Gå til innhold

Hvordan er orddelingsfeil mulig?

Guppy88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilke bil har du? 

Blir vel i så fall hvilken? Hvilke er vel flertall, som i "Hvilke biler har du"? 

Anonymkode: 1713c...249

jepp, my bad 😎 litt kjapp på fingrene over tastene der altså..  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.54 skrev (11 minutter siden):

Jeg irriterer meg litt over særskrivingsfeil. Ikke fordi jeg ikke skjønner at kaffe kopp skal være kaffekopp, men fordi jeg leser det helt annerledes når det er oppdelt, og det lager dårlig flyt. Er det snakk om en lang setning er det heller ikke sikkert jeg oppfatter at det skulle være i ett ord før jeg har kommet til slutten, og da betyr setningen kanskje noe helt annet enn jeg trodde.

Egentlig er særskriving superenkelt på norsk. Vi skal helt enkelt ikke dele opp ord. Ser det uleselig ut kan du hive inn en bindestrek, men ikke mellomrom. 

Jeg er helt enig med deg. Det er slitsomt å lese en tekst med særskrivingsfeil. 

Det hender forresten at telefonen ikke forstår at jeg vil skrive f.eks. 'fabrikkinnstillinger'. For å gjøre det enkelt for meg selv, skriver jeg heller 'fabrikk innstillinger' (for å slippe surr med autocorrecten), også slår jeg sammen ordene i etterkant. Dog hender det at jeg glemmer det, og da står ordet som 'fabrikk innstillinger', selv om jeg vet at det skal være 'fabrikkinnstillinger'. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (5 minutter siden):

jepp, my bad 😎 litt kjapp på fingrene over tastene der altså..  

Fort gjort, går ofte litt fort i svingene for min del, og. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (19 minutter siden):

Orddelingsfeil er jo litt  artig da, siden ordet får en helt annen betydning. 

Sukker biter! Smult ringer! Strøm leder! :opplyser:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lord Friendzone said:

Sukker biter! Smult ringer! Strøm leder! :opplyser:

Strøm leder jo faktisk da 😅

Anonymkode: 9b390...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (46 minutter siden):

Begge betydninger av ordet er akseptabelt, jamfør norsk ordbok/Språkrådet.

Det at språkrådet godkjenner begge betydninger, fører til enten evige misforståelser eller behov for oppklaring av hvilken betydning sender prøver å kommunisere til mottaker.

Frustrerende!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Nope, det er egentlig en greie som kommer ganske lett :P på samme måte som det er lett å gremmes over de som sier hvordan bil har du, eller hvordan gate bor du i og ikke hvilke... 

Jeg synes det virker slitsomt å la seg irritere av slikt, å samtidig henge på et forum. Man må jo kjenne på slik irritasjon hver eneste gang man er inne å leser. Oppsøke noe som man vet man blir irritert av. Må jo begynne å lure på om enkelte egentlig liker å finne andres feil for å la seg irritere 🤷‍♀️

Her jeg bor sier man hvem om ting . Det klør det litt i ørene mine fordi norsk lærerinnen min på barneskolen irriterte seg grenseløst over det. Så hun hadde det som mål at alle i klassen skulle lære seg å si hvilken bok osv. 

Irriterer meg ikke når noen sier det, men er som en liten kløe i ørene å så hører jeg henne formane oss om at det heter HVILKEN ! Så det funket da 😅

Anonymkode: e0f88...fa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg grønn, og i likhet med de fleste andre her inne forstår jeg ikke at det skal være så vanskelig å få det riktig. Vi har mange andre regler i det norske språket som er mer kompliserte. Jeg har forståelse for dyslektikere og personer som ikke har norsk som førstespråk, men med tanke på hvor vanlig særskriving er må det være mange flere enn disse som bommer.

Her er forresten en utfordrer til firmaet som søkte etter en skilt designer. Noen som prøver å selge hytta si ved å understreke hvor attraktiv arkitekten er. Jeg blir mer interessert i arkitekten enn i hytta, merker jeg.

Særskriving.jpg

Endret av Skogkatten
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det virker slitsomt å la seg irritere av slikt, å samtidig henge på et forum. Man må jo kjenne på slik irritasjon hver eneste gang man er inne å leser. Oppsøke noe som man vet man blir irritert av. Må jo begynne å lure på om enkelte egentlig liker å finne andres feil for å la seg irritere 🤷‍♀️

Her jeg bor sier man hvem om ting . Det klør det litt i ørene mine fordi norsk lærerinnen min på barneskolen irriterte seg grenseløst over det. Så hun hadde det som mål at alle i klassen skulle lære seg å si hvilken bok osv. 

Irriterer meg ikke når noen sier det, men er som en liten kløe i ørene å så hører jeg henne formane oss om at det heter HVILKEN ! Så det funket da 😅

Jeg var en sånn irriterende person som måtte rette på hvem/hvilken før.

Jeg får fortsatt et ekstremt behov for å rette på det, men hvisker det heller ned i kaffekoppen enn å gjøre det åpenlyst☺

Og beklager, beklager, beklager.... Men "å" skrives når verbet står i infinitiv, ikke ellers.

Å samtidig = samtidig er ikke et verb, og i allfall ikke et verb i infinitiv.

Å leser = leser er et verb, men ikke infinitivsform

Og så har vi norsk lærerinnen, da. Sier du norsk*pause*lærerinnen, eller sier du norsklærerinnen?

Jeg skjønner at vi som retter er irriterende, men det er en give and take av irritasjon her 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er dialekt, det klarer jeg ikke å irritere meg over. I min dialekt finnes rett og slett ikke "hvilken", vi sier "kordan" (hvordan) til absolutt alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (1 time siden):

Jeg var en sånn irriterende person som måtte rette på hvem/hvilken før.

Jeg får fortsatt et ekstremt behov for å rette på det, men hvisker det heller ned i kaffekoppen enn å gjøre det åpenlyst☺

Og beklager, beklager, beklager.... Men "å" skrives når verbet står i infinitiv, ikke ellers.

Å samtidig = samtidig er ikke et verb, og i allfall ikke et verb i infinitiv.

Å leser = leser er et verb, men ikke infinitivsform

Og så har vi norsk lærerinnen, da. Sier du norsk*pause*lærerinnen, eller sier du norsklærerinnen?

Jeg skjønner at vi som retter er irriterende, men det er en give and take av irritasjon her 😅

Tror nok det er mest irriterende for dere selv 😅😂 Hadde jeg brydd meg om å bli rettet på hadde jeg ikke svart på noe her inne. 🤪✌️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror nok det er mest irriterende for dere selv 😅😂 Hadde jeg brydd meg om å bli rettet på hadde jeg ikke svart på noe her inne. 🤪✌️ 

Med mindre dere finner en glede av å kunne rette på andre. Men da skjønner jeg ikke hvordan det også kan være irriterende når andre skriver feil 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du tar det sånn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dere finner en glede av å kunne rette på andre. Men da skjønner jeg ikke hvordan det også kan være irriterende når andre skriver feil 🤷‍♀️

Det er ikke glede, det er mer at man blir så opphengt i det at det er vanskelig å la være.

Men jeg jobber på et sted der vi sender ut brev, og da er jeg nødt til å rette på språkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Guppy88 skrev (Akkurat nå):

Det er ikke glede, det er mer at man blir så opphengt i det at det er vanskelig å la være.

Men jeg jobber på et sted der vi sender ut brev, og da er jeg nødt til å rette på språkfeil.

I jobben min starter jeg aldri en setning med "men", da det egentlig ikke er god språklig flyt. Man blir litt slakkere på et nettforum.

"Man" unngår jeg også i profesjonell sammenheng, fordi det er et passivt språk og vi blir drillet i å bruke aktivt språk.

Dermed er det garantert ting å ta meg på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Det er slitsomt å lese en tekst med særskrivingsfeil. 

Det hender forresten at telefonen ikke forstår at jeg vil skrive f.eks. 'fabrikkinnstillinger'. For å gjøre det enkelt for meg selv, skriver jeg heller 'fabrikk innstillinger' (for å slippe surr med autocorrecten), også slår jeg sammen ordene i etterkant. Dog hender det at jeg glemmer det, og da står ordet som 'fabrikk innstillinger', selv om jeg vet at det skal være 'fabrikkinnstillinger'. 

Da har jeg et råd til deg: skru av autocorrect.
Det er djevelens verk, utrolig irriterende og har en fordummende effekt på alle som er "avhengig" av å bruke det, virker det som. 

Anonymkode: c84d6...354

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt utrolig, for det er nesten helt konsekvent. Det er kun noen få faste uttrykk som deles opp, ellers er det slik på norsk at man slår sammen. Gjør man det fast bommer man sjelden. Unntak er uttrykk av typen i hvert fall og etter hvert. Sistnevnte visste jeg ikke om engang inntil nylig, og den er skikkelig ulogisk. Det sies i ett ord, og får logisk sett litt annen betydning sam- og særskrevet selv om det altså skal deles uansett.

Anonymkode: 9ceee...2f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (49 minutter siden):

Da skjønner jeg det blir irriterende. Får aldri helt fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...