Gå til innhold

Noen ikke-religiøse her som har erfaring med å snakke med en psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett flere her inne som foreslår at man kan snakke med en prest når man føler at livet butter litt i mot. Ser dere argumenterer med at prester har lang utdannelse og at en stor del av jobben deres er å snakke med mennesker som har det vanskelig. Men hvordan fungerer det når man ikke er religiøs? Får man da noe nyttig ut av samtalene?


Jeg synes livet mitt er litt kjipt og meningsløst, men klarer ikke selv se hvordan jeg kan endre det. Har tenkt litt på psykolog, men synes det er for dyrt mtp. at jeg ikke har særlig god råd og må prioritere andre regninger. Så jeg vurderer å teste dette med å snakke med en prest, men er litt engstelig for at presten vil si ting som "det er Guds vilje" og sånne tomme fraser, for det takler jeg ikke. Er også litt usikker på om jeg er verdt prestens tid, for det er jo ikke egentlig noe galt med meg, så det føles litt som å sløse med tiden til en person som har viktigere ting å gjøre enn å høre meg syte.


Jeg hadde satt veldig pris på å få høre deres erfaringer med å snakke med en prest. Hvordan gikk samtalen, hva snakket dere om og sånne ting. 

Anonymkode: 60676...c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskriften ble feil. Jeg mente selvfølgelig å skrive prest, ikke psykolog … 🙃

Anonymkode: 60676...c1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har sett flere her inne som foreslår at man kan snakke med en prest når man føler at livet butter litt i mot. Ser dere argumenterer med at prester har lang utdannelse og at en stor del av jobben deres er å snakke med mennesker som har det vanskelig. Men hvordan fungerer det når man ikke er religiøs? Får man da noe nyttig ut av samtalene?


Jeg synes livet mitt er litt kjipt og meningsløst, men klarer ikke selv se hvordan jeg kan endre det. Har tenkt litt på psykolog, men synes det er for dyrt mtp. at jeg ikke har særlig god råd og må prioritere andre regninger. Så jeg vurderer å teste dette med å snakke med en prest, men er litt engstelig for at presten vil si ting som "det er Guds vilje" og sånne tomme fraser, for det takler jeg ikke. Er også litt usikker på om jeg er verdt prestens tid, for det er jo ikke egentlig noe galt med meg, så det føles litt som å sløse med tiden til en person som har viktigere ting å gjøre enn å høre meg syte.


Jeg hadde satt veldig pris på å få høre deres erfaringer med å snakke med en prest. Hvordan gikk samtalen, hva snakket dere om og sånne ting. 

Anonymkode: 60676...c1d

Jeg tror du kan ha god nytte av å snakke med en prest selv om du ikke er kristen/religiøs. Prester er som regel flinke på det mellommenneskelige, og du kan gjøre det klart ovenfor hen at du ikke ønsker å prate om Gud etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det hadde vært kjempebra for deg å snakke med en prest. Enig med den over.

Jeg selv er ikke troende, men kunne godt tenke meg å være prest, om det ikke var for den kristne læren da...🙃 En del av prestens jobb er jo sjelesorg, de snakker med syke og døende folk. Jeg tror ikke at de nødvendigvis presser gud på deg. Men det kommer jo kanskje an på presten? 

Anonymkode: 1d3f2...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til en prest i forbindelse med sorg. Null snakk om religion eller Gud. Måtte ikke si fra om det, det ble bare aldri nevnt. De er sjelesørgere, de kan mennesker. Religion er et ikke-tema med mindre man tar det opp selv og vil snakke om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbrukmann
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har sett flere her inne som foreslår at man kan snakke med en prest når man føler at livet butter litt i mot. Ser dere argumenterer med at prester har lang utdannelse og at en stor del av jobben deres er å snakke med mennesker som har det vanskelig. Men hvordan fungerer det når man ikke er religiøs? Får man da noe nyttig ut av samtalene?


Jeg synes livet mitt er litt kjipt og meningsløst, men klarer ikke selv se hvordan jeg kan endre det. Har tenkt litt på psykolog, men synes det er for dyrt mtp. at jeg ikke har særlig god råd og må prioritere andre regninger. Så jeg vurderer å teste dette med å snakke med en prest, men er litt engstelig for at presten vil si ting som "det er Guds vilje" og sånne tomme fraser, for det takler jeg ikke. Er også litt usikker på om jeg er verdt prestens tid, for det er jo ikke egentlig noe galt med meg, så det føles litt som å sløse med tiden til en person som har viktigere ting å gjøre enn å høre meg syte.


Jeg hadde satt veldig pris på å få høre deres erfaringer med å snakke med en prest. Hvordan gikk samtalen, hva snakket dere om og sånne ting. 

Anonymkode: 60676...c1d

En god venn, eller en total ukjent person du møter på nett. Noen ganger er ofte det enkleste det beste og billigste,,,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du trenger hjelp, psykolog, uten tvil men om du sørger eller trenger å prate gjennom noe og rydde opp i tankene så er prest bra. Det er ikke det samme :) Start med prest og så ser du hva du synes? Du får frikort etterhvert om du ikke går til privat psykolog da. Da tror jeg det blir gratis etter 2000 kr? Ikke sikker men noe sånt. Lege havner åså på frikortet så går du til lege åså så blir det fort 2000 i året, det er ikke så dyrt med tanke på hva du får ut av det.

Anonymkode: 6bfd3...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å snakke med en sykehusprest en gang. Tror han merket at jeg ikke var religiøs så samtalen ble ingenting. Anbefaler sekulære å snakke med andre sekulære. 

Anonymkode: 7c776...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har sett flere her inne som foreslår at man kan snakke med en prest når man føler at livet butter litt i mot. Ser dere argumenterer med at prester har lang utdannelse og at en stor del av jobben deres er å snakke med mennesker som har det vanskelig. Men hvordan fungerer det når man ikke er religiøs? Får man da noe nyttig ut av samtalene?


Jeg synes livet mitt er litt kjipt og meningsløst, men klarer ikke selv se hvordan jeg kan endre det. Har tenkt litt på psykolog, men synes det er for dyrt mtp. at jeg ikke har særlig god råd og må prioritere andre regninger. Så jeg vurderer å teste dette med å snakke med en prest, men er litt engstelig for at presten vil si ting som "det er Guds vilje" og sånne tomme fraser, for det takler jeg ikke. Er også litt usikker på om jeg er verdt prestens tid, for det er jo ikke egentlig noe galt med meg, så det føles litt som å sløse med tiden til en person som har viktigere ting å gjøre enn å høre meg syte.


Jeg hadde satt veldig pris på å få høre deres erfaringer med å snakke med en prest. Hvordan gikk samtalen, hva snakket dere om og sånne ting. 

Anonymkode: 60676...c1d

Jeg har pratet mye med en prest, han har ikke nevnt religion en eneste gang. Veldig omtenksom mann, mye bedre enn alle psykologene jeg har pratet med. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: e09ad...6d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel egentlig hva du ønsker med samtalene. Om du kun ønsker en du kan prate med om forskjellig vil en prest være greit (kan bare si at du ikke ønsker prate om religion) sia de stort sett har møtt folk i de fleste livssituasjoner. Om du trenger hjelp ville jeg heller kontaktet lege for å få en henvisning til psykolog. Da betaler du egenandelen til du nå det egenandelstaket.

Anonymkode: 94741...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (32 minutter siden):

Det er enklere å finne ateister på KG enn religiøse. Bare så det er sagt!

Jepp, som i resten av samfunnet her til lands.

 

TS: Psykologtimer går på egenandelen, så det koster deg ikke mye penger.

Anonymkode: 7db7d...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om en får henvisning til psykolog, så er det jo sant at det ikke er så veldig dyrt - men det tar jo år og dag å få time?? 
 

Trenger hjelp, men får om 1 1/2 år? Tja..ville ikke bare basert meg på det om du trenger noen å snakke med nå liksom.

 

Kan du ikke bare prøve? 🤷‍♀️ Gratis, ingen bindingstid, ingenting..ingenting å tape. Men om du egentlig ønsker psykolog, så kan du jo parallelt snakke med legen om henvisning?

Anonymkode: 46f17...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om en får henvisning til psykolog, så er det jo sant at det ikke er så veldig dyrt - men det tar jo år og dag å få time?? 
 

Trenger hjelp, men får om 1 1/2 år? Tja..ville ikke bare basert meg på det om du trenger noen å snakke med nå liksom.

 

Kan du ikke bare prøve? 🤷‍♀️ Gratis, ingen bindingstid, ingenting..ingenting å tape. Men om du egentlig ønsker psykolog, så kan du jo parallelt snakke med legen om henvisning?

Anonymkode: 46f17...a86

Det varierer veldig med ventetid. Noen ganger tar det lang tid, andre ganger er man superheldig og får hjelp veldig fort. Dps kan også være et alternativ, da er man inne kjapt. 
 

vil anbefale å prate med fastlegen og diskutere henvisning til enten dps eller avtalespesialist/psykolog. Uansett er det da bare opp til frikortgrensen du betaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2021 den 19.07):

Overskriften ble feil. Jeg mente selvfølgelig å skrive prest, ikke psykolog … 🙃

Anonymkode: 60676...c1d

Hei,

jeg ville prøvd en prest, jeg. Kanskje møter du en som sier noe à la "det er Guds vilje", men mange prester er reflekterte og veldig gode samtalepartnere om mening i livet Etc. Så hvis du treffer "feil" prest, får du gå videre og prøve noe annet :) 

Hvis du vil snakke med psykolog, tror jeg et kommunalt tilbud vil passe deg. Det er for de med lettere vansker. Du trenger ofte ikke henvisning. Ikke alle kommuner tilbyr samtaler med psykolog, men mange gjør det. Du finner info på kommunens nettsider.

Hvis du vil snakke med et medmenneske, uten hensyn til vedkommendes bakgrunn, ville jeg ringt Kirkens SOS. 

Håper du snart får bedre dager ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for mange svar! Setter pris på det. 

Ang. å be om henvisning så har jeg snakket med fastlegen, men hun var egentlig ganske tydelig på at løsningen er å ta seg sammen og slutte å sutre over ting man ikke kan gjøre noe med for sånn er livet. Jeg er jo egentlig enig i det, men samtidig skulle jeg gjerne fått noen råd fra noen som er klokere enn meg, sånn at jeg kan finne riktig holdepunkt i livet.

Så tror jeg skal teste en samtale med en prest og se om det passer for meg. Men hvordan kommer jeg i kontakt med en prest? Er det bare å ringe til den lokale menigheten eller er det egne prester man kan ringe til? Og hva sier jeg når jeg ringer, "Hei, jeg synes livet er litt kjipt, kan jeg få snakke med en prest?" Eller er det et spesielt "kodeord" (fagord) jeg skal bruke når jeg ringer? 😊

Anonymkode: 60676...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du kun trenger å lufte tanker, kan en prest eller en telefon til samtaletelefon være til hjelp. 

Dersom du trenger hjelp, at noen med kunnskap (og ikke bare livserfaring) faktisk kan bidra, så ville jeg uten tvil gått til psykolog. Alternativt har en del kommuner et lavterskeltilbud som gir rask psykisk helsehjelp, uten særlig ventetid og uten at du trenger henvisning. I min kommune tilbyr de både samtaler en-til-en med psykolog, og kurs (grupper) for å lære å leve med angst og depresjon. Man kan også delta på gruppesamtaler, det har jeg ikke prøvd selv og vet ikke noe om. 

Anonymkode: 95523...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du kun trenger å lufte tanker, kan en prest eller en telefon til samtaletelefon være til hjelp. 

Dersom du trenger hjelp, at noen med kunnskap (og ikke bare livserfaring) faktisk kan bidra, så ville jeg uten tvil gått til psykolog. Alternativt har en del kommuner et lavterskeltilbud som gir rask psykisk helsehjelp, uten særlig ventetid og uten at du trenger henvisning. I min kommune tilbyr de både samtaler en-til-en med psykolog, og kurs (grupper) for å lære å leve med angst og depresjon. Man kan også delta på gruppesamtaler, det har jeg ikke prøvd selv og vet ikke noe om. 

Anonymkode: 95523...7d0

Er nok mest bare å lufte litt tanker, ja. Jeg er ikke egentlig deprimert, for jeg gleder meg over ting og er generelt i godt humør. Men synes livet mitt er litt meningsløst, så skulle gjerne fått noen tips til hvordan jeg kan endre tankegangen min og hvordan jeg kan akseptere eller finne glede i ting jeg ikke kan forandre. Når jeg tenker meg om så tenker jeg at det kanskje er en slags form for livssorg jeg sliter med. 

Anonymkode: 60676...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakke med mellommannen? Snakk direkte med gud, mye enklere!

Anonymkode: e5360...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok stor variasjon i prestene og hvor mye religion de trekker inn i samtaler. Noen evner ikke si fire ord for de må si et Amen, mens andre kan ha lange fornuftige samtaler uten å ta opp noe religiøst. Dette er jo et yrke som spesialiserer seg på å gi omsorg, sjelesorg og snakke med mennensker i vanskelige situasjoner og krise. Finner du en prest som klarer å la det religiøse ligge, kan du finne en god samtalepartner som har lang erfaring med å lytte til folk og komme med råd. Jeg kjenner tilfeldigvis en slik fra nabolaget, og han er en utrolig varm og fin person. Hadde han ikke fortalt at han var prest hadde jeg tippet han var lærer eller noe. Alltid åpen og tilgjengelig, men presser ikke på. En kar som lar det være opp til deg om du vil snakke, og hva du vil dele med ham. Flott fyr!

Men det er klart at hvis du mistenker at du har en psykisk diagnose eller noe, så bør du snakke med noen som spesialiserer seg på nettopp det, altså psykolog.

Men går du gjennom en vanskelig periode og trenger å sortere tanker, lufte tanker, få litt fornuftig veiledning fra en person som står litt utenfor deg så tror jeg en prest kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 13f11...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...