Gå til innhold

Holde barn skjult for besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har relativt nylig fått et barn. Barnet var uplanlagt og et resultat av et ons. Barnets far vil ikke ha noe med barnet å gjøre, greit nok, jeg kan respektere det. Han har ikke fortalt noen at han har et barn og ønsker ikke å fortelle. 

Jeg veg ikke hvorfor, men jeg får så dårlig samvittighet ovenfor foreldrene hans, kanskje spesielt moren. De vet jo ikke at de har et barnebarn. Jeg hadde syntes det var helt forferdelig om det var meg. Skjønner jo at det blir å lage et helvete om jeg forteller dem det, men jeg får ikke ro i sjela. 

Anonymkode: 6cb0f...564

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan du få et uplanlagt barn? Du gikk vel gravid, eller kom det storken en søndags morgen uten forvarsel?

Anonymkode: 27278...e02

• Liker 13
Skrevet

Jeg syns de fortjener å vite, og ikke minst fortjener barnet å vite om, og kanskje få kjenne besteforeldrene sine. 

Hva så om mannen blir sur, jeg hadde ikke brydd meg mer om det, enn barnet. Kanskje besteforeldrene ikke vil vite av det, men da har du hvertfall prøvd. 

Anonymkode: a580d...01f

• Liker 25
Skrevet

Hvis besteforeldrene er oppegående så hadde jeg ikke hatt noen tvil om at jeg hadde fortalt at de har et barnebarn. 

Barnefar kan drite og dra, han har tatt sitt valg, men kanskje ønsker besteforeldrene å stille opp. 

Hadde tatt i mot et barnebarn med åpne armer jeg iallfall, det ville nok de fleste gjort uavhengig av barnefars ønsker.

• Liker 21
Skrevet

Jeg skjønner følelsen! Hadde tenkt på det samme. Jeg hadde sagt det til dem. Uten tvil. Så kan de selv velge om de ønsker å være en del av livet til barnet. Barnet burde få like muligheter som alle andre til å kjenne familien sin. Selv de ikke nødvendigvis har så mye kontakt med barnet, er dette en rettighet jeg mener barnet og besteforeldrene skal få muligheten til å vurdere selv. Jeg hadde blitt helt knust hvis jeg var blitt bestemor uten å vite det. 

Anonymkode: 17066...0a5

• Liker 18
Skrevet

Barnefar blir kanskje moden med tiden, og nysgjerrig på barnet sitt, etter hvert. Jeg ville ikke brent broer ved å gå bak hans rygg og fortelle foreldrene hans. Men jeg ville sagt at til ham at jeg synes de bør få vite det, og at om han ikke vil fortelle det selv kan du ta kontakt med dem?

Ikke for at du vil egle deg inn i hans liv og familie, men for at det kan være relevant for både barn og besteforeldre å vite om hverandre.

Anonymkode: bd3a7...dc0

• Liker 9
Skrevet

Fortell dem det! De må få ta egne valg og velge selv:) Barnet fortjener å få mulighet til å kjenne til familien sin. Går det for lang tid før de får vite det, er det vanskelig for besteforeldrene å skape en god relasjon til barnet.. De fortjener å få en god start hvis dette er noe de ønsker. Kanskje da også barnefar modner til etterhvert og ønsker å ta ansvar når foreldrene hans er involvert. Ikke at det bør være en motivasjon, men sikkert et pluss i det lange løp.. 

Anonymkode: 17066...0a5

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (27 minutter siden):

Det er veldig mange ting man ikke trenger å fortelle foreldrene sine om. Det at man har fått barn er IKKE en av dem! Selvsagt bør de få vite det. Aller mest for barnet sin skyld. Jeg er ikke for å sladre i øst og vest, men om ikke han sier det så hadde jeg sagt det til dem selv. 

Men er det i barnets interesse å gjøre bf forbanna på meg? 

ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan kan du få et uplanlagt barn? Du gikk vel gravid, eller kom det storken en søndags morgen uten forvarsel?

Anonymkode: 27278...e02

Hæ? Jeg gikk gravid ja, men barnet var helt uplanlagt.

ts

• Liker 12
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (25 minutter siden):

Hvis besteforeldrene er oppegående så hadde jeg ikke hatt noen tvil om at jeg hadde fortalt at de har et barnebarn. 

Barnefar kan drite og dra, han har tatt sitt valg, men kanskje ønsker besteforeldrene å stille opp. 

Hadde tatt i mot et barnebarn med åpne armer jeg iallfall, det ville nok de fleste gjort uavhengig av barnefars ønsker.

Det er vel en del av meg som har dårlig samvittighet for at jeg beholdte barnet, når han ønsket abort. Så jeg går vel og føler på at jeg «skyller han» å ikke si noe/gjøre ting verre for han…

ts

• Liker 4
Skrevet

Hvis barnefar uansett ikke vil ha noe med barnet å gjøre, så taper du jo ingen ting på å informere familien hans. 

Men er det mulig å bare "la ryktet spre seg" istedenfor at du kontakter dem? Da har du jo ditt på det tørre egentlig..

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes de burde få vite. Men gi bf en sjans til å fortelle det selv kanskje? fortell ham at du respekterer at han ikke ønsker kontakt med barnet men at du vil at barnet skal ha mulighet til å kjenne øvrig familie og at du derfor kommer til å si det til foreldrene hans innen da og da om han ikke gjør det selv. 

Anonymkode: fbcdc...ea5

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vel en del av meg som har dårlig samvittighet for at jeg beholdte barnet, når han ønsket abort. Så jeg går vel og føler på at jeg «skyller han» å ikke si noe/gjøre ting verre for han…

ts

Det synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for eller føle at du skylder ham noe for. Iallfall ikke om det går ut over barnet. 

Anonymkode: fbcdc...ea5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det i barnets interesse å gjøre bf forbanna på meg? 

ts

Det er ihvertfall i barnets interesse å ha besteforeldre 😊

• Liker 22
Skrevet

Jeg ville først sjekket ut hvem de var. Virket de oppegående og normale, ville jeg skrevet et brev og forklart + lagt med et bilde og åpnet for kontakt. Etter det ville jeg aldri kontaktet dem igjen om jeg ikke hørte noe.

Anonymkode: a8c5f...90e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnefar blir kanskje moden med tiden, og nysgjerrig på barnet sitt, etter hvert. Jeg ville ikke brent broer ved å gå bak hans rygg og fortelle foreldrene hans. Men jeg ville sagt at til ham at jeg synes de bør få vite det, og at om han ikke vil fortelle det selv kan du ta kontakt med dem?

Ikke for at du vil egle deg inn i hans liv og familie, men for at det kan være relevant for både barn og besteforeldre å vite om hverandre.

Anonymkode: bd3a7...dc0

Nei det er det da. Jeg har ikke så lyst til å brenne alle broer med han… Jeg har sagt flere ganger at jeg syntes de fortjener å vite, men han ønsker å legge alt bak seg og late som om ingenting har skjedd.

ts

Skrevet
Veggdyret skrev (2 minutter siden):

Hvis barnefar uansett ikke vil ha noe med barnet å gjøre, så taper du jo ingen ting på å informere familien hans. 

Men er det mulig å bare "la ryktet spre seg" istedenfor at du kontakter dem? Da har du jo ditt på det tørre egentlig..

Det er vel kanskje håpet på at han kommer til å endre mening…

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er det da. Jeg har ikke så lyst til å brenne alle broer med han… Jeg har sagt flere ganger at jeg syntes de fortjener å vite, men han ønsker å legge alt bak seg og late som om ingenting har skjedd.

ts

Det er liksom ikke helt sånn det fungerer med barn...

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...