Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024

Annabel

Anbefalte innlegg

Tuusen takk for så fine meldinger @Amatariel, @Atticmess og @Fhuzzy🥺❤️ Det betyr mye for meg selv om jeg har vært veldig dårlig på å svare:klem: Det har heldigvis gått mye bedre den siste uken, og jeg føler den verste støkken fikk lagt seg ganske raskt etter at jeg skrev innlegget. Jeg har det hele tiden i bakhodet da, at telefonen til føden ikke er farlig å bruke (snarere tvert i mot!) dersom magefølelsen på nytt skulle bli dårlig, og det dere skriver om å redusere arbeidsmengden FØR det eventuelt skulle bikke over ❤️ Har definitivt senket kravene til meg selv og er mer obs på mine egne behov!

I natt hadde jeg nok en gang en litt ekkel opplevelse, men det gav seg heldigvis nokså raskt. Jeg drømte at jeg begynte å blø og hadde menssmerter, og at jeg og samboeren fortes oss inn i bilen for å kjøre til sykehuset. Plutselig våkner jeg, og jammen har jeg ikke murrende smerter i magen på ekte! Heldigvis varte det ikke lenge (og kom ikke sammen med kynner), og lille kålroten (som hun visstnok er på størrelse med nå) lå og sparket og rørte på seg som bare det. Denne kombinasjonen gjorde det helt umulig å få sove igjen, så jeg våknet med andre ord klokka 03.30 dag😅 Jeg fikk ikke sove noe igjen før alarmen min ringte kl. 05.30, så jeg bestemte meg for å droppe fysisk kontor og heller bare hvile (fikk faktisk sove til slutt!) så lenge det var behov for det. Følte meg helt zombie og ble dårlig av tanken på å møte opp fysisk på kontoret. Da sov jeg til 07.30 og bare lå i senga litt før jeg sto opp. Vi har heldigvis fleksitid, så sånn sett kan man jo starte dagen når som helst. Jeg er likevel vant med å være blant de første på jobb, og føler nærmest et "ansvar" for å være der tidlig - noe som jo egentlig er helt tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annabel skrev (På 3.11.2021 den 7.41):

Gravidoppsummering fra uke 18-21

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 21 uker på vei🙋‍♀️

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 51,9% fullført, og det er 136 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles veldig god, men jeg merker at magen begynner å "begrense" meg litt mer nå😅 Det merkes i den forstand at den blir lettere øm ved berøring, eller for eksempel dersom jeg skal bøye meg ned for å knyte skoene eller reise meg opp ifra litt rare posisjoner på trening osv. Og - når jeg først blir skikkelig mett føler jeg meg så EKSTREMT mett og sprengt i magen at det nesten er ubehagelig.

Symptomer? Samme som sist: Lettere strekninger i livmor, lettere blødende tannkjøtt, digre(re) pupper og tidvis smerter i puppene. Har ved et par anledninger, i forbindelse med lengere gåturer, kjent på et slags stikk midt i "vagina" (eller altså i underlivsbenet😅). Det har heldigvis ikke vedvart over lenger tid eller vært veldig smertefullt, men regner da med at det er bekkenet som blir mer bevegelig og dermed ikke tåler like mye som før.

Hvordan går det med treningen? 
Det går fremdeles veldig fint, selv om vektene naturlig nok reduseres og kroppen blir tyngre! Jeg holder meg fremdeles til tre fullkroppsøkter i uken, og føler det fungerer veldig bra for meg. Føler i grunnen jeg får samme utbytte nå som da jeg trente flere økter, men i tillegg får jeg mer restitusjonstid og ikke minst mer fritid. Jeg går også ca. 1-2 timer tur i skogen nesten hver dag med hunden, men jeg tror nok samboeren min skal få lov til å ta noen av de lengste turene fremover.

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? Forrige ultralyd var den ordinære ultralyden 18+5, som heldigvis gikk over all forventing! ❤️ Det har vært så utrolig deilig for psyken å ha OUL gjennomført altså. Nå er neste "hendelse" jordmortimen jeg har den 25. november. Da skal jeg ta glukosbelastningstesten og blodprøver for å finne ut om babyen er rhesus positiv eller negativ, og forhåpentligvis får jeg ta en titt på den lille igjen🙊 Ellers har jeg bestilt en 3D-ultralyd som skal gjennomføres i desember, når jeg er ca. 27 uker på vei. Gleder meg allerede veldig!

Vektøkning så langt? Fremdeles ca. 4-5 kg opp. 

Søvn? Søvnen går det greit med, men har begynt å våkne av at jeg kun ligger på sidene. Jeg er egentlig en ryggsover, men synes ikke det er så behagelig å ligge på ryggen lenger 😕 

Kjenner du noe liv i magen? Jaa! Jeg kjente første livstegn i uke 16, og har kjent bevegelser og bittesmå spart sporadisk siden den gang ❤️ Samboeren min kjente også et spark i uke 18 - det var utrolig koselig! Ellers bekymrer jeg meg (selvfølgelig🙄) litt over at jeg ikke merker noe særlig forskjell på bevegelsene hennes nå kontra tidligere, verken i styrke eller hyppighet. Altså, bevegelsene er der jo, men det er ikke sånn at jeg kjenner henne noe oftere eller tydeligere enn for noen uker siden. I gravidappen min for denne uken står det nå at man kan kjenne sterke spark i ribben, men det har jeg ikke kjent noe til i det hele tatt.

Har magen vokst? Helt klart! Nå begynner det å vokse frem en liten gravidmage her🥰 Jeg har jo gledet meg til at man kan se at jeg gravid og ikke bare oppblåst, men nå som det faktisk begynner å skje så liker jeg ikke å "eksponere" meg...? Jeg gikk med en stram kjole på jobb i går, men følte hele tiden for å gå med skjerf rundt meg som gjorde at man ikke så at det var en liten mage der. Vet ikke helt hva det kommer av, men jeg har alltid vært litt reservert av meg og liker liksom ikke at alle skal vite/snakke om at jeg er gravid🙈 Jeg vil på en måte kunne snakke om det på mine egne premisser, ikke risikere å få et random spørsmål om det i gangene på jobb.

Cravings? Har kanskje hatt litt ekstra lyst på bakevarer?

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin og masse kaffe🥺

Innkjøp? Nei, fremdeles ikke kjøpt noe til mini, men kjenner behovet for å få inne noen av de største tingene ganske snart!

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Samboeren min og jeg har hatt en del småkrangler/diskusjoner i det siste, da knyttet til noen uenigheter rundt hundehold. Vi var i utgangspunktet helt enige i hvordan vi så for oss å oppdra den firbente før vi fikk valpen i hus, men det er alltid lett å se for seg og snakke om før man står i situasjonen selv. Akkurat denne uenigheten er ganske stor og vi er begge veldig "låste" i hvert vårt syn (jeg er tidligere nesten-veganer og han er... ikke det i det hele tatt🤪), og jeg kjenner det bekymrer meg for å havne i liknende situasjoner med babyen selv om vi tilsynelatende er helt enige om hvordan vi ønsker å gjøre ting . Håper denne frykten er ubegrunnet ❤️ 

Ellers irriterer svigermor meg litt om dagen🙈 Hun er egentlig ei veldig snill og god dame, men hun har en tendens til å være litt brysk av seg og mangler nok noen sosiale antenner av og til. Hun snakker mye om graviditeten og det er koselig, men det er ofte på en litt... kjip måte? Mye "du bør nok ikke trene noe mer nå", "alle får strekkmerker når de er gravide, det er helt normalt det!" eller "ikke forvent at dine vanlige klær passer etter fødselen," uten at jeg har nevnt noe som helst om noen av temaene eller i det hele tatt snakket om graviditet.

Positivt? Det nærmer seg jul og ferie, og det kjenner jeg virkelig at jeg trenger. Ellers er jeg utrolig takknemlig for å være gravid ❤️ Jeg setter også veldig stor pris på at det så langt har gått så fint som det har gjort, og at jeg har en så god og omsorgsfull familie rundt meg som gleder seg minst like mye som oss til å hilse på babyen😍

Gravidoppsummering fra uke 21-24

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 24 uker på vei🙋‍♀️ Med andre ord er jeg i dag 6 måneder gravid?!

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 59,4% fullført, og det er 115 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles ikke noe å klage over, men jeg kjenner meg tyngre og mer begrenset i forbindelse med trening og hverdagslig fysisk aktivitet. Hvis jeg går for mye en dag kan jeg kjenne det i symfysen (som jeg har funnet ut at det heter😅), så samboeren min har måtte ta over de lange turene med hunden... Her en dag jobbet han sent og jeg tok med meg den firbente på en rolig time i skogen. Det ble visst for mye, for hele resten av kvelden og natten kjente jeg det godt i symfysen og lysken. Utrolig ekkelt. Heldigvis gikk det over dagen etterpå, og har holdt seg fint siden. Ellers føler jeg meg veldig frisk og rask, jeg må bare ta litt flere hensyn i hverdagen.

Symptomer? Jeg har faktisk begynt å lekke litt råmelk allerede, og her om dagen oppdaget jeg en liten "skin tag" i nakken. Googlet, og det viser seg at dette også faktisk er noe gravide typisk kan få😂 Hva er det vi gravide ikke kan risikere å stri med?! Eller blør ikke tannkjøttet noe særlig lenger ved bruk av tanntråd, og jeg synes jeg får sjeldnere strekk i livmoren ved brå bevegelser. Jeg har hatt kynnere en god stund allerede (innser at jeg tror de startet allerede ved uke 15-16, jeg bare visste ikke hva det var), men de er som oftest helt smertefrie og plager meg ikke. Jeg merker dem kun ved at jeg kjenner på magen at den er helt hard når jeg tar på den. I en periode kom kynnerne sammen med murringer, noe som skremte meg veldig etter noen google-søk. 

Det går fremdeles veldig fint, selv om vektene naturlig nok reduseres og kroppen blir tyngre! Jeg holder meg fremdeles til tre fullkroppsøkter i uken, og føler det fungerer veldig bra for meg. Nå er vektene ytterlige redusert, men jeg er bare glad til at jeg får trene slik jeg gjør uten smerter. Det gjør veldig godt for kroppen og psyken! Her en dag kom en eldre mann bort til meg på trening og lurte på om jeg var gravid (burde bare sagt nei lol), og spurte hvorfor jeg da trente så tungt - det kunne jo være farlig?! Da løftet jeg for øvrig rett over 50% av min maks, noe som beskrives som veldig lett belastning. Jeg ble litt satt ut og forklarte at dette ikke var tungt for meg og at det gikk heeelt fint. Føltes litt ubehagelig, så håper ikke noe lignende skjer igjen.

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I morgen skal jeg på min andre jordmorkontroll! Da skal jeg ta glukosbelastningstesten og blodprøver for å finne ut om babyen er rhesus positiv eller negativ. Gleder meg til timen! Ellers har vi bestilt en 3D-ultralyd som skal gjennomføres i desember, når jeg er ca. 27 uker på vei. Gleder meg allerede veldig!

Vektøkning så langt? ganske nøyaktig 6-6,5 kg opp nå. Synes jeg har hatt en veldig jevn og fin vektoppgang, så er veldig fornøyd med det (i den grad man kan være fornøyd med noe man ikke har noe som helst kontroll over🙈)!

Søvn? Sånn passe, varier egentlig veldig fra å sove tungt og godt, til å våkne av hver minste lyd omtrent og ikke få sove igjen. Må opp en gang i løpet av natten for å tisse.

Kjenner du noe liv i magen? Jaa! Jeg kjente første livstegn i uke 16, og samboeren min kjente et spark i uke 18 - det var utrolig koselig! I uke 21 (?) fikk jeg fanget bevegelsene på film for første gang😍 Nå har jeg begynt å kjenne henne veldig tydelig og på en annen måte enn tidligere! Hun kan fremdeles ha laaange sove-/hvileperioder (som har stresset meg mer enn en gang), men når hun setter i gang kan det sparkes skikkelig hardt! Nå kan jeg mer også kjenne andre typer bevegelser, og om jeg legger hendene ulike steder på magen kan jeg f.eks. kjenne en del av henne nede mot livmoren, mens noe annet rører seg mer oppe mot siden. Har også kjent spark nedover, noe som var en utrolig rar og litt ekkel følelse😅

Har magen vokst? Definitivt! Den er fremdeles ikke rund som jeg føles mange gravidmager er, men den er mer konstant og ser helt klart gravid ut, haha. Veeldig stor forskjell på morgen og kveld🙈

Her er et bilde fra uke 21+0 og et bilde fra i dag 24+0 (begge er tatt på morgenen før mat🤪😞

Mage.thumb.jpg.cdf78bd6b292cc224519265965863665.jpg

(se bort ifra slaskeklærne, haha)

Cravings? Epler! Epler og frukt! Jeg er normalt sett ikke en fruktperson, så dette utnytter jeg til det fulle haha. Så langt i graviditeten har jeg hatt cravings på melk, appelsinjuice, bakevarer og frukt. 

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin og masse kaffe, fremdeles haha🥺

Innkjøp? Vi har fremdeles ikke kjøpt noe til mini (utenom klær - der er vi ganske ferdige faktisk), men kjenner behovet for å få inne noen av de største tingene ganske snart! Vi har i det minste satt opp en liste med alt vi trenger, hvilket merke/modell vi ønsker av den aktuelle tingen, samt hvor den fås tak. Så har kommet et godt stykke på vei🙈

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Heldigvis er det lite som har irritert meg eller bekymret meg siden forrige oppdatering (utenom kynnerne/murringene som kom på natten) ❤️ 

Positivt? Det nærmer seg jul og ferie, og det kjenner jeg virkelig at jeg trenger. Gleder meg så til julelys og julebakst, og til den koselige stemningen julen fører med seg! Ellers har jeg blitt forlovet og fått meg en nyyydelig ring:strix:

Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk på fødeavdelingen 24.11.2021

Dette blir nok et laaangt innlegg (😅), men jeg må bare få ned gårsdagens hendelser og tanker skriftlig før de forsvinner helt for meg. 

I går kveld kjente jeg igjen på murringer i magergionen, bare denne gangen tok det seg mer og mer opp fremfor å avta (ikke kynnere denne gangen, kun smerter). På et tidspunkt, da jeg sto og pusset tennene før leggetid, måtte jeg bøye meg fremover og nærmest puste meg gjennom smertene som kom over meg. Smertene satt både nede i magen og i ryggen, og kunne nærmest føles nedover lårene. Det gjorde direkte vondt. Samboeren min insiterte på at jeg skulle ringe fødetelefonen bare for å høre hva de tenkte, noe jeg etter hvert også gjorde. Det første jordmor sier når jeg forklarer smertene mine og hvor kort jeg er på vei er "du må komme inn for en sjekk, nå". Vi løp ut i bilen og fløy til sykehuset, og jeg tror aldri jeg har hatt så høyt stressnivå som på den bilturen der. I tillegg til menssmertene jeg kjente på ble jeg kvalm av alt adrenalinet som pumpet i blodet, og det kjentes ut som om noe var på vei ut av limorhalsen min. Jeg var sikker på at noe var alvorlig galt og at vi ikke kom til å få marsbabyen vår allikevel.

Vel fremme på sykehuset ble vi møtt av ei hyggelig jordmor som skulle overvåke hjertelyd og måle sammentrekninger i magen. Jeg la meg ned og hun lette og lette men fant ikke hjertelyden. Dette er de verste minuttene i mitt liv, jeg kødder ikke. Kun surklelyder fra magen min kunne høres, og jordmor lette over hele magen min. Jeg hadde jo kjent henne sparke i bilen kort tid tidligere, men mye kan jo skje på et øyeblikk. Jeg kjente gråten i halsen når jeg spurte "finner du ikke hjertelyden?". Helt stille før hun svarer "neei, men det kan være vanskelig når de er så små...". Hun forsøkte med et nytt apparat som var beregnet for tvillinger, som skulle være enda mer sensitivt. Etter det som føles som ytterligere en evighet, med min egen puls oppi sikkert 150, høres endelig den vakreste lyden i verden: Babyens hjerteslag ❤️ 

Hun hadde det visst helt supert, men var nok bare i så mye aktivitet og lå såpass langt inne at lyden ikke kunne lokaliseres så lett. Jordmor jeg har vært hos tidligere har brukt doppler til å lytte til hjertelyden, og da har hjertelyden kommet med en gang. Jeg visste det ikke da, men apparatet som ble brukt i går er visst et helt annet enn doppler (CTG), så det måler visst hjertelyden på en helt annen måte og er mindre sensitivt. Hjertelyden/frekvensen var altså veldig bra, men målingene som ble tatt av magen min var preget av en del forstyrrelser ved at jeg måtte legge meg over på sidene osv. Jeg hadde kun en sammentrekning av livmor, og denne kjente jeg ikke selv (godt tegn). Når jeg kjente menssmerter selv slo det ikke ut på måleapparatet, noe som også var veldig positivt. 

Videre ble livmorhalsens lengde og modenhet undersøkt ved hjelp av innvendig UL. Livmorhalsen var mellom 3,4 og 3,7 cm lang og hadde ingen tegn til modenhet. Den var helt lukket og normalt lang. Hurra! Samtidig som livmorhalsen ble sjekket kunne vi se at babyen lå med beina nedover og sparket/trampet/hoppet rett på åpningen. Det var nok bare dette jeg hadde kjent i bilen på veien bort, da det føltes ut som om babyen var på vei ut av meg🙃

Mini ble også sjekket ved vanlig UL og legen som sjekket fikk seg en god latter. Hun skulle ta noen hodemål og fant hodet hennes oppe til høyre. I neste sekund ble hun borte vekk, og hodet hennes hadde da plutselig havnet nede til venstre - skikkelig aktiv ninja! Det var også veldig artig å kunne SE bevegelsene der inne samtidig som jeg kjente dem inni meg. 

På dette tidspunktet var jeg bare så lettet over at smertene jeg hadde kjent ikke var noen form for rier, og at livmorhalsen min ikke hadde blitt påvirket av det jeg har kjent på den siste tiden. Samtidig følte jeg meg litt vel overdramatisk, ettersom jeg hadde tilbragt to timer på sykehuset og "brukt" masse hjelp og ressurser på... ingenting? Jeg fikk likevel beskjed om at målingene som ble tatt nå kun var et øyeblikksbilde; At alt så fint ut nå betydde ikke at ting ikke kunne skje senere. Dersom jeg kjente disse sterke smertene igjen, enten samme natt eller om en uke til, måtte jeg ringe inn til dem på nytt. De ville heller undersøke meg fem ganger for mye enn en gang for lite, noe som var veldig betryggende å høre. Legen var utrolig hyggelig, og selv om hun hadde mye å gjøre følte meg veldig godt ivaretatt. Hun mente det var helt riktig av meg å komme inn, og bare at hun sa dette gjorde at jeg ikke følte meg overdramatisk eller til bry allikevel.  

Så alt i alt endte kvelden bra, om enn veeldig sent. I løpet av få timer fikk jeg gått gjennom det som må være de verste øyeblikkene i mitt liv, til å føle meg betrygget og rolig. Jeg fikk ikke svar på hva disse smertene faktisk var, men jeg leser at mange opplever menslignende smerter senere i graviditeten og at det kun er livmoren som vokser/får press på seg. For meg ble det ekstra skummelt når jeg også kjente det i ryggen, men hele apparatet henger jo sammen, så. Det er så utrolig vanskelig å vite hvor vondt som er normalt (hvor går liksom grensen?), særlig når man aldri har vært gravid eller født før, og jeg anbefaler alle å ta en telefon til jordmor/føden dersom man er i tvil ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! Utrolig godt å høre at det gikk bra med dere begge to, men det er jammen ikke greit når det står på! 😳 Så flott at du tok det på alvor og ringte føden. De sa det samme til meg: kom heller fem ganger for mye enn en gang for lite. Og uansett skader det aldri å ringe, de stiller jo kontrollspørsmål og vurderer om du skal komme inn eller om du kan se det an 😊 Håper du slipper flere slike episoder fremover 🥰

Veldig koselig med en skikkelig update også da! Og GRATULERER så mye med forlovelsen! 💖💖💖🤩 Også så søt liten mage du har fått ❤️ De sparkene nedover har jeg også en del av, og har hatt siden rundt samme tid som deg. Kan være skikkelig ubehagelig! Lurer på om det kan være det jeg ser flere preggoer på TikTok refererer til som «lightning croch»? 

Han på treningssenteret var jo ganske spesiell, men tro meg, det er nesten ikke grenser for hva folk får seg til å si til gravide. De fleste gjør jo alt i beste mening, men det kan oppleves både invaderende og plagsomt likevel! 😤 Trening i svangerskapet er veldig sunt så lenge du lytter til kroppen og det høres det jo veldig ut som at du gjør 🥰 Fortsett å kose deg med treningen! Og masse lykke til hos jordmor i morgen 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhuzzy skrev (10 timer siden):

Kjære vene! Utrolig godt å høre at det gikk bra med dere begge to, men det er jammen ikke greit når det står på! 😳 Så flott at du tok det på alvor og ringte føden. De sa det samme til meg: kom heller fem ganger for mye enn en gang for lite. Og uansett skader det aldri å ringe, de stiller jo kontrollspørsmål og vurderer om du skal komme inn eller om du kan se det an 😊 Håper du slipper flere slike episoder fremover 🥰

Veldig koselig med en skikkelig update også da! Og GRATULERER så mye med forlovelsen! 💖💖💖🤩 Også så søt liten mage du har fått ❤️ De sparkene nedover har jeg også en del av, og har hatt siden rundt samme tid som deg. Kan være skikkelig ubehagelig! Lurer på om det kan være det jeg ser flere preggoer på TikTok refererer til som «lightning croch»? 

Han på treningssenteret var jo ganske spesiell, men tro meg, det er nesten ikke grenser for hva folk får seg til å si til gravide. De fleste gjør jo alt i beste mening, men det kan oppleves både invaderende og plagsomt likevel! 😤 Trening i svangerskapet er veldig sunt så lenge du lytter til kroppen og det høres det jo veldig ut som at du gjør 🥰 Fortsett å kose deg med treningen! Og masse lykke til hos jordmor i morgen 😊

Det var en utrolig ekkel og skremmende situasjon, og den følelsen av at "nå går det galt her" unner jeg virkelig ingen! Du kjenner det sikkert veldig igjen ifra når du opplevde smertene dine og ble innlagt😩 Håper ikke noe slikt skjer igjen jeg heller❤️ 

Tuusen takk for gratulasjon! ❤️🥰 Forlovelsen har virkelig vært et stort høydepunkt i disse dager!😍 

Uff ja, jeg føler virkelig at man blir litt allemannseie når man blir gravid, selv om ingen mener noe vondt med det. Har f.eks. fått spørsmål om "kan du sitte på den stolen der da?" når jeg satt på en helt... vanlig stol!?😂 Og noen har kommentert at magen er liten for å være så langt på vei, mens andre har kommentert at den er stor for å være "så tidlig" (fikk til og med høre begge deler på samme dag😂)... Spiller det noen rolle hvordan den er i forhold til andre?🙈 Svigermor spesielt er veldig opptatt av å vurdere/sammenligne graviditeter i familien, og det liker jeg veldig dårlig. "Mari var jo diiiiiger hun, på slutten klarte hun knapt å gå" og "Ja Lise var jo så liten at man ikke skulle tro det var noen baby der inne, ble jo nesten bekymret. Du er nesten like stor nå som da hun var høygravid!" osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så utrolig ekkel opplevelse du hadde 😩 Jeg kjenner til de der iskalde øyeblikkene der hele verden ramler sammen, og det er bare helt fryktelig! Ble nesten helt på gråten her når jeg leste det du skrev. Men så utrolig godt at alt var bra! At du tok kontakt med føden og dro så raskt først og fremst, og at du ble grundig undersøkt. Det er derfor vi har helsevesenet, så du må ikke tenke på at du bruker ressurser! Enig med dem om at du helt klart må ringe igjen om noe lignende skulle skje.

Så koselig nyheter ang. forlovelsen! ❤️ Gratulerer så mye! Jeg ble også forlovet som gravid, og den følelsen om at man er verdens heldigste og bare får 'alt' er magisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt at du dro inn for å en sjekk! Alltid lurt å sjekke når det er slike ting. Veldig godt å høre at alt så fint ut med lille bebbisen, og at det ikke ser ut til å være i fare for prematur fødsel hos deg. :)  Skjønner så godt at opplevelsen din var ekkel og at minuttene føltes grusomme. Kan ikke forstille meg hvordan du må ha hatt det før hun fant hjertelyden. Fikk helt vondt i magen av å lese, men heldigvis fant de en nydelig hjertelyd til slutt. :hjerte: Skal skrive det bak øre selv, at CTG apparatet kan være mindre sensitivt enn en dopler. Det visste ikke jeg heller. 

Og gratulerer med forlovelsen!! Det hadde ikke jeg fått med meg! :hjerter: Sååå koselig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 27.11.2021 den 13.33):

Åå så utrolig ekkel opplevelse du hadde 😩 Jeg kjenner til de der iskalde øyeblikkene der hele verden ramler sammen, og det er bare helt fryktelig! Ble nesten helt på gråten her når jeg leste det du skrev. Men så utrolig godt at alt var bra! At du tok kontakt med føden og dro så raskt først og fremst, og at du ble grundig undersøkt. Det er derfor vi har helsevesenet, så du må ikke tenke på at du bruker ressurser! Enig med dem om at du helt klart må ringe igjen om noe lignende skulle skje.

Så koselig nyheter ang. forlovelsen! ❤️ Gratulerer så mye! Jeg ble også forlovet som gravid, og den følelsen om at man er verdens heldigste og bare får 'alt' er magisk.

Åh, ja - det var akkurat sånn det føltes! Som om hele verden raste sammen i løpet av den (relativt) korte perioden dette pågikk. Helt forferdelig... Tusen takk for gode ord, og for gratulasjonen❤️ Det ble plutselig mange store nyheter å dele på oss denne høsten her gitt:fnise: Men det er helt fantastisk, og jeg føler meg virkelig så utrolig heldig ❤️ 2021 har vært litt av et år kan man si!

Lykkefrø skrev (På 28.11.2021 den 13.40):

Så godt at du dro inn for å en sjekk! Alltid lurt å sjekke når det er slike ting. Veldig godt å høre at alt så fint ut med lille bebbisen, og at det ikke ser ut til å være i fare for prematur fødsel hos deg. :)  Skjønner så godt at opplevelsen din var ekkel og at minuttene føltes grusomme. Kan ikke forstille meg hvordan du må ha hatt det før hun fant hjertelyden. Fikk helt vondt i magen av å lese, men heldigvis fant de en nydelig hjertelyd til slutt. :hjerte: Skal skrive det bak øre selv, at CTG apparatet kan være mindre sensitivt enn en dopler. Det visste ikke jeg heller. 

Og gratulerer med forlovelsen!! Det hadde ikke jeg fått med meg! :hjerter: Sååå koselig! 

Nei, heldigvis så alt bra ut - den største lykkefølelsen i verden når hjertelyden endelig kunne høres! Tusen takk for gode ord og for gratulasjonen!❤️ Det er mye man skal gjennomgå som gravid altså - så mange nye kroppslige "smerter" osv. man aldri har kjent på før🙈 Så utrolig glad for helsevesenet vi har her i landet som tar oss i mot og hjelper oss når vi er i tvil!

Når det gjelder CTG vs doppler leste jeg dette i ettertid:

image.thumb.png.e5be86bca842c2e74a0b99b82e374f97.png

Altså tolker jeg at "CTG gjøres hvis teknisk mulig" som at det kan være for tidlig å bruke dette apparatet i den aktuelle perioden. Hadde jeg visst det på forhånd kunne det nok spart meg (oss) for en god del stress. Så det kan være veldig lurt å ha i bakhodet dersom det skulle bli aktuelt, ja! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 25+1

Tenk - jeg gikk inn i graviditetsuke 26 i går! 25 fullgåtte uker som gravid. Termindatoen 19.mars har hele tiden føltes så vanvittig fjern og langt unna, nærmest som en utopisk fantasidato jeg aldri vil komme til å oppleve. I hvert fall ikke som gravid/med en baby. Nå føles denne datoen mer og mer virkelig, og det begynner å gå mer og mer opp for meg at denne graviditeten, den positive testen jeg fikk 3. juli, skal føre til en baby. Det er en syk tanke, og jeg tror ikke det blir noe mindre sykt jo nærmere den magiske "fantasidatoen" jeg kommer. Tiden har på mange måter nærmest stått stille siden starten på juli. Jeg synes gravid-tiden forløper ekstra sakte, og når jeg tenker tilbake på sommeren virker det mer som om at alt skjedde for to år siden - ikke bare fem måneder siden! 

Nå går tiden derimot raskere igjen, og jeg kjenner jeg meg mer og mer gravid for hver uke som går. Nå har magen begynt å stikke ut fra under ribbena (ikke bare nede på magen som tidligere), og jeg sover mye dårligere nå. Sliter litt med å snu meg over til sidene; da kjenner jeg det godt i symfysen og i magen, selv om jeg ikke har problemer med bekkenet til vanlig. Jeg har ikke hatt noen flere ubehagelige kynnere (bare vanlige kynnere) eller menssmerter, noe jeg er utrolig glad for. Puppene renner dog som noen fosser, og det begynner å bli ganske nasty. Våknet opp med en liten dam på lakenet i morges🙃

Andre jordmortime 25. oktober (24+1)

Ellers gikk jordmortimen jeg hadde forrige torsdag veldig bra! Fin hjertelyd hos mini, ingen svangerskapsdiabetes på mor, fint blodtrykk og et symfysemål som målte rett over den grønne linjen. Jordmor anbefalte meg faktisk en sykemelding etter jeg fortalte om smertene jeg hadde hatt og at jeg sover så dårlig. Sykemeldingen jeg så fikk hos legen gjelder ut denne uken (altså kun totalt 6 arbeidsdager) og er på 30%. Det vil si jeg har hatt en dag fri, og noen timer kortere arbeidsdag de andre dagene. Det har gjort utrolig godt for kropp og psyke, spesielt når det kommer til å få sove lenger på morgenen. Føler meg noen hakk mer uthvilt, om det så bare er snakk om et par timer ekstra søvn. Jeg kommer til å spørre legen om jeg kan forlenge sykemeldingen noen uker til. Håper det går bra - han er litt spesiell av seg...

Oh, og nok en nydelig milepæl kan krysses ut i dag😍:

•  23.06.2021: Unnfangelsen finner sted omkring 
  •  02.07.2021: Positiv graviditetstest 
  •  07.07.2021: Dato for IKM
  •  12.07.2021: Like langt som opplevd SA
  •  18.07.2021: Hjertet begynner å slå 
  •  29.07.2021: Første ultralyd (uke 7+1)
  •  18.08.2021: Andre ultralyd (uke 10+0)
  •  25.08.2021: Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
  •  01.09.20201: Risikoen for spontanabort avtar (uke 12)
  •  02.09.2021: Første svangerskapskontroll
  •  06.09.2021: Organrettet ultralyd (uke 12+5)
  •  10.09.2021: Andre trimester!
  • 01.10.2021: Kjente første (sikre) bevegelse
  •  07.10.2021: Første jordmortime
  •  18.10.2021: Tid for ordinær ultralyd (18+5)
  •  28.10.2021: Du er halvveis i svangerskapet!
  •  17.11.2021: Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde henne 
  •  21.11.2021: Fosteret kan høre! 
  •  25.11.2021: Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
  •  25.11.2021: Glukosebelastningstest og rhesus-blodbrøve 
  •  02.12.2021: Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
  •  09.12.2021: Det er 100 dager igjen til termin!
  •  10.12.2021: Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
  •  12.12.2021: Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
  •  15.12.2021: Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger 
  •  16.12.2021: Tredje trimester!
  •  19.12.2021: Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
  •  06.01.2022: Tre fjerdedeler er unnagjort!
  •  18.02.2022: Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen 
  •  23.02.2022: Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
  •  26.02.2022: Fødselspermisjonen begynner 
  •  19.03.2022: Termin 
Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så bra melkeproduksjon allerede ja 🙈 Haha, de kunne jo ventet litt med det da. Kanskje lurt å bruke ammeinnlegg og sånt allerede da? Lover jo godt for melkeproduksjon etter fødsel i det minste 🤞

Så bra at du har fått sykemelding! Får håpe du får forlenget den, hvis ikke tror jeg at jeg ville vurdert å gå til en annen lege ellern for å få det. Redusere stress er jo en av de viktigste tiltakene mot sånne kjipe kynnereopplevelser, så syns det er viktig å ta det på alvor og redusere stress der man kan. Syns jo ikke 30%sykemelding er så mye heller egentlig, så syns jo det er veldig bra om det er nok til å få hverdagen til å funke. Ville ikke hatt dårlig samvittighet hvis det heller trengtes å økes etterhvert.

Godt å høre at alt var fint hos jordmor, herlig å få en sjekk og høre hjertelyden 🥰 Er så fint fra uke 24 hvor man får den jevnlige oppfølgingen, da føles det enda mer virkelig at man er gravid og at det er en voksende liten bebbis inni der ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (På 2.12.2021 den 17.26):

Oi, så bra melkeproduksjon allerede ja 🙈 Haha, de kunne jo ventet litt med det da. Kanskje lurt å bruke ammeinnlegg og sånt allerede da? Lover jo godt for melkeproduksjon etter fødsel i det minste 🤞

Så bra at du har fått sykemelding! Får håpe du får forlenget den, hvis ikke tror jeg at jeg ville vurdert å gå til en annen lege ellern for å få det. Redusere stress er jo en av de viktigste tiltakene mot sånne kjipe kynnereopplevelser, så syns det er viktig å ta det på alvor og redusere stress der man kan. Syns jo ikke 30%sykemelding er så mye heller egentlig, så syns jo det er veldig bra om det er nok til å få hverdagen til å funke. Ville ikke hatt dårlig samvittighet hvis det heller trengtes å økes etterhvert.

Godt å høre at alt var fint hos jordmor, herlig å få en sjekk og høre hjertelyden 🥰 Er så fint fra uke 24 hvor man får den jevnlige oppfølgingen, da føles det enda mer virkelig at man er gravid og at det er en voksende liten bebbis inni der ❤

Haha, ja ikke sant?!🙈 Har klart meg uten ammeinnlegg til nå, men merker at det absolutt hadde vært en stor fordel å ha ja! Må nok ut på shopping veldig snart🙊

Og tusen takk for så støttende og gode ord ❤️ Det var heldigvis null problem å forlenge sykemeldingen, så nå ble den forlenget frem til starten på januar og det føles veldig godt. Jeg kommer til å jobbe mer enn 70% dersom jeg kjenner på formen at det går fint, men det er likevel ett mindre stressmoment å vite at jeg har sykemeldingen i bakhånd dersom det ikke skulle gå bra.

Jeg har egentlig følt meg veldig fin i formen de siste dagene (egentlig siste uka?) - ingen smerter i symfysen eller ubehagelig kynnere osv. Kanskje var det akkurat de 30 prosentene mindre jobb som skulle til?! Jeg er SÅ redd for å presse på for hardt slik at det skal komme tilbake... Erfaringsmessig skal det så lite til før det plutselig bikker over igjen. Jeg sliter veldig med søvnen om dagen, og da blir man jo enda mer utsatt for skader og vondter, ikke minst blir hverdagen generelt tyngre når man føler på konstant søvunderskudd. Samtidig føler jeg på det at jeg kaan jo jobbe, så ja, jeg må innrømme at jeg synes dette med sykemelding vs. ikke sykemelding er ganske vanskelig. Jeg vil kun gjøre det som er best for barnet i magen og kroppen min på sikt, samtidig som jeg heller ikke vil "utnytte" noe system. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det har hjulpet med sykemelding! Da høres det helt riktig ut.

Kjenner igjen tankene rundt sykemelding, og at det er litt vanskelig å sykemelde seg. Men, jeg tenker at det kan være en idé å legge fra seg tanken om at du skal jobbe mer om du klarer det, det vil fort bare skape en slags dårlig samvittighet for at man ikke jobber mer enn de 70%, og det fører fort bare til stress og. Ville heller prøvd å tenke at 70% er stillingen nå til januar, også får du heller prøve litt mer fra januar hvis du da føler at du har mer overskudd 😊 

Håper søvnen bedrer seg, søvnunderskudd er ingen spøk det heller..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Atticmess skrev (På 6.12.2021 den 9.14):

Så bra det har hjulpet med sykemelding! Da høres det helt riktig ut.

Kjenner igjen tankene rundt sykemelding, og at det er litt vanskelig å sykemelde seg. Men, jeg tenker at det kan være en idé å legge fra seg tanken om at du skal jobbe mer om du klarer det, det vil fort bare skape en slags dårlig samvittighet for at man ikke jobber mer enn de 70%, og det fører fort bare til stress og. Ville heller prøvd å tenke at 70% er stillingen nå til januar, også får du heller prøve litt mer fra januar hvis du da føler at du har mer overskudd 😊 

Håper søvnen bedrer seg, søvnunderskudd er ingen spøk det heller..

Takk for et godt innspill, og du har nok helt rett i det u skriver🥰 Jeg fant dessuten ut at denne sykemeldingen ikke utgjorde så mange uker som jeg følte da jeg fikk den, ettersom ferien min starter allerede på fredag. Jeg har klart å ikke stresse noe med å skulle jobbe mer enn 70%, og nok en gang har denne arbeidsmengden føltes helt perfekt. Jeg håper juleferien gjør godt, slik at kropp og hode føles ordentlig uthvilt til januar💪

Håper du koser deg masse med den lille jenta di om dagen ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (På 24.11.2021 den 10.29):

Gravidoppsummering fra uke 21-24

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 24 uker på vei🙋‍♀️ Med andre ord er jeg i dag 6 måneder gravid?!

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 59,4% fullført, og det er 115 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen er fremdeles ikke noe å klage over, men jeg kjenner meg tyngre og mer begrenset i forbindelse med trening og hverdagslig fysisk aktivitet. Hvis jeg går for mye en dag kan jeg kjenne det i symfysen (som jeg har funnet ut at det heter😅), så samboeren min har måtte ta over de lange turene med hunden... Her en dag jobbet han sent og jeg tok med meg den firbente på en rolig time i skogen. Det ble visst for mye, for hele resten av kvelden og natten kjente jeg det godt i symfysen og lysken. Utrolig ekkelt. Heldigvis gikk det over dagen etterpå, og har holdt seg fint siden. Ellers føler jeg meg veldig frisk og rask, jeg må bare ta litt flere hensyn i hverdagen.

Symptomer? Jeg har faktisk begynt å lekke litt råmelk allerede, og her om dagen oppdaget jeg en liten "skin tag" i nakken. Googlet, og det viser seg at dette også faktisk er noe gravide typisk kan få😂 Hva er det vi gravide ikke kan risikere å stri med?! Eller blør ikke tannkjøttet noe særlig lenger ved bruk av tanntråd, og jeg synes jeg får sjeldnere strekk i livmoren ved brå bevegelser. Jeg har hatt kynnere en god stund allerede (innser at jeg tror de startet allerede ved uke 15-16, jeg bare visste ikke hva det var), men de er som oftest helt smertefrie og plager meg ikke. Jeg merker dem kun ved at jeg kjenner på magen at den er helt hard når jeg tar på den. I en periode kom kynnerne sammen med murringer, noe som skremte meg veldig etter noen google-søk. 

Det går fremdeles veldig fint, selv om vektene naturlig nok reduseres og kroppen blir tyngre! Jeg holder meg fremdeles til tre fullkroppsøkter i uken, og føler det fungerer veldig bra for meg. Nå er vektene ytterlige redusert, men jeg er bare glad til at jeg får trene slik jeg gjør uten smerter. Det gjør veldig godt for kroppen og psyken! Her en dag kom en eldre mann bort til meg på trening og lurte på om jeg var gravid (burde bare sagt nei lol), og spurte hvorfor jeg da trente så tungt - det kunne jo være farlig?! Da løftet jeg for øvrig rett over 50% av min maks, noe som beskrives som veldig lett belastning. Jeg ble litt satt ut og forklarte at dette ikke var tungt for meg og at det gikk heeelt fint. Føltes litt ubehagelig, så håper ikke noe lignende skjer igjen.

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I morgen skal jeg på min andre jordmorkontroll! Da skal jeg ta glukosbelastningstesten og blodprøver for å finne ut om babyen er rhesus positiv eller negativ. Gleder meg til timen! Ellers har vi bestilt en 3D-ultralyd som skal gjennomføres i desember, når jeg er ca. 27 uker på vei. Gleder meg allerede veldig!

Vektøkning så langt? ganske nøyaktig 6-6,5 kg opp nå. Synes jeg har hatt en veldig jevn og fin vektoppgang, så er veldig fornøyd med det (i den grad man kan være fornøyd med noe man ikke har noe som helst kontroll over🙈)!

Søvn? Sånn passe, varier egentlig veldig fra å sove tungt og godt, til å våkne av hver minste lyd omtrent og ikke få sove igjen. Må opp en gang i løpet av natten for å tisse.

Kjenner du noe liv i magen? Jaa! Jeg kjente første livstegn i uke 16, og samboeren min kjente et spark i uke 18 - det var utrolig koselig! I uke 21 (?) fikk jeg fanget bevegelsene på film for første gang😍 Nå har jeg begynt å kjenne henne veldig tydelig og på en annen måte enn tidligere! Hun kan fremdeles ha laaange sove-/hvileperioder (som har stresset meg mer enn en gang), men når hun setter i gang kan det sparkes skikkelig hardt! Nå kan jeg mer også kjenne andre typer bevegelser, og om jeg legger hendene ulike steder på magen kan jeg f.eks. kjenne en del av henne nede mot livmoren, mens noe annet rører seg mer oppe mot siden. Har også kjent spark nedover, noe som var en utrolig rar og litt ekkel følelse😅

Har magen vokst? Definitivt! Den er fremdeles ikke rund som jeg føles mange gravidmager er, men den er mer konstant og ser helt klart gravid ut, haha. Veeldig stor forskjell på morgen og kveld🙈

Her er et bilde fra uke 21+0 og et bilde fra i dag 24+0 (begge er tatt på morgenen før mat🤪😞

Mage.thumb.jpg.cdf78bd6b292cc224519265965863665.jpg

(se bort ifra slaskeklærne, haha)

Cravings? Epler! Epler og frukt! Jeg er normalt sett ikke en fruktperson, så dette utnytter jeg til det fulle haha. Så langt i graviditeten har jeg hatt cravings på melk, appelsinjuice, bakevarer og frukt. 

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin og masse kaffe, fremdeles haha🥺

Innkjøp? Vi har fremdeles ikke kjøpt noe til mini (utenom klær - der er vi ganske ferdige faktisk), men kjenner behovet for å få inne noen av de største tingene ganske snart! Vi har i det minste satt opp en liste med alt vi trenger, hvilket merke/modell vi ønsker av den aktuelle tingen, samt hvor den fås tak. Så har kommet et godt stykke på vei🙈

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Heldigvis er det lite som har irritert meg eller bekymret meg siden forrige oppdatering (utenom kynnerne/murringene som kom på natten) ❤️ 

Positivt? Det nærmer seg jul og ferie, og det kjenner jeg virkelig at jeg trenger. Gleder meg så til julelys og julebakst, og til den koselige stemningen julen fører med seg! Ellers har jeg blitt forlovet og fått meg en nyyydelig ring:strix:

Gravidoppsummering fra uke 24-27

Hvor langt er du på vei nå? I dag er jeg nøyaktig 27 uker på vei🙋‍♀️ 

Hvor mange dager er det igjen av graviditeten? I følge appene mine er graviditeten 66,8% fullført, og det er 94 dager igjen til termin

Hvordan er formen? Formen føler jeg faktisk har bedret seg de siste par ukene, og jeg føler meg ikke fullt like tung og begrenset som det jeg gjorde da jeg skrev forrige oppdatering. Det er utrolig deilig! Jeg har sluttet å gå turer i skogen, men har i stedet gått turer på grusstier hvor man får et mer stabilt underlag enn i skog. Det føles bedre for symfysen, og jeg har knapt kjent noe som helst de siste ukene. Jeg har gått tur de dagene jeg ikke har trent eller vært fysisk aktiv på andre måter, slik at den totale belastningen ikke skal bli for mye. Det har fungert helt supert! 

Symptomer? Jeg lekker fremdeles råmelk, men ikke like mye som for noen uker siden. Det er akkurat som om det har roet seg ned noen hakk nå. Heldigvis, for det begynte å bli et skikkelig stort og nasty problem, haha. Det kan fremdeles komme noen dråper og renne litt, men det anser jeg ikke som noe problem ettersom det ikke skjer like hyppig nå som for litt siden. Ellers har jeg jo litt kynnere, men de føler jeg også kommer sjeldnere og de er ikke ubehagelige (annet enn når blæra allerede er ganske full - da føles den helt sprengt dersom jeg i tillegg får en kynner😅)

Treningen går faktisk veldig bra om dagen (forholdene tatt i betraktning haha), og det er akkurat som om jeg tør å "presse" (i mangel på bedre ord) meg selv litt mer igjen nå under trening. Ikke misforstå, jeg passer veldig godt på å ikke presse kroppen i den forstand, men jeg hadde en periode i andre trimester hvor jeg nok var veldig redd for å få opp pulsen/bli sliten/ta i et ekstra tak slik at jeg begrenset meg unødvendig mye. 

Jeg trener fremdeles tre fullkroppsøkter per uke, og jeg kan fremdeles trene akkurat de samme øvelsene som tidligere (bare tilpasset den voksende kroppen, naturligvis), noe jeg setter enormt stor pris på. De siste ukene har jeg faktisk endelig kunne trene benkpress på vanlig måte igjen uten å kjenne noe strekk i lovmoren🤩 

Ultralydundersøkelser/svangerskapsoppfølging? I dag skal jeg på 3D-ultralyd, noe jeg er veldig spent på! Gleder meg såå til å se mini igjen, og forhåpentligvis få en sniktitt på hvordan hun ser ut😍 I neste uke skal jeg på min tredje jordmortime. 

Vektøkning så langt? Ganske nøyaktig 8 kg opp nå. 

Søvn? Egentlig veldig dårlig. Sovner sent selv om jeg legger meg tidlig, våker for å gå på do etter et par timer, sovner igjen, våkner igjen av noen lyder/babyspark o.l, sliter med å få sove igjen, vekkerklokka ringer når jeg akkurat har falt i søvn... Blæ👹 Har noen gode netter innimellom da, typisk nok i helgene.

Liv i magen? Kjenner masse liv fra mini og det er så koselig ❤️ Bevegelsene hennes har endret litt karakter nå i løpet av de siste ukene tror jeg. Akkurat som om hun fyller mer hele magen på måte? En kroppsdel presser der, mens en annen sparker borti noe der osv. Har for eksempel også kjente hodet (ganske sikker på at det var det) hennes i hånden min nede til høyre, mens det laangsomt slidet over til andre siden av magen - veldig merkelig følelse, haha. Av og til kan bevegelsene være så sterke at de nesten er ubehagelig, særlig på nattestid. Da tror jeg hun bruker hele kroppen på å "rykke" til og strekke seg raskt helt ut på en måte. Ellers er det roligere perioder i løpet av dagen, og perioder hvor det bare er et lite dult her og der. Gleder meg til å bli enda bedre kjent med bevegelsene hennes ❤️ 

Har magen vokst? Det har den! Nå begynner den å se mer rund ut, men det fremdeles ingen rund gravidkul. Er akkurat som den stikker med ut nede på en måte. Nå ser den i hvert fall gravid ut, og det er veeldig stor forskjell på morgen og kveld🙈

Cravings? Ingenting spesielt i det siste, faktisk. 

Noe du savner, som du ikke kan spise/drikke i graviditeten? Rødvin (!), muggoster, spekemat... 🥺 Jeg har i hvert fall fått skaffet meg noen gode koffeinfrie kaffebønner nå, og de gjør virkelig susen for kaffebehovet! 

Innkjøp? Vi har fremdeles ikke kjøpt noe til mini (utenom klær - der er vi ganske ferdige faktisk), men kjenner behovet for å få inne noen av de største tingene ganske snart! Vi har i det minste satt opp en liste med alt vi trenger, hvilket merke/modell vi ønsker av den aktuelle tingen, samt hvor den fås tak. Så har kommet et godt stykke på vei🙈 Har som mål å få inn de viktigste innkjøpene i løpet av januar.

Irritasjonsmomenter/bekymringer? Heldigvis er det lite som har irritert meg eller bekymret meg siden forrige oppdatering❤️ 

Positivt? Jeg har juleferie om to dager! Det skal bli så vanvittig deilig, har ikke ord. Skal sove så sinnsykt ut hver morgen🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D-Ultralyd gjennomført

Ultralydundersøkelsen i dag sto så absolutt til forventningene! Herregud, hun er virkelig skikkelig søt🥺 Jeg følte hun så litt rar ut (om det er lov å si🙊 - veldig søt da også, men langt mindre baby-aktig) på 3D-bildet fra OUL, med et fugleunge-lignende ansikt. Nå derimot var kinnene runde og man kunne tydelig se trekkene hennes, inkludert en kjempesøt liten nese. Helt fascinerende å se! Det var liksom en helt ferdig utviklet liten baby der inne, og tenk at jeg er mammaen til denne lille babyen?!

52336576-CECD-4095-995A-85792BD98B05.thumb.jpeg.eae2d24057654ca6ea86fe074058ae98.jpeg

Følte ansiktsbildene nesten ble for personlige å legge ut, selv om jeg har veldig lyst å dele🙊 Her er derfor den lille foten hennes, hihi🥰 

Hun ble målt til  å være 10% over gjennomsnittet, noe som visstnok var heelt fint og normalt. Jeg synes jo 10% høres fryktelig mye ut, men det regnes visst ikke for "stort" før man snakker om minst 25% større enn gjennomsnittet (i følge jordmor). Jeg får derfor bare tro på at det ikke noen umiddelbar fare for å føde en "stor" baby, og heller sette pris på at hun i alle fall vokser som hun skal og får den næringen hun trenger🥰 Jeg er ikke veldig stor selv, men samboeren min er høy og var over 4 kg da han ble født. Jeg har derfor vært litt bekymret for om mini kommer til å være veldig stor ved fødsel.

Ellers har desember vært proppet full av fine milepæler å krysse ut ❤️ I dag skal jeg visstnok søke om foreldrepenger (noe jeg ikke har gjort enda), men tenker jeg kan krysse av denne milepælen likevel så får vi forhåpentligvis gjort det i kveld. Og hallo - tredje trimester!?🤩

•  23.06.2021: Unnfangelsen finner sted omkring 
  •  02.07.2021: Positiv graviditetstest 
  •  07.07.2021: Dato for IKM
  •  12.07.2021: Like langt som opplevd SA
  •  18.07.2021: Hjertet begynner å slå 
  •  29.07.2021: Første ultralyd (uke 7+1)
  •  18.08.2021: Andre ultralyd (uke 10+0)
  •  25.08.2021: Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
  •  01.09.20201: Risikoen for spontanabort avtar (uke 12)
  •  02.09.2021: Første svangerskapskontroll
  •  06.09.2021: Organrettet ultralyd (uke 12+5)
  •  10.09.2021: Andre trimester!
  • 01.10.2021: Kjente første (sikre) bevegelse
  •  07.10.2021: Første jordmortime
  •  18.10.2021: Tid for ordinær ultralyd (18+5)
  •  28.10.2021: Du er halvveis i svangerskapet!
  •  17.11.2021: Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde henne 
  •  21.11.2021: Fosteret kan høre! 
  •  25.11.2021: Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
  •  25.11.2021: Glukosebelastningstest og rhesus-blodbrøve 
  •  02.12.2021: Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
  •  09.12.2021: Det er 100 dager igjen til termin!
  •  10.12.2021: Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
  •  12.12.2021: Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
  •  15.12.2021: Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger 
  •  15.12.2021: Tredje trimester!
  •  19.12.2021: Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
  •  06.01.2022: Tre fjerdedeler er unnagjort!
  •  18.02.2022: Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen 
  •  23.02.2022: Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
  •  26.02.2022: Fødselspermisjonen begynner 
  •  19.03.2022: Termin 
Endret av Annabel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med flott 3D UL! Og så søt fot 😍 Skjønner godt du ville dra å oppleve dette.

Og gratulerer med entrè til tredje og siste trimester! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amatariel skrev (18 timer siden):

Herlig med flott 3D UL! Og så søt fot 😍 Skjønner godt du ville dra å oppleve dette.

Og gratulerer med entrè til tredje og siste trimester! 😃

Tuusen takk! Det er virkelig deilig å ha kommet så langt😍 
Haha, merker morsfølelsen har kommet allerede, for jeg synes denne helt vanlige foten er tidenes søteste fot:fnise: Jeg tar meg selv i å se på bildene av henne hele tiden og tenker på at det er hun som ligger og sparker meg der innenfra, og som sutter på navlestrengen, turner og gjesper og koser seg. Så rart å tenke på at de har sine helt egne små liv der inne❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 28+0 og tredje jordmortime ❤️ 

I dag har jeg hatt min tredje jordmortime, hvor alt heldigvis var veldig fint! Blodtrykket var normalt, hjertelyden var fin, sf-målet hadde vokst akkurat som det skulle (igjen rett over den røde linjen) og mini lå med hodet ned (selv om det ikke har noe å si enda, hun er jo overalt der inne uansett haha). Veldig betryggende å vite at alt er som skal nå like før jul🎄

På mandag skal jeg inn til sykehuset for å ta anti-D-sprøyten, ettersom babyen er rhesus positiv og jeg er negativ. Igjen har legen min tullet (ikke fulgt opp i det hele tatt), så jeg mangler noen papirer jeg håper jeg får ordnet før mandag slik at jeg får tatt sprøyten. Ellers starter fødselskurset jeg skal på allerede i starten på januar, noe som er helt sykt å tenke på! Jeg gleder meg faktisk veldig, da jeg har hørt og lest så mye bra om dette kurset. Håper det står til forventningene, og at jeg lærer teknikker som kan komme godt med under fødselen. Kurset er basert på Anja Bay-metoden og har til hensikt å lære teknikker for å få kontroll over kropp og psyke, noe som skal kunne redusere smertefølelsen under fødselen. Det høres nesten for godt ut til å være sant, men man må visst bedrive mye egentrening osv. selv for å lære disse teknikkene. Jeg har alltid vært livredd for alt som har med fødsel å gjøre (før graviditeten kunne jeg ha mareritt om at jeg var gravid og måtte føde, og våknet og var sjeleglad for at det kun var en drøm), så jeg  har uansett ingenting å tape på å forsøke dette kurset.

Søvnen er virkelig ingenting å skryte av om dagen, og jeg er så utrolig glad for at jeg nå har ferie. Jeg skal virkelig forsøke å lade opp disse batteriene så godt det lar seg gjøre. De siste par dagene har vært utrolig travle til tross for ferie, da det har vært så mye å forberede før jul! Jeg utsatte alt som måtte gjøres til ferien, og da har det blitt mange pakker skal kjøpes og hentes på postkontoret i løpet av veldig kort tid (min egen feil...) Nå gjenstår derimot kun det gøye, nemlig å pakke inn og pynte julegaver, så det skal jeg kose meg med nå før jeg reiser hjem til familien for jula senere i dag❤️ Oh, og jeg må huske å pakke...🙊

Ellers har jeg det veldig bra om dagen og nyter at formen fremdeles er såpass god som den er, sett bort ifra søvnen. Nå som jeg er inni tredje trimester er jeg veldig forberedt på at ting veldig snart kommer til å bli ordentlig tungt, så jeg prøver å sette pris på formen slik den er nå. Jeg må likevel si at jeg gleder meg veldig til å få kroppen min tilbake igjen etter graviditeten, og at jeg ikke føler meg helt som meg selv med denne magen. Jeg er vant til å kunne gjøre hva jeg vil og være i god form, så jeg synes det er uvant å måtte ta så mange fysiske hensyn og være begrenset i så stor grad. Det er bare for en liten periode av livet, og det er så utrolig verdt det, men jeg synes likevel det kan være litt... ikke meg? Hun som ligger der inne, og blant annet sparkene jeg kjenner fra henne, er likevel det mest utrolig jeg har opplevd i livet så langt, og jeg har allerede fått en skremmende strek morsfølelse. Tanken på at noe skulle skje henne er nå så opprivende og vond, så jeg har faktisk begynt å grue meg til alle følelsene og bekymringene som skal komme i alle årene etter fødselen:fnise: 

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at alt er fint på kontroll :klem: Bra du blir fulgt opp med den sprøyten du trenger.

Nå blir det deilig med jul! Koselig at du kan reise til noen - vi feirer nå jul i eget hus og har heller begynt å få folk til oss - så det er ikke bare-bare å være vertskap som høygravid 😶 Men har heldigvis ingen krevende gjester i år. Bare litt mer å gjøre på mannen. Du må i alle fall nyte juleferie! Sove når kroppen føler for det :klemmer:

Og off ja - den bekymringen... den blir visst født ved positiv test den og forsvinner aldri. Min første baby er 17 år nå, og i går kveld var hun hos vennene sine på andre siden av byen og jeg fikk aldri melding om når hun kom hjem - før hun satt på bussen (som selvfølgelig var siste buss kl.01 :roll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (21 timer siden):

Godt å høre at alt er fint på kontroll :klem: Bra du blir fulgt opp med den sprøyten du trenger.

Nå blir det deilig med jul! Koselig at du kan reise til noen - vi feirer nå jul i eget hus og har heller begynt å få folk til oss - så det er ikke bare-bare å være vertskap som høygravid 😶 Men har heldigvis ingen krevende gjester i år. Bare litt mer å gjøre på mannen. Du må i alle fall nyte juleferie! Sove når kroppen føler for det :klemmer:

Og off ja - den bekymringen... den blir visst født ved positiv test den og forsvinner aldri. Min første baby er 17 år nå, og i går kveld var hun hos vennene sine på andre siden av byen og jeg fikk aldri melding om når hun kom hjem - før hun satt på bussen (som selvfølgelig var siste buss kl.01 :roll:)

Åh nei, kan tenke meg det ikke akkurat er avslappende å arrangere jul som høygravid nei!😰 Veldig imponerende at du orker det i år altså❤️ Håper dere får en kjempefin julefeiring og at du får mulighet til å lade opp innimellom:klem:

Haha åhh, så søtt da!😍 Kan virkelig tro på at den følelsen aldri går over selv om babyen vokser til, og at tenårene derfor kan bli en virkelig prøvelse for mammahjertet🤭

Uke 28+1

I dag har vi (jeg😅) forresten gjort det første innkjøpet til babyen utenom klær!🥳 Endelig, haha. Fornøyd med å ha startet med innkjøpene i det minste, selv om vi allerede har bestemt oss for det meste av de større tingene (som vogn, bilstol, seng osv.)

Det ble for øvrig en litt random ting, som absolutt ikke er den mest nødvendige, men likevel... Kom tilfeldigvis over en babygym jeg likte mens mamma og jeg satt og scrollet gjennom diverse babyutstyr osv. Da den viste seg å være på tilbud klikket jeg den like så godt hjem. Så, da har vi det minste det i boks. Nå gjenstår bare alt det andre🤭
6BDDF3C7-8872-472D-B354-2D621EF08909.jpeg.9f91fac09c45b10b1441de39f840206e.jpeg

Ønsker dere alle en deilig lille julaften🥰🎄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...