AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #21 Del Skrevet 24. august 2021 Da får du spørre om hva de mener om du ikke forstår. Anonymkode: 8658e...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #22 Del Skrevet 24. august 2021 Personlig synes jeg de som skriver på dialekt på den måten virker litt korte. Selv hopper jeg bare over de innleggene. Vil de bli lest av flest mulig bør de skrive på bokmål eller nynorsk, og ikke et skriftspråk de selv har funnet på. Anonymkode: d7df3...345 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #23 Del Skrevet 24. august 2021 Synes du det var vanskelig å forstå? Jeg synes ikke det, hører det i hodet når jeg leser det, på en måte. Kanskje fordi jeg bor i Oslo og jar jobbet på store arbeidsplasser der vi typisk har folk fra hele landet, er vant til å høre og forstå all slags dialekter. Mulig det er vanskeligere når man går og vasser i en liten vestlandsfjord der alle snakker likt, men…. Eller det har noe med språkøre å gjøre. Men jeg tror helst eksponering for ulike dialekter - skjønt vi hører jo mye dialekt på tv/radio/andre media? Anonymkode: fe0d7...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #24 Del Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes du det var vanskelig å forstå? Jeg synes ikke det, hører det i hodet når jeg leser det, på en måte. Kanskje fordi jeg bor i Oslo og jar jobbet på store arbeidsplasser der vi typisk har folk fra hele landet, er vant til å høre og forstå all slags dialekter. Mulig det er vanskeligere når man går og vasser i en liten vestlandsfjord der alle snakker likt, men…. Eller det har noe med språkøre å gjøre. Men jeg tror helst eksponering for ulike dialekter - skjønt vi hører jo mye dialekt på tv/radio/andre media? Anonymkode: fe0d7...444 Ts her Jeg forstår selvfølgelig hva ordene betyr, men synes det er tungt å lese når folk skriver på dialekter og i tillegg roter med enkel og dobbel konstant, glemmer en bokstav eller skriver uten tegnsetting. P.s Mange fra Oslo som jeg har møtt forstår ikke min dialekt, så mitt inntrykk er at folk som bare "går og vasser i en Vestlandsfjord" er flinkere til å forstå andre dialekter. Siden du er god på dialekter, hva betyr disse utrykkene fra min dialekt, skrevet slik det uttales? -Låk -Fole -He -Kjømm -Å kjære -Avensjuk Anonymkode: 70d3b...737 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 24. august 2021 #25 Del Skrevet 24. august 2021 Jeg synes også det er vanvittig slitsomt å lese innlegg som er skrevet på dialekt. Det gjelder også innlegg på min egen dialekt, så det handler ikke om å forstå eller ikke forstå den aktuelle dialekten. Dessuten ser det fryktelig uintelligent ut. Jeg klarer ikke å ta slike innlegg helt på alvot. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 24. august 2021 #26 Del Skrevet 24. august 2021 Alterego666 skrev (1 time siden): Det er ikke bare en uting, det er feil. My point exactly! Det er jo en liten uting å svare på engelsk midt i et norsk innlegg også, om vi nå skal spikke fliser. Syns de to eksemplene i ts innlegg var greie å forstå. Jeg er ikke vant til de dialektene til hverdags, men hører dem for meg via mitt indre språkøre og vet hvor de kommer fra og sånn någenlunde hva alt betyr. Helt ok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #27 Del Skrevet 24. august 2021 10 minutter siden, Lafamiglia said: Jeg synes også det er vanvittig slitsomt å lese innlegg som er skrevet på dialekt. Det gjelder også innlegg på min egen dialekt, så det handler ikke om å forstå eller ikke forstå den aktuelle dialekten. Dessuten ser det fryktelig uintelligent ut. Jeg klarer ikke å ta slike innlegg helt på alvot. Enig! Anonymkode: b1acf...e52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 24. august 2021 #28 Del Skrevet 24. august 2021 Hoppetaujenta skrev (21 minutter siden): Det er jo en liten uting å svare på engelsk midt i et norsk innlegg også, om vi nå skal spikke fliser. Enig i det. KG flyter over av engelske pseudo-psykologiske termer. En uting. Begge deler må vekk fra SoMe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #29 Del Skrevet 24. august 2021 Jeg gidder ikke lese innlegg som er skrevet på dialekt, jeg. Om de har noe viktig å melde som de ønsker at flest mulig skal lese så har vi to skriftspråk å velge mellom, bokmål og nynorsk. Jeg gidder ikke å sitte å plundre med å lese en dialekt jeg ikke snakker selv, hvor avsender tydeligvis antar at alle i hele Norge kan hvert eneste sære dialektord. Opplevde en rogalending i en strikkegruppe som ble sur fordi mange ikke forsto hva hun mente, men om du vil være sikker på at du blir forstått for å sørge for at det du skriver er forståelig for å mange som mulig da. I motsetning til i bokmål og nynorsk så finnes det ikke noe