Gå til innhold

Bytte ut noen gåturer med jogging som overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig og vil ned i vekt (bmi på 29).

Til tross for at jeg er overvektig vil jeg påstå at jeg har relativt god form, mest på grunn av at jeg har en aktiv hund som trenger mye tur. Så jeg er vant med å gå tur på 1-2 timer 2 ganger daglig. Har også trent (lett) stryketrening på senter i et par måndeder. Har gått på noen spinningstimer også.

Lurer på å bytte ut en av gåturerene med hunden med jogging noen ganger i uka. Googlet litt og ser at det ikke er anbefalt å jogge som overvektig med tanke på skader etc. Men jeg tror jeg hadde hatt godt av det og hadde syntes det var greit å kombinere trening og det å lufte hunden. Ser også deilig ut å være en "jogger", og elsker følelsen jeg får etter en spinningsøkt feks.

Jeg føler meg ikke SÅ overvektig som bmien min tilsier heller (men er kanskje lureri i speilet). Bruker for det meste M i klær. Har noen klær som jeg hadde for noen år siden før jeg ble gravid som er i størrelse S - og får på meg mye av det også. Noen ganger kjøper jeg også L.

Hva tenker dere? Er det innafor å starte litt forsiktig eller bør jeg gå ned i vekt først? :) Hvordan er best å starte? Tenker jo det blir mye pauser i begynnelsen!

Anonymkode: bd3aa...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å kjenne etter. Hvis du blir litt stiv i leggene, ta noen ekstra fridager fra løping. Har selv blitt litt overivrig og det fort gjort. Jobb med kroppsholdningen, mindre belastning for beina hvis du er oppreist under joggeturen. 

Det er bedre å ta det litt med ro i starten. Ta noen rolige joggeturer. Ta heller intervalløkter på mølle eller spinningsykkel. 

 

Anonymkode: 0fa96...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo selv at du trener styrketrening. Det er ikke sikkert BMI'en forteller hele sannheten.

Men å jogge for å gå ned i vekt, er ikke sikkert det er beste løsning. Personlig ville jeg kjørt på med tyngre styrketrening der. Men for å bedre kondis, ville jeg ikke vært redd for å prøve meg frem med jogging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor overvektig du er. Klesstørrelsen din sier desverre ikke så mye om vekta. Ville forsøkt å kombinere gåing med jogging. Feks legge inn 3x500 m jogging i starten e.l, så kan du øke etterhvert. 

Anonymkode: 657d4...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke feil å begynne å jogge. Start rolig, gjerne med å bytte på å gå og løpe. Et nybegynner program (C25K, Løplabbet) er et flott sted å starte. 
 

lykke til, og ikke bli overivrig. 

Anonymkode: c41f8...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet med jogging er at det et veldig hardt for f.eks knær. Ville derfor begynt i skogen eller på en grusvei, hold deg unna asfalt iallefall første måneden. Skal begynne å jogge igjen etter fødsel nå, og jeg kommer til å jogge på grus eller bane i begynnelsen. 

Anonymkode: 3fc22...506

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er problemet med jogging er at det et veldig hardt for f.eks knær. Ville derfor begynt i skogen eller på en grusvei, hold deg unna asfalt iallefall første måneden. Skal begynne å jogge igjen etter fødsel nå, og jeg kommer til å jogge på grus eller bane i begynnelsen. 

Anonymkode: 3fc22...506

Det er først og fremst intensitet som betyr noe. Hvis du jogger rolig så tåler kroppen det greit. Problemet er at mange ikke jogger rolig nok. Sone 1 betyr at du skal kunne føre en samtale. 
 

 

Anonymkode: 0fa96...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med å jogge noen dager i uka, men velg godt fottøy, godt underlag og ta kortere steg enn det som føles naturlig. Raske og korte steg gir mindre belastning enn lange. Unngå å jogge i nedoverbakker og la være å strekke beina helt ut når du jogger. Ville tatt så rolige økter som mulig i starten for å herde kroppen. Ikke jogg fortere enn du går på de fleste øktene. Kjenner du smerter i knær eller legger bør du gi deg og gå resten av turen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den gode sko! Og ta det veldig rolig i begynnelsen. Begynn kanskje med en økt i uka eller noe slik, for så å øke gradvis. Jeg klarer å dra på meg ulike belastningsskader hver gang jeg begynner å jogge o.l. fordi jeg er for ivrig. 

Ta kontakt med fysioterapeut o.l. med en gang hvis du kjenner på smerter. De kan hjelpe med riktige styrkeøvelser for å bygge opp støtte muskulaturen og se om du trenger innleggssåler eller lignende. 

Anonymkode: 2aaf9...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å kombiner gåtur med jogging i starten. Går du vanligvis en tur på 5km så jobber du rolig ca 1km deler av turen til å begynne med, jeg ville si alle oppoverbakkene. Så er det bare å øke ettersom kroppen blir vandt med løping. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært veldig forsiktig med løping som overvektig. Å løpe er belastende for knær, hofter og ledd hos normalvektige og spreke mennesker, tenk hvor belastende det er når du har overvekt. Rask gange i motbakke vil ha tilnærmet lik effekt, og er bedre for leddene, i følge min personlige trener. Fikk beskjed om at jeg ønsket å jogge/løpe, så burde jeg ikke gjøre det for ofte - maks èn løpeøkt i uka. 

Anonymkode: 30a54...3ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan jogge som overvektig. Det finnes jo overvektige som jogger halvmaraton (og sikkert maraton) også. Jeg er av den oppfatning at det ikke er så farlig å ha litt vondt. Får du vondt i knærne ved jogging f.eks, så er det en helt naturlig reaksjon på overbelastning på kneet pga svake muskler rundt kneet, men farlig er det ikke. Det går jo over. Og du bygger jo opp "joggemuskulaturen" etterhvert, sånn at du får mindre smerter. 

Så - bare begynn litt rolig. Begynn f.eks med 2-3 km og forsøk deg på 5 km etterhvert. Kanskje bare en gang i uken i begynnelsen, og deretter flere. Underlaget har så klart også noe å si, samt skoene. Får du lett hovne knær (det kan jeg gjøre), så kan du pause litt og ta det litt roligere. Jeg har dog jogget med hovne knær og, og døde ikke av det ;) overdriver du, er det så klart fare for belastningsskader, men de går jo over når du får hvilt deg. Dessuten så ville jeg ikke vært redd for belastningsskader når man kun er mosjonist. Skadene er større ved å la være (ikke trene). Hvis du vil jogge, så skal ikke vekta si deg at du ikke kan. Kos deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ville vært veldig forsiktig med løping som overvektig. Å løpe er belastende for knær, hofter og ledd hos normalvektige og spreke mennesker, tenk hvor belastende det er når du har overvekt. Rask gange i motbakke vil ha tilnærmet lik effekt, og er bedre for leddene, i følge min personlige trener. Fikk beskjed om at jeg ønsket å jogge/løpe, så burde jeg ikke gjøre det for ofte - maks èn løpeøkt i uka. 

Anonymkode: 30a54...3ac

Veldig overdrevet dette. Jeg er en mann 95 kg. Er selvfølgelig overvektig, men klarer å jogge lett. Det hadde selvfølgelig vært best om jeg var slank, men i mellomtiden så går det fint å jogge.  Man må bare kjenne etter og ikke tro at jogging/løping er det eneste man kan gjøre for å bli slankere. 

 

 

Anonymkode: 0fa96...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å begynne med litt intervaller, da får du opp pulsen og belastningen er ikke så stor. 

Anonymkode: b943b...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666

Det er bare er tull å jogge i stedet for å gå når man er overvektig.

Du forbrenner like mye kcal på å gå 4 km som å jogge like langt. Forskjellen er at du bruker litt kortere tid på å jogge, men belastningen er unødvendig. 

Tren styrketrening og spis mindre. Ønsker du hard kardio bør du bruke sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er bedre for knær og trener flere muskler samt kondis. Riktig styrketrening kan gjøre at knærne støttes bedre under løping, men helt risikofritt blir det neppe. Selv topptrente får kneskader.

Anonymkode: 0254f...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 12.30):

Hva tenker dere? Er det innafor å starte litt forsiktig eller bør jeg gå ned i vekt først? :) Hvordan er best å starte? Tenker jo det blir mye pauser i begynnelsen!

Anonymkode: bd3aa...346

Med den BMI'en du beskriver og det at du går mye så er det null problem å begynne å jogge, men ta det rolig i starten. Da jeg begynte å jogge for mange år siden (på en BMI rundt 30 tenker jeg) så begynte jeg med 500 meter og så økte jeg på med 100 meter for hver økt til jeg var oppe på ca 2 km. så holdt jeg meg på 2 km runder en stund før jeg økte til 3 km osv. Etter et par år jogget jeg meg gjennom en halvmaraton. 

Selv om du føler du orker mer enn 500 meter ;)  så begynn forsiktig uansett og øk på gradvis. Beina skal venne seg til det og takle belastningen og det må de få gjøre gradvis. Skal du på hardt underlag (asfalt/grusvei) så kost på deg et par joggesko med god demping. Knær og ankler vil takke deg for det etterhvert. 

Hvis man begynner å jogge utendørs som jeg tenker du skal (jeg begynte inne på mølle) så er en mulighet det jeg kaller "lyktestolpemetoden" hvis det da er lyktestolper langs ruta. Jogg distansen mellom to stolper gå de neste to, jogg igjen osv. Etterhvert øker du antall stolper som jogges og reduserer antall du går til du er oppe på full joggetur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2021 at 1:28 PM, Kontorotta said:

Du sier jo selv at du trener styrketrening. Det er ikke sikkert BMI'en forteller hele sannheten.

Muskler veier mer enn fett. Så et mål av fettprosenten (vet ikke helt hvordan det gjøres) sammen med BMI forteller mer om ståa.

Anonymkode: 0254f...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...