Navido Skrevet 1. september 2021 #1 Del Skrevet 1. september 2021 (endret) Hei alle sammen Har et spørsmål her til de som har ekspertise innen det å rustbehandle bilen. Jeg drev med understellsbehandling ifjor og brukte denne: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsesmasse-2000019919 Denne er fri for løsemidler og den "kryper" inn i hjørner etc og skal være god. Det jeg lurer på. Denne massen som jeg påførte ifjor ble aldri helt tørr slik jeg forstår det Massen jeg tok på ifjor har mer eller mindre forsvunnet. Er dette vanlig? Jeg har jo kjørt på med prickbort avfetting under bilen ca 1-2 ganger i uken gjennom forrige vinteren for å holde bilen fri for salt og skitt. Er det derfor massen har gått bort fordi jeg har brukt avfetting? Må man gjenta dette hvert år? J Skal man ikke vaske under bilen med avfetting? Ble noen spørsmål men er bare litt fortvilet over hva jeg gjør galt her isåfall. Jeg skal jo igang med å understellsbehandling i år også og da veldig snart. Endret 1. september 2021 av Navido Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Del Skrevet 1. september 2021 Det produktet fra Biltema er ikke Tectyl, Tectyl er en eget merkevare og et helt annet produkt. Hvis bilen er tectylert fra før så må du aldri finne på å behandle med at annet produkt utenpå tectylen og du må være veldig forsiktig med at det ikke kommer på gummideler, produktet du viser til fra Biltema er petroleumsbasert og da vil det selvfølgelig forsvinne etter en tid og spesielt hvis du har vasket med avfetting. Det er ikke laget for å holde permanent og en sånn behandling må gjøres minst en gang i året, hvis du vil ha bra rustbeskyttelse som ikke er miljøskadelig eller inneholder løsemidler så anbefaler jeg FluidFilm eller lignende som er basert på Lanolin. Bilen må rengjøres grundig med dampvask og eventuelt sandblåsing før behandlingen, de som driver med FluidFilm eller Mercasol gjør dette. Anonymkode: 529d9...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 2. september 2021 #3 Del Skrevet 2. september 2021 Navido skrev (6 timer siden): Hei alle sammen Har et spørsmål her til de som har ekspertise innen det å rustbehandle bilen. Jeg drev med understellsbehandling ifjor og brukte denne: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsesmasse-2000019919 Denne er fri for løsemidler og den "kryper" inn i hjørner etc og skal være god. Det jeg lurer på. Denne massen som jeg påførte ifjor ble aldri helt tørr slik jeg forstår det Massen jeg tok på ifjor har mer eller mindre forsvunnet. Er dette vanlig? Jeg har jo kjørt på med prickbort avfetting under bilen ca 1-2 ganger i uken gjennom forrige vinteren for å holde bilen fri for salt og skitt. Er det derfor massen har gått bort fordi jeg har brukt avfetting? Må man gjenta dette hvert år? J Skal man ikke vaske under bilen med avfetting? Ble noen spørsmål men er bare litt fortvilet over hva jeg gjør galt her isåfall. Jeg skal jo igang med å understellsbehandling i år også og da veldig snart. Prickbort avfetting fjerner jo nettopp asfalt/tjære produkter, så du har i utgangspunktet fjernet massen selv. Og nei, det er ikke nødvendig å vaske under bilen med avfetting, det er i utgangspunktet beregnet på lakkerte flater. Dersom bilen er understellsbehandling er det da ingen behov for å vaske understellet på bilen, understellsmassen beskytter jo mot rust da den kapsler inn behandlet område, så i beste fall er det mer enn nok å spyle med bare vann (ikke nødvendig så ofte en gang med mindre du kjører i saltlake hver dag). Det er et fåtall (les ingen) som vasker bilen under 1-2 ganger i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå