Gå til innhold

Blueberry - min livsstilsendring


*blueberry*

Anbefalte innlegg

Nieve skrev (Akkurat nå):

ELSKER Jane Eyre! Og Stolthet og fordom, og tv-serien med Colin Firth ❤️

Elsker og Colin Firth...drømte i mange år om å gifte meg med ham.

 

Herregud, hvem har ikke gjort det? Akkurat det var Bridget Jones mitt spirit animal 😂 Det er en fantastisk scene i boken der hun drar til Roma for å intervjue ham. Helt fabelaktig at de fikk ham med i de filmene, Bridget Jones jo basert på P&P. Men Jane Eyre altså ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å se dere engasjert, men min dagbok er hovedsakelig en livstilsendring altså. Ikke en bokreise 🙈❤️.

Når det er sagt kan jeg anbefale fagboken «Understanding nutrition» 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. september og jeg setter meg et mål om å kutte søtsaker/ snacks i disse 30 dagene fremover. Jeg får så lite ut av det uansett, også er det litt moro å sette små mål når selve vektprogresjonen skal være så saktegående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært stille de siste dagene. Føler av og til at jeg ikke har så mye å dele, dagene går og vekta forblir på stedet hvil. Nå kjenner jeg at jeg går inn i en bedre periode så håpet er å få aktivitetsnivået opp slik at jeg kan gå ca 300 kcal i underskudd. På så dårlige perioder som det har vært tar jeg til takke med å holde vekta fordi kaloribehovet mitt er så lavt. 

I går ble det litt aktivitet og det føltes veldig greit, håper å gå en tur litt senere i dag og krysser fingrene for at jeg klarer en hel time🤞🏻. Skulle hatt med meg en venninne, da blir alltid turene mye lengre enn når jeg går alene. 

Tenker å starte dagen med smoothie om en times tid og kanskje noen edamame bønner ved siden av for tyggemotstand. Det pleier å holde en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (9 timer siden):

Her har det vært stille de siste dagene. Føler av og til at jeg ikke har så mye å dele, dagene går og vekta forblir på stedet hvil. Nå kjenner jeg at jeg går inn i en bedre periode så håpet er å få aktivitetsnivået opp slik at jeg kan gå ca 300 kcal i underskudd. På så dårlige perioder som det har vært tar jeg til takke med å holde vekta fordi kaloribehovet mitt er så lavt. 

I går ble det litt aktivitet og det føltes veldig greit, håper å gå en tur litt senere i dag og krysser fingrene for at jeg klarer en hel time🤞🏻. Skulle hatt med meg en venninne, da blir alltid turene mye lengre enn når jeg går alene. 

Tenker å starte dagen med smoothie om en times tid og kanskje noen edamame bønner ved siden av for tyggemotstand. Det pleier å holde en god stund.

Det er viktig å dele litt fra de roligere dagene også, og det er godt jobba å holde vekta når aktivitetsnivået går ned, så du gjør jo helt rett :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nieve skrev (51 minutter siden):

Det er viktig å dele litt fra de roligere dagene også, og det er godt jobba å holde vekta når aktivitetsnivået går ned, så du gjør jo helt rett :) 

Ja takk ❤️, jeg vet jo egentlig det. Det er bare at å holde vekta har blitt så enkelt, så det føles ikke som den seieren det burde være. Jeg må bli flinkere til å være fornøyd med det, for det å ikke gå opp mer er tross alt det beste for fremtidig helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så høsten startet ikke så godt som håpet. Aktivitetsnivået har gått opp så det er jeg glad for, selv om det ikke er på et stabilt nivå enda. Jeg hadde håpet at sykdomsplagene mine skulle stabilisere seg kjapt etter at denne dagboka ble opprettet, men ser nå at det var kanskje litt mye å håpe på. Motivasjonen min har alltid vært større enn energien. Jeg jobber fortsatt med å komme meg ovenpå så matlaging har vært det som ikke er på plass enda. Det går i enkle måltider og kjappe løsninger. Jeg er for så vidt heldig som har en vekt som står stille, men det har den gjort de siste 5 årene så jeg kan ikke si at tålmodigheten er på plass lengre. Håper virkelig at jeg klarer å få laget litt mer mat på forhånd neste uke for da har jeg litt mer kontroll. Kontroll er alltid positivt, men de siste par ukene har vært noe rotete i matveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fan av enkle løsninger, siden jeg hater å lage mat. Problemet da er at du må beregne mindre mat enn du har lyst å beregne for å få effekt ut av det. Men de minuttene man bruker på å spise er så få, de er vekke i løpet av så kort tid. Så egentlig spiller det ingen rolle at du spiser mindre mat, for øyeblikket er over like etter. …tanker i natten…🤪 

Flott at du har fått opp aktivitetsnivået, og det til tross for helseplagene. Kroppen snakker, og vi må (dessverre) lytte. Du er i gang, og du kommer dit du vil til slutt😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har det gått litt tid 🤦🏻‍♀️. Min livssituasjon har endret seg for en periode og helsa røyk sammen med livsstilen. Jeg er fortsatt ganske syk, men kjenner at nå må jeg ta meg sammen litt. Tilbake på 60kg og det kjennes på kroppen selv om klesstørrelsene er de samme.

Fallet har gått hovedsakelig på godteri, enkle løsninger og kjedespising, skulle ønske jeg likte å strikke for å holde hendene opptatt 😅. Jeg har startet med å kutte koffein igjen, fordi det forverrer hodeplagene, nå er det tilbake til kaloritelling. Å gå på vekta etter nesten to måneder var tøft, men er glad jeg gjorde det før det gikk lengre. 

Om noen måneder bør livssituasjonen min stabilisere seg for godt så da blir dette automatisk enklere, men for nå blir restarten en kamp. Den kampen er verdt det. 

Vekt: 60,2 kg
BMI: 26,4 // Better BMI: 28

Delmål:  
55 kg // 50kg // 48kg // 45 kg

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickstarten i går gikk over all forventning. Hjelper å se at den siste tiden har hatt konsekvenser på vekta.  Jeg har begynt å lage lavkalori salat med sånn ferdigskivet kylling til lunsj (første måltid) og det hjelper med god motivasjon utover dagen og proteininntaket. Det er ingen hemmelighet at proteininntak lett kan bli for lite på lavkalori, men med en jevnere fordeling mellom måltidene så går det lettere. 

Hos meg er det 100% kvalitet det handler om. Når jeg spiser ren mat med mye planter har jeg ingen sultfølelse, men med raske løsninger (ultraprosessert mat) så øker sult og crave til himmels. Nå håper jeg at helsa kommer seg slik at jeg klarer å ha energi til å fikse all mat selv. 

Én dag sier jo ikke så mye, men det er jo en god start og jeg håper jeg klarer å leve på det til rutinene er tilbake på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå går det egentlig veldig bra. Godteri og snacks frister ikke like mye lengre og jeg har funnet noen raske måltider som er både sunne og kalorifattige. Salat er blitt den nye avhengigheten faktisk 😅. Og grove rundstykker fra Änglamark 😍. Aktiviteten er ganske dårlig enda, men jeg håper det tar seg opp etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er dårlig til å oppdatere altså. Neida, høsten var en ufattelig dårlig periode for meg med sykdomsplager og desember ble en måned jeg helst vil legge bak meg. Egentlig har hele 2020 og 2021 vært plaget med mye sykdom og en dårlig livssituasjon så jeg tar det ikke så tungt at livsstilsendringen har måtte vente.

Nytt år og nye muligheter. Jeg er klar for 2022. Livssituasjonen er roligere, helsa er på vei oppover (ikke helt i mål enda), jeg har begynt med treningsprogram for å øke det daglige kaloribehovet og kuttet ut søtsaker på ubestemt tid (dvs godteri, snacks, brus og søtt bakverk). Jeg tenker at å oppdatere med vekt og mål ofte ikke er noe for meg, men kanskje når jeg føler for det. Jeg vet at vektnedgang for meg går sakte og å oppdatere med f.eks. 0,2 kg ned er ikke så motiverende. 

Ellers har jeg også satt meg et lesemål for 2022, lesegleden kom tilbake i 2021 og jeg både leser bøker og hører lydbok. Målet er 60 bøker i 2022. Tenker å logge bøkene her også, dette er tross alt livsstilsendringsdagbok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker lest i 2022:

Scythe - Neal Shusterman

Thunderhead - Neal Shusterman

Endret av *blueberry*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kilo ned på to uker (veide meg ikke forrige mandag). Det er raskere enn vektnedgang pleier å gå for meg, men regner med det er kun nå i starten. Det var i alle fall en god motivasjonsboost. 

Vi har forresten fått en crockpot express i hus så nå blir det lettere å lage enklere middager uten å vaske opp hundre kjeler og greier. Det er alltid noe av det vanskeligste her hjemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens treningsøkt fullført ☑️. Jeg følger Beachbody programmet Let’s get up nå i januar og har akkurat startet uke 2. De er effektive og korte så det er helt perfekt for meg nå i starten med den dårlige formen min. Jeg støtter ikke kosttilskuddene og MLM programmet til Beachbody, men jeg elsker treningsprogrammene 😅
 

505ACBF8-1501-4166-A389-BFA2655E0D37.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kilo ned på to uker er helt innafor 👏👍

Jeg har ikke prøvd crockpot express men fikk airfryer til jul. Den gjør at jeg enklere kan lage "hurtigmat" som faktisk er sunn. Prøvde meg med søtpotet chips, og det smakte faktisk godt ;) Helt uten olje kun varmluft og fersk søtpotet med litt krydder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wit skrev (2 minutter siden):

En kilo ned på to uker er helt innafor 👏👍

Jeg har ikke prøvd crockpot express men fikk airfryer til jul. Den gjør at jeg enklere kan lage "hurtigmat" som faktisk er sunn. Prøvde meg med søtpotet chips, og det smakte faktisk godt ;) Helt uten olje kun varmluft og fersk søtpotet med litt krydder på.

Ja, de airfryerne er det mange som liker ser jeg. Har prøvd søtpotetfries i en slik hos mamma og det fungerer bra. Jeg er ikke så glad i hurtigmat, men sliter med å ha energi til matlaging så en sånn «putt alt i gryta og trykk på knappen» håper jeg hjelper 😂. 1 kg på to uker er jeg veldig fornøyd med, pleier å gå 4 ganger så sakte her i huset siden jeg har så lavt kaloribehov. Treningen har hjulpet tror jeg, da slipper jeg å gå så lavt i matinntaket 🥰🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Ja, de airfryerne er det mange som liker ser jeg. Har prøvd søtpotetfries i en slik hos mamma og det fungerer bra. Jeg er ikke så glad i hurtigmat, men sliter med å ha energi til matlaging så en sånn «putt alt i gryta og trykk på knappen» håper jeg hjelper 😂. 1 kg på to uker er jeg veldig fornøyd med, pleier å gå 4 ganger så sakte her i huset siden jeg har så lavt kaloribehov. Treningen har hjulpet tror jeg, da slipper jeg å gå så lavt i matinntaket 🥰🤗

Jeg er egentlig for glad i hurtigmat så da gjelder det å finne de mest kalorifattige alternativene ;) Ellers spiser stort sett hele familien her sunn mat nå siden jeg ikke lager ekstra middag til meg. Vi finner bare alternativer som jeg også "kan" spise og så spiser jeg mye mindre porsjoner enn tidligere.

Høres deilig ut med all mat oppi et sted og trykke på en knapp da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (20 minutter siden):

Jeg er egentlig for glad i hurtigmat så da gjelder det å finne de mest kalorifattige alternativene ;) Ellers spiser stort sett hele familien her sunn mat nå siden jeg ikke lager ekstra middag til meg. Vi finner bare alternativer som jeg også "kan" spise og så spiser jeg mye mindre porsjoner enn tidligere.

Høres deilig ut med all mat oppi et sted og trykke på en knapp da 😂

Min mann er glad i hurtigmat så jeg forstår den problemstillingen. Jeg spiser bra når jeg har energi så mitt problem er å opprettholde normal energi og finne gode løsninger når det ikke er mulig. Fjordland og sunn micromat har vært hjelpsomt 😂 Men ja, er litt tilbake på start nå i 2022 pga et styrete 2020 og 2021. Nå roer ting seg og midlertidige greier er over så da er det bare å ha fullt fokus 2022. Hjelper å se på dere andre som virkelig nailet 2021 👏🏻👏🏻.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, *blueberry* said:

Dagens treningsøkt fullført ☑️. Jeg følger Beachbody programmet Let’s get up nå i januar og har akkurat startet uke 2. De er effektive og korte så det er helt perfekt for meg nå i starten med den dårlige formen min. Jeg støtter ikke kosttilskuddene og MLM programmet til Beachbody, men jeg elsker treningsprogrammene 😅
 

505ACBF8-1501-4166-A389-BFA2655E0D37.jpeg

Se der ja! Gøy å se andre bli motivert av Apple watchen sin😍 Og som du sa i min tråd, det er definitivt noe med å få lukket de ringene😄 Du må også ha masse lykke til, og du er så heldig som ikke er spesielt glad i hurtigmat😅 Etter en lang dag er alt jeg vil ha McDonalds 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...