Guppy88 Skrevet 1. september 2021 #1 Del Skrevet 1. september 2021 Det kalles visst også særskrivingsfeil. Men uansett betegnelse, jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Det er jo rett og slett bare å høre på hvordan man sier ord, fasiten ligger i det muntlige. Er man i tvil, er det jo bare å si det høyt. Sies det i ett uten pause, da skrives det med ett ord. Man sier ananasbiter, det hadde fått en helt annen klang hvis det hadde vært rett å dele det opp. Man vet at det skrives blåveis, for det sies i ett. Blå smurf skjønner man er to ord, på grunn av den rolige, oppdelte måten å si det på. Blåsmurf får en totalt annen uttale. Rød rev - annen uttale en rødrev. Orddelingsfeil irriterer meg sånn (jada, mitt problem), og så er det egentlig så lett! Bare si det høyt, slutt å skrive lamme lår!!! Ok, takk for meg 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Del Skrevet 1. september 2021 Orddelingsfeil irriterer meg grenseløst også, men jeg prøver å ikke ta på vei over det lenger, siden kona synder på det konsekvent og jeg ikke akkurat kan stresse meg opp hver gang jeg ser en hel melk eller fiske boller på handlelista. Hun er oppvokst tospråklig (engelsk og norsk) og det er nok forklaringen i hennes tilfelle. Hun bruker engelsk særskriving - også på norsk og jeg greier ikke å få henne til å skjønne den norske varianten uansett hvor mye jeg prøver. Anonymkode: 38701...cb6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #3 Del Skrevet 1. september 2021 Må være veldig slitsomt å la seg irritere av filleting. Anonymkode: e0f88...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Del Skrevet 1. september 2021 Orddelingsfeil er Orddeli-ngsfeil. Med linjeskift osv. Særskrivingsfeil er Særskrivings feil. For min del skyldes det dårlig håndskrift og aurokorrekt Anonymkode: 9b390...3cf 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 1. september 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Orddelingsfeil irriterer meg grenseløst også, men jeg prøver å ikke ta på vei over det lenger, siden kona synder på det konsekvent og jeg ikke akkurat kan stresse meg opp hver gang jeg ser en hel melk eller fiske boller på handlelista. Hun er oppvokst tospråklig (engelsk og norsk) og det er nok forklaringen i hennes tilfelle. Hun bruker engelsk særskriving - også på norsk og jeg greier ikke å få henne til å skjønne den norske varianten uansett hvor mye jeg prøver. Anonymkode: 38701...cb6 Frem til jeg leste at hun er tospråklig der engelsk er ett av språkene, tenkte jeg "prøv å forklare det på denne måten, da. Kanskje det går opp et lys for henne". Men I din kones tilfelle skjønner jeg det veldig godt. I det engelske språket gjør de ofte motsatt av oss, og skriver to ord der vi tenker det er helt naturlig å slå dem sammen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 1. september 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må være veldig slitsomt å la seg irritere av filleting. Anonymkode: e0f88...fa5 Vil i det minste takke deg for at du ikke skrev fille ting. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 1. september 2021 #7 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må være veldig slitsomt å la seg irritere av filleting. Anonymkode: e0f88...fa5 For TS og vi som irriterer oss over orddelingsfeil, er det ikke en filleting. Du har sikkert noe du irriterer deg over du også? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 1. september 2021 #8 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må være veldig slitsomt å la seg irritere av filleting. Anonymkode: e0f88...fa5 Må være veldig slitsomt å drive med hersketeknikker. I hvert fall forsøk på det. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 1. september 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Orddelingsfeil er Orddeli-ngsfeil. Med linjeskift osv. Særskrivingsfeil er Særskrivings feil. For min del skyldes det dårlig håndskrift og aurokorrekt Anonymkode: 9b390...3cf Ja, den forklaringen har jeg hørt før. Du har rett. Rart egentlig, for jeg tror de fleste tenker at det er mer logisk at orddelingsfeil er å dele ordene som ikke skal deles, det skjer jo langt oftere enn man ser at ord får en feilaktig op- pdeling. Litt som begrepet forfordeling. Det problematiske her er at det antakelig er flere som bruker det feil enn det er folk som bruker det rett, og det blir da veldig uklart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #10 Del Skrevet 1. september 2021 Jeg kaller det ofte ordlistefanken, fordi det er slikt som skjer når ordlisten på mobilen lever sitt eget liv og "retter" til feil. Noen ganger er det selvsagt slurv eller usikkerhet fra min side også, men etterhvert har jeg lært meg å slutte å forsøke å være rettskrivingspoliti både for meg selv og andre. Det er ikke alltid jeg har rett heller 😆 Dessuten kan det jo noen ganger bli noe vittig ut av det, spesielt når man leser butikkreklame hvor ting lett får en ny mening. Det er jo stor forskjell på ananasbiter og ananas biter 😆 Anonymkode: a5e78...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisaaaaa Skrevet 1. september 2021 #11 Del Skrevet 1. september 2021 Eneste som er mer irriterende enn orddelingsfeil er folk som er veldig opptatt av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 1. september 2021 #12 Del Skrevet 1. september 2021 Enig med TS i at det muntlige gir en sikker fasit, så begrensede skriveferdigheter burde ikke være noen unnskyldning. Denne type feil synes jeg kan være både morsomme, snodige og irriterende. For meg finner man det ultimate eksempelet i en nokså berømt jobbannonse som en Østfold-bedrift rykket inn for noen år siden. De jaktet på en dyktig skiltdesigner, men den viktigste kvalifikasjonen var tydeligvis at vedkommende måtte ha et havarert ekteskap bak seg... 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 1. september 2021 #13 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Må være veldig slitsomt å la seg irritere av filleting. Anonymkode: e0f88...fa5 Nope, det er egentlig en greie som kommer ganske lett på samme måte som det er lett å gremmes over de som sier hvordan bil har du, eller hvordan gate bor du i og ikke hvilke... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misanthropis Skrevet 1. september 2021 #14 Del Skrevet 1. september 2021 Jeg føler det på samme måte. Som å høre lyden av negler på en tavle. Føler det bare er hjernen min som skriker stopp og blinker med røde lys, jeg prøver absolutt ikke å finne feil i omgivelsene. Dett skjer nesten hver gang jeg ser, eller hører også forøvrig, grove feil, særlig i aviser. Og ja, jeg skriver fort på mobil og absolutt ikke alltid korrekt selv heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #15 Del Skrevet 1. september 2021 Orddelingsfeil er orddelingsfeil, og særskrivingsfeil er særskrivingsfeil. Det er ikke det samme. (Usikker på om jeg får det til på mobil, men skal prøve). Orddelingsfeil: Jeg tok meg en kaffek-opp. særskrivingsfeil: Jeg tok meg en kaffe kopp. Men akkurat hvorfor enkelte strever med det, vet jeg ikke. Personlig syns jeg matematikk er relativt enkelt og morsomt, men jeg skjønner at ikke alle har det som favorittfag. Vi er vel bare forskjellige, tenker jeg. For noen (meg selv inkludert) er det enkelt å høre når det skal være ett eller to ord, og for andre er det klin umulig å høre. Anonymkode: 1713c...249 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 1. september 2021 #16 Del Skrevet 1. september 2021 Guppy88 skrev (18 minutter siden): Litt som begrepet forfordeling. Begge betydninger av ordet er akseptabelt, jamfør norsk ordbok/Språkrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #17 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Orddelingsfeil er orddelingsfeil, og særskrivingsfeil er særskrivingsfeil. Det er ikke det samme. (Usikker på om jeg får det til på mobil, men skal prøve). Orddelingsfeil: Jeg tok meg en kaffek-opp. særskrivingsfeil: Jeg tok meg en kaffe kopp. Men akkurat hvorfor enkelte strever med det, vet jeg ikke. Personlig syns jeg matematikk er relativt enkelt og morsomt, men jeg skjønner at ikke alle har det som favorittfag. Vi er vel bare forskjellige, tenker jeg. For noen (meg selv inkludert) er det enkelt å høre når det skal være ett eller to ord, og for andre er det klin umulig å høre. Anonymkode: 1713c...249 Fikk ikke til det jeg tenkte, på mobil. Prøvde å få ordet kaffek-opp delt opp på to linjer (orddelingsfeil). Anonymkode: 1713c...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10.54 Skrevet 1. september 2021 #18 Del Skrevet 1. september 2021 Jeg irriterer meg litt over særskrivingsfeil. Ikke fordi jeg ikke skjønner at kaffe kopp skal være kaffekopp, men fordi jeg leser det helt annerledes når det er oppdelt, og det lager dårlig flyt. Er det snakk om en lang setning er det heller ikke sikkert jeg oppfatter at det skulle være i ett ord før jeg har kommet til slutten, og da betyr setningen kanskje noe helt annet enn jeg trodde. Egentlig er særskriving superenkelt på norsk. Vi skal helt enkelt ikke dele opp ord. Ser det uleselig ut kan du hive inn en bindestrek, men ikke mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #19 Del Skrevet 1. september 2021 "Er du usikker på om et uttrykk skal sær- eller sammenskrives, må du slå opp i en ordbok. Det kan også være til hjelp å uttale ordet høyt for deg selv. Uttaler du ordet bensinstasjon med en pause etter bensin-? Nei. Altså ikke noe mellomrom." Fra Korrekturavdelingen.no: https://www.korrekturavdelingen.no/sammenskriving.htm Anonymkode: b8598...048 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #20 Del Skrevet 1. september 2021 Carrot skrev (8 minutter siden): Nope, det er egentlig en greie som kommer ganske lett på samme måte som det er lett å gremmes over de som sier hvordan bil har du, eller hvordan gate bor du i og ikke hvilke... Hvilke bil har du? Blir vel i så fall hvilken? Hvilke er vel flertall, som i "Hvilke biler har du"? Anonymkode: 1713c...249 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå