Gå til innhold

Hvordan flørter man?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klassiker for damer er vel å spille hjelpeløs, damsel in distress, selv om man egentlig ikke trenger hjelp, f eks spørre om retningen til noe i en retning du tror han skal...han følger deg dit og du får sjekket hvor lite/mye hjelpsom han er, hvis han kjører deg (du har jo bare såå dårlig tid), be om mobilnr for vipps av bensinpenger...og takkemelding...og du er i gang.

Anonymkode: 680f8...a32

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ClausSaus skrev (2 timer siden):

OK… dette er et kjempedigert spørsmål. "Flørting" er egentlig en samlebetegnelse som er så vid og så ullen at nærmest uansett hvordan du sammenfatter det vil du bomme på, eller utelate, ett eller annet.

Men det er faktisk blitt forsket på. So here goes… dette blir skikkelig nerdete, så hold dere fast:

Det første man må vite om flørting er at det er forskjell på hvordan kvinner bør gå frem for å flørte med menn og hvordan menn bør gå frem for å flørte med kvinner.

Mer spesifikt: En mann som prøver å flørte med en kvinne ved å oppføre seg slik en kvinne bør når hun skal flørte med en mann vil mislykkes spektakulært. Og selvsagt også motsatt.

Grunnen er at flørtingens essens er å vekke et helt bestemt spørsmål hos mottaker: «Gjengjelder vedkommende min interesse? Dette gjenspeiles i at flørting tidligere også ble omtalt som "koketteri": Å henspeile interesse ved å gjøre seg interessant.

Og her har vi de to komponentene som til sammen utgjør flørting: På den ene siden å hinte om egen interesse, og på den annen side vekke mottakerens interesse.

Poenget med flørting er å få vedkommende interessert og til å samtidig lure på om du er interessert tilbake. Det er helt essensielt å ikke gi svaret. Det er ikke flørting å gå opp til noen og si «Jeg vil ha deg!». Flørtingens innerste vesen er hinting mens man samtidig lar spørsmålet stå åpent.

Og kvinner gjør ikke dette ovenfor menn på samme måte som menn gjør det ovenfor kvinner, av to grunner:

1. Kvinner signaliserer ikke egen interesse på samme måte som menn.
  2. Kvinner vekker ikke interesse hos menn på samme måte som menn vekker interesse hos kvinner.

Så ut over det jeg har skrevet hittil er hvordan kvinner og menn bør gå frem for å flørte egentlig to forskjellige spørsmål.

Du spør fra en kvinnes perspektiv, så…

Den største feilen du kan gjøre er å la deg fange opp i politisk korrekt bullshit. Hvis du som kvinne skal vekke interessen hos en mann må du spille på hva han tenner på, ned på et primal-nivå, og ikke hva slags ideologisk "riktig" kvinneideal samfunnet har diktet opp for deg å leve opp til i inneværende tiår.

Så legg bort "strong independent woman" når du skal flørte, og flytt deg 25 000 år tilbake i tid. Din oppgave er å øke konsentrasjonen av testosteron i blodomløpet hans, og moderne feminisme forårsaker ingenting i den retningen.

Det du istedet spiller på er attraktivitet og tilgjengelighet: At du er noe å ville ha, og at du er noe han kanskje kan få. Lykkes du med dette vil det bokstavelig talt kunne måles ved å sammenligne en blodprøve fra ham før og etter. Nei, jeg tuller ikke…!

Du skal vekke noe i ham. Noe eldgammelt og primitivt. En lyst på deg som sniker seg opp på ham innenfra uten at han engang merker noe annet enn effekten av det.

Attraktivitet spiller du på ved å fremheve det kvinnelige ved deg selv. Veldig mye av dette handler for kvinner om å gjøre maksimalt ut av eget utseende, spesielt gjennom sminke og påkledning.

Fremhev de delene av figuren din som menn tenner på, men gjør det litt diskret. Trashy er ikke flørting. Ikke trøkk puppene opp i ansiktet på ham. Du skal lokke og ikke overfalle. Tenk på det hele som erting, og gjør det med et lurt smil.

Tilgjengelighet signaliserer du i stor grad via kroppsspråk. Og det er her det blir gøy:

En mann kan se på en kvinne og oppfatte interesse fra henne uten å kunne redegjøre for en tøddel av hvordan han vet dette. Det finnes en form for fysisk subkommunikasjon som kvinner gjør ubevisst når de er interessert i en mann, og som en mann ubevisst fanger opp.

Denne subkommunikasjonen kan du spille på.

Det kanskje mest kjente eksemplet er å holde blikkontakt akkurat litt for lenge, deretter raskt flytte blikket "sjenert" på skrått ned slik at du eksponerer siden av halsen, og til slutt se opp igjen og møte blikket hans igjen med et lite snev av "håpefullt" uttrykk i ansiktet.

Et annet kjent eksempel er å nærmest umerkelig bite deg forsiktig i underleppen mens du holder blikkontakt.

Et tredje er å forsiktig berøre erogene soner (nei, ikke der…!!!) som ører, hår og lepper med fingrene mens han snakker. Dette signaliserer økt sensitivitet fra blodgjennomstrømning grunnet opphisselse.

Et fjerde er å passe på å holde hodet slik at du ser litt opp på ham, eventuelt ved å bøye nakken en smule. Dette kan være vanskelig hvis han er lavere enn deg, eller gå av seg selv hvis han er høyere.

Et femte er å passe på å holde øynene litt mer åpne enn du pleier, slik at du ser ut som om du prøver å få med deg alt han sier og gjør. I tillegg bør du holde på et diskret smil, som signaliserer at du synes det er spennende å være sammen med ham. 

Et sjette er å gi ham litt (men ikke for mye!) i overkant god respons på det han sier. Le litt ekstra av morsomhetene hans og vis at de mer alvorlige tingene han sier er litt ekstra interessante.

Det finnes store bøker om seksualisert kroppsspråk. "The Body Language of Dating" av Tonya Reiman er en du kanskje kunne hatt glede av. Men har du disse få punktene på plass burde du egentlig allerede være i boks.

… OK, men hva sier du? Dere skal jo ha en samtale, så hva skal du bidra med i flørtende retning?

Sannheten er at folk retter altfor mye fokus mot valg av ord, setninger og temaer. Det har faktisk ikke så mye å si! Klart at man bør unngå å diskutere ting som er direkte ekle («Visste du at alle mennesker har midd under øyelokkene?»), men det er vel også relativt åpenbart for de fleste.

Som Maya Angelou (og andre) påpekte: Folk glemmer hva du sier, men de husker hvordan du fikk dem til å føle seg.

Og det er helt korrekt. Så du kan selvsagt streife innom ett og annet lett seksualisert tema, som å fortelle ett eller annet og i farten f.eks nevne at du "ikke hadde på annet enn en t-skjorte". Men igjen, da er det hva du får ham til å føle som er poenget.

Faren er at du lett kan gå litt for langt, særlig med et snev av promille, og plutselig fremstår som tacky eller billig. Så vær ihvertfall forsiktig hvis du skal la ordene dine flørte for deg.

Less is more, og dette er virkelig sant ved flørting

Mye av dette med kroppsspråket er jo ting man kanskje gjør litt automatisk hvis man er i nærheten av vedkommende?  

min metode er som regel å henspille på det vi har felles, Kanskje spesielt humor eller felles interesser/kjemi/vi kan ha det gøy sammen.  

Anonymkode: 27b63...e5a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du treffer altså menn som ligner på deg selv?  Ta utgangspunkt i det du ønsker at han gjorde, og så gjør du noe i den retning. 

Anonymkode: 603bc...3fb

Det vet jeg ikke, men min teori er jo at de fleste oppegående folk vil-om enn ikke det er krystallklart at jeg er interessert på den måten, ta tak i tilgjengeligheten og bruke den for å i det minste spille videre på en kontakt. Og forstå at det er et tegn på en interesse 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mye av dette med kroppsspråket er jo ting man kanskje gjør litt automatisk hvis man er i nærheten av vedkommende?  

Ja absolutt, helt sant.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

min metode er som regel å henspille på det vi har felles, Kanskje spesielt humor eller felles interesser/kjemi/vi kan ha det gøy sammen.  

Interessant, for dette faller inn under rådene for menn… nærmere bestemt det som gjerne kalles "rapport building" på engelsk.

Aner ikke hva det kalles på norsk, "bygge forbindelse" kanskje?

Er du mann eller kvinne?

Endret av ClausSaus
Skrevet
ClausSaus skrev (3 timer siden):

Ja absolutt, helt sant.

Interessant, for dette faller inn under rådene for menn… nærmere bestemt det som gjerne kalles "rapport building" på engelsk.

Aner ikke hva det kalles på norsk, "bygge forbindelse" kanskje?

Er du mann eller kvinne?

Kvinne ja. Tenker jo på generell basis at for å bli kjent med folk så må man jo det, og det er hvertfall på den måten man får en god tone/kjemi og begynner å like hverandre. Det med seksuell kjemi er vel ofte noe som da dukker opp i den kontakten man får via noe felles og/eller ved at en av partene har den interessen i utg punktet og sånn sett kanskje sender ut disse fysiske signalene automatisk? 
syns det er veldig vanskelig dette med at man lilspm skal «selge» seg selv og gjøre seg deilig og evt si direkte, for det er veldig unaturlig. Den normale måten å få noens oppmerksomhet på er vel først og fremst å sørge for At vedkommende får vite At du finnes og så finne det man har felles og på den måten gjøre vedkommende nysgjerrig og interessert på grunnlag av at hen syns du er interessant/morsom/vi har et eller annet felles.  Men det er likevel ofte der det stopper opp da. Og jeg ofte lurer på hvorfor da ikke mannen tar videre initiativ. Er det fordi det ikke er interesse for noe mer, fordi det ikke er tydelig nok at dama ønsker det og de ikke tør, eller noe annet..

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinne ja. Tenker jo på generell basis at for å bli kjent med folk så må man jo det, og det er hvertfall på den måten man får en god tone/kjemi og begynner å like hverandre. Det med seksuell kjemi er vel ofte noe som da dukker opp i den kontakten man får via noe felles og/eller ved at en av partene har den interessen i utg punktet og sånn sett kanskje sender ut disse fysiske signalene automatisk? 
syns det er veldig vanskelig dette med at man lilspm skal «selge» seg selv og gjøre seg deilig og evt si direkte, for det er veldig unaturlig. Den normale måten å få noens oppmerksomhet på er vel først og fremst å sørge for At vedkommende får vite At du finnes og så finne det man har felles og på den måten gjøre vedkommende nysgjerrig og interessert på grunnlag av at hen syns du er interessant/morsom/vi har et eller annet felles.  Men det er likevel ofte der det stopper opp da. Og jeg ofte lurer på hvorfor da ikke mannen tar videre initiativ. Er det fordi det ikke er interesse for noe mer, fordi det ikke er tydelig nok at dama ønsker det og de ikke tør, eller noe annet..

Hmmm… litt usikker på hva jeg skal si til det. Jeg kjenner for lite til denne tilnærmingen for kvinner.

Det er vanligvis menn som rådes til "rapport building", fordi kvinner tendensielt i større grad vektlegger tilknytning når det gjelder tiltrekning. Og det brukes da primært som katalysator, for å forsterke tiltrekning som allerede er skapt og "løfte" den over i retning intimitet.

Men absolutt interessant, nå fikk jeg noe å lete etter info om. 🙂

(Og jada, jeg vet at å snakke om flørting og tiltrekning på denne måten ødelegger "magien"… men det finnes ingen faktisk magi, og det er jo litt interessant å ta en liten kikk inn under panseret bare for å se hvordan ting fungerer?)

Endret av ClausSaus
Skrevet
ClausSaus skrev (17 minutter siden):

Hmmm… litt usikker på hva jeg skal si til det. Jeg kjenner for lite til denne tilnærmingen for kvinner.

Det er vanligvis menn som rådes til "rapport building", fordi kvinner tendensielt i større grad vektlegger tilknytning når det gjelder tiltrekning. Og det brukes da primært som katalysator, for å forsterke tiltrekning som allerede er skapt og "løfte" den over i retning intimitet.

Men absolutt interessant, nå fikk jeg noe å lete etter info om. 🙂

(Og jada, jeg vet at å snakke om flørting og tiltrekning på denne måten ødelegger "magien"… men det finnes ingen faktisk magi, og det er jo litt interessant å ta en liten kikk inn under panseret bare for å se hvordan ting fungerer?)

Men den måten å tilnærme seg folk man vil bli kjent med er vel ganske vanlig og «intuitiv», hvis man ser bort i fra alskens råd og  bevisste strategier? 
spørsmålet er jo hvorfor det evt ikke funker på menn, er det fordi de ikke får noe interesse av det eller er det fordi de ikke tolker det som interesse fra kvinnens side? Blir det for vagt og vennskapelig? Jeg sliter litt med å tro på at menn er så dumme. Og uansett, om de fikk noen interesse for denne kvinnen så burde jo den tilnærmingen uansett være nok til at det er noe mannen kan gripe tak i av muligheter for videre/eskalerende kontakt?

Skrevet

Gi ektefølte komplimenter. Mye blikkontakt, vike med blikket mens du smiler. Lett berøring av hånd, skulder, lår, hofte. Finne unnskyldninger til å være nære han og røre ved han. Når jeg ser noen på gata jeg syns er kjekk, og møter blikkontakt til, smiler jeg og ser til siden, og så tilbake for å se om han fortsatt ser på meg. Ofte oppnår jeg blikkontakt igjen med mannen, og da rødmer jeg som oftest (ikke med vilje, det bare skjer). Da er en "connection" opprettet og det gir rom for prat og kontakt. Noen ganger sender jeg et lurt smil, og de fleste menn har respondert ganske bra på det. 

Det er lettere å flørte om du føler deg bra, pen, sexy etc. Selvtillit. 

Anonymkode: 8b0b4...016

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

spørsmålet er jo hvorfor det evt ikke funker på menn, er det fordi de ikke får noe interesse av det eller er det fordi de ikke tolker det som interesse fra kvinnens side?

Husk at de fleste menn opplever svært sjelden eller aldri at kvinner flørter med dem, kanskje du flørter med menn som ikke er vant til den type oppmerksomhet? Og som dermed ikke tenker tanken?

Anonymkode: c8dd2...7b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men den måten å tilnærme seg folk man vil bli kjent med er vel ganske vanlig og «intuitiv», hvis man ser bort i fra alskens råd og  bevisste strategier? 
spørsmålet er jo hvorfor det evt ikke funker på menn, er det fordi de ikke får noe interesse av det eller er det fordi de ikke tolker det som interesse fra kvinnens side? Blir det for vagt og vennskapelig? Jeg sliter litt med å tro på at menn er så dumme. Og uansett, om de fikk noen interesse for denne kvinnen så burde jo den tilnærmingen uansett være nok til at det er noe mannen kan gripe tak i av muligheter for videre/eskalerende kontakt?

Det er nok mulig, ja.

Og jeg skal jo absolutt ikke påstå at denne tilnærmingen ikke virker – det vet jeg som sagt fint lite om.

Kan godt se for meg at som "initiativ" tatt av en kvinne vil dette kunne være en ball som en litt våken mann kunne fange i luften og løpe med.

Men når det gjelder menn er det primære tenningsmønsteret tungt preget av attraktivitet og tilgjengelighet. Dessverre, kan man kanskje si. Men det er slik naturen har skrudd oss sammen.

Vi er alle et produkt av evolusjon, og det har aldri vært vesentlig for en mann å føle tilknytning til en kvinne for å spre genene sine til etterkommere.

