for en vanlig brødskive - en "pizzaskive" - dvs et ostesmørbrød med pizzasaus, ost og 2 pepperonislicer. Vi har begynt å bytte ut pepperone med sandwichkylling. En dobbelsandwich med pesto eller guacamole + sandwichkyllig. Eller tacorester  på et ostesmørbrød. Guacamolen er hjemmelaget og vi pleier å spe tacokjøttdeigen med linser, så jeg tenker at disse måltidene ikke er dårlige ernæringsmessig, og han liker ikke melk, så jeg synes det er ok at han spiser en del ost. Men hver dag blir jo en fest for ham da. Er det negativt? eller bidrar det til sunn matglede?

Skrevet

Eneste tipset er at kanskje det burde være litt mere mat til middag og ikke så store utskeielser på kvelden.

Leste akkurat en artikkel om at de som spiser sent/senere har et kalori inntak som kan være opptil 500kcal per dag. Det blir jo fort noen kilo ekstra av det.

Selv hadde jeg et barn som ble karakterisert som overvektig av helsesøster.

Han knakk de andre i alt som hadde med sport å gjøre fra spurt til styrke, men var litt chubby. Så ta helsesøsters meninger med en klype salt også.

Og for guds skyld, la han sykle til skolen :)

Anonymkode: 5cd09...490

• Liker 20
Skrevet

Dere voksne legger opp en sunn meny og er aktive selv og sammen med barna. Dere er rollemodeller :)

Anonymkode: 20bc8...ec0

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dere voksne legger opp en sunn meny og er aktive selv og sammen med barna. Dere er rollemodeller :)

Anonymkode: 20bc8...ec0

det gjør vi. Men ungen er nå overvektig, lell....

Skrevet

Vi har også en jente som er overvektig i kategorien fedme (åtte år). Vi ble anbefalt å ikke slanke, men at hun skulle vokse inn i vekten sin. Hun er høy for alderen så det kan ta litt tid.

Vi har et "normalt" norsk kosthold, med hjemmelaget mat og stort sett grovt brød med pålegg. Problemet hennes er at hun har appetitt som en hest, og kan spise mer enn faren sin til middag. Far er også overvektig, jeg er normalvektig. Vi jobber med å begrense mengdene hennes. Kun to skiver til lunsj feks., kun to knekkebrød etter skolen, kun en porsjon til middag. Frukt og grønnsaker ellers. 

Den ukentlige tacomiddagen er et problem hos oss. Hun har tidligere fått lov å spise så mye hun ville, til jeg fant ut at en tacolefse med fyll utgjør omtrent 500 kalorier. Nå bytter vi ut fine tacolefser med grove, kutter ned på mengden ost og rømme, samt begrenser henne slik at hun ikke spiser tre-fire lefser som før.

I tillegg får hun ikke lov å drikke melk eller juice som tørstedrikk. Det er mye kalorier i drikke.

Nugatti er kun til lørdag frokost, og kun en skive. 

• Liker 13
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Med mindre man er veldig aktiv, har trening lite å si for vekta. Det er altså kostholdet dere må stramme inn på. Men som du skriver i #5 virker det som om han ofte spiser ekstra god mat til kvelds. Alle spiser mer når maten er god, og "litt ekstra" betyr ofte mer kalorier. Hvis man spiser helgemat hver dag er det lett å spise for mye. Vil heller anbefale kjedelige brødskiver eller havregrøt i hverdagen. Det inneholder mindre kalorier og er mindre fristende, slik at det er mindre sjanse for overspising. Spar heller sånt til helgene. 

Får han ukepenger han har fri bruk av? Tror mange unger bruker penger på godteri og brus uten at foreldrene er klar over det.

Skrevet
Liljerød skrev (6 minutter siden):

Vi har også en jente som er overvektig i kategorien fedme (åtte år). Vi ble anbefalt å ikke slanke, men at hun skulle vokse inn i vekten sin. Hun er høy for alderen så det kan ta litt tid.

Vi har et "normalt" norsk kosthold, med hjemmelaget mat og stort sett grovt brød med pålegg. Problemet hennes er at hun har appetitt som en hest, og kan spise mer enn faren sin til middag. Far er også overvektig, jeg er normalvektig. Vi jobber med å begrense mengdene hennes. Kun to skiver til lunsj feks., kun to knekkebrød etter skolen, kun en porsjon til middag. Frukt og grønnsaker ellers. 

Den ukentlige tacomiddagen er et problem hos oss. Hun har tidligere fått lov å spise så mye hun ville, til jeg fant ut at en tacolefse med fyll utgjør omtrent 500 kalorier. Nå bytter vi ut fine tacolefser med grove, kutter ned på mengden ost og rømme, samt begrenser henne slik at hun ikke spiser tre-fire lefser som før.

I tillegg får hun ikke lov å drikke melk eller juice som tørstedrikk. Det er mye kalorier i drikke.

Nugatti er kun til lørdag frokost, og kun en skive. 

takk for svar. Veldig interessant å se hvordan andre har det. Min sønn foretrekker tacoshell, og det vi opplevde var at han drev og spiste restene som chips utover ettermiddagen. SÅ nå går restene rett i bosset!

Men jeg er litt interessert i hvordan du snakker med barnet ditt om de grensene du setter? hvordan formidler du at det to skiver, og hva sier du hvis hun vil ha tre?

Jeg har alltid vært veldig inspirert av Jesper Juel og det han skriver om sunn selvregulering, så det sitter langt inne hos meg å kommentere mengden et barn spiser. Men likevel, nå er det blitt slik at jeg sitter og maser på ham om å spise mer middag, samtidig som jeg prøver å begrense kveldsen. Det er ikke noe ålright situasjon, altså....

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

takk for svar. Veldig interessant å se hvordan andre har det. Min sønn foretrekker tacoshell, og det vi opplevde var at han drev og spiste restene som chips utover ettermiddagen. SÅ nå går restene rett i bosset!

Men jeg er litt interessert i hvordan du snakker med barnet ditt om de grensene du setter? hvordan formidler du at det to skiver, og hva sier du hvis hun vil ha tre?

Jeg har alltid vært veldig inspirert av Jesper Juel og det han skriver om sunn selvregulering, så det sitter langt inne hos meg å kommentere mengden et barn spiser. Men likevel, nå er det blitt slik at jeg sitter og maser på ham om å spise mer middag, samtidig som jeg prøver å begrense kveldsen. Det er ikke noe ålright situasjon, altså....

Vi sier feks "du får vondt i magen hvis du spiser flere brødskiver/tacolefser nå" eller "kroppen din trenger bare to skiver", eller "den lille magen din blir altfor full hvis du spiser mer nå".

Men ja, det er vondt det vet jeg 😞

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Samme problem her. Det viktigste vi har gjort er å kutte ut all spising foran skjerm. Inntaket er betydelig redusert etter det, og vi har dessverre vært altfor sløve der tidligere. Har selvsagt også byttet ut en del mat med sunnere alternativer. Og kuttet det meste av drikke med kalorier.

I tillegg har han fått prøve mye forskjellig av aktiviteter. Om det er noe han har lyst til så er vi positive så lenge det innebærer bevegelse. Og gjør han noe som han blir skikkelig svett av og har lyst til å gjøre igjen, så får han gjøre det nesten så mye han vil. Det er så mye lettere å få ham til å bevege seg om det er lystbetont. Vi er f.eks. veldig velvillige til å kjøre til trampolineparken eller skatehallen om han ønsker det. Han får også lov til å utsette leksene om han heller vil ut og leke. Benytter rett og slett enhver anledning til å få ham til å bevege seg frivillig...

Anonymkode: 3c746...749

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Med mindre man er veldig aktiv, har trening lite å si for vekta. Det er altså kostholdet dere må stramme inn på. Men som du skriver i #5 virker det som om han ofte spiser ekstra god mat til kvelds. Alle spiser mer når maten er god, og "litt ekstra" betyr ofte mer kalorier. Hvis man spiser helgemat hver dag er det lett å spise for mye. Vil heller anbefale kjedelige brødskiver eller havregrøt i hverdagen. Det inneholder mindre kalorier og er mindre fristende, slik at det er mindre sjanse for overspising. Spar heller sånt til helgene. 

Får han ukepenger han har fri bruk av? Tror mange unger bruker penger på godteri og brus uten at foreldrene er klar over det.

jo, men hvis han ikke får ostesmørbrød vil han ha syltetøy. Og det er i hodet mitt et dårligere valg.

Han har ikke egne midler ti å kjøpe godteri, så det har jeg kontroll på. Men han gnåler mye om is og noe godt i hverdagene, og det har blitt mye is om sommeren tidligere. Dette året har vi hatt pakker med sun-lolly i fryseren, ikke fordi de er så bra, men de er mindre ille enn andre isalternativer.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tja. Vi vet jo fra voksenslanking at kosthold er kilo og trening er gram. Er det annerledes for barn?

Vi vurderer å få ham til å gå istedet for å sykle til skolen, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal presentere det forslaget uten å si hvorfor.

Poenget var ikke å slanke ham ved trening :) Du sa ingenting om aktivitetsnivå i HI og jeg syntes det er relevant. Da har han jo gode vaner og vil mest sannsynlig bare strekke seg i puberteten. Det er forskjell på å være sunn og aktiv og ha litt ekstra kilo, og å bare sitte foran dataen og ha litt ekstra kilo. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 13.25):

Samme problem her. Det viktigste vi har gjort er å kutte ut all spising foran skjerm. Inntaket er betydelig redusert etter det, og vi har dessverre vært altfor sløve der tidligere. Har selvsagt også byttet ut en del mat med sunnere alternativer. Og kuttet det meste av drikke med kalorier.

I tillegg har han fått prøve mye forskjellig av aktiviteter. Om det er noe han har lyst til så er vi positive så lenge det innebærer bevegelse. Og gjør han noe som han blir skikkelig svett av og har lyst til å gjøre igjen, så får han gjøre det nesten så mye han vil. Det er så mye lettere å få ham til å bevege seg om det er lystbetont. Vi er f.eks. veldig velvillige til å kjøre til trampolineparken eller skatehallen om han ønsker det. Han får også lov til å utsette leksene om han heller vil ut og leke. Benytter rett og slett enhver anledning til å få ham til å bevege seg frivillig...

ja, det er jeg enig i. Barna sitter så mye inne alene med skjermen idag, og pandemien har jo ikke hjulpet akkurat, så hvis det kommer en venn på døren legger vi vekk både lekser og leggetid 😄 God ide med tramplineparken - det har jeg bare sett på som en bursdagsaktivitet, men det er klart, den er der jo for alle.

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 13.31):

Poenget var ikke å slanke ham ved trening :) Du sa ingenting om aktivitetsnivå i HI og jeg syntes det er relevant. Da har han jo gode vaner og vil mest sannsynlig bare strekke seg i puberteten. Det er forskjell på å være sunn og aktiv og ha litt ekstra kilo, og å bare sitte foran dataen og ha litt ekstra kilo. 

jeg er jo helt enig i at hverdagsaktiviteten er viktig. Jeg tror nok vi er genetisk disponert for fedme i min familie, men selv om jeg er overvektig som voksen,  var jeg tynn som barn og tenåring. Og det tror jeg nok i stor grad handlet om at jeg, selv om jeg aldri har drevet med idrett noensinne,  gikk til skolen 3km hver, vi hoppet strikk og tau i alle friminutt og gjerne noen timer etter skolen, var ute og lekte gjemsel med alle barna i gata osv. Sønnen min sykler til skolen og går på friidrett, men jeg vil likevel karaktererisere ham som sedat. Han er ikke et barn som er naturlig aktiv, eller har mange situasjoner som tvinger frem aktivitet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, det er jeg enig i. Barna sitter så mye inne alene med skjermen idag, og pandemien har jo ikke hjulpet akkurat, så hvis det kommer en venn på døren legger vi vekk både lekser og leggetid 😄 God ide med tramplineparken - det har jeg bare sett på som en bursdagsaktivitet, men det er klart, den er der jo for alle.

Ja, jeg elsker trampolineparken, der blir det masse bevegelse helt av seg selv, og svette og fornøyde barn. ;) Vi har gjort en avtale om at vi kan dra dit ganske ofte, men ikke kjøpe mat der. For da ville vi jo vært like langt, siden de bare selger junk. :P Men begrunnelsen overfor barnet er at det blir for dyrt å kjøpe mat når vi drar dit så ofte. Badeland er også en fin aktivitet. :)

• Liker 5
Skrevet

Hva med å spise en senere middag og la det være siste måltid? Barn er gjerne ikke så fristet til å overspise på en hverdagsmiddag med feks fisk og grønnsaker, men ostesmørbrød til kvelds er det lettere å spise for mye av. 

Anonymkode: c4943...129

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

inspirert av den andre tråden - her er  tråden for en diskusjon om hva og hvordan man som foreldre kan ta tak i et barns overvekt.

Merk  at det ikke er en tråd om hvorfor - jeg forutsetter at man er enige om at det er ønskelig å gjøre noe.

Min sønn er 10 åt, og helsesøster ringte ifjor og meldte om at han veier for mye ift vekstkurver for barn. Vi ble anbefalt at vi ikke slanker ham, men jobber for at han skal stå stille i kilo mens han vokser i høyden og "vokser inn" i vekten sin. Jeg har ikke veid ham etter det, men jeg ser at han er mer overvektig idag enn han var ifjor. Han vet selv at han er overvektig, og det er tydelig for meg at det plager ham. Men - alle som kan noe om barn og spiseforstyrrelser er vel enige i at vi ikke må snakke med barn om slanking. Der synder vi litt, for han er veldig klar over at det finnes sunn og usunn mat, og har begynt å spørre " er denne sunn" og "er dette usunt". Men det er ikke nok.

SÅ - hva gjør man?

Jeg tenker at dere kjører på med mer aktivitet for hele familien. Ut på tur, sykkel, og lignende. Få trening inn i DNAet. Kutter ut majones og brus lignende kaloribomber i hverdagen. Ikke snakk om slanking eller om kropper på en sårende måte, ei heler om andre. Barn tar til seg hvordan man snakker om andre mennesker. 

• Liker 4
Skrevet

Hva sier helsepersonell da? Jeg syns det er SÅ viktig at helsepersonell er sterkt involvert, blant annet for å "tvinge" dem til å få kompetanse på dette. Dette er et økende problem og helsevesenet MÅ på banen, så man etterhvert får erfaring og kompetanse. 

Kan dere, ts, for eksempel snu om på måltidene og ha middag til kvelds? Ikke noe "kosemat" før middag, men tilbud om knekkebrød eller brødskive, eller grønnsakstallerken. Overfor barnet begrunner du det med at du ser at det ikke har så stor matlyst rundt middagstid og at dere derfor tar middag litt senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...