Gå til innhold

Blueberry - min livsstilsendring

*blueberry*

Anbefalte innlegg

frustrert_student skrev (9 minutter siden):

Se der ja! Gøy å se andre bli motivert av Apple watchen sin😍 Og som du sa i min tråd, det er definitivt noe med å få lukket de ringene😄 Du må også ha masse lykke til, og du er så heldig som ikke er spesielt glad i hurtigmat😅 Etter en lang dag er alt jeg vil ha McDonalds 

Takk ❤️🙌🏻. Apple Watch har vært et av mine beste kjøp altså. 

Jeg skjønner deg godt ang McDonald’s. Kveldscraves er en kjedelig greie 😅. Jeg er nok mer svak for chips og sjokolade da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*blueberry* skrev (På 7.1.2022 den 11.42):

Bøker lest i 2022:

Scythe - Neal Shusterman

Thunderhead - Neal Shusterman

De fire og han som gjør galt verre: Begynnelsen - Hans Frederik Follestad (denne var ikke noe for meg, men hørte den sammen med mannen som liker fantasy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du logger bøker du leser🤩 Det burde jeg kanskje gjøre selv også🤔 Jeg husker jeg fikk de bøkene med De fire og han som gjør galt verre til jul da jeg var yngre, men kom meg aldri gjennom de selv😅 Første gang jeg har fått alle bøkene i en serie, og første gang jeg ikke har lest bøker jeg har blitt gitt i gave🥲 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frustrert_student skrev (2 timer siden):

Så gøy at du logger bøker du leser🤩 Det burde jeg kanskje gjøre selv også🤔 Jeg husker jeg fikk de bøkene med De fire og han som gjør galt verre til jul da jeg var yngre, men kom meg aldri gjennom de selv😅 Første gang jeg har fått alle bøkene i en serie, og første gang jeg ikke har lest bøker jeg har blitt gitt i gave🥲 

Jeg blir motivert av logging 😁. Ikke alle bøker faller i smak og sånn er det bare, mannen min er stor tilhenger av fantasy, mens jeg liker sci-fi, romanse eller krim bedre. Kan varmt anbefale Arc of a Scythe serien. Er på bok 3 nå og de er både tankevekkende og spennende. 🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker lest i 2022:

Scythe - Neal Shusterman

De fire og han som gjør galt verre: Begynnelsen - Hans Frederik Follestad 

Kentuki - Samanta Schweblin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det gått en ny uke og jeg har jo et lite sukkerstopp prosjekt i 2022. Dvs at jeg belønner meg selv for hver uke jeg ikke spiser godteri, snacks eller brus. Det er vel mer en god gammeldags «godtestopp». Denne uka som var gikk veldig fint. Så lenge jeg spiser vanlig grønnsaksrik mat, får i meg nok vann og dropper koffein så kjenner jeg at søtsuget ikke dukker opp på kvelden.

I dag har jeg valgt å droppe vekta pga hormonelle greier som gjør at jeg vet at tallet uansett blir feil, den demotivasjonen trenger jeg ikke. Jeg ser på midjen at den har minket så det holder for meg nå så får vekta støve ned til neste mandag. 

Og hvis noen lurer på hva slags kosthold jeg følger så foretrekker jeg mye planter, lite fett, fugl, fisk, en del belgvekster, smoothier og brødmat. Mat for meg er enkelt, moro og spennende å prøve nye ting. Det er ikke alltid jeg har energi til å følge opp, men da blir det kanskje en Fjordland torsk eller kremete avokadopasta eller lignende.

Godteri har alltid vært min fallgruve i perioder med dårlig humør og lite energi og det er derfor jeg har satt meg årets mål om sukkerstopp. Det er pga disse periodene vekta gikk opp for 6 år siden og har mer eller mindre stått stille siden da. Jeg ønsker meg tilbake til vekta fra 2014. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du finner måter som fungerer for deg 👍 Godtestopp er lurt, for sukker gir mange ekstra kalorier i løpet av en dag. Du får mye gratis bare med å kutte ned der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (3 timer siden):

Så bra du finner måter som fungerer for deg 👍 Godtestopp er lurt, for sukker gir mange ekstra kalorier i løpet av en dag. Du får mye gratis bare med å kutte ned der.

Ja det er veldig sant. Og så gikk det opp for meg at jeg får jo ikke noe for det heller, det er ren kjedespising og da kan jeg like godt drikke vann og spise noe frukt 😅. Jeg overspiser sjelden på mat så det er liksom disse søtsakene som har kludret det til litt for meg. Vokste opp uten noe særlig søtsaker så det gikk kanskje litt over stokk og stein da jeg flyttet hjemmefra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker lest i 2022:

Scythe - Neal Shusterman

The Toll - Neal Shusterman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg er ikke en sånn daglig skribent 😅. Livet mitt er ikke så spennende. Treningen går litt opp og ned siden jeg har vært syk av og på (nei, ikke korona eller lignende), men kostholdet går veldig greit. Sukkerstoppen merker jeg nesten ikke noe av, tenker ikke på det lengre og jeg har fått igjen mettheten min. Nå går det i 2-3 måltider om dager.

De siste dagene har jeg laget grovbrød med eggerøre og røkt ørret til lunsj (2 brødskiver, 10g brelett, 2 egg og ca 30g røkt ørret ≈ ~400 kcal), det metter godt og da har jeg egentlig bare hatt behov for middag på kvelden. Jeg elsker middagsmat så sparer ofte opp kaloriene til det måltidet 😁. Prøver å holde meg mellom 1000 og 1500 kcal om dagen (ca. 1200 kcal i daglig gjennomsnitt) fordi jeg har ulike behov på ulike dager. Spiser ofte litt ekstra om jeg trener f.eks. 

I morgen skal jeg teste en ny oppskrift (link: https://thebusybaker.ca/roasted-red-pepper-cauliflower-soup/ ). Jeg elsker jo supper og spesielt til vektnedgang. Loff har jeg også kjøpt 😋.

På onsdag blir det restaurant med venninner, men mulig jeg bare tar noe lite. Er ikke jeg som velger sted så da vurderer jeg alltid hva som er både verdt pengene og kaloriene 😅. Er det flere som er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker lest i 2022:

Scythe - Neal Shusterman

Thunderhead - Neal Shusterman

The Toll - Neal Shusterman 

Hvitt på hvitt - Ken Follett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på restaurant finner jeg ofte de litt sunnere alternativene. Som kylling uten mye saus, dropper pommes frites eller velger rett og slett en deilig salat 😊 Det smaker jo utrolig godt, og samtidig får jeg litt god samvittighet for ikke å skeie helt ut 😊

Håper formen er bedre og du holder deg frisk.

Suppa så veldig god ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar også ofte de sunne alternativene på restaurant. Så lenge stedet har variasjon er det greit, men jeg har venner som ofte velger steder jeg ikke er så fan av (Egon, burger sted, Big Horn osv)😅. Da er liksom ikke maten verdt pengene så jeg tar det litt som det kommer. Det viktigste er det sosiale for meg ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (3 timer siden):

Ja, jeg tar også ofte de sunne alternativene på restaurant. Så lenge stedet har variasjon er det greit, men jeg har venner som ofte velger steder jeg ikke er så fan av (Egon, burger sted, Big Horn osv)😅. Da er liksom ikke maten verdt pengene så jeg tar det litt som det kommer. Det viktigste er det sosiale for meg ❤️

Ser den 😉 Er jeg på Egon velger jeg salat. Hvis jeg "må" spise burger velger jeg kyllingburger med salat uten dressing, og gjerne søtpotet fries hvis de har det 😉  Men hvis jeg ikke gjør det veldig ofte så spiller det egentlig ingen rolle. Som du sier er det sosiale ofte viktigere ❤ Kos deg ute med god mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (20 minutter siden):

Ser den 😉 Er jeg på Egon velger jeg salat. Hvis jeg "må" spise burger velger jeg kyllingburger med salat uten dressing, og gjerne søtpotet fries hvis de har det 😉  Men hvis jeg ikke gjør det veldig ofte så spiller det egentlig ingen rolle. Som du sier er det sosiale ofte viktigere ❤ Kos deg ute med god mat

Takk ❤️ Ser ut til at det blir kaférestaurant så da kan jeg slippe unna med en salat eller varm sjokolade 🥰 det passer meg perfekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tid for å oppsummere Januar 2022:

- Jeg har gått ned 1,8 kg (1-2 kg i måneder er mitt mål så jeg er fornøyd med det). 

- Jeg har mistet 12 cm tilsammen på kroppen, det meste på midje og mage (9 cm). 

- Jeg har klart godtestoppet i uke 2,3 og 4 uten særlig problemer. 

- Jeg har dessverre ikke vært like aktiv i uke 3 og 4 pga helsen. 

- Mat har gått greit, jeg teller ikke kalorier like ofte, men vet sånn ca hva det er i alt jeg spiser og lytter til metthetsfølelsen. Det har blitt to pizza take away og en sushikveld, men sånn må det være plass til i en livsstilsendring. 

Mål for Februar 2022:

- Gå ned 1-2 kg (samme som januar). 

- Fortsette med godtestopp (unntak bursdag). 

- Øke aktivitetsnivået. Målet er 300 aktive kalorier i gjennomsnitt per dag. Det er ganske lite, men det har vært vanskelig for meg å få til pga helsen. Planen er gåturer og cardio (Focus T25).

- Litt bedre middagsplanlegging og bruke crockpot express litt mer. Den er utrolig fin å ha. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba😃👏🏻 Du har fått til veldig mye bra! Gleder meg til å følge deg videre! Ser vi har mye likt av mål og forutsetning. Godt å ha noen en kjenner seg igjen i 🥰 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasifica skrev (12 timer siden):

Bra jobba😃👏🏻 Du har fått til veldig mye bra! Gleder meg til å følge deg videre! Ser vi har mye likt av mål og forutsetning. Godt å ha noen en kjenner seg igjen i 🥰 

Tusen takk ❤️. Så gøy at vi har noen like mål og forutsetninger ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg klart å lage hjemmelaget naturell yoghurt 🙌🏻. I morgen blir det den med frosne bær til frokost. Utrolig gøy å få til å lage helt fra bunnen av, selv om selve silingen var litt stress siden jeg ikke hadde «cheese cloth» og måtte prøve meg litt frem med kjøkkenhåndkle i steden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (19 timer siden):

Endelig har jeg klart å lage hjemmelaget naturell yoghurt 🙌🏻. I morgen blir det den med frosne bær til frokost. Utrolig gøy å få til å lage helt fra bunnen av, selv om selve silingen var litt stress siden jeg ikke hadde «cheese cloth» og måtte prøve meg litt frem med kjøkkenhåndkle i steden. 

Det var nytt for meg. Hvordan gjorde du det da? Kult å høre :) Var den god på smak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...