Kvinner har derimot av fysiologiske årsaker ikke samme evne til å "spre" genene sine, og har i større grad måttet vektlegge at den vordende far ikke var over alle hauger før hun i det hele tatt oppdaget at hun var med barn.

Vi har rett og slett forskjellige nedarvede vektlegginger av faktorer når det gjelder seksuell tenning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Husk at de fleste menn opplever svært sjelden eller aldri at kvinner flørter med dem, kanskje du flørter med menn som ikke er vant til den type oppmerksomhet? Og som dermed ikke tenker tanken?

Anonymkode: c8dd2...7b4

Ja men jeg synes fortsatt det isåfall er merkelig. Oppegående folk burde jo skjønne at slikt isåfall er et tegn på NOE 

Skrevet
ClausSaus skrev (2 minutter siden):

Det er nok mulig, ja.

Og jeg skal jo absolutt ikke påstå at denne tilnærmingen ikke virker – det vet jeg som sagt fint lite om.

Kan godt se for meg at som "initiativ" tatt av en kvinne vil dette kunne være en ball som en litt våken mann kunne fange i luften og løpe med.

Men når det gjelder menn er det primære tenningsmønsteret tungt preget av attraktivitet og tilgjengelighet. Dessverre, kan man kanskje si. Men det er slik naturen har skrudd oss sammen.

Vi er alle et produkt av evolusjon, og det har aldri vært vesentlig for en mann å føle tilknytning til en kvinne for å spre genene sine til etterkommere.

Kvinner har derimot av fysiologiske årsaker ikke samme evne til å "spre" genene sine, og har i større grad måttet vektlegge at den vordende far ikke var over alle hauger før hun i det hele tatt oppdaget at hun var med barn.

Vi har rett og slett forskjellige nedarvede vektlegginger av faktorer når det gjelder seksuell tenning.

Ja så klart. Men det er vel ganske mange menn som også blir forelsket og tilknyttet kvinner på bakgrunn av at de kommer overens, er litt like og har det gøy sammen. Selvsagt må det en fysisk attraksjon til for begge parter, men det i seg selv er vel heller ikke nok for en mann hvis mål er forhold. Og det er det jo mange menn som ønsker å ha

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja så klart. Men det er vel ganske mange menn som også blir forelsket og tilknyttet kvinner på bakgrunn av at de kommer overens, er litt like og har det gøy sammen. Selvsagt må det en fysisk attraksjon til for begge parter, men det i seg selv er vel heller ikke nok for en mann hvis mål er forhold. Og det er det jo mange menn som ønsker å ha

Det tror jeg så absolutt.

Du ville aldri kunne få en situasjon der alle menn går rundt og sprer genene sine hemningsløst. Da måtte det i så fall gått 100 kvinner på hver mann, eller noe sånt.

Så joda, menn har absolutt evne til å forelske seg og forplikte seg til en enkelt kvinne. Den forpliktensen kan sågar være veldig sterk, siden dette som alternativ strategi gjør at å få etterkommere for ham står og faller på at barna han får med denne ene kvinnen klarer seg.

Men det er litt viktig for kvinner å være klar over at dette er på en måte er en slags forplantningmessig "plan B" for menn – igjen, evolusjonært sett. Og da mener jeg "på en måte" bokstavelig talt, siden dette på ingen måte er noen sannhet uten forbehold eller modifikasjoner.

På den annen side: Som kvinne trenger du jo selvsagt ikke meg til å fortelle deg at det finnes nok av slabedasker der ute som gjerne skulle "snike litt i kakefatet" om de fikk muligheten... så du skjønner jo hva jeg sikter til. 🙂

Endret av ClausSaus
Skrevet
ClausSaus skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg så absolutt.

Du ville aldri kunne få en situasjon der alle menn går rundt og sprer genene sine hemningsløst. Da måtte det i så fall gått 100 kvinner på hver mann, eller noe sånt.

Så joda, menn har absolutt evne til å forelske seg og forplikte seg til en enkelt kvinne. Den forpliktensen kan sågar være veldig sterk, siden dette som alternativ strategi gjør at å få etterkommere for ham står og faller på at barna klarer seg.