standardisert skriftspråk for dialekter, det betyr at selv om flere skriver samme dialekt så skriver de ikke på samme måte, de kan velge ulike måter å skrive samme ord på. Jeg er veldig for dialekter i muntlig språk, og bor nå på et sted hvor mange er stolte av dialekten sin, jeg synes det er morsomt når de lærer meg gamle ord og uttrykk som nesten ingen bruker lenger. Men de skriver jo ikke dialekt, det ville ikke falle dem inn i søvne engang å skrive som de snakker. Det som derimot er helt greit er om man har et uttrykk man ofte bruker, men som ikke er så enkelt å få frem betydningen av i hverken bokmål eller nynorsk, og derfor bruke dette ene uttrykket i en setning. Det vil ikke gjøre teksten tung og ugjennomtrengelig for utenforstående, men heller få frem en ekstra nyanse i språket. Anonymkode: ad164...c1a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #30 Del Skrevet 24. august 2021 Helt enig! Å skrive på dialekt er en uting, og jeg unngår å lese sånt. Det tar MYE lenger tid å lese, da hjernen vanligvis gjenkjenner ord bare ved å se dem, man sitter jo ikke og går gjennom hver enkelt bokstav. Når man skal lese et ord man aldri har sett før må man jo det. Så må man sette de sammen og analysere hva det betyr på denne dialekten som er en av hundre i Norge. Skikkelig slitsomt, rett og slett. Som AB ovenfor skriver er det jo ikke noen standard heller for folk med samme dialekt. Anonymkode: f636c...608 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #31 Del Skrevet 24. august 2021 De er litt dumme, tror ikke det er så mye mer komplisert enn det. De har nesten alle gått Livets Harde Skole, de hater "di jentunga i mdg som ska øde legge lande". Mannfolka har selfie tatt i bilen, med solbriller på, og kvinnene har det samme uskarpe bildet i årevis, der de ser litt sure ut, og de bytter ramme ca. en gang i måneden. Denne er typisk roser, hjerter eller snø, eller av og til en kampsak de har, som "drep alle ulvene!!!" eller "redd bensin bilen!!" Anonymkode: 53737...44f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #32 Del Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har nettopp meldt meg inn i en gruppe på Facebook, som er for pårørende for en alvorlig sykdom. Jeg blir så forbauset over de som skriver lange innlegg på egen dialekt, og bruker lokale ord som kanskje bare er vanlig på det lille stedet de bor. Mange leser heller ikke korrektur før de legger det ut på nettet eller ser ikke at de har skrivefeil, så da blir det ofte slitsomt å lese og å forstå hva de mener. Eksempel på dialekt innlegg: De e møje me grisla me om dan å fe nåk veta de tidsnåk. Eller dette: Æ had itj ret på nån informasjon å nåkka ting æ schø, sa dåktern å kailn had itt fått det mæ sæ. Forstå det den som kan😀 Hilsen vestlending Anonymkode: 70d3b...737 Jeg snakker og dialekt, men finner det vanskelig å lese talespråk, det er ikke et skriftspråk og å skrive talespråk gjør setningene tungleste. Vanligvis leser man jo ved å gjenkjenne "bilder" av ordene og trenger dermed ikke å lese hver bokstav eller hele ord. På talespråk så må man lese hver bokstav og gjerne si ordet høyt for seg selv for å høre hva det betyr. Nå skriver jo ikke de som skriver talespråk ordene likt heller, så det blir jo aldri noen "fasit" på hvordan det ordet ser ut. Jeg hopper over innlegg på SoMe på talespråk. Skrivefeiler og lignende bryr jeg meg ikke om, på de vanlige skriftspråkene så er skrivefeilene ganske like uansett avsender, og man må ha ganske vondt i viljen for å ikke forstå det. Alle har lært å skrive skriftspråk på skolen, og jeg tenker at de som skriver talespråk egentlig ikke er så opptatte av at andre skal lese det de skriver. De skriver kanskje mer for sin egen del? Anonymkode: 1d771...115 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 24. august 2021 #33 Del Skrevet 24. august 2021 Å skrive dialekt er å fremstille seg selv som litt dum. Har liksom ikke giddet å følge med i norsktimene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #34 Del Skrevet 24. august 2021 Helt enig! Det er grusomt å lese og det får avsenderen til å virke enkel. Jeg er fra Oslo, men vi heller ikke vi snakker bokmål. Men jeg skriver jo ikke akkurat slik jeg snakker for det… «Jæi ska ne ti byen en tur å schøpe mæi no snækks. Ska du væ med? De blir shikkli hyggli å se dæi ijen!» Anonymkode: 4867a...49a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #35 Del Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er fra Oslo, men vi heller ikke vi snakker bokmål. Men jeg skriver jo ikke akkurat slik jeg snakker for det… Siden vi snakket om skrivefeil og folk som ikke leser korrektur😂🙈 Mente «men heller ikke vi snakket rent bokmål» Anonymkode: 4867a...49a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #36 Del Skrevet 24. august 2021 Mangfold gir kaos uansett, også når det gjelder språk. Anonymkode: 82150...40a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #37 Del Skrevet 24. august 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Eksempel på dialekt innlegg: De e møje me grisla me om dan å fe nåk veta de tidsnåk. Eller dette: Æ had itj ret på nån informasjon å nåkka ting æ schø, sa dåktern å kailn had itt fått det mæ sæ. Forstå det den som kan😀 Hilsen vestlending Anonymkode: 70d3b...737 Bortsett fra ordet "grisla" forstår jeg alt i disse to eksemplene, og jeg snakker ikke noen av disse dialektene selv. Jeg liker dialekter og er stolt av min egen sære sådan, men er enig i at folk skal holde seg til normert skriftspråk når de ytrer seg i offentligheten, slik at alle kan forstå hva de skriver. Selv skriver jeg på dialekt kun på private SMS-er til de som forstår det. Anonymkode: 0d8c2...d68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 24. august 2021 #38 Del Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her Jeg forstår selvfølgelig hva ordene betyr, men synes det er tungt å lese når folk skriver på dialekter og i tillegg roter med enkel og dobbel konstant, glemmer en bokstav eller skriver uten tegnsetting. P.s Mange fra Oslo som jeg har møtt forstår ikke min dialekt, så mitt inntrykk er at folk som bare "går og vasser i en Vestlandsfjord" er flinkere til å forstå andre dialekter. Siden du er god på dialekter, hva betyr disse utrykkene fra min dialekt, skrevet slik det uttales? -Låk -Fole -He -Kjømm -Å kjære -Avensjuk Anonymkode: 70d3b...737 Det er ikke meg du siterer, og jeg er helt enig med deg. Jeg bor et sted på Østlandet hvor jeg, og mange med meg, ikke snakker standardisert bokmålsnært språk. Det kunne likevel ikke falle meg inn å SKRIVE dialekt. Jeg forstår mange dialekter når de snakkes, men ingen dialekt har standardisert skriftspråk, så det er bare tull å skulle skrive det. Jeg er helt enig med deg i at det er irriterende. Sant å si synes jeg folk kunne holdt seg for gode til den dialektskrivinga på Facebookgrupper som skal dekke hele landet. Man skal støtte hverandre, hjelpe hverandre og dele erfaringer - ikke gjette på hva i huleste som egentlig menes. Håndarbeidsgruppene er forresten også helt ille. "Ej he spøta bråtet no." sier jeg bare... Til dine dialektord: -Låk - vondt -Fole - veldig -He - har -Kjømm - kommer -Å kjære - å kjøre?? -Avensjuk - misunnelig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #39 Del Skrevet 24. august 2021 Ullvott skrev (7 minutter siden): Det er ikke meg du siterer, og jeg er helt enig med deg. Jeg bor et sted på Østlandet hvor jeg, og mange med meg, ikke snakker standardisert bokmålsnært språk. Det kunne likevel ikke falle meg inn å SKRIVE dialekt. Jeg forstår mange dialekter når de snakkes, men ingen dialekt har standardisert skriftspråk, så det er bare tull å skulle skrive det. Jeg er helt enig med deg i at det er irriterende. Sant å si synes jeg folk kunne holdt seg for gode til den dialektskrivinga på Facebookgrupper som skal dekke hele landet. Man skal støtte hverandre, hjelpe hverandre og dele erfaringer - ikke gjette på hva i huleste som egentlig menes. Håndarbeidsgruppene er forresten også helt ille. "Ej he spøta bråtet no." sier jeg bare... Til dine dialektord: -Låk - vondt -Fole - veldig -He - har -Kjømm - kommer -Å kjære - å kjøre?? -Avensjuk - misunnelig Bingo👍Har aldri møtte en østlending som har forstått min dialekt før, så må alltid snakke finere enn det jeg gjør. Disse ordene som jeg ramset opp er ikke de vanskeligste, men jeg tenkte ikke jeg skulle ta de som er helt uforståelige sånn som: Grechle Pøsche Maroder Schetvest 😄ts Anonymkode: 70d3b...737 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #40 Del Skrevet 24. august 2021 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nettopp meldt meg inn i en gruppe på Facebook, som er for pårørende for en alvorlig sykdom. Jeg blir så forbauset over de som skriver lange innlegg på egen dialekt, og bruker lokale ord som kanskje bare er vanlig på det lille stedet de bor. Mange leser heller ikke korrektur før de legger det ut på nettet eller ser ikke at de har skrivefeil, så da blir det ofte slitsomt å lese og å forstå hva de mener. Eksempel på dialekt innlegg: De e møje me grisla me om dan å fe nåk veta de tidsnåk. Eller dette: Æ had itj ret på nån informasjon å nåkka ting æ schø, sa dåktern å kailn had itt fått det mæ sæ. Forstå det den som kan😀 Hilsen vestlending Anonymkode: 70d3b...737 Jeg har vokst opp i Trøndelag. Kjenner mange som skriver sånn og snakker likens 😂😂 Så morsomt å lese alle fra Vestlandet, Sørlandet og Østlandet som ikke skjønner norske dialekter. Anonymkode: c112a...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå