Gå til innhold

Maten i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Min sønn har startet i barnehage i år, han går i samme som han bror gikk i. Jeg var alltid veldig fornøyd med at de lagde mat der og at vi bare trengte ordne matpakke når det var tur. De har en person ansatt i barnehagen som lager varmmat. Tror ikke alle får varmmat fra denne hver dag, det er 3 småbarns avdelinger og 3 store, må være for mye for en person. 

Jeg har alltid i det siste tenkt litt på at han eldste begynte å bli kresen akkurat rundt den tiden han byttet barnehage og startet i denne. Mulig det var andre grunner, men jeg følger litt mer med på hva som egentlig serveres nå som jeg har min minste der på tilvenning. Foreløbig har maten vært fiskepinner eller brødskive med smøreost. Jeg synes ikke dette er bra nok i det hele tatt. Synes det er alt for mye brød i kosten til barn innimellom og med dette på menyen blir det lite næring, mye vomfyll og lite smaksutfordringer. Lyst til å ta det opp, men blir vel «hu kjipe» fort da.. Vil heller sende med matpakke daglig enn at han skal spise det de har servert til nå..

Hva tenker dere om dette..?

Anonymkode: 98b98...821

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei alle sammen!

Min sønn har startet i barnehage i år, han går i samme som han bror gikk i. Jeg var alltid veldig fornøyd med at de lagde mat der og at vi bare trengte ordne matpakke når det var tur. De har en person ansatt i barnehagen som lager varmmat. Tror ikke alle får varmmat fra denne hver dag, det er 3 småbarns avdelinger og 3 store, må være for mye for en person. 

Jeg har alltid i det siste tenkt litt på at han eldste begynte å bli kresen akkurat rundt den tiden han byttet barnehage og startet i denne. Mulig det var andre grunner, men jeg følger litt mer med på hva som egentlig serveres nå som jeg har min minste der på tilvenning. Foreløbig har maten vært fiskepinner eller brødskive med smøreost. Jeg synes ikke dette er bra nok i det hele tatt. Synes det er alt for mye brød i kosten til barn innimellom og med dette på menyen blir det lite næring, mye vomfyll og lite smaksutfordringer. Lyst til å ta det opp, men blir vel «hu kjipe» fort da.. Vil heller sende med matpakke daglig enn at han skal spise det de har servert til nå..

At du er sær og bør holde ungen hjemme

Anonymkode: 7a7c7...33b

• Liker 17
Skrevet

Gi smaksutfordringer og variasjon hjemme.

Anonymkode: 1608b...c73

• Liker 25
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei alle sammen!

Brød til både frokost og lunsj hver dag er normalt, også for voksne. Hva forventer du?

Anonymkode: 1ea26...4fd

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Brød til både frokost og lunsj hver dag er normalt, også for voksne. Hva forventer du?

Omelett? Er det så mye å forvente? Jeg har brukt mye tid og energi på å gi barnet mitt sunn og variert kost også skal alt bli ødelagt av barnehagen? Det er jo ikke veldig krevende å lage en omelett..

TS

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Omelett? Er det så mye å forvente? Jeg har brukt mye tid og energi på å gi barnet mitt sunn og variert kost også skal alt bli ødelagt av barnehagen? Det er jo ikke veldig krevende å lage en omelett..

TS

Seriøst? Forventer du omelett i barnehagen? Du er ekstrem kravstor. Du får lage det til barnet på morgnen, da er problemet løst :) eller så får du bare holde barnet hjemme og ansette noen som kan lage omelett.

Hvis du tror at "sunn og variert" kost blir ødelagt av at bhg gir brød, da lurer jeg virkelig på hva du ser på som "sunt og variert", og hva du gir i hverdagen.

• Liker 30
Skrevet

Norge er et brødelskende land 🤷‍♀️ som du sier så blir det veldig mye om én ansatt kokk skal lage varmmat til seks avdelinger hver formiddag. 

Du må nok stå for de spennende smakene og matopplevelsene hjemme. 

Jeg er enig i at det blir vel mye brød, men det får gå i ukedagene så fikse vi annen mat i helger og ferier. 

Anonymkode: 5904d...c3d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Forventer du omelett i barnehagen? Du er ekstrem kravstor. Du får lage det til barnet på morgnen, da er problemet løst :) eller så får du bare holde barnet hjemme og ansette noen som kan lage omelett.

Hvis du tror at "sunn og variert" kost blir ødelagt av at bhg gir brød, da lurer jeg virkelig på hva du ser på som "sunt og variert", og hva du gir i hverdagen.

De skryter av at de har en «kokk» som lager mat til barna. Vi betaler for dette. Hvorfor kan jeg ikke forvente en omelett?  

Som sagt lager jeg gjerne matpakke til barnet mitt om ikke de kan lage noe bedre etterhvert.. Poenget er bare at det er en del av deres greie, det er noe de skryter av og tar ekstra betalt for.. også får de fiskepinner og brødskive med smørost, det synes jeg er for dårlig. Hvorfor er det ikke greit å stille krav om ernæring?

TS

• Liker 10
Skrevet

TS

Haha, dette må være noe av det beste jeg har lest på lenge. 😅

Har selv laget masse spennende mat i permisjonen. Det kommer vi til å fortsette med på ettermiddag og i helgene. I barnehagen får han skive til frokost og lunsj. Det overlever han. Kunne aldri falt meg inn å klage, og forvente omelett i barnehagen. 

Enkelte foreldre i dag tar virkelig kaken. 

Anonymkode: c88bf...9a4

• Liker 23
Skrevet

Men ante du ikke hva eldste spiste hele den tiden han gikk i barnehagen? Du kan jo spørre om de kan legge ut matplanen for hver uke? Det gjør vår barnehage. 

Anonymkode: 7b913...c0a

• Liker 3
Skrevet

Når man er kokk i en barnehage som lager mat til , ja sikkert alle avdelingene selv om du ikke tror det, så må det nok bli enkelt og noe som kan lages til mange på en gang. 

Vi har også vårt barn i en barnehage der de har kokk, der har de skiver til lunsj av og til, men også lasagne, pasta, ris, fisk, fiskepinner, kylling osv. Men alt er mat som barn faktisk spiser. 

Anonymkode: de68c...ed8

• Liker 3
Skrevet

Du forventer at EN kokk skal lage omelett til alle barna på 6 avdelinger? 🤣 Som skal være varm og klar til servering på samme tidspunkt? 🙈

Wow, snakk om å være kravstor.

Spis omeletten hjemme. Problem løst :) 

Anonymkode: ec46c...12c

• Liker 19
Skrevet

Hvis det er noe barnehagen reklamerer for og noe du betaler ekstra for tenker jeg det er helt ok å få informasjon om hva slags mat som serveres, feks en matplan. 

Brødskive er jo ok men de burde jo ha litt variert pålegg til barna. 

Anonymkode: 18b8f...5c7

• Liker 5
Skrevet

Du har hatt et eldre barn i barnehagen før, og først nå innser du at det er brød til frokost og til lunsj? Dette har vært vanlig fra tidenes morgen, og jeg har bare hatt barn i barnehage i 2 år. Dette er da helt fullstendig normalt, det er få barnehager som har varmmat/ikke-brød lunsj, men de finnes, det gjør de. 

Send med barnet egen lunsj hvis det er så nøye. 

Ang. varmmaten syns jeg det er bortkastet å servere varmmat i det hele tatt hvis det er fiskepinner, lapskaus og pølser med pasta maten består av. Fisk og potet hadde gledet meg mer, enn fiskepinner. Lapskaus er OK en gang i blandt, om den ikke hver gang består av pølse fremfor kjøtt, eller barna hadde fått vært med på å lage det. 

Anonymkode: a7d43...c6d

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke du er kravstor. Barnehagen skal gi barna gode erfaringer med mat og et sunt kosthold. Smøreost og fiskepinner vil ikke jeg si er et sunt og variert kosthold. Hjemmelaget fiskepinner får jeg håpe hvertfall. Omelett til 6 avdelinger sksl ikke være et problem mener jeg, dersom de har kokk har de vel også en form for storkjøkken.  Omelett lager man lett i stekeovn. Tror ernæringsmamma og barebrabarnemat på Instagram har en post om akkurat dette med mat og måltid i bhg. Hun nevner bla. At matpenger er et eget budsjett og du som forelder har rett på innsyn i dette så det kan du fint etterspørre. Dette er nok ikke det største problemet for deg som er bevisst og gir barnet utfordringer og variert kost hjemme men de barna som ikke får dette hjemme da, barnehagen skal utjevne forskjeller og det gjør man ikke ved å servere ensidig kost som "alle" spiser. Barnehager uten kokk bruker jo også tid og ressurser på å lage mat, og selvom det "bare" er brødmat skal barna få variasjon i pålegg og frukt og grønt ved siden av. 

Du kan jo gjerne spørre om de kan henge opp en meny? Det har de i vår barnehagen, ikke sånn voldsomt imponert over den altså men rekner jo med at de planlegger for hele uker og bestiller inn på forhånd. 

Anonymkode: d918d...f5e

• Liker 4
Skrevet

Hva er vitsen med egen kokk om han serverer kun brødskiver og fiskepinner? Det er slik personalet selv kan lage. Av en kokk kan man forlange mye mer. God mat laget fra bunnen! 

Anonymkode: cde2c...8d1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har hatt et eldre barn i barnehagen før, og først nå innser du at det er brød til frokost og til lunsj? Dette har vært vanlig fra tidenes morgen, og jeg har bare hatt barn i barnehage i 2 år. Dette er da helt fullstendig normalt, det er få barnehager som har varmmat/ikke-brød lunsj, men de finnes, det gjør de. 

Send med barnet egen lunsj hvis det er så nøye. 

Ang. varmmaten syns jeg det er bortkastet å servere varmmat i det hele tatt hvis det er fiskepinner, lapskaus og pølser med pasta maten består av. Fisk og potet hadde gledet meg mer, enn fiskepinner. Lapskaus er OK en gang i blandt, om den ikke hver gang består av pølse fremfor kjøtt, eller barna hadde fått vært med på å lage det. 

Anonymkode: a7d43...c6d

Den eldste gikk kun på storebarn avdeling i denne barnehagen, der hadde de nok bedre tid til å lage mat for det var så si aldri brødmat..

TS

• Liker 1
Skrevet

TS

Barnehagen er ikke rik. Derfor rimeligst og enklest med brødmat. Kutter du ut brødmat hjemme og han bare får brød i bhg så er kosten variert slik du ønsker. Men du ville kanskje lage brød selv? 

Anonymkode: e17b9...c03

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo spørre om du kan få være med kokka en dag å se hvordan det er å lage mat til ca 100 personer hver dag? Gjerne også lage en omelett til alle å se?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er vitsen med egen kokk om han serverer kun brødskiver og fiskepinner? Det er slik personalet selv kan lage. Av en kokk kan man forlange mye mer. God mat laget fra bunnen! 

Anonymkode: cde2c...8d1

Det har du rett i. Ingen vits med noen kokkeutdanning for dette. 

Anonymkode: e17b9...c03

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...