Jaybird Skrevet 27. august 2021 #61 Del Skrevet 27. august 2021 Just now, stan said: Hvis gærningen slipper ut, hvor lenge kan han regne med overleve? Det er jo ikke umulig at noen av slektningene til de han drepte går med hevntanker. Jeg tror det er langt flere enn slektninger av ofre som har hevntanker. Kan ikke si jeg synes det er leit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2021 #62 Del Skrevet 27. august 2021 Jaybird skrev (1 minutt siden): Det er dog ikke grunnlag for å sperre noen inne - man kan mene at det er uheldig, men det er engang slik loven er. Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg skjønner ikke hvorfor han vil søke om prøveløslatelse hvis han vet at noen står klar til å drepe han? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. august 2021 #63 Del Skrevet 27. august 2021 Jaybird skrev (2 minutter siden): Jeg tror det er langt flere enn slektninger av ofre som har hevntanker. Kan ikke si jeg synes det er leit. Ja, tror du ikke det? Det er jo selvfølgelig galt, men veldig forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 27. august 2021 #64 Del Skrevet 27. august 2021 2 minutter siden, Gjenferdet said: Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg skjønner ikke hvorfor han vil søke om prøveløslatelse hvis han vet at noen står klar til å drepe han? Jeg tror det kan bunne i at han har et særdeles forskrudd bilde av verdenen "her ute". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 27. august 2021 #65 Del Skrevet 27. august 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Nei, han mangler jo selvinnsikt, skamfølelse, skyldfølelse, anger og empati, og kommer nok aldri til å ta innover seg hva han har gjort, men han er vel fullstendig klar over at noen står klar til å hevne seg på utsiden? Han burde være klar over det, hvis han ikke er så «hjernevasket» at han tror han vil hylles. Han skjøt og drepte to jeg kjente, så hevntanker er vel ikke helt fremmede her heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestvest Skrevet 27. august 2021 #66 Del Skrevet 27. august 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg skjønner ikke hvorfor han vil søke om prøveløslatelse hvis han vet at noen står klar til å drepe han? Svaret er tydelig. Han vil be sin advokat om politibeskyttelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 27. august 2021 #67 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 6 minutter siden, stan said: Ja, tror du ikke det? Det er jo selvfølgelig galt, men veldig forståelig. Ja, helt enig. Og jo, jeg tror virkelig at, i motsetning til hva folk har tenkt om tidligere massemordere og andre profilerte drapsmenn (som tidligere nevnte Nesset, Jan Helge Andersen m.fl), så ville folk handlet på disse holdningene når det kommer til Breivik. Det er ikke lov til å oppfordre til ulovlige handlinger her inne, men jeg må jo si jeg hadde forstått det særdeles godt. Endret 27. august 2021 av Jaybird 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2021 #68 Del Skrevet 27. august 2021 Tessa12 skrev (2 minutter siden): Han burde være klar over det, hvis han ikke er så «hjernevasket» at han tror han vil hylles. Han skjøt og drepte to jeg kjente, så hevntanker er vel ikke helt fremmede her heller. Skjønner godt at hevntanker ikke er fremmede for deg. Veldig leit å høre at du er pårørende. Jeg føler med deg.💔 gjestvest skrev (2 minutter siden): Svaret er tydelig. Han vil be sin advokat om politibeskyttelse. Selvfølgelig vil han det. 🙄🙄 Om så at så mener jeg at alle etterlatte og pårørende også bør få politibeskyttelse. Det er mye viktigere for meg. Det er mange, mange, som kommer til å få reaktivert sin PTSD hvis han blir løslatt, hvis de i tillegg til traumene må måtte hanskes med å møte på han eller bli oppsøkt. Det er til alles beste at han forblir i fengselet. I alle fall av hensyn til alle berørte i saken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 27. august 2021 #69 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 7 minutter siden, Gjenferdet said: Det er til alles beste at han forblir i fengselet. I alle fall av hensyn til alle berørte i saken. Helt enig, men det er nå engang ikke slik rettsvesenet fungerer (sånn ikke helt i hvert fall). Det er hva jeg forsøkte å nærme meg tidligere, vi har rettssikkerhet i Norge, og skulle det vise seg at ABB overbeviser sakkyndige og andre om at han ikke lenger er en trussel for samfunnet, så skal han slippe ut, da særlig når han har sonet hele straffen (sikkerhetsvurdering ifbm. forvaring) - men han har vel mer eller mindre rett på å få prøveløslatelse vurdert på bakgrunn av eventuell god oppførsel også (?). Jeg mener dog at vi burde hatt langt, langt strengere straff for denne typen terror, men det er jo ikke tilfellet at vi har det. Endret 27. august 2021 av Jaybird 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 27. august 2021 #70 Del Skrevet 27. august 2021 Gjenferdet skrev (36 minutter siden): ABB kommer alltid til å være en fare for samfunnet. Ikke om han sitter i rullestol eller er sengeliggende. Antakelig ikke om han bruker gåstol heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2021 #71 Del Skrevet 27. august 2021 Jaybird skrev (2 minutter siden): Helt enig, men det er nå engang ikke slik rettsvesenet fungerer (sånn ikke helt i hvert fall). Det er hva jeg forsøkte å nærme meg tidligere, vi har rettssikkerhet i Norge, og skulle det vise seg at ABB overbeviser sakkyndige og andre om at han ikke lenger er en trussel for samfunnet, så skal han slippe ut, da særlig når han har sonet hele straffen (sikkerhetsvurdering ifbm. forvaring) - men han har vel mer eller mindre rett på å få prøveløslatelse vurdert på bakgrunn av eventuell god oppførsel også (?). Jeg mener dog at vi burde hatt langt, langt strengere straff for denne typen terror, men det er jo ikke tilfellet at vi har det. Fint med rettssikkerhet, til en viss grad, men slik systemet er bygget opp nå så får den kriminelle flere rettigheter og mer vern enn de etterlatte, pårørende og ofrene. Hvis han kommer ut så får han politibeskyttelse. Hva med ofrene? De får sannsynligvis ikke politibeskyttelse. Jeg er så lei av at vi duller med alvorlig kriminelle. Rettssikkerhet er fint på papiret, men i virkeligheten beskytter det overgripere/drapsmenn fremfor ofrene i sakene. Det er en skam i verdens beste land. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 27. august 2021 #72 Del Skrevet 27. august 2021 Håper har blir i fengsel til han dør og at han de siste ti årene av sitt liv får en jævlig sykdom eller en langtidspinenede krefttype. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 27. august 2021 #73 Del Skrevet 27. august 2021 10 minutter siden, Gjenferdet said: Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg skjønner ikke hvorfor han vil søke om prøveløslatelse hvis han vet at noen står klar til å drepe han? Kanskje nettopp derfor han søker? At han forventer en hevn fra noen sånn at han kan dø som en selverklært martyr - han regnet jo med den gangen å bli skutt av politiet - og bli en slags "tragisk helt"? Eventuelt er han så innbitt på at han har rett, og vil ut i verden for å prøve å bevise det. Det er så typisk at de jævligste mordere og sadister som ikke unner andre å leve engang, sutrer og jamrer om "sine menneskerettigheter". Samfunnet er best tjent med å holde slike personer borte fra allmennheten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 27. august 2021 #74 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 3 minutter siden, Gjenferdet said: Fint med rettssikkerhet, til en viss grad, men slik systemet er bygget opp nå så får den kriminelle flere rettigheter og mer vern enn de etterlatte, pårørende og ofrene. Hvis han kommer ut så får han politibeskyttelse. Hva med ofrene? De får sannsynligvis ikke politibeskyttelse. Jeg er så lei av at vi duller med alvorlig kriminelle. Rettssikkerhet er fint på papiret, men i virkeligheten beskytter det overgripere/drapsmenn fremfor ofrene i sakene. Det er en skam i verdens beste land. Jeg synes det er fint med rettssikkerhet, uansett hva. Jeg mener dog det er noe galt med lovene og praksisen rundt straffeutmåling. Og det dreier seg faktisk om et viktig skille! Endret 27. august 2021 av Jaybird 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2021 #75 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) Ichiko skrev (På 27.8.2021 den 22.14): Kanskje nettopp derfor han søker? At han forventer en hevn fra noen sånn at han kan dø som en selverklært martyr - han regnet jo med den gangen å bli skutt av politiet - og bli en slags "tragisk helt"? Eventuelt er han så innbitt på at han har rett, og vil ut i verden for å prøve å bevise det. Det er så typisk at de jævligste mordere og sadister som ikke unner andre å leve engang, sutrer og jamrer om "sine menneskerettigheter". Samfunnet er best tjent med å holde slike personer borte fra allmennheten. Hva med menneskerettighetene til de 77 han drepte? Hva med deres rett til å leve? Og hva med alle etterlatte og pårørende? Det er sannsynligvis over 1000 direkte pårørende, om ikke enda flere. Hva med deres liv? Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 27. august 2021 #76 Del Skrevet 27. august 2021 (endret) 7 minutter siden, Gjenferdet said: hun som i utgangspunktet er en tilgivende person ble bare helt sånn «pøh, han er vel den siste som bør snakke om menneskerettigheter». Vi bor (takk og pris) ikke i Iran. Det er noe av det samme prinsippet som gjorde at ABB hadde krav på både rettssak og forsvarer. Endret 27. august 2021 av Jaybird 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 27. august 2021 #77 Del Skrevet 27. august 2021 4 minutter siden, Gjenferdet said: Jeg diskuterte dette med menneskerettigheter med en lærer én gang. Jeg sa at han hadde klaget over brudd på menneskerettigheter i fengselet, og hun som i utgangspunktet er en tilgivende person ble bare helt sånn «pøh, han er vel den siste som bør snakke om menneskerettigheter». Kunne ikke vært mer enig. Hva med menneskerettighetene til de 77 han drepte? Hva med deres rett til å leve? Og hva med alle etterlatte og pårørende? Det er sannsynligvis over 1000 direkte pårørende, om ikke enda flere. Hva med deres liv? Nettopp. Vi er i utgangspunktet født med menneskerettigheter, men disse rettighetene er ikke et fripass til å gjøre hva man vil og på den måten gi fanden i andres menneskerettigheter. Det er vel symptomatisk for en del at de ikke evner å se den "lille detaljen" der; de anser seg som hevet over slike hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 27. august 2021 #78 Del Skrevet 27. august 2021 Jaybird skrev (3 minutter siden): Vi bor (takk og pris) ikke i Iran. Det er noe av det samme prinsippet som gjorde at ABB hadde krav på både rettssak og forsvarer. Men det blir bare altfor hyklersk å klage på menneskerettighetsbrudd når han selv har valgt å ta livet av 77 mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaybird Skrevet 27. august 2021 #79 Del Skrevet 27. august 2021 8 minutter siden, Gjenferdet said: Det er sannsynligvis over 1000 direkte pårørende, om ikke enda flere. Hva med deres liv? Jeg skjønner så alt for godt hva du mener, jeg har nære pårørende som virkelig har kjent det på kroppen. Fremdeles står jeg ved prinsippene rundt hvordan vår rettsstat fungerer, og mener at dette ikke er motsetninger. Jeg må nok en gang presisere at jeg mener vi burde hatt langt strengere straffer for slike handlinger, det er viktig for meg å holde fast ved. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 27. august 2021 #80 Del Skrevet 27. august 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Men det blir bare altfor hyklersk å klage på menneskerettighetsbrudd når han selv har valgt å ta livet av 77 mennesker. Rettssikkerheten tar ikke hensyn til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå