Gå til innhold

Besteforeldre som ikke bryr seg

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Potetoline_*
Skrevet

Vi er så heldige, eller uheldig, at vi bor i nærheten av tre av fire besteforeldre.

Den siste bor noen timers kjøring unna, så han er på en måte unnskyldt. Men de som har barnebarna nesten som nabo viser ingen interesse for å tilbringe tid sammen med barna. våre barn er også første barnebarn på begge sider og vi trodde de skulle synes det var stas å bli besteforeldre, men nei. :tristbla: og ingen av dem jobber! De er "unge" og spreke og har all verdens tid og kunne godt avlastet to slitne,trøtte foreldre en gang i blant. vi har virkelig prøvd, nesten pressa ungene på dem, men det er ingen interesse å spore. Hadde fantastiske besteforeldre selv og var ofte hos dem og dette har skapt et helt spesielt bånd mellom oss. Syns at mine unger skulle fått oppleve hvor fantasisk en ressurs besteforeldre kan være,og ikke likegyldighe besteforeldre. :frustrert: Ungene er nå blitt så store at de merker at besteforeldrene ikke vil tilbringe tid sammen med dem. Vet ikke lenger hvordan jeg skal gripe dette an og hvordan er andres erfaring? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvor mye man snur og vender på det, så har faktisk ikke barna krav på et nært forhold til besteforeldre, og dere som foreldre har heller ikke krav på at besteforeldrene skal stille opp og avlaste dere med barna-sånn er det, har man barn, er det stort sett en selv som har ansvaret,man kan ikke automatisk regne med at besteforeldrene skal synes barnebarn er det mest fantastiske i verden.Leit,men det er fakta.

Skrevet

Det er best at du (først som sist) lærer deg at dine barn er dine barn. En hver interesse noen andre velger å vise dine barn er 100% frivillig!!

Skrevet

Er jo ikke sikkert at foreldrene deres er spesielt begeistret for barn. At disse barna er barnebarna utgjør jo ikke noen himmelvid forskjell i seg selv. Kanskje de rett og slett er lei av barn etter selv å ha vært foreldre og nå vil slippe og heller ha tid til seg selv? At du selv var ofte hos dine besteforeldre kan jo faktisk rett og slett bunne i at foreldrene dine ikke trivdes så fryktelig godt med å være foreldre heller?

Velger man å sette barn til verden kan man på ingen måte forvente at andre skal "avlaste" uansett hvilket forhold man har til vedkommende. Har de lyst er jo det flott, men har de ikke er det ikke noen grunn til å føle seg "snurt"...

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det gjør deg trist at dine barn ikke får samme forholdet til sine besteforeldre som du hadde til dine. Nå er besteforeldre forskjellige fra person til person, hvis dette er barnas fars foreldre så prøv å finne ut hvordan de var som foreldre. Alle er ikke like opptatt av barn.

Mine barn har et fint forhold til sin bestemor på fars side, hun har alltid tid til dem og det er jeg som må styre dette slik at hun ikke blir "misbrukt". Barnas far er enebarn og er vant til at mor oppfyller hans ønsker og han hører derfor ikke når hun prøver å si at det ikke passer å passe barnebarna akkurat denne gangen. For besteforeldrene er ikke der for å avlaste oss som foreldre, selv om det er deilig å ha et sted å levere dem når vi er sliten. For min del så prøver jeg også å få mine barn til å ta kontakt med bestemor først for å høre om det passer at de kommer over en tur. Som oftest passer det, men de må lære seg å ta hensyn og ikke ta noen som en selvfølge.

Mine foreldre har ikke så god kontakt med mine barn, det er mange grunner til det og en er den lange avstanden. Og de blir også mer stresset av å ha oss på besøk med barna, de synes det er masete. Men sånn er det bare.

Skrevet
Uansett hvor mye man snur og vender på det, så har faktisk ikke barna krav på et nært forhold til besteforeldre, og dere som foreldre har heller ikke krav på at besteforeldrene skal stille opp og avlaste dere med barna-sånn er det, har man barn, er det stort sett en selv som  har ansvaret,man kan ikke automatisk regne med at besteforeldrene skal synes barnebarn er det mest fantastiske i verden.Leit,men det er fakta.

Jeg skulle ønske at folk innså at dette gjelder andre veien og!!! Besteforeldre har ikke KRAV på barnebarna, og hvis de ikke greier å respektere foreldrenes grenser, så har de ikke noe der å gjøre...

Hilsen ei med svigermor som forlanger å være likestilt med mamma....

Skrevet

Her var det mange eplekjekke svar, synes jeg. Helt enig i at man ikke kan forvente at besteforeldrene skal fungere som en barnevaktsentral, men jeg ville blitt veldig trist dersom de ikke ønsket å ha et forhold til barnebarna. Skjønner godt at du blir lei deg.

Skrevet

Jeg synes det er trist at en skal få høre om hva en har "krav" på...

Det er lov å bli lei seg dersom en føler at ens egne øyensteiner ikke er det i besteforeldrene sine øyner...?

Selv er jeg delvis "heldig" og delvis "uheldig" med mine barns besteforeldre.

Men klager ikke.

Mayamor

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Det er LOV å være trist fordi besteforeldre ikke stiller opp. Vi som svarer skal ikke dømme trådstarters følelse.

Men - det er ikke så mye å gjøre med.....

Som andre sier, man har ikke krav på at besteforeldre syns at barnebarna er det beste og mest interessante i verden og dermed stiller opp som avlastning etc for foreldrene. Folk er forskjellige og man må forholde seg til situasjonen slik den er.

Mitt beste råd til trådstarter må være at hun ikke fokuserer så mye på hvordan hun mener det skulle vært, men mer på hvordan det faktisk er. Aksepter at besteforeldrene ikke er interessert, gled deg over den interessen de faktisk viser. Som i mange andre situasjoner handler det om hva man selv gjør det til, selv om det kan ta litt tid å komme dit,nettopp fordi det føles trist og leit.

Skrevet
Her var det mange eplekjekke svar, synes jeg. Helt enig i at man ikke kan forvente at besteforeldrene skal fungere som en barnevaktsentral, men jeg ville blitt veldig trist dersom de ikke ønsket å ha et forhold til barnebarna. Skjønner godt at du blir lei deg.

Veldig enig!

Skrevet

Du kan selvfølgelig ha akkurat de følelsene du har.. Men det førere jo ikke til noe..

Når det gjelder fremtid og handling må du bare ta utgangspunkt i de besteforeldrene du har og legge til rette på deres og barnas premisser.. (ikke etter et rosenrødt bilde du hadde i hodet)

Skrevet

Høres virkelig trist ut å ha det sånn som du forteller. Mine barn har i alle år hatt et veldig nært og godt forhold til sine besteforeldre - spesielt til mine foreldre. Deres hjem var som et hjem nummer to for mine barn - spesielt for min eldste. Jeg tror ikke det er noe du kan gjøre - jeg har ihvertfall ikke noe godt råd. Kontakt mellom besteforeldre og barnebarn bør komme naturlig - og kan ikke tvinges fram.

En gang kommer de garantert til å angre på at de ikke har brydd seg mer - og da er det mest sannsynlig for sent ...

Leste at det var en her som klaget for at bestemoren brydde seg for mye - det forundret meg litt .. Jeg synes du bare skal være glad til for at hun bryr seg - tenk på de som har besteforeldre som ikke bryr seg i det hele tatt...

Skrevet

Absolutt enig!

Foreldrene til en venninne av meg er temmelig likeglade med barnebarna sine. Venninnen min sier at "da må de jammen meg ikke komme og klage når ingen besøker dem på aldershjemmet heller." Friskt utsagn, men hun har et poeng, synes jeg.

Skrevet
"da må de jammen meg ikke komme og klage når ingen besøker dem på aldershjemmet heller." Friskt utsagn, men hun har et poeng, synes jeg.

Selvfølgelig stemmer det.. Ingen som protesterer der heller..

Men det betyr fremdelest ikke at det er noe galt i det valget besteforeldrene gjør..

Alle valg har konsekvenser.. Men vi må likevel ha full frihet til å ta disse valgene..

I mitt tilfelle har mine foreldres behandling av meg medført konsekvenser for dem i form av at de ikke får ha kontakt med mine barn.. I alle fall ikke før barna er gamle nok til selv å ta den avgjørelsen. Da må de selv være ansvarlig for å skape det forholde til barnebarna de ønsker.. om de ønsker.. og barna ønsker det..

Skrevet

Jeg må tilstå at hvis mine foreldre ikke ville ha kontakt med sine barnebarn så hadde de heller ikke hatt god kontakt med meg lenger… Jeg forventer ikke at de stiller opp alltid med en gang jeg trenger det, men hvis de ikke hadde vært mer interssert i mine barn enn naboens unger hadde forholdet surnet ganske fort…

Da hadde det vært deres valg å ikke lenger ha kontakt med barn og barnebarn, da er det vel ikke stort mer å gjøre.

Skrevet
:) Tusen takk for alle svar, også eplekjekke. :sjarmor: De har virkelig fått meg til å tenke. :-D Må nok bare innfinne meg med at ting er som de er og aldri kommer til å bli sånn som jeg vil.
Skrevet

:klappe: Helt enig!

Selvfølgelig blir man lei seg når besteforeldre viser null interesse! At barna også merker det er heller ikke bra, men jeg tror ikke dere kan gjøre så mye med det. Du skriver at dere har prøvd det meste, så da er det kanskje bare slik det er. Jeg skjønner det ikke, men til syvende og sist er det besteforeldrene som taper mest på det!

Skrevet
:) Tusen takk for alle svar, også eplekjekke. :sjarmor:  De har virkelig fått meg til å tenke.    :-D Må nok bare innfinne meg med at ting er som de er og aldri kommer til å bli sånn som jeg vil.

Så bra!! Klarer du å holde på den innstillingen sparer du deg selv for myyyye fortvilelse og vonde følelser..

Tenk på ditt liv og dine barn.. og si at "det er deres tap" om foreldrenes (evt) manglende interesse..

Men vær klar over at dette kan endre seg med tid. Mange har ingen interesse av små barn, men kan ha en helt annen interesse for de som har blitt litt eldre..

Skrevet
Selvfølgelig stemmer det.. Ingen som protesterer der heller..

Men det betyr fremdelest ikke at det er noe galt i det valget besteforeldrene gjør..

Alle valg har konsekvenser.. Men vi må likevel ha full frihet til å ta disse valgene..

I

Jeg mener faktisk at det er et galt valg besteforeldrene gