Gå til innhold

Lønner det seg å kjøpe ny tesla eller annen el-bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eier en nedbetalt ford 2010 Modell, men kjører så mye og langt til og fra jobb at jeg bruker over 4000kr hver måned på drivstoff, i tillegg til konstante slitedeler, så er det jo ellers servicekostnader, årsavgift, bompenger osv. 

Det var noen som sa til meg de hadde mye mindre månedlige kostnader nå etter de hadde kjøpt ny tesla, for de betalte rundt 4000kr i måneden på lånet, betaler ikke årsavgift (?), ikke bompenger som regel osv. og det er garanti, slik at det meste blir dekket av garantien, og han fikk til og med gratis årlig service osv. så sa han at han selger bilen før garantien går ut. Og at han lader bilen hjemme og sparer da ekstremt mye kontra å måtte kjøpe diesel/bensin. 

Mannen min argumenterer med at jeg allerede har en bil som er nedbetalt, så han skjønner ikke hvorfor jeg skal ville bruke masse penger på en ny bil..., mens jeg ser det slik at hvis jeg bruker 4.000kr i måneden bare på drivstoff på bilen, og i tillegg masse slitedeler som dieselpartikkelfilter, registerreim, bremseklosser, bremsekarnipler, oljeskift osv. og må betale bompenger og årsavgift osv. så vil det lønne seg å Heller betale 5000kr i måneden på en ny elektrisk bil med garanti og som jeg da sparer masse på og i tillegg slipper årsavgift. Og kan lade hjemme og da slipper å bruke de 4.000kr på drivstoff i måneden. 

Andre som Har regnet på det samme og kan komme med noen innspill? Evt. Anbefale andre el-biler? Bor i nord norge på landsbygda og dårlige veier, så må ha en litt høy bil og har tenkt på tesla Model y. Må være en bil typ stasjonsvogn, plass til en barnestol og barnevogn osv. 

Anonymkode: 0896a...c72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leonora99 skrev (Akkurat nå):

Ingen elbiler lønner seg å kjøpe, kjøp diesel 

Hvorfor

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor

Fordi en elbil nei unnskyld lekebil ikke er noen bil…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (Akkurat nå):

😂

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har byttet bilen inn i en Ioniq, men vi hadde billån allerede så for oss lønner det seg bytte sia vi bruker 4500-5000 i mnd i bensin. Ville egentlig ha en Tesla, men det ble litt utenfor budsjettet nå. 

Om det lønner seg kommer vel egentlig an på hvor mye du bruker nå, feks er det masse reparasjoner og vedlikedsholdkostnader på bilen vil det jo lønne seg siden du får en helt ny bil med garanti for samme summen du uansett bruker i bensin.

Anonymkode: f6fbe...ffd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

😂

En som tydeligvis har noe imot elbiler 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

😂

Elbil er ingen bil men en lekebil 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt og riktig spørsmål du stiller, fordi prislogikken i bilmarkedet har blitt snudd fullstendig på hodet. Jeg har flere biler, er glad i store motorer, og har pleid å være "sistehåndseier" - jeg er den som kjøper en bil for 50000 og bruker den opp. Høggern kommer etter meg.

Men...elbil er i en klasse for seg selv, i tillegg er lånerenten så lav nå at det lønner seg å kjøpe med lån og heller investere de pengene du eventuelt har kontant et annet sted. Akkurat det der er litt gambling og finansakrobatikk, men elbil er vanvittig billig i drift og jeg vil tro at du, i lengden, kan tjene på å bytte. Her er hva det koster å kjøre litt over 100 mil med sommerens strømpriser - du kan leke deg litt med kW-prisen. Den varierer jo, fra 5 til 200 øre, stort sett innenfor der.

I mitt hode er likevel ikke Tesla det beste valget. Jeg tenker mer Hyundai Ioniq 5 - 800V batteriarkitektur gir svært rask hurtiglading, Hyundai er, i motsetning til Tesla, kjent for å lage pålitelige biler, og den er også vesentlig rimeligere enn Tesla. Du er inne på servicekostnader som med elbil er sjokkerende lave - hvis du sjekker bremsene selv. Det er nok litt annerledes om du kjøper helt nytt og vil opprettholde garantien ved å følge serviceregimet til fabrikken. Men den sutalause bruken av elbil er kanskje like flott og praktisk som de lave kostnadene. 

Ellers er det ganske opplagt at dette forumet kryr av dieseltroll. Triste skikkelser uten gode argumenter som håndteres best ved å ignorere de, eventuelt melde til moderator.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (13 minutter siden):

Ellers er det ganske opplagt at dette forumet kryr av dieseltroll. Triste skikkelser uten gode argumenter som håndteres best ved å ignorere de, eventuelt melde til moderator.

Så bare for at jeg og noen fler er for dieselbil så er vi troll?? Da er isåfall dere elbiltroll…. 

jeg bor en plass der elbil/lekebil er ubrukelig pr dags dato, hva det blir om et par år vet jeg ikke, men enda er ikke en elbil brukbar her jeg bor!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Eier en nedbetalt ford 2010 Modell, men kjører så mye og langt til og fra jobb at jeg bruker over 4000kr hver måned på drivstoff, i tillegg til konstante slitedeler, så er det jo ellers servicekostnader, årsavgift, bompenger osv. 

Det var noen som sa til meg de hadde mye mindre månedlige kostnader nå etter de hadde kjøpt ny tesla, for de betalte rundt 4000kr i måneden på lånet, betaler ikke årsavgift (?), ikke bompenger som regel osv. og det er garanti, slik at det meste blir dekket av garantien, og han fikk til og med gratis årlig service osv. så sa han at han selger bilen før garantien går ut. Og at han lader bilen hjemme og sparer da ekstremt mye kontra å måtte kjøpe diesel/bensin. 

Mannen min argumenterer med at jeg allerede har en bil som er nedbetalt, så han skjønner ikke hvorfor jeg skal ville bruke masse penger på en ny bil..., mens jeg ser det slik at hvis jeg bruker 4.000kr i måneden bare på drivstoff på bilen, og i tillegg masse slitedeler som dieselpartikkelfilter, registerreim, bremseklosser, bremsekarnipler, oljeskift osv. og må betale bompenger og årsavgift osv. så vil det lønne seg å Heller betale 5000kr i måneden på en ny elektrisk bil med garanti og som jeg da sparer masse på og i tillegg slipper årsavgift. Og kan lade hjemme og da slipper å bruke de 4.000kr på drivstoff i måneden. 

Andre som Har regnet på det samme og kan komme med noen innspill? Evt. Anbefale andre el-biler? Bor i nord norge på landsbygda og dårlige veier, så må ha en litt høy bil og har tenkt på tesla Model y. Må være en bil typ stasjonsvogn, plass til en barnestol og barnevogn osv. 

Jeg har gjort det du ønsker her, har mindre utgifter til bil nå en før🙂

Anonymkode: 62111...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Leonora99 said:

Ingen elbiler lønner seg å kjøpe, kjøp diesel 

2 hours ago, Leonora99 said:

Har knulleguden666 fått ny bruker??

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frogger skrev (4 minutter siden):

Har knulleguden666 fått ny bruker??

Det aner jeg ikke, har ikke sett han her på en stund nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Leonora99 said:

Det aner jeg ikke, har ikke sett han her på en stund nå 

Så det er ikke deg altså?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leonora99 skrev (2 timer siden):

Så bare for at jeg og noen fler er for dieselbil så er vi troll?? Da er isåfall dere elbiltroll…. 

jeg bor en plass der elbil/lekebil er ubrukelig pr dags dato, hva det blir om et par år vet jeg ikke, men enda er ikke en elbil brukbar her jeg bor!

Ikke alle bor langt uti gokk da, så om ts bor en plass som det funker kjøre elbil vil hun kunne spare på det. Det er jo det som er spørsmålet. 

Ikke bare fordeler med diesel/bensin heller om disse avgiftene de vil ha kommer heller da. Da vil nok ts spare enda mer på bytte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem gir best lån? 

Anonymkode: 8e679...c97

Ved kjøp av Tesla er den ingen som gir bedre betingelser enn Tesla selv

Anonymkode: 62111...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, med tanke på verdi tap og rente kostnad vis lån, eller tapte rente inntekter ved plassering av penger,

plasser heller egenkapitalen  i aksjefond og reparer forden videre,  garanterer deg billig bil hold og god økonomi

med tanke på Miljøet, bør bilen brukes  helt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...