Gå til innhold

Frøken Valmue venter nummer to 🌸

Frøken Valmue

Anbefalte innlegg

Hei! 

Velkommen til min graviditetsdagbok 🌸

Jeg har tidligere vært medlem her inne, for mange år siden. Så nå må jeg friske opp gamle KG-kunster.

Håper noen ønsker å følge reisen vår med nummer to i magen 😊 

Litt om meg/oss: 

Jeg er da en frøken på 27 år. Min mann er 35. Fra før har vi en datter på 7 år 🎀

Vi tenkte det nå var på tide å få et barn til. Vi har alltid ønsket oss flere, men det har liksom ikke helt passet før nå pga studier, flytting m.m. Men nå følte vi det var på tide å utvide flokken! Vi tenkte det kanskje ville ta noen måneder og startet derfor et par mnd før vi opprinnelig hadde tenkt, men lille spiren satt på bokstavelig talt på første forsøk 🙏🏻 

Litt ny på dette med dagbok. Eller, det er 8 år siden sist jeg skrev dagbok her inne, så.. vet ikke helt hva mer jeg skal ta med. Så håper ikke jeg har glemt noe vesentlig 🤞🏻

Jeg syns det er veldig kjekt å kunne se tilbake på svangerskapet og tiden etterpå via min gamle graviditetsdagbok her inne. Jeg husker også hvor kjekt det var at noen var innom å leste - og jeg leste deres dagbøker. Blir et lite felleskap og det var hyggelig 😊 Derfor ønsket jeg å gjøre det samme, nå 8 år senere. 

- Skriver et eget innlegg under om hvordan svangerskapet har gått hittill! - 

Vi sees! 🙋🏻‍♀️

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12+0

Jeg tenker det kunne være fint å starte med å fortelle litt om svangerskapet hittil! Som dere ser så er jeg 12+0 i dag, altså uke 13. 

Som jeg nevnte over, så satt spiren på aller første forsøk! Noe vi selvsagt ble veldig glad for og også litt overrasket 🙈 

Men med vår første jente gjorde det jo også det, så var kanskje ikke sååå overraskende, hehe. Men planen var å starte i juni også håpe at vi ble gravid i løpet av høsten, slik at vi fikk vår-baby. Men nå blir det mars baby, akkurat som med førstemann, hehe 😅 

De tre første månedene har egentlig vært ganske tøffe. Svangerskapet er foreløpig HELT likt som mitt forrige. Jeg sleit litt med kvalme de første 10 ukene. Men ikke veldig uttalt og har aldri kastet opp. Ellers har det vært en generell følelse av å bare ikke føle seg vel. Konstant uggen i kroppen, trøtt, ja.. ikke helt meg selv. 

Mitt største problem har da altså vært luktesansen, og det.. helt ekstremt!! 🙃 Dette var absolutt helt likt i forrige svangerskap, så jeg var jo forberedt. Det har gjerne ikke vært enkelte ting, men bare at hele huset har luktet ekkelt, eller de og de rommene. Noen ting i huset lukter også verre enn andre, feks sofaen, skapene på kjøkkenet m.m. Mistenker at det er en slags sponplate lukt jeg ikke klarer å fordra. For det er den lukten i skapene(kjøkkenet er nytt) og er sikkert en del av det i sofa også? Hehe. Men, det har vært skikkelig skikkelig gale, spesielt fra uke 6/7 da det startet og frem til uke 10 ca. Såpass at jeg har sittet ute i hagen når det har regnet for jeg har bare ikke klart å være inne. Men det er også enkelte ting, og det forandrer seg utover ukene. Jeg er kjempeglad i produktene fra Rituals for eksempel. Har flere produkter i Sakura-serien, de er jo også ganske milde! De gikk fint i starten, men nå etter uke 10 kan jeg ikke fordra de! Måtte bytte ut alle såpene, duftlys osv på badet og i dusjen med parfymefritt. Samme med tøymykner, uansett hvilken det er, blir bare så kvalm av lukten. Så går i parfymefritt der også. Jeg er forsåvidt også parfymefri for jeg hadde seeelvsagt en Sakura-parfyme 😂🏻

Dette med luktesansen begynner kanskje å bli litt bedre nå i uke 12, men er ikke gått helt vekk.. 😅 Sist gang gikk det vekk rundt uke 20. Utover dette så er det mest total mangel på energi som har vært ganske så kjipt. 

Men, det kunne sikkert vært verre ☝

Vår datter gleder seg kjempemasse til å bli storesøster og har mast om dette lenge. Tror det blir kjempestas å få et lite søsken og egentlig fint med den aldersforskjellen, for da ser hun det liksom på en helt annen måte. Vil passe på den, sikkert ta litt ansvar osv. Vi kjenner på at det skal bli litt fint at det er en såpass aldersforskjell mellom dem. Da får vi god tid til begge to og man får gjerne lettere nyte den første tiden siden eldste er såpass stor. Hun blir vel også en mini-nanny, hehe 👵🏼 Vi ser uten tvil positivt på aldersforskjellen 😄

Ellers så har jeg hatt en eeeekstrem appetitt. Har alltid spist sunt og er opptatt av dette. Også nå når jeg er gravid. Men noen dager har jeg vært umettelig. Helt ekstremt. Kvalmen lindret seg også kun med mat. Har hittill gått opp 4,5 kg. Det er 1 kg mer enn forrige svangerskap på samme tid (da gikk jeg opp 14 totalt). Normalvektig i utgangspunktet og var på min trivselsvekt før jeg ble gravid. Akkurat samme vekt som før forrige svangerskap, så ting er veeeldig likt. Termin er dagen etter bursdagen hennes liksom 🙈 Uansett..  jeg syns uten tvil dette med kropp, forandringer og vekt er vanskelig, men jeg er sikkert ikke alene om det … 🤰🏻 

Jeg var til min første jordmortime/svangerskapskontroll i forrige uke da jeg var 11+1. Hyggelig jordmor som jeg fikk god kjemi med. 

Kan også nevne at jeg automatisk har et risikosvangerskap denne gangen da jeg har dynamisk livmorhals. Hadde en del problemet med dette sist og ble innlagt med åpning og premature rier i uke 28 sist gang. Fikk drypp og beskjed om sengeleie i 3 mnd og jenta holdt seg jammen inne til uke 39! 💁🏻‍♀️ 

Likevel vil det være en risiko for prematur fødsel også nå. En vanlig livmorhals er rundt 4cm slik jeg har forstått. Min er 2 cm til vanlig og helt ned på 0,5 når jeg har kynnere. Eller, sist gang var det slik! 

Vi får håpe det går bra 🥳

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (39 minutter siden):

Så spennene med nr. 2 på vei😍 Gratulerer så mye! Hvor langt er du på vei?🤩

Hei og velkommen 🥰 

Ja, det blir utrolig spennende! Jeg la akkurat ut et innlegg om det over! 😄 

Er du også gravid? 

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gratulerer med dagbok og nr.2 i magen. Så koselig at du stakk innom dagboken min. Virkelig hyggelig å følge andre gravide 😊

Kan godt forstå at jenta di gleder seg til å bli storesøster! Det gjorde min også da vi ventet nr.2. Hun hadde mast i noen år faktisk. Grått og trampet i gulvet og syns det var urettferdig at andre fikk småsøsken og ikke henne :roll: Akkurat det var litt hardt for oss, for vi brukte 1 år på å prøve da. Så var tungt å ville gi henne det, men så gikk det ikke. Men ordnet seg til slutt da! Så gleden var stooor da lillebroren ble født. Da var hun 6 1/2 år. Jeg har flere barn nå, og har 5 år mellom nr. 2 og 3, og nå er jeg gravid med sistemann der det atter igjen blir 6 1/2 år mellom nr. 3 og 4. Men nå kan vi dette godt 😄 Er en fin aldersforskjell! Vi har faktisk aldri opplevd søskensjalusi, og minimaaalt søskenkrangling. Utrolig deilig!

Gratulerer til deg som har bikket 12 uker! Blir forhåpentligvis bedre med både uggenhet og luktesans etterhvert. Og ikke minst satser vi på god oppfølging også denne gangen ang. livmorhalsproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Valmue skrev (12 timer siden):

Hei og velkommen 🥰 

Ja, det blir utrolig spennende! Jeg la akkurat ut et innlegg om det over! 😄 

Er du også gravid? 

Ja, se det, så koselig oppdatering! Gratulerer med å bikke 12 uker - det er en stor milepæl😍

Så herlig at den kommende storesøsteren gleder seg så over det som skal skje! Sikkert veldig stas å få småsøsken i hennes alder 🤩

Jeg er også gravid, ja, og er vel ganske nøyaktig en uke bak deg😊 Første barnet her, så veldig spennende periode dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (5 timer siden):

Hei! Gratulerer med dagbok og nr.2 i magen. Så koselig at du stakk innom dagboken min. Virkelig hyggelig å følge andre gravide 😊

Kan godt forstå at jenta di gleder seg til å bli storesøster! Det gjorde min også da vi ventet nr.2. Hun hadde mast i noen år faktisk. Grått og trampet i gulvet og syns det var urettferdig at andre fikk småsøsken og ikke henne :roll: Akkurat det var litt hardt for oss, for vi brukte 1 år på å prøve da. Så var tungt å ville gi henne det, men så gikk det ikke. Men ordnet seg til slutt da! Så gleden var stooor da lillebroren ble født. Da var hun 6 1/2 år. Jeg har flere barn nå, og har 5 år mellom nr. 2 og 3, og nå er jeg gravid med sistemann der det atter igjen blir 6 1/2 år mellom nr. 3 og 4. Men nå kan vi dette godt 😄 Er en fin aldersforskjell! Vi har faktisk aldri opplevd søskensjalusi, og minimaaalt søskenkrangling. Utrolig deilig!

Gratulerer til deg som har bikket 12 uker! Blir forhåpentligvis bedre med både uggenhet og luktesans etterhvert. Og ikke minst satser vi på god oppfølging også denne gangen ang. livmorhalsproblematikken.

Hei 🙋🏻‍♀️ 

Så koselig at du kom innom her også! Ja. Husker jeg hadde dagbok sist og var inne å leste andre sine også, og syns det var sååå spennende å følge med! De som har termin ca rundt samme mnd blir liksom som en liten «familie» haha. Veldig koselig 😊 

Ja, tror det er kjempestas for barna å få bli storesøsken. Jeg er minst selv. Så har aldri opplevd det. Men må jo være veldig spesielt, også det å få ta del i hele reisen 😄 

Se der ja, du hadde litt aldersforskjell ja! Så kjekt med andre som også har det! Hvordan var det for hun på 6,5 når lillebror ble født? Det positive tenker jeg er jo at man slipper denne sjalusien som du nevner, lite krangling og at det også sikkert er en del hjelp i. Typ helt enkle ting som å bare passe på baby 30 sek mens man henter noe på badet. Altså, ja du skjønner 😄 Det gjør det liiiitt lettere da! 

Takk! Føles fint å ha nådd den milepælen. Så håper vi den holder seg der inne. Klarer liksom ikke heeeelt slappe av siden jeg leser om de med SA i uke 12 også. Men det er vel ytterst sjelden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (5 timer siden):

Ja, se det, så koselig oppdatering! Gratulerer med å bikke 12 uker - det er en stor milepæl😍

Så herlig at den kommende storesøsteren gleder seg så over det som skal skje! Sikkert veldig stas å få småsøsken i hennes alder 🤩

Jeg er også gravid, ja, og er vel ganske nøyaktig en uke bak deg😊 Første barnet her, så veldig spennende periode dette her!

Takk! Det er veldig fint å komme over de «magiske ukene» 🙈 Litt rart, for med førstemann var jeg ikke så bekymret for SA og alt dette. Eller jo, men tenkte ikke så mye på det. Men mye verre nå andre gang😂 Kanskje fordi man vet hva man vil miste. Men går jo som oftest bra 😄

Ja. Fant deg inne på skravletråden! Prøvde finne ei dagbok også, men fant ikke. Kanskje du ikke har? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Valmue skrev (1 time siden):

Takk! Det er veldig fint å komme over de «magiske ukene» 🙈 Litt rart, for med førstemann var jeg ikke så bekymret for SA og alt dette. Eller jo, men tenkte ikke så mye på det. Men mye verre nå andre gang😂 Kanskje fordi man vet hva man vil miste. Men går jo som oftest bra 😄

Ja. Fant deg inne på skravletråden! Prøvde finne ei dagbok også, men fant ikke. Kanskje du ikke har? 😊

Det tror jeg på😍 Virker veldig deilig å komme over den grensen! Gleder meg til det. Det går som oftest bra ja, spesielt når man har kommet så langt, så vi må bare prøve å tenke på det🌸  

Så koselig at du joinet skravletråden, det er veldig å ha noen å snakke med som er i lignende situasjon som en selv🥰 Jeg har en graviddagbok her forresten: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1506056-tiden-frem-mot-vårbabyen-2022/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Valmue skrev (3 timer siden):

Se der ja, du hadde litt aldersforskjell ja! Så kjekt med andre som også har det! Hvordan var det for hun på 6,5 når lillebror ble født? Det positive tenker jeg er jo at man slipper denne sjalusien som du nevner, lite krangling og at det også sikkert er en del hjelp i. Typ helt enkle ting som å bare passe på baby 30 sek mens man henter noe på badet. Altså, ja du skjønner 😄 Det gjør det liiiitt lettere da! 

Ja hun har vært en ressurs fra dag èn. For det første ble hun helt forelsket i lillebroren den dagen han ble født. Hjalp nok at han var veldig etterlengtet... husker at hun fikk venninner hjem på besøk bare for å vise han frem. Så umåtelig stolt! Og lillebroren har vokst opp til å forgude søsteren... så de har virkelig vært et radarpar. Akkurat de enkle tingene i starten var veldig kjærkommen som du nevner. At jeg kunne gå på do liksom, mens hun pludret med han på gulvet. Det kunne jeg ikke med nr.1, da måtte jeg ha henne med på do :fnise: At hun kunne hente ting til meg mens jeg satt og ammet. Masse masse slike småting. Og fordi hun var veldig ansvarsfull og moden for alderen, og han var enkel å passe, så kunne vi dra ut på middagsdate/kino o.l enkelte kvelder allerede da hun var 10 år (og han 3-4). De har hatt mye tålmodighet med hverandre, der han har fått være med på rommet hennes og lekt, og etterhvert som de vokste til fikk bare flere og flere felles interesser - som dataspill. De har i mange år spilt sammen, og er lik på nivå. Nå er hun 17 år og han 11 år. Og for bare et par dager siden satt hun på sengekanten hans og leste Harry Potter til han 💕 Alltid vært familiekjær, så selv om hun selvsagt har sine helt egne interesser og liv forøvrig nå, så tar hun/de vare på søskenforholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (16 timer siden):

Ja hun har vært en ressurs fra dag èn. For det første ble hun helt forelsket i lillebroren den dagen han ble født. Hjalp nok at han var veldig etterlengtet... husker at hun fikk venninner hjem på besøk bare for å vise han frem. Så umåtelig stolt! Og lillebroren har vokst opp til å forgude søsteren... så de har virkelig vært et radarpar. Akkurat de enkle tingene i starten var veldig kjærkommen som du nevner. At jeg kunne gå på do liksom, mens hun pludret med han på gulvet. Det kunne jeg ikke med nr.1, da måtte jeg ha henne med på do :fnise: At hun kunne hente ting til meg mens jeg satt og ammet. Masse masse slike småting. Og fordi hun var veldig ansvarsfull og moden for alderen, og han var enkel å passe, så kunne vi dra ut på middagsdate/kino o.l enkelte kvelder allerede da hun var 10 år (og han 3-4). De har hatt mye tålmodighet med hverandre, der han har fått være med på rommet hennes og lekt, og etterhvert som de vokste til fikk bare flere og flere felles interesser - som dataspill. De har i mange år spilt sammen, og er lik på nivå. Nå er hun 17 år og han 11 år. Og for bare et par dager siden satt hun på sengekanten hans og leste Harry Potter til han 💕 Alltid vært familiekjær, så selv om hun selvsagt har sine helt egne interesser og liv forøvrig nå, så tar hun/de vare på søskenforholdet.

Åååå 🥰❤️ 
Så utrolig koselig å lese!! Veldig glad for å høre det. Nå gleder vi oss bare enda mer! Det er sikkert ulemper og fordeler både med det å ha tette barn og barn mer litt aldersforskjell - men ser jo på dette som utelukkende positivt jeg da! 

Takk som deler deres erfaring med dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+2

Jeg kan jo oppdatere med at vi bestilte en ny TUL nå til førstkommende mandag, altså om tre dager … 🤩🎉 

Jeg var på TUL i uke 9+6 og planen var at neste skulle være ca rundt uke 15, slik at vi også kunne få vite kjønn om vi var heldig. 

Men nå leser jeg at de kan se en del avvik som de kun ser mellom uke 11-14, så derfor valgte vi å fremskynde det litt. Det er jo viktigere enn å få vite kjønn tenker jeg. Selvom det hadde vært gøy 🙈 

Så på TUL nå på mandag er jeg da 12+5. 

Vi må kjøre hele 3 timer til den undersøkelsen.. 🙈 De hadde ikke ledig her vi bor før godt over de ukene. Men det er uten tvil verdt det 🥰

Blir kjekt å se lille bebis igjen 👶🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så fantastisk med UL om bare 3 dager!😍 Håper det får fort til mandag (ikke ofte man håper på det akkurat😂)🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (1 time siden):

Åh, så fantastisk med UL om bare 3 dager!😍 Håper det får fort til mandag (ikke ofte man håper på det akkurat😂)🤞🏻

Hahaha 😂😂 Det har du rett i! Sjelden man ønsker at helgen bare skal suse forbi 🙈 Ja, det blir veldig kjekt! Vi er jo rundt samme når vi skal ta. Du blir da 12+6 og jeg 12+5 😄😄 

ja, står på siden hennes at hun kan antyde kjønn i uke 12-14, men at fra uke 15 kan man se det ganske sikkert 😄

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+4

Da er det bare én dag igjen til vår andre TUL. Blir fint å få se lille bebis igjen. 🥰

Jeg har hatt sååå mye merkelige mareritt/drømmer i det siste. Har dere også det? Har drømt at jeg har mistet barnet i en SA selv nå i uke 13, flere katastrofedrømmer med flodbølge/ras ++, at jeg var der da min bestefar døde og ikke klarte hjelpe ham og ellers andre ubehagelige ting.. 😣 Men det er kanskje en gravidgreie? 

Ellers så er jeg overrasket over hvor utrolig mye magen min popper ut. Så tidlig! 🙈 Gikk myyye lenger tid da jeg var førstegangsgravid, men nå er den kjempestor i forhold, ser skikkelig gravid ut liksom (og er ikke oppblåst)😅 og har samme startvekt (normalvektig) som sist! Så tror det faktisk er babymagen/livmor. Men skal sies at jeg har veldig delte magemuskler fra sist + en del løs hud så tror det fort gjør sitt .. 😬

Nå har jeg også sendt søknad til NAV om svangerskapspenger og går ut i permisjon fra jobb nå. Kan ikke jobbe i min jobb som gravid pga risiko for fosterskade. Men kjenner det skal bli en laaaang permisjon 🙈 Men klager ikke … det er fint med fri og muligheten til å ta det med ro mtp. at jeg har denne livmorhalssvikten/dynamisk livmorhals. Så den holder ikke like godt på barnet og sjangsen for prematur fødsel er stor, så da bør man ta det med ro egentlig hele veien. Kjedelig, men nødvendig .. 😊

Gleder meg til å oppdatere etter TUL imorgen 😃🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til på TUL i morgen :) Jeg har også mareritt/drømmer hele natten føles det ut som. Føles som jeg er i halvsøvne 🙈 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah så tilfeldig! Jeg skrev også akkurat i termingruppen om magen min som jeg føler har begynt å poppe ut litt nå. Den er fremdeles sånn at den fint kan se ut som en «vanlig», oppblåst mage, men jeg vet jo selv at det ikke er det🙊

Så koselig at du begynner å få gravidmage allerede da!😍 Har hørt magen ofte kommer fortere med andremann, men at den kanskje ikke trenger bli så mye større helt til slutt?

Og så spennende - nå er det virkelig ikke lenge igjen til neste TUL! Tenk, allerede i morgen🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+6

Da har vi vært på TUL nr to i går 😍🎉🙏🏻 
Det var helt fantastisk å se den lille bebisen igjen. Sååå stor forskjell fra uke 9+6 da jeg var på forrige UL. Man kunne bare se så masse, nå ser det skikkelig ut som en bebis. 

og det viktigste av alt… lille venn var helt frisk 🥳🤩🙏🏻 

Termin ble satt tilbake(?) en dag. Da er jeg jo faktisk uke 13+0 i dag 🤔 endrer dere den sånn i apper osv etter TUL? Nå sa hun hvert fall at termin var 11.mars. Som er samme dag som for førstefødte 🙈🙈🙈 

Hva er sjansen liksom? Hehe. 

Håper de får et par dager i mellom seg. Men den får komme når den kommer😄 

Usikker på om det er vits å endre så mye på app/termin før OUL. Blir sikkert endret litt da og. Men er nok enten 11,12 eller 13 mars🥰 

Har også fått innkalling til OUL faktisk! Det er om 6 uker, i oktober. Da er jeg i uke 18+6 eller 19+0 😃 Veldig spent! 

Vi spurte om hun kunne se kjønnet også, men hun sa det var ganske tidlig enda og lå ikke så godt til. Men det kunne kaaanskje være en gutt, men var likevel rask med å si at «men det er veldig veldig usikkert altså..». Så vi får vente å se hva OUL sier. Alle sånn kjerringråd og tester osv (som nok bare er tull men morsomt) sier det blir jente, TUL viste muuuligens gutt, så det blir jammen spennende med OUL 😃 

Fra før har vi en datter 😊

Skal prøve å legge ved bilder. Fikk mange fine og også video. De jeg legger ved er screenshot av video så kanskje ikke like «bra». 

liten benstrekk på ene bildet og drikker tydelig fostervann på andre. Alle er fra videoer 😂❤️

1AEC6C89-6F36-4A05-BB52-C8F8509301A9.jpeg

E529A548-E543-4E98-81C8-82FE96238F51.jpeg

BB188CD5-6BBF-4E1C-A41F-CCA9C2BFEA76.jpeg

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...