Gå til innhold

Blueberry - min livsstilsendring


*blueberry*

Anbefalte innlegg

Jeg tror tiden endelig er inne for å prioritere vektnedgang og varige livsstilsendringer. Sliter med kronisk sykdom og lite overskudd til matlaging og trening så målet er å kunne lage enkel, men sunn, mat for flere dager om gangen og gåturer for aktivitet. Når det gjelder vektnedgang så ønsker jeg å bruke god tid på det fordi jeg er lav og lite aktiv uten at jeg får endret så mye på det. Ønsker en sunn og stabil livsstilsendring og da kan jeg ikke være i så stort kaloriunderskudd at jeg ser endringer for hver uke.

Start: Høyde: 150 cm // Vekt: 58 kg
Målvekt: 48 kg og str 25/26 i bukser.

Kostholdsmål: Minimalt tilsatt sukker og ultraprossessert mat. Mye planter. 1300 kcal per dag gjennomsnittelig.
Treningsmål: Minst 3 timer gåtur i uka, helst fordelt på minst 3 dager. Walk at home som alternativ.

Tenker å oppdatere her litt underveis med tanker, fremgang, oppturer, nedturer og diverse. Dagboken her blir for å holde fokuset så jeg ikke så lett faller av i dårlige perioder.

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veide inn på 57,5 kg i dag. 
Hadde planer om å spise bra i dag, men ble litt utskeielse i sammenheng med et spontant sosialtreff. Landet på rett under 1500 kcal så fortsatt fornøyd med det selv om næringsinnholdet kunne vært litt bedre og det er nærmere vedlikehold enn vektnedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en tung dag i dag med minimalt med energi så den gåturen jeg hadde håpet på kunne jeg se langt etter. På den positive siden har ikke mat vært noe problem i dag og dagen slutter med 1300 kcal. Mye grønnsaker og nok proteiner så jeg er fornøyd med det. Kjenner meg selv såpass at et par uker med nok fiber og lite godteri/ chips/ bakverk så synker appetitten og da blir det med mat enkelt igjen. Blir blåbærplukking snart også og det er gull å ha i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne komme med et tips etter å ha gått ned en del selv. Jeg satt meg et mål, slik som deg, men jeg har enda ikke klart å nå målet. Er 3kg fra. Men jeg er innenfor normal BMI. Forsøkte å kutte mer på kalorier, trene mer osv, men vekten har stått stille. Men jeg føler meg likevel fornøyd selv om jeg er 3kg mer enn ønsket. Jeg kan jo ikke drive å sulte meg! Har trent litt styrke og det begynner jeg å se litt på kroppen også. Så nå når jeg føler meg litt strammere, så gjør det ikke noe at vektmålet ikke ble nådd. 

Et annet råd er å bytte ut gåtur med trening som forbrenner mer. F.eks intervalltrening og styrke. Jeg hater egentlig å løpe, men det deilige er at en intervalløkt ikke varer like lenge som en tur på 1t. Og jeg får mer tid i hverdagen. Å trene styrke gjør også at forbrenningen blir bedre. Har også forsøkt å få til en treningsøkt på morgenen, for da er jeg allerede ferdig og slipper å føle på at jeg har lite energi senere på dagen. 

Jeg spiste en del supper. Det er ofte lite kalorier i. Det er varmt å spise, så man spiser gjerne litt sakte, og det hjelper på å føle seg mett før man evt. forsyner seg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

little fairy skrev (9 timer siden):

Jeg vil gjerne komme med et tips etter å ha gått ned en del selv. Jeg satt meg et mål, slik som deg, men jeg har enda ikke klart å nå målet. Er 3kg fra. Men jeg er innenfor normal BMI. Forsøkte å kutte mer på kalorier, trene mer osv, men vekten har stått stille. Men jeg føler meg likevel fornøyd selv om jeg er 3kg mer enn ønsket. Jeg kan jo ikke drive å sulte meg! Har trent litt styrke og det begynner jeg å se litt på kroppen også. Så nå når jeg føler meg litt strammere, så gjør det ikke noe at vektmålet ikke ble nådd. 

Et annet råd er å bytte ut gåtur med trening som forbrenner mer. F.eks intervalltrening og styrke. Jeg hater egentlig å løpe, men det deilige er at en intervalløkt ikke varer like lenge som en tur på 1t. Og jeg får mer tid i hverdagen. Å trene styrke gjør også at forbrenningen blir bedre. Har også forsøkt å få til en treningsøkt på morgenen, for da er jeg allerede ferdig og slipper å føle på at jeg har lite energi senere på dagen. 

Jeg spiste en del supper. Det er ofte lite kalorier i. Det er varmt å spise, så man spiser gjerne litt sakte, og det hjelper på å føle seg mett før man evt. forsyner seg mer. 

Takk for tips. Jeg har drevet en god stund så jeg vet hva som fungerer for meg og min helse. Pga kronisk sykdom og andre forpliktelser har jeg blitt dårligere og ikke hatt mulighet til å følge opp den gode livsstilen jeg har hatt, men nå har jeg mulighet til å komme meg tilbake. Jeg har allerede satt vektmålet på noe jeg vet jeg får til.

Intervalltrening og styrke fungerer ikke for min helse nå, og lange gåturer for meg er bare positivt og gjør hverdagen mer innholdsrik, men forstår at det ikke er for alle. Tidsmessig må jeg ta hensyn til flere faktorer så morgenen er sjelden et bra tidspunkt.

Supper er jeg også glad i. Bruker også spisepinner til wok for å spise sakte. Sunn og mager mat er jeg veldig glad i, og mat i seg selv er egentlig ikke et problem. Problemet er søtsuget når jeg er dårlig, men det justerer seg sammen med resten av livsstilen.

Masse lykke til videre med din livsstil. Jeg håper du har funnet noe du kan leve med ❤️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag ender på 1020 kcal. Har spist mye volumrik mat så det har naturligvis blitt lavere kaloriinntak av den grunn. Søtsuget begynner heldigvis å avta, og nyplukkede blåbær er til god hjelp med akkurat det. Aktivitetsnivået har vært økt i dag også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gårsdagen ble på ca 1200 kcal med en times gåtur i tillegg. Gåtur ble det i dag også. Dette går egentlig veldig greit og deilig å kjenne at helsa er på vei tilbake. Alt blir så mye lettere da. 

Søtsuget er nesten borte, og migrenen er bedre etter at jeg kom meg mer ut også. Håper dette fortsetter 🤞🏻
Må nevne at det hjelper å høre litt lydbok også. 

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det ikke gikk så bra med matinntaket i dag. Har vært så travel og ikke hatt noe sultfølelse så jeg har ikke fått i meg nok mat. Dette er ikke så uvanlig for meg når jeg ikke har søtsug, da glemmer jeg ofte å spise. Må prøve å få i meg litt mer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god dag på matfronten i dag. Næringsrikt og rett under 1300 kcal. Sykdom gjorde aktivitet umulig, men håper det blir bedre i morgen. Ingen behov for søtsaker eller snacks så droppet det selv om det er lørdag. Det har gått fortere å avvenne seg søtsuget denne gangen enn tidligere så det har vært til god hjelp. Var litt redd for at søtsuget skulle komme tilbake etter at jeg glemte å spise nok i går, men slapp heldigvis det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett under 1300 i dag også, men litt kjedelig mat. Håper å få lagt noe litt mer spennende i morgen. En liten sjokolade ble det også, men trengte heller ikke mer. Dagen har gått med til å være i skogen i det fine været og dundrende hodepine. Må innrømme at selv om jeg var skikkelig dårlig i dag så var det deilig å være i skogen fremfor sofaen. Skulle ønske vi bodde i gåavstand fra skogen, det hadde gjort ting så mye mer lavterskel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måltidsrytmen begynner å komme seg igjen. Jeg vet at når den er på plass (3 måltider med ca 4 timer mellom hver) så blir formen bedre. For de som lurer så er det ikke mangel på kunnskap eller overspising som er hovedproblemet mitt, men å ha nok energi til å opprettholde rutiner. Jeg har hatt mye avklaring de siste årene som jevnlig skyver meg ut av balanse og tilbake i sykdom så kraftig at mat blir sisteprioritet og lettvinne løsninger er sjelden så sunne eller mettende som man skulle ønske. Siste nedtur var ekstrem og jeg driver fortsatt og henter meg inn igjen. Måltidsrytme og døgnrytme sklir ut hver gang. Nå har jeg en liten pause og er snart ferdig så jeg håper at selv om det blir mer styr de neste månedene at jeg i det minste klarer å holde på matvanene.

Vekta har i gjennomsnitt stått stille de siste to årene så jeg er ikke så bekymret for å bli kraftig overvektig, bare litt lei av å ikke komme meg ned igjen til mitt komfortable nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lite mat i dag, ca 1000 kcal. Det gjør ingenting for middagen var en stor tofu wok med masse grønnsaker og risnudler så volumet gjør opp for energimengden. Er fortsatt stappmett. Det gir meg også litt ekstra til en evt tyngre, eller mer aktiv, dag senere i uka siden jeg måler på et ukesgjennomsnitt. 

I morgen blir det handling tror jeg og jeg vurderer å sette opp en liten ukesmeny igjen. Frister å lage fiskesuppe og bønnetaco 😋. Har så mange oppskrifter jeg ønsker å prøve på Pinterest tavlen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt å oppdatere her på et par dager. Maten går helt etter planen, og på onsdag kom det ny smoothiemaskin i hus (sånn «to go») fordi den gamle var blitt ødelagt. Jeg kjenner ofte at hvis jeg starter dagen med en smoothie og noe ved siden av (tomater, edamamebønner eller kikerter) så holder jeg meg mett til langt ut på ettermiddagen. Det er utrolig praktisk for jeg synes 2-3 måltider per dag er bedre enn å styre med mange mindre måltider. 

Dessverre har det vært mye inaktivitet pga sykdom så jeg tar vektnedgangen med stor ro, for med stabile gode måltider skjer det uansett sakte, men sikkert. Har fått kost meg med mye bøker og prøver meg på en del av de såkalte klassikerne. Jeg har helt tydelig gått glipp av mange gode bøker i oppveksten, men det gir meg mye glede nå. Slikt hjelper jo på psyken også når utmattelse kan være litt deprimerende.

Håper på en liten gåtur i morgen, kanskje sammen med litt lydbok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk så mange fine leseopplevelser du har i vente 🤩 Hva hører du på nå? Noen klassikere som har pekt seg ut som favoritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten innrømme at jeg har en svakhet for den brune lapskausen på boks 🙈 Men ungene har gjennomskuet den og nekter å spise det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 28.8.2021 den 7.52):

Tenk så mange fine leseopplevelser du har i vente 🤩 Hva hører du på nå? Noen klassikere som har pekt seg ut som favoritt?

Jane Austen sin Stolthet og Fordom er foreløpig favoritt. Fornuft og følelse traff meg ikke like godt, men vurderer å prøve meg på Overtalelse snart. Akkurat nå ha jeg fullført Stormfulle Høyder, den imponerte mest med det fargerike språket. Glad jeg oppdaget at lydbøker fungerer. Konsentrasjonen de siste årene har vært så dårlig at lesing av skjønnlitteratur har blitt litt håpløst og jeg har alltid hatt stor leseglede. Det eneste jeg mangler er venner som også leser 🙈

Bokdamen skrev (På 28.8.2021 den 7.55):

Må forresten innrømme at jeg har en svakhet for den brune lapskausen på boks 🙈 Men ungene har gjennomskuet den og nekter å spise det 😅

Jeg har og litt svakhet for enkle ferdigmiddager på tunge dager. Jeg har heldigvis ingen barn å ta hensyn til enda, bare en litt kresen mann 😂. Selv spiser jeg det meste, men helst lavfett for jeg blir så uvel av fettrik mat 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helgen er over (endelig). Jeg sparte meg jo opp litt ekstra kalorier til helgen og det viste seg å være litt smart. Mannen min fant meg i et svakt øyeblikk og plutselig ble det med litt smågodt hjem. Har egentlig ikke tenkt så mye på det og merker at jeg orker ikke like mye av det som før, men har fått igjen litt søtsug. Satser på å roe det ned med en god smoothie i morgen tidlig og mye fiber, det pleier å hjelpe. 

På den andre siden så ble det 45 minutter gåtur på lørdag og to timers tur med venner på søndag så jeg fikk økt aktivitetsnivået mitt en del og fikk i 600 kcal ekstra å gå på i helga. Satser på at dette er starten på en god periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (6 timer siden):

Jane Austen sin Stolthet og Fordom er foreløpig favoritt. Fornuft og følelse traff meg ikke like godt, men vurderer å prøve meg på Overtalelse snart. Akkurat nå ha jeg fullført Stormfulle Høyder, den imponerte mest med det fargerike språket. Glad jeg oppdaget at lydbøker fungerer. Konsentrasjonen de siste årene har vært så dårlig at lesing av skjønnlitteratur har blitt litt håpløst og jeg har alltid hatt stor leseglede. Det eneste jeg mangler er venner som også leser 🙈

Stolthet og fordommer virkelig den beste av de, har sikkert lest den ti ganger 🤩 Har sett sett filmatiseringen med Colon Firth? Synes Persuasions er en fin liten perle ❤️ Emma er jeg ikke videre begeistret for (synes hun er uspiselig), men har vokst om med Clueless som er basert på boken, så føler jeg burde. Har du lest Jane Eyre? Man må lese den med samtidens øyne, men synes den er ganske fabelaktig. 

Hvis du vil prøve noe litt annet er greven av Monte Cristo min personlige favoritt blant klassikerne, men det er en murstein så tør ikke tenke hvor mange timer lydbok det blir 🤪 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (2 timer siden):

Stolthet og fordommer virkelig den beste av de, har sikkert lest den ti ganger 🤩 Har sett sett filmatiseringen med Colon Firth? Synes Persuasions er en fin liten perle ❤️ Emma er jeg ikke videre begeistret for (synes hun er uspiselig), men har vokst om med Clueless som er basert på boken, så føler jeg burde. Har du lest Jane Eyre? Man må lese den med samtidens øyne, men synes den er ganske fabelaktig. 

Hvis du vil prøve noe litt annet er greven av Monte Cristo min personlige favoritt blant klassikerne, men det er en murstein så tør ikke tenke hvor mange timer lydbok det blir 🤪 

 

Har ikke sett filmatiseringen og tror jeg skal holde meg unna 🙈. Jeg er ikke så glad i film basert på bok. Clueless er min favorittfilm så da må jeg vel sette Emma på lista, de andre du nevner er allerede på lista over bøker jeg skal lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (3 timer siden):

Stolthet og fordommer virkelig den beste av de, har sikkert lest den ti ganger 🤩 Har sett sett filmatiseringen med Colon Firth? Synes Persuasions er en fin liten perle ❤️ Emma er jeg ikke videre begeistret for (synes hun er uspiselig), men har vokst om med Clueless som er basert på boken, så føler jeg burde. Har du lest Jane Eyre? Man må lese den med samtidens øyne, men synes den er ganske fabelaktig. 

Hvis du vil prøve noe litt annet er greven av Monte Cristo min personlige favoritt blant klassikerne, men det er en murstein så tør ikke tenke hvor mange timer lydbok det blir 🤪 

 

ELSKER Jane Eyre! Og Stolthet og fordom, og tv-serien med Colin Firth ❤️

Elsker og Colin Firth...drømte i mange år om å gifte meg med ham.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...