Gå til innhold

Hvorfor må folk skrive på uforståelig dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Svarer jo bare for meg selv, og jeg synes det.

Anonymkode: f71aa...3b4

Det er ikke opp til deg hva som er offisielle skriftspråk her i landet. Nynorsk og bokmål er det, dialekter er ikke det. De som skriver på dialekt er idioter. Ferdig snakka. Jeg har også dialekt, men jeg skriver jo ikke på min Oslo-dialekt. 

Anonymkode: bd93d...a33

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har vokst opp i Trøndelag. Kjenner mange som skriver sånn og snakker likens 😂😂 Så morsomt å lese alle fra Vestlandet, Sørlandet og Østlandet som ikke skjønner norske dialekter. 

Anonymkode: c112a...e3d

Trøndere, tett etterfulgt av nordlendinger (og da mener jeg begge de nordligste fylkene) er muligens de aller verste på dialektskriving. Dødsirriterende. Slutt med det. Hva er morsomt med å være ekskluderende, egentlig? Det framstår mer som internt og uopplyst. 

Men det er en del vestlendinger som skriver dialekt også, særlig bygdefolk fra Sunnmøre og Rogaland. 

Endret av Ullvott
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikke på dialekt på offentlige grupper personlig men kjenner jeg er glad jeg fint kan lese dialekt uten problemer. Syns ikke det er så ille. I vært fall ikke så slitsomt enkelte skal ha det til 😅 

Uansett går det vell bare utover rettskrivingskunskapene til de som skriver slik. Du får jo bare lært deg noe nytt 😂

Anonymkode: 81933...bdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. I en gruppe/forum hvor man skriver til alle, bør man skrive slik at alle kan lett forstå.

Når man skal kommunisere med andre, må man jo gjøre det på en tydelig måte som gjør at mottaker klarer å ta imot budskapet, eller har jo kommunikasjonen feilet og man oppnår ikke hensikten med å kommunisere.

Joda, jeg forstår det meste, men det blir tungt og forstyrrende, og gjør at jeg kanskje går glipp av nyanser og poenger, og kanskje tar det så lang tid at jeg ikke orker. Det er selvsagt mye lettere å lese min egen dialekt, og i privat sammenheng skriver jeg gjerne dialekt til folk jeg har truffet og vet at de snakker samme dialekt som meg. Og tegnsetting kan man ikke slurve med, selv om man skriver dialekt, altså!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...