Men det er litt viktig for kvinner å være klar over at dette er på en måte er en slags forplantningmessig "plan B" for menn – igjen, evolusjonært sett. Og da mener jeg "på en måte" bokstavelig talt, siden dette på ingen måte er noen sannhet uten forbehold eller modifikasjoner.

På den annen side: Som kvinne trenger du jo selvsagt ikke meg til å fortelle deg at det finnes nok av slabedasker der ute som gjerne skulle "snike litt i kakefatet" om de fikk muligheten... så du skjønner jo hva jeg sikter til. 🙂

Klart at det er en forskjell på menn og kvinner evolusjonsmessig. Men likefullt er det jo facinerende da, at om man er såpass forskjellige i hvilken måte man bør tilnærme seg på, at man får det til. 
og som i eksemplet over her, dette med å prøve å bli kjent på en normal måte, finne fellesnevnere, humor osv som er noe som man naturlig bonder med folk gjennom, Det er hvertfall en naturlig måte for meg å bli kjent med folk på og en metode for å nærme seg folk og finne ut av om man kommer overens. Og det er der jeg syns det er rart om ikke menn ser det på samme måte. At de vil sette pris på damer som de kan dele dette med. Det er jo ingen motsetning til å skulle tenne på hverandre seksuelt, men for meg ligger det veldig lite naturlig å skulle bevisst leke deilig osv for å tiltrekke meg en mann. 

Skrevet

..eller poenget var jo også at jeg syns det er rart at mannen ikke tolker en evt slik atferd fra en kvinne som interesse for han. Slik at han kan spille videre på det. Følge den ballen slik noen her beskrev det så fint. Trenger de virkelig at man sitter og slikker seg på leppene og puster tungt og sier at man vil ligge med dem før de skjønner at denne personen i det minste liker dem?😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-22 den 19.49):

Et punkt som ofte listes opp som en grunn til at man er (ufrivillig) singel er at man ikke er god nok til å flørte. 
Jeg vet at dette nok stemmer for meg. Så hva vil det si å flørte? Hvordan gjør man det? 
jeg er sosialt oppegående, men er livredd når det kommer til det å skulle vise interesse på den måten til menn.  Havner fort i å bli kompis-aktig. Sannsynligvis fordi jeg er redd for å blottlegge følelser eller bli avvist. 
hvordan kan jeg flørte/vise interesse på en litt subtil og sjarmerende måte? Ville du som mann tatt det som en flørt dersom du fikk et kompliment? Feks? Hvordan kan man flørte Feks via sosiale medier?

Hilsen ufrivillig livredd singel litt voksen dame

Jeg rusler rett bort og slår av en prat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart at det er en forskjell på menn og kvinner evolusjonsmessig. Men likefullt er det jo facinerende da, at om man er såpass forskjellige i hvilken måte man bør tilnærme seg på, at man får det til. 
og som i eksemplet over her, dette med å prøve å bli kjent på en normal måte, finne fellesnevnere, humor osv som er noe som man naturlig bonder med folk gjennom, Det er hvertfall en naturlig måte for meg å bli kjent med folk på og en metode for å nærme seg folk og finne ut av om man kommer overens. Og det er der jeg syns det er rart om ikke menn ser det på samme måte. At de vil sette pris på damer som de kan dele dette med. Det er jo ingen motsetning til å skulle tenne på hverandre seksuelt, men for meg ligger det veldig lite naturlig å skulle bevisst leke deilig osv for å tiltrekke meg en mann. 

Men det tror jeg egentlig også at menn gjør.

Det er vel kanskje heller et spørsmål om ønske om å finne en å slå seg til ro med? At dette er mer nærliggende for kvinner, selv om det jo selvsagt ikke er slik at kvinner kun går på byen for å finne mannen i sitt liv fra fylte 18?

For det er jo litt forskjell på hva du ser etter hvis du leter etter den rette å tilbringe resten av livet med, kontra om du leter etter den rette å tilbringe resten av natten med? Også for kvinner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...