Gå til innhold

Frøken Valmue venter nummer to 🌸


Frøken Valmue

Anbefalte innlegg

Annabel skrev (På 30.8.2021 den 18.12):

Hvordan gikk det på ultralyden i dag?🤩

Fikk oppdatert over nå 🥳🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med vellykket TUL! Også en nydelig liten minibebis da 🥺🥰:yvonne: det er så utrolig morsomt og deilig med en titt på denne tiden! Masse aktivitet og masse som faktisk kan sjekkes. Husker så godt den lykkefølelsen da vi gikk ut etterpå - nyt dagene :hug:

Skjønner veldig godt om du vil vente til etter OUL med å endre dato. Det blir jo fort gjort litt frem og tilbake også er det jo til syvende og sist termin ved OUL som blir gjeldende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig liten bebis!! Kjempefine bilder dere fikk ❤️ Så glad for å høre at alt ser fint ut.

Jeg har heller ikke pleid å endre noe på svangerskapslengdetellingen min før etter OUL, det er først den som gjelder. Men så spesielt at det så langt er samme bursdag som din første! Dere er jammen gode på å lage baby en viss tid på året :fnise: Men de får helt sikkert hver sine dager. Er vel bare 5% som føder på termindagen sin mener jeg å ha hørt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med vel gjennomført ultralyd😍 Så fantastisk at alt sto bra til ned den lille🌸 Og ikke minst spennende med å muligens få vite kjønn allerede! Blir gøy å se om det stemmer🤩

Og for en søt liten bebis!🥺 Såå rart å tenke på hvor liten den faktisk er, for den ser liksom så «ferdig» ut?!💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Annabel , @Amatariel og @Fhuzzy ❤️ 
 

Ja, det var heeelt herlig!!!! 🥰🥰 Så rart å tenke på at de ser ut som små babyer nå, liksom, med bitte biiitte små tær og fingre, og til og med negler. Helt vilt! 
 

Veldig glad alt sto bra til! ❤️ 
 

Vet dere hva 😂 … KK ringte meg nå nettopp å sa at de skulle snart begynne med tidlige ultralyder og måtte derfor ha litt øvelse/opplæring i dette. Og lurte i den forbindelse på om jeg ville komme inn på tidlig UL nå på fredag 😂🤩🎉🙏🏻🙏🏻 liksom gratis, de må bare ha en å øve på. 
 

Herregud, jaaaa🎉🎉 Klart jeg vil se baby igjen, 4 dager etter sist jeg så den 😂😬 Men ååå, skulle vist om den tlf samtalen for noen dager siden så kunne vi spart oss 6 t kjøring (totalt t/r og 1200 🙃), hahaha🙈

Har også fremskyndet OUL en uke pga samboer jobbet når den opprinnelig skulle. Så da er jeg 18+2 når den skal være. 5 uker til 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

15 + 2 

Oi, nå var det på tide med update ja. 17 dager siden sist. Merker dagene bare går unna og jeg glemmer litt å oppdatere. Skal forsøke å bli flinkere! 
 

Jeg er jo nå inne i uke 16 og syns i grunn det er en fin tid. Merket en endring nå i andre trimester, ca fra rundt uke 13/14, at nå stiger formen betraktelig og enkelte plager forsvinner ☺️ 
 

Tror jeg med sikkerhet kan si jeg kjenner liv også nå 🤩🎉Kom plutselig, helt ut av det blå for to dager siden og har kjent det med jevne mellomrom siden da. Merker det mest på morgen eller kveld når jeg ligger i ro. Kjenner jo godt igjen følelsen fra sist. Man tror jo gjerne i starten at luftbobler kanskje er babyen. Men føler at når man faktisk kjenner den så er det litt sånn «okei, DET er ikke luftboble hvert fall». Så ja, veldig kjekt ☺️ Med førstemann kjente jeg det i uke 17, så passer bra at det er 1-2 uker før, denne gangen. 
 

Ellers har jeg vært forkjølet 1,5 uke. Så har jo ikke fått trent på en stund. Forsøker få inn 1 t tur hver dag. Men har vært opp og ned denne uken. Fortsatt ikke helt bra, men satser på trening igjen imorgen - og tur 🥰 Jeg vet at før eller siden vil bekkenet mitt bli helt kokkos og da er det greit å ha trent/gått turer mens man kan 😅 

Ellers er formen grei ja. Ikke så sliten lenger. Luktesansen er der enda. Enkelte ting klarer jeg bare ikke. MEN det er mye bedre enn det var første 12 ukene 🙏🏻 

Har foreløpig ikke vært særlig plaget av bekkenet. Kjent bekkensmerter ved enkelte anledninger her og der, men på langt nær skikkelig vondt. Og går gjerne mange dager i mellom. Sist gang sleit jeg myyye med bekken, så er litt spent denne gangen. So far, so good 😁💪🏻
 

Angående innkjøp av diverse til baby så merker jeg en forskjell fra første gang og nå. Vi hadde jo kjøpt både barnevogn og lekegrind på denne tiden. Men nå er vi bare ikke like.. på? Muligens fordi man ikke vet helt kjønn og det liksom blir mer virkelig etter det. Og at vi ikke er førstegangsforeldre kanskje?  Men tenker vi bør se oss om etter litt utstyr snart, så blir det ikke så masse rett opp til fødsel

☺️🤷🏻‍♀️ 

Jeg er jo også nå 100% i permisjon frem til fødsel (og seff etterpå 😉), så heter vel at jeg er ute i svangerskapspermisjon? Jeg får i hvert fall svangerskapspenger da jeg ikke kan jobbe i mitt yrke grunnet risiko for fosteret. Så det blir litt lange dager. Men fint det også, med fri altså🥰 

Jeg var jo forresten på to TUL i regi av sykehuset, fordi de trengte noen å øve seg på i opplæring av ultralydjordmødre. Så sa selvsagt ja til å se bebis igjen! Og alt var helt fint og bebis helt frisk! Hun trodde også at det var en gutt (de trodde jo det i uke 12 og), så blir litt overrasket vist de sier noe annet på OUL😅 Men vi venter likevel med å handle og å fortelle kjønn til etter den tid, sånn i tilfelle 😆 .. 

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken Valmue skrev (11 timer siden):

Angående innkjøp av diverse til baby så merker jeg en forskjell fra første gang og nå. Vi hadde jo kjøpt både barnevogn og lekegrind på denne tiden. Men nå er vi bare ikke like.. på? Muligens fordi man ikke vet helt kjønn og det liksom blir mer virkelig etter det. Og at vi ikke er førstegangsforeldre kanskje?  Men tenker vi bør se oss om etter litt utstyr snart, så blir det ikke så masse rett opp til fødsel

Kjenner meg veldig igjen i det! Her har det blitt senere og senere med nr. 2, 3 og nå nr.4 🤭 Forskjellige årsaker til det. Litt at man har noe fra før, vet man får gaver, annet fokus i svangerskapet (har andre barn) og har innsett at butikkene har åpne også etter fødsel 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

17+6 

Hehe.. er ikke så fryktelig flink å oppdatere nei! Sitter å leser på alle andres dagbøker, men glemmer litt min egen. Håper jeg blir litt flinkere fremover. Vet hvor kjekt der er å se tilbake på! 
 

Skulle nesten tatt oppdateringen imorgen, for da er jeg på ny uke, 18+0 😅 Men, det får bli i dag. 
 

Det går egentlig forholdsvis greit om dagene. Jeg har verken problemer med bekken eller å være «plaget» med hyppige kynnere. Altså ikke kjent på noen av delene ila. svangerskapet enda! Noe jeg var plaget med sist fra typ uke 12 av. Veldig glad for at bekkenet har holdt seg fint også, da det startet å bli vondt sikkert fra rundt uke 16 sist..
 

Generelt har jeg mer energi enn før og føler meg veldig bra 🙏🏻 Jeg er jo hjemme i perm, så dagene blir lange. Likevel har jeg alltid nok å henge fingrene i. Vi skal på OUL nå på torsdag. Og når vi da får et mer sikkert svar på kjønn (de har tippet gutt hittill) så kan jeg starte å ordne barnerommet 🎉 Må tapetseres(ta på veggfornyer over hææslig tapet), males og litt sånn småting. Blir også fint å endelig kunne se på ting i mer guttenyanser eller jentenyanser. Men blir det gutt så kommer han til å få masse rosa leker erter storesøster uansett 😉

Ellers så har jeg hatt en litt ekkel opplevelse siste døgnet… jeg drev nemlig og ryddet ut av ene kottet vårt og både krabbet rundt inni der og styrte på, bærte nok litt tungt og gav nok litt for mye av meg selv… 😐 Sånn mtp. at jeg har livmorhalssvikt(forkortet livmorhals og fare for prematur fødsel), så bør jeg være forsiktig med sånt. Men så føler man jo at man er så tidlig i svangerskapet og at det sikkert går fint… (etterpåklok …) 🙄 
 

Men etter dette. Altså hele ettermiddagen og kvelden i går. Så kjente jeg skikkelig nedpress. Høres rart ut så tidlig kanskje, men var oppriktig slik det kjentes ut. Følte jeg måtte knipe igjen nesten, når jeg gikk eller sto oppreist. Mtp dette med livmoren og også min historikk med premature rier i uke 28, så ble jeg naturligvis bekymret. Følte det var dumt å skulle ringe Føden når jeg var i uke 18, og at de ikke ville ta meg seriøst. Klarte å vente til neste morgen, altså i dag. Ringte da jordmoren min i kommunen, som sa jeg fint kunne ringe føden. Hun mente de uansett burde ha målt livmorhalsen min før OUL, pga historikk (se at den ikke har forkortet seg ytterligere). Da jeg ringte føden fikk jeg heldigvis komme inn! Det ble bare en helt enkel/kjapp undersøkelse. Da jeg ble presset inn mellom to timeavtaler. Men glad jeg ble tatt på alvor selvom jeg er i uke 18!

Hun målte Livmorhals/cervix til 3,6 cm 🤩🙌🏻 Og vi kunne se på innvendig ul (måler med det) at alt var fint! Det betyr likevel ikke at det ikke kan snu, må fortsatt være obs. Men ble veldig lettet. Forrige svangerskap var den på 2 cm på det meste og 0,5 cm på det minste (normalt er ca 4 cm). Man har livmorhalssvikt om den er under 2,5 cm. 

Hun viste på UL at baby lå med hodet heeelt ned mot åpningen og at det var naturlig at jeg da hadde kjent nedpress, selvom jeg er i uke 18. 

Veldig glad at alt viste seg å være bra. Men har hatt mange tanker i hodet dette døgnet. Leser jo om de som føder (😭) i uke 18,19,20… osv. pga livmorhalssvikt eller lignende. Barnet overlever jo ikke. Må være helt forferdelig! … 
 

Så nå blir det ikke mer løfting på meg 😬🏻 
Og gleder meg til OUL på torsdag! 

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo!!! Må forresten legge til at NÅ har jeg med sikkerhet kjent liv 🤩🎉 

Det jeg kjente i uke 15 tror jeg må ha vært noe annet, da det var for høyt oppe. Men dette jeg har kjent nå fra 3/10 til i dag 5/10 er ingen tvil!!!! 🎉🎉 Kjenner det helt nede, rett over symfysen, ofte til høyre. Små spark. Gjerne bare 3-4, så går det mange timer til neste 😬 Men helt fantastisk 🥰

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

21+1 

Går vist litt tid mellom hver oppdatering 🙈 .. 

Og jeg oppdaterer vist litt for meg selv, hehe. Men tenker jeg bare fortsetter uansett, for husker det var så fint å se tilbake på i ettertid. Hva som skjedde de ulike ukene. 
 

Formen de siste ukene har faktisk vært veldig bra! Jeg sliter jo en del med rygg til vanlig utenom graviditet, og den er definitivt ikke bedre nå. Flere ganger at jeg ikke klarer reise meg pga strålende smerter fra setet og nedover bakside lår, så må jeg liksom prøve er par 5-6 ganger før det går. Også kan jeg gjerne gå helt fint og styre på. Kjenner det mest når jeg har sitter/ligget og skal opp igjen. Men legene tror jo jeg har Bektherevs og da er jo dette normalt. Skal til MR i april. Etter fødsel. 
 

Energien min er overraskende fin! Har malt hele stuen alene + hele gangen😂 veldig rastløs enkelte dager og ligger sjeldent på sofaen. Skal sies at jeg er jo hjemme i perm. så har mye tid. Snart kommer det folk å pusser opp badet vårt og jeg går i gang med å pusse opp barnerommet + vårt rom rundt da. Så håper formen holder seg til det 🤓 

 

Bekkenet har vært overraskende bra også, sånn kontra sist svangerskap. Kjenner jo at det er noe der. Spes etter dager hvor vi har vært i stallen, gått mye, malt mye eller lignende. Men det går liksom over innen neste dag og er på langt nær så vondt som sist. 
 

Har heller ikke hatt kynnere enda.. noe jeg fikk i typ uke 13 eller noe sist. 
 

Har derimot kjent mye på «nedpress» helt siden uke 18. utrolig utrolig ekkelt. Enkelte dager har jeg liksom gått å måtte knipe igjen føler jeg. Og har virkelig følt at noe er gale. Er jo rett for prematur fødsel mtp tidligere historikk. Men nå har det faktisk gitt seg litt. Kjent det mye fra uke 18-21. Så håper det kan være noen litt bedre uker nå. Mulig baby har lagt mye med hodet ned? 
 

Kjenner maaaasse liv!!! 🥰🥰 Har jo vært litt frem og tilbake med når jeg tror jeg kjente det for første gang og ikke, men var hvert fall HELT sikker den 3.oktober. Mannen kjente det for første fang 16.oktober. Datteren vår har ikke kjent enda (men har ikke helt tålmodigheten😅). Typiske er jo at jeg kjenner det GODT, også skal de kjenne også er han helt rolig 🥲 

… ellers så reiser vi på en tredagers tur kun meg og mannen nå denne uken. Spahotell og barnefri. Siste gang på noen år 😉 Det blir veldig deilig… 🥰 
 

Skal inn til måling av livmorhals + UL i uke 24, altså ca 15.nov. 
 

Av innkjøp er det vel lite nytt siden sist. Merker vi er super laidback denne gangen 😂 Men tanken er å se på vogn og disse større tingene nå også slå til på det vi vil ha på black friday 😄 

 

Syns dette med vekt er litt utfordrende sånn psykisk. Bmi var 20,5 eller noe (normalvektig) før svangerskap, da var jeg 60kg og er 170 cm. Sist jeg veide meg i forrige uke var den 68,6 kg 🤯 … så sikkert rundt 9 kg opp nå da i uke 21. Sist svangerskap var jeg 66,3 kg i uke 23 liksom (gikk opp totalt 14 kg og hadde samme startvekt som nå). 
 

Syns bare det er vanskelig og er så redd for hva «slutten på visa» er. Jeg har slitt mye med mat, vekt, kropp og spist litt lite (under 1500 kcal) siste to årene før jeg ble gravid, så når jeg da begynte å spise normalt har jeg gjerne gått raskere opp enn en som hadde hatt er mer … normalt(?) utgangspunkt. 
 

Vet jo at man går greit ned igjen etterpå og dette. Men syns det er tøft. Har også gått lite turer kontra før, litt pga motivasjon men siden uke 18 har det vært pga nedpress. Har likevel vært aktiv hjemme, sånn mtp oppussingen og ryddet hele tiden. Har ikke sett en eneste serie liksom.. og har jo gått tur med hunden hver dag og dette. Men ja :( Det er ikke lett. Før graviditet var jeg 58-60 kg og trente 5 dager i uka liksom. Har ikke trent nooooe siste ukene…. Og har ingen unnskyldning😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vist ikke oppdatert etter OUL 🙄

Alt var helt fint! 👏🏻👏🏻 Og det er tydelig en liten gutt vi venter 🤎😍 Jordmoren var sååå energisk og intr. i jobben sin. Fantastisk. Og ja, alt vel! Også bestemte hun at jeg skulle inn å måle livmorhals som jeg nevnte, i uke 24 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger stille med på alle oppdateringene du kommer med, og tipper det er flere stille lesere som meg her🤓😂

Gratulerer med over halvveis! Og en strålende OUL❤️❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger gjerne med videre på reisen (er også en stille leser 🤓). Gratulerer med nummer to på vei! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sullamitt skrev (14 timer siden):

Jeg følger stille med på alle oppdateringene du kommer med, og tipper det er flere stille lesere som meg her🤓😂

Gratulerer med over halvveis! Og en strålende OUL❤️❤️

 

StripetePysjamas skrev (14 timer siden):

Jeg følger gjerne med videre på reisen (er også en stille leser 🤓). Gratulerer med nummer to på vei! 

Hei dere! 😄 

Hehe, jeg er ofte det selv også på andres dagbøker, så kjenner meg igjen der 😬 Hyggelig da at noen er innom 🙋🏻‍♀️ Tenker jeg skulle fortsette å oppdatere uavhengig om det kun er til meg selv eller andre, slik at jeg har de ulike milepælene og dette nedskrevet, og kan se tilbake på det! 🙌🏻 Også er det egentlig litt kjekt å oppdatere. Bare skrive ting, få det ut liksom .. 😊 


Tusen takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser også altså! 😅🙊 

Så spennende med oppussing i graviditeten! Vi skal jo bygge hus, og det meste vil da sikkert skje typ akkurat rundt termin og i permisjonstiden, så kjenner jeg er litt stressa pga det 😅 men fint å se at andre er like tulne som oss hehe! ✌️ Bra du er i fin form da hvertfall! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er veldig koselig med oppdatering! Gratulerer med overstått OUL (selv om det er en stund siden nå) og at det er en liten guttebass som gjemmer seg der inne 💙 Herlig at formen din er så fin da! Håper det fortsetter sånn :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så mye med vel overstått OUL (som jeg tydeligvis ikke har fått med meg før nå)😍 Håper bekkenet ditt og formen fremdeles føles bra ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

32+4 😅😅 

Wooopsie! En gooood stund siden siste oppdatering nå ja. Det har mildt sagt skjedd utrolig mye siden oktober. 
 

Mest av alt så har vi hatt en kjempetøff tid psykisk. Vi har hatt masse problemer med svigermor. Jeg kommer egentlig fra en storby, og for 2 år siden bestemte vi oss for å flytte til samboers hjemsted (liten by, typ 10.000 innbyggere). Føles som bygd. Noe jeg aldri noen sinne i min villeste fantasi trodde jeg kom til å gjøre, men så fikk samboer tilbud om å overta barndomshjemmet gratis (gave/arv) og vi så jo både økonomiske og praktiske fordeler ved det å flytte hit. 
 

Men så har jeg en skikkelig vanskelig svigermor. Har vært MYE styr med henne opp igjennom. Veldig spesiell dame som har meninger om alt, er veldig «alfa», snakker ned alle, sier ALDRI unnskyld, alltid andre det er noe feil med osv. Hun har jo aldri likt meg og har jo uttrykt sin misnøye ved flere anledninger. Men akkurat da i den perioden før det ble snakk om flytting, så forandret hun seg liksom til det bedre og vi tenkte oppriktig at dette skal bli bra. 
 

Nå har det hvert fall skjedd ting i høst som gjør at helt fra uke 20 i graviditeten til ja, nå, har bare vært utrolig vanskelig. Har ikke kunnet nyte tiden. Masse masse styr og vi ender nå med å flytte «hjem igjen» til storbyen (vi bodde utenfor sentrum, så helt fint å vokse opp). Men jeg klarer ikke mer av dette her og er heeeelt nedbrutt psykisk. Hatt skikkelig knekken i mange mnd nå pga svigermor. Men nå har vi bodd her i 2 år og det er mange ting jeg ikke trives med. Mye som har vært vanskelig, og dette som skjedde med svigermor nå bare toppet det hele. Og jeg har VIRKELIG gått «all in» og forsøkt. Men nå orker jeg ikke mer. 
 

Hadde en veldig fin samtale med samboer i går. Stemningen har jo uten tvil vært svært preget både i høst og i jula, av alt styret med henne. Og i går ble vi enige om å gjøre det «drastiske» valget med å flytte hjem igjen. Det lettet mange kg fra brystet mitt og jeg vil virkelig ikke at denne damen skal få ødelegge barsel og permisjonstiden vår. Likevel er det mye bekymringer og tanker ift. flytting. Mye som skal klaffe på kort tid både med hussalg. Huskjøp osv. Vi ønsker flytte til sommeren, slik at datteren vår kan begynne på skole til høsten i «hjembyen». Vi har gått mange runder med oss selv, men dette er det riktige. 
 

Svigermor har også slengt ut masse falske rykter (jupp.. helt sykt 😳) om meg/oss til resten av familien hans her i byen, og de er veldig samme ulla som henne. Så skal bli veldig godt å komme seg vekk/hjem igjen. 
 

Men mye tanker og kjenner at all denne «redebyggingen» og kosen som jeg opprinnelig ELSKER… utgår jo helt. Alt har bare vært tøft. Og det er ikke over enda. Når hun får vite vi skal flytte kommer hun til å lage et helvete 😓 .. 

Men men. Jeg er i uke 32+4 og det nærmer seg. Alt er bra med den lille i magen. Vi gleder oss selvsagt masse, men klarer ikke helt å glede meg på samme måte som jeg ønsket. Fordi ting er så vanskelig nå. 

Ellers så er absolutt alt i boks nå av utstyr,m.m. Ønsket å være tidlig ute mtp. at det er muligheter for at han kommer før tiden + ting skjedde jo VELDIG fort sist 😬
 

Kanskje ikke den hyggeligste oppdateringen men 😅

Endret av Frøken Valmue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må oppdatere litt mer på gravid-ting, sånn at jeg husker det til senere. Har NULL hukommelse på sånt. 
 

Husker ikke heeelt når jeg fikk kynnere, men tipper uke 23/24. De har tatt seg gradvis opp men har generelt hatt mye. Dette hadde jeg også forrige svangerskap. I slutten og andre trimester og hele tredje nå, så er det MYE kynnere. Typ helt umulig å telle ila. en dag. Alt fra 2-3 min mellom hver til en time mellom hver. Kommer selvsagt ofte, eller alltid nesten, når jeg er i aktivitet, flytter på ting, bærer ting osv. Men kommer også liksågodt når jeg har hatt en rolig dag og slapper av på sofaen. Om min datter skal ta/trykke på magen en del så kommer de også. Men jeg er ikke så bekymret for dette (nå etter uke 30) fordi det virker til å være normalt for mine svangerskap. Liker å tenke at da går det sikkert like fort som sist fødsel. At livmoren har trent masse 😂 Totalt 2 t sist fra jeg begynte å kjenne noe/rie til hun var ute. Kom på sykehuset kl 08, fødte kl 09. Ingen pauser egentlig mellom riene og alt skjedde veldig fort og utenfor min kontroll. Men likevel var det en drømmefødsel syntes jeg. Det gikk fort, ingen komplikasjoner, kun 1-2 pyntesting og i følge samboer/jordmor var det en «stille fødsel» hvor jeg var rolig og bare konsentrerte meg på en måte. Også kom hun. Men vondt, jada. Hehe. Smertestillende hadde vi aldri hatt tid til. Men syns liksom det gikk veldig fint og vil gjerne ha det samme igjen 😊 

 

En ting jeg likevel bekymrer meg litt for/tenker på, er om jeg er alene med min datter den dagen. Sikkert fordi sist gang så gikk det fra 0-100 på ett minutt, det var ingen forvarsel og bare PANG 😂 Og da klarte jeg ikke å gå og måtte hentes i ambulanse 😓 .. Nå er vår datter snart 8 år så det hjelper jo veldig på, hun kan liksom være selvstendig i situasjonen. Men er jeg alene må hun jo bare bli med også får barnepasset (vist vi får det), hente henne på sykehuset 😅 Vi har heldigvis snakket masse om det på forhånd. Har også pakket en egen sekk til henne som jeg bare raskt kan hive med meg når ting skjer. Der har hun skifteklær, pysj, tannbørste/krem, et blad, en bok, en bamse osv. 
 

Vi har jo ikke svigermor til å passe nå pga situasjonen.. 🙃 Så har pratet med en mamma i klassen til vår datter + en venninne av meg, ift barnepass. Og de vil gjerne hjelpe. Så bare håper alt klaffer og at de ikke er på jobb og sånn. Perfekt om det kan skje når mini er på skolen også kan hun bare komme rett til sykehuset etterpå og at jeg da er ferdig med fødsel 😬😂

Av andre gravidting… så tja. Bekkenet, det var vel såvidt begynt å tulle seg litt når jeg sist oppdaterte i uke 21. Nå er det jo uten tvil vondt hele tiden/hver dag. Men samtidig går det liksom greit, vondt alt dette med å reise seg og snu seg og slikt, men mener det var verre sist graviditet altså 🤔 .. Får se hva de siste ukene bringer. 
 

Ryggen har jeg jo vært mye plaget med. Men har jo ryggproblemer fra før. Er nok ikke så bra for ryggen med all den ekstra vekten både fra meg og magen. Tror jeg bikker 20 kg opp dette svangerskapet (14 sist gang 😂). Men er litt rart for føler meg ikke så stor. Og har ikke noe særlig med «synlig» vann i kroppen. Så vet ikke helt hvor alle kg er. Men nå var jeg ganske slank/tynn før jeg var gravid. Så det er kanskje naturlig 😊 Tenker ikke så mye på det. Gjorde der i uke 21 under sist oppdatering. Men har hatt et roligere forhold til det hele nå på slutten. Man innser vel at det ikke er så mye å gjøre med det. Har spist sunt hele veien, men er MYE mer inaktiv enn normalt pga bekken, rygg, kynnere, fare for prem.fødsel. Tenker at det kommer en tid etterpå 😊 

Hatt leggkramper 2 ganger totalt, men etter jeg begynte med magnesium tilskudd, så har det gitt seg. 
 

Ikke noe vann i kroppen som jeg kan se😊 Og strekkmerker har jeg ikke peiling på. Fikk et helt verdenskart på magen sist svangerskap så helt umulig å se om det er kommet noen nye, er vel ikke noe «ren» hud igjen å ta av😂 Hele magen er full av de. Men jeg har INGEN dårlige følelser rundt det, har jo hatt de i 8 år nå så 😅 Det går så fint så … 😬 

 

Prøver tenke på om det er andre ting. Men tja. Føler jo formen er grei sånn. Hvert fall etter forholdene. Men kjenner jeg er litt lei nå da. Av å ikke bare kjapt kunne reise meg opp fra sofaen, gå opp trappen uten å bli andpusten, bruke ti min på å snu seg i senga osv 😅

Men er ikke lenge igjen nå😊 Og ja, han beveger seg MASSE. Mer «rulling/store bevegelser» enn spark. Ganske ubehagelig enkelte ganger. Føler nesten det kommer en fot ut. Og man føler seg SPRENGT til tider. Men men, det er jo normalt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Uke 35+2 


Ja, ukene flyr av gårde nå og det er jammen ikke lenge til lillebror kommer 😊

Har jo skrevet tidligere her at vi er i en veldig vanskelig prosess hjemme ift. plutselige flytteplaner, vanskelig svigermor og store livsendringer. Mye å tenke på både i svangerskapet og barseltiden. 
 

Prøver likevel å tenke positivt. Noen dager er veldig tunge. Men forsøker få flere gode. Sånn ift. lillegutt i magen så er alt klart. Han mangler ingenting for å si det sånn 😅 Jeg har innredet rommet her vi bor nå, men gleder meg veldig til vi kommer oss vekk herfra (føler det er så mye negativt her nå pga alt) og flytte i nytt hus (når vi finner ett) og få innredet skikkelig der. Vet jo at det ikke er det viktigste i starten, siden vi uansett skal samsove typ sikkert de to første årene 😅 Men ja, det blir fint å etterhvert flytte, legge alt dette (spesielt svigermor😂) bak seg.. og endelig starte litt på nytt, et nytt kapittel 😊 

Vi gleder oss selvsagt masse til lillebror kommer, selvom alt rundt ikke er helt på plass. Baby skal heldigvis slippe å merke dette og siden jeg i utgangspunktet ELSKER barseltiden og nyfødttiden, så tror jeg det skal gå bra. Får bare forsøke å få mest mulig på plass før fødsel (ordne lån til nytt hus i banken, fortelle svigermor om flytteplaner, fortelle vår datter om det ++). Så må vi bare forberede oss på at de neste mnd blir tøff. Feks kjøre i 3,5 time for å dra på visning… med en nyfødt og en på 8 år😅 Men.. vi skal få til det også. Kanskje vi kan prøve å få 2-4 visninger på ulike hus rundt samme datoer også sove hos min farmor som bor i den byen feks i de dagene. Noe sånn 😅 

Problemer er til for å løses, er det ikke det de sier? 😄 

Merker veldig at det nærmer seg fødsel nå. Begynner jo å stille meg mer og mer inn psykisk. Håper egentlig det blir veldig likt som sist. Da gikk vannet ca et døgn før, ingen rier da, så masse tid til å gjøre oss klar, så dagen etter kl 07 startet rier, kl 08 var vi på føden og kl 09 var hun ute. Så 2 t fra start til slutt. Ingen komplikasjoner underveis. Og alt gikk så fort. 
 

Tenker jo en del på barnepass denne gangen. Heldigvis er hun 8 år og det gjør det lettere. Svigermor er jo HELT uaktuelt, og er så redd for at vist det skjer om natten eller veldig akutt, at samboer da bare skal sende vår datter ned i kjellerleil. til svigermor fordi … det er lettest der og da. Jeg har vært såååå tydelig på at jeg ikke ønsker dette. Jeg har derfor allerede avtalt med to bekjente som mer enn gjerne vil hjelpe, men det kan jo alltids skje at de er på jobb eller noe kommer i veien. 
 

Har derfor vurdert å spør om min mor kan komme ned hit å være her feks siste to ukene før termin. Sjansen for at fødsel skjer før termin er uten tvil tilstede. Fødte 9 dager før termin sist (men hadde da hatt flere runder med premature rier og gikk lenge med 4 cm åpning før termin). Men skulle jo da tro at han her kommer litt før også, tror jeg? 
 

Men må innrømme det er tøft å ha mamma her i to uker også. Spesielt om det viser seg fødsel starter når datteren vår «uansett» er på skolen og det går så fort at jeg er ferdig før skolen er ferdig 😂 Da hadde vi liksom ikke trengt pass, haha. For far får bare være der 1 t etterpå uansett pga korona 😫 

Har ikke det beste forholdet til mamma og er veldig slitsomt å ha hun her på en måte. Hun er veldig mye. MEN hun gir god støtte, kan fint passe på vår datter og alt dette 😊 Det hadde nok vært betryggende å ha hun her.. for merker at hver gang jeg kjenner noooe som kan minne om fødsel nå så blir jeg med en gang bekymret for hvordan vi skal gjøre det med barnepass. Tror det stresser meg litt at sist gang når riene kom, så var det PANG. Kjempevondt og klarte ikke å gå. Men hoppet jo forbi alle disse fasene først, siden jeg hadde hatt så mye premature rier tidligere. Så gikk rett i aktiv fødsel og derfor så vondt. Så redd dette skjer helt uten forvarsel også er jeg alene med vår datter feks. Men… sist så gikk jo vannet et døgn før, så hadde det skjedd nå hadde det jo gått helt fint pga hadde hatt tid til å forberede oss. 
 

Min mor må forresten kjøre 4,5 t for å komme hit. Innen den tid har jeg nok født 😂

Sånn ellers så er ikke formen den beste, typisk sånn «siste innspurt» form 😬 Mye smerter i bekkenet, nedpress, voooond rygg, føler meg sprekkeferdig og det meste er vondt 😅 Heeeeelt uaktuelt å gå en tur feks. Har kjempevondt når jeg er alene og må gå tur med hunden f.eks. Uff. Jaja, heldigvis går det over etter fødsel😊 

Ikke hatt leggkramper, halsbrann eller ødemer. Ikke slitt med det i svangerskapet generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...