Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024


Annabel

Anbefalte innlegg

Graviditet nr. 1 - Termin 19. mars 2022

(Graviditet nr. 2 starter på side 10)


Hei, hei!🥰

For å oppsummere (veldig raskt) min prøvereise så langt: Jeg er en kvinne på 27 år som nylig ble gravid med mitt første barn. Vi opplevde å få positiv test i starten av juli, i det som var vår tredje prøveperiode. Siden dette har jeg nærmest vært et konstant nervevrak. Neida (jo🤪). Termin er satt til 19. mars🌱

Jeg opprettet prøvedagboken min noen måneder før prøvestart, da jeg var så utålmodig og spent på alt som skulle skje i tiden fremover. Her har jeg blant annet delt min frykt, frustrasjon og glede på veien: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1458162-ønske-om-en-vårbaby-2022/#comments

Nå har jeg kommet til uke 10+2 og det føles endelig riktig å ta steget over fra prøversamfunnet til graviddagbøkenes verden. Vi var på ultralyd for to dager siden, hvor alt stod bra til med den lille så langt. Neste ultralydundersøkelse blir i uke 12+6, og da blir det foretatt en mer utførlig undersøkelse av fosteret. Denne undersøkelsen er jeg utrolig spent på, og jeg både gruer og gleder meg. Dersom alt er fint på dette tidspunktet, er planen å dele nyheten med familie og venner. Frem til nå er det kun min mor (som faktisk kan sies og være enda mer gira enn hva jeg selv er😂), samt min samboeres bestevenn, som kjenner til hemmeligheten vår💛

 

Et bilde av den lille som vokser og utvikler seg inni magen min mens jeg sitter her og skriver (hvor sprøtt ER ikke det?!):

5FCA8749-10D0-4808-B4AD-203BA5B1D765.jpeg.2c4558bfa0a3893cf4c62d7ea0972562.jpeg

 

Inspirert av andre brukere her inne har jeg også laget meg en oversikt over mine viktige datoer i løpet av svangerskapet🌸:

  •  23.06.2021: Unnfangelsen finner sted omkring 
  •  02.07.2021: Positiv graviditetstest 
  •  07.07.2021: Dato for IKM
  •  12.07.2021: Like langt som opplevd SA
  •  18.07.2021: Hjertet begynner å slå 
  •  29.07.2021: Første ultralyd (uke 7+1)
  •  18.08.2021: Andre ultralyd (uke 10+0)
  •  25.08.2021: Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
  •  01.09.20201: Risikoen for spontanabort avtar (uke 12)
  •  02.09.2021: Første svangerskapskontroll
  •  06.09.2021: Organrettet ultralyd (uke 12+5)
  •  10.09.2021: Andre trimester!
  • 01.10.2021: Kjente første (sikre) bevegelse
  •  07.10.2021: Første jordmortime
  •  18.10.2021: Tid for ordinær ultralyd (18+5)
  •  28.10.2021: Du er halvveis i svangerskapet!
  •  17.11.2021: Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde henne 
  •  21.11.2021: Fosteret kan høre! 
  •  25.11.2021: Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
  •  25.11.2021: Glukosebelastningstest og rhesus-blodbrøve 
  •  02.12.2021: Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
  •  09.12.2021: Det er 100 dager igjen til termin!
  •  10.12.2021: Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
  •  12.12.2021: Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
  •  15.12.2021: Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger 
  •  15.12.2021: Tredje trimester!
  •  19.12.2021: Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
  •  05.01.2022: Tre fjerdedeler er unnagjort!
  •  18.02.2022: Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen 
  •  23.02.2022: Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
  •  26.02.2022: Fødselspermisjonen begynner 
  •  19.03.2022: Termin 
Endret av Annabel
Gravid på nytt, så har endret trådens tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra hurra for graviddagbok! 🥰 Jeg tør ikke flytte meg over før siste TUL om 2,5 uke 🙉😂 som du sier, klarer ikke helt å tro på at det er noe som vokser inni meg, helt sprøtt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for graviddagbok og hjertelig velkommen over på "denne siden" :blomst::yvonne: 

Så flott at alt var bra ved forrige UL! Gleder meg til å høre om avsløringene senere - det er veldig gøy! :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg til å følge deg videre i gravid dagboken din 🤩 er så fint og fasinerende med ultralyd før man i det hele tatt kjenner babyen, fordi det føles så uvirkelig at det er en liten baby inni der🥰 så fint 3D bilde 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 20.8.2021 den 8.44):

Hurra for graviddagbok!! Vil selvfølgelig følge med deg videre! ♥️

 

nilci skrev (På 20.8.2021 den 8.51):

Hurra hurra for graviddagbok! 🥰 Jeg tør ikke flytte meg over før siste TUL om 2,5 uke 🙉😂 som du sier, klarer ikke helt å tro på at det er noe som vokser inni meg, helt sprøtt! 

 

89jenta skrev (På 20.8.2021 den 9.04):

Jeg vil gjerne følge med videre 🥰

 

Fhuzzy skrev (På 20.8.2021 den 10.39):

Hurra for graviddagbok og hjertelig velkommen over på "denne siden" :blomst::yvonne: 

Så flott at alt var bra ved forrige UL! Gleder meg til å høre om avsløringene senere - det er veldig gøy! :nordvesta:

 

Lianne skrev (På 21.8.2021 den 19.06):

Gleder meg til å følge deg videre i graviditeten 🥰

 

Love90 skrev (På 23.8.2021 den 10.25):

Gleder meg til å følge deg videre i gravid dagboken din 🤩 er så fint og fasinerende med ultralyd før man i det hele tatt kjenner babyen, fordi det føles så uvirkelig at det er en liten baby inni der🥰 så fint 3D bilde 🥰

Tusen takk dere!🥰 Så koselig at dere ønsker å følge meg videre i graviditeten. Setter så stor pris på fellesskapet her inne🤩

11+1

Tenk, nå nærmer uke 12 seg med stormskritt her! Det føles nærmest helt uvirkelig at jeg plutselig har kommet så langt. Denne tiden hadde jeg aldri trodd ville komme da jeg fikk positiv test. Det føltes så vanvittig fjernt, og det var fremdeles så mye som kunne gå galt på veien. Nå er vi der snart, og jeg slapper så mye mer av nå enn hva jeg gjorde for bare et par uker siden. TUL i uke 10 hjalp veldig på nervene🤍

Nå har det seg faktisk slik at jeg fikk tatt en titt på den lille der inne allerede i går igjen🙈 Det var ikke planlagt (føler nesten jeg må forsvare dette her, haha), men jeg hadde en time til gynekologisk undersøkelse i forbindelse med noen andre forhold (deriblant celleprøve). Da jeg nevnte at jeg var gravid spurte hun om jeg ikke ville ta en titt på den der inne? Timen kostet meg ikke noe mer av den grunn, så jeg svarte selvfølgelig ja😍

Under forrige TUL tror jeg minien sov, for det var nesten umulig å se noen bevegelser i det hele tatt, selv etter at jeg hadde forsøkt å «riste» på magen. I går derimot var det armer og bein i alle mulige vinkler😂 Den strakte seg, sparket, rullet på seg og var i full vigør. Der var så morsomt å se hvordan den holdt på! Sååå liten, men fremdeles så full av liv🥺 Og dere, se på den bittelille foten, da:

C5E8A756-9757-4050-A46E-2247D398E12A.thumb.jpeg.408ec9dd4df57adbc50f5c63922d58fb.jpeg
 

Ellers går det veldig bra med meg! Føler meg fremdeles ikke gravid, og magen min har faktisk inntatt formen den hadde før jeg ble gravid, så nå føler jeg enda mindre at det skjer noe der inne😅 I starten av graviditeten var jeg mye oppblåst, og ekstremt (!) sulten, så jeg la nok på meg litt i tillegg til at magen var ekstra spent og luftig. Nå er den plutselig tilnærmet flat igjen🙃 Det gjør meg ingenting, men jeg gleder meg så til den popper ut ordentlig😍

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (13 minutter siden):

Næ så gøy at du fikk tatt en ny titt da! Og fikk bilde og alt. Veldig søt ♥️

Ja, veldig gøy😍! Det var faktisk ikke i hodet mitt engang, ettersom jeg spesifikt hadde bestilt time for noe heelt annet, så det ble en gledelig overrakselde på slutten av timen. Tror samboeren min syntes det var litt dumt at han fikk se den selv (han ville  jo ha vært med om han visste det ble en baby-titt), så etterpå ringte jeg ham forsøkte å forklare hvordan den beveget seg og så ut🙊 Burde jo bare ha filmet, men kom ikke på det der jeg lå🙄 Men, nå er det jo faktisk ikke lenge igjen før neste TUL...😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var dagboken ja! 🎉 

Så kjekt å lese! Og så gøy med bilder og ikke minst ekstra UL, det sier man ikke nei takk til 🥳 .. Lille spiren! 
 

Ja, ikke lenge til du er i uke 12 nå 🙏🏻 Deilig å komme over den grensen! Gleder meg til oppdatering etter neste TUL 😄🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er du vel i uke 12 i morgen? Tenk det 🥺🎉 For en milepæl!!!! Og da er det bare 6 dager til TUL igjen 😍🤩🙏🏻
 

wiiii :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Valmue skrev (9 timer siden):

Nå er du vel i uke 12 i morgen? Tenk det 🥺🎉 For en milepæl!!!! Og da er det bare 6 dager til TUL igjen 😍🤩🙏🏻
 

wiiii :heiajente:


Uke 12+0
Jaaaa, det stemmer!😍 Tuusen takk🥰 Var så (ekstra) stas å våkne opp i dag tidlig for å sjekke ukesoppdateringene i appene mine🙊 Tenk, nå er den på størrelse med en fersken?!🥺

TUL er om 6 dager, og jeg gleder meg såå til å se den lille igjen nå! Det er også etter denne titten vi har planer om å dele nyheten med øvrige venner og familie. Foreløpig er det kun de aller nærmeste, typ foreldre og et par bestevenner, som vet om graviditeten. Blir så spennende å dele nyheten mer offisielt snart, gleder meg🤩
 

I dag tidlig har jeg forresten vært litt kvalm. Er ikke det merkelig, når kvalmen egentlig begynner å avta for de fleste, DA skal den plutselig melde sin ankomst hos meg?😅 Neida, håper og satser på at det bare er et engangstilfelle🤗

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 12 uker! :klemmer:

Du kan glede deg til å dele nyheten ja! Vi delte jo nettopp, for halvannen uke siden, og den tiden som har gått siden da har vært utrolig spesiell. At nyheten er offentlig liksom! Veldig spesielt. Jeg både føler meg mer gravid enn før nå, og klarer å glede meg også. Det gjør helt klart noe med en at andre også vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (1 time siden):

Gratulerer med 12 uker! :klemmer:

Du kan glede deg til å dele nyheten ja! Vi delte jo nettopp, for halvannen uke siden, og den tiden som har gått siden da har vært utrolig spesiell. At nyheten er offentlig liksom! Veldig spesielt. Jeg både føler meg mer gravid enn før nå, og klarer å glede meg også. Det gjør helt klart noe med en at andre også vet.

Tusen takk:klem: Åh, ja! Det høres så stas ut🤩 Kan tenke meg at det hele vil føles mer realistisk etter at nyheten er delt ja😊 Ikke mist deilig og befriende å kunne snakke fritt med andre om graviditeten,  uten å måtte tenke på å ikke måtte forsnakke osv. i vanlige samtaler.

Min svigerinne er jo også gravid, bare i underkant av en måned på lenger på vei enn meg. Det har vært så rart å snakke med henne om graviditeten hennes, om ultralyder, formen hennes osv., uten å kunne dele noen av mine egne opplevelser. Det bli bra å endelig kunne dele egne erfaringer også😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 12+1 - Første svangerskapskontroll

I dag var det dags for den første svangerskapskontrollen min, noe som ikke akkurat var spesielt spennende. Jeg målte blodtrykk, tok de nødvendige blodprøvene (i tilleggene til jern) og fylte inn basisinformasjonen min i svangerskapskortet. Det var veldig tydelig at legen min - en mann i 60-årene - ikke var særlig stødig på svangerskap og ikke ønsket å foreta disse kontrollene selv.

Han startet med å si at disse kontrollene normalt sett ble holdt av jordmødre (mitt inntrykk er at det er normalt å veksle mellom å gå til lege og jordmor, og også kun gå til lege?), så han tilbød meg raskt å henvise meg videre til en jordmor (med tilgang på en gynekolog på samme sted) som visstnok skulle være veldig flink. Jeg takket ja til å bli henvist videre, når han så tydelig ikke var helt komfortabel med dette selv. Han påpekte også at det ikke var vits å forsøke å finne hjertelyden så tidlig fordi det kunne han ikke, men jeg leser at det skal være fullt mulig for mange å finne hjertelyden i uke 12. Fint at han er ærlig, da🙈

Det var visst heller ikke legen min som skulle henvise meg videre til ordinær ultralyd, men jordmoren/gynekologen jeg ble henvist videre til🤷‍♀️ Han sa at OUL skulle finne sted i uke 18/19, så jeg håper henvisningen skjer raskt og at jeg får fastsatt time til OUL så fort som mulig. Har lest om de som får time til OUL "for sent", og ønsker ikke at det  samme skal skje med meg.

Ellers fikk jeg svar på blodprosenten min der og da, som hadde en verdi på 12,6. Sykepleieren nevnte ingenting om dette tallet, så jeg måtte google meg frem til et svar selv. Ser ut til at 12,6 akkurat er innenfor referanseområdet, som har en nedre verdi på 12,5. Regner med det går bra ettersom ingenting annet ble nevnt.

Eller ble det ikke tatt noen urinprøve, og dette glemte jeg helt å spørre om selv. Regner med dette kanskje ikke er så essensielt å gjøre så tidlig, men blir viktigere lenger ut i graviditeten?

 

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi han legen hørtes spesiell ut ja. Like greit å bli henvist til en jordmor da. Jeg har ikke gått til annet enn min fastlege de tre siste svangerskapene mine, men så er jeg veldig komfortabel med henne. Hun har 4 barn selv og kan nok litt mer om svangerskap. Riktignok sant at det ikke er lurt å høre på hjertelyden så tidlig da. Til og med min som er dreven forsøker å unngå det før uke 14 da det kan være vanskelig.

Henvisning til OUL går raskt, og sykehuset må prioritere dem som trenger det i de riktige ukene, så det går nok helt fint :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (20 minutter siden):

Uke 12+1 - Første svangerskapskontroll

I dag var det dags for den første svangerskapskontrollen min, noe som ikke akkurat var spesielt spennende. Jeg målte blodtrykk, tok de nødvendige blodprøvene (i tilleggene til jern) og fylte inn basisinformasjonen min i svangerskapskortet. Det var veldig tydelig at legen min - en mann i 60-årene - ikke var særlig stødig på svangerskap og ikke ønsket å foreta disse kontrollene selv.

Han startet med å si at disse kontrollene normalt sett ble holdt av jordmødre (mitt inntrykk er at det er normalt å veksle mellom å gå til lege og jordmor, og også kun gå til lege?), så han tilbød meg raskt å henvise meg videre til en jordmor (med tilgang på en gynekolog på samme sted) som visstnok skulle være veldig flink. Jeg takket ja til å bli henvist videre, når han så tydelig ikke var helt komfortabel med dette selv. Han påpekte også at det ikke var vits å forsøke å finne hjertelyden så tidlig fordi det kunne han ikke, men jeg leser at det skal være fullt mulig for mange å finne hjertelyden i uke 12. Fint at han er ærlig, da🙈

Det var visst heller ikke legen min som skulle henvise meg videre til ordinær ultralyd, men jordmoren/gynekologen jeg ble henvist videre til🤷‍♀️ Han sa at OUL skulle finne sted i uke 18/19, så jeg håper henvisningen skjer raskt og at jeg får fastsatt time til OUL så fort som mulig. Har lest om de som får time til OUL "for sent", og ønsker ikke at det  samme skal skje med meg.

Ellers fikk jeg svar på blodprosenten min der og da, som hadde en verdi på 12,6. Sykepleieren nevnte ingenting om dette tallet, så jeg måtte google meg frem til et svar selv. Ser ut til at 12,6 akkurat er innenfor referanseområdet, som har en nedre verdi på 12,5. Regner med det går bra ettersom ingenting annet ble nevnt.

Eller ble det ikke tatt noen urinprøve, og dette glemte jeg helt å spørre om selv. Regner med dette kanskje ikke er så essensielt å gjøre så tidlig, men blir viktigere lenger ut i graviditeten?

 

Bra du får henvisning for han der har virkelig ikke peil. Ta med urinprøve med morgenurin til alle undersøkelser unntatt OUL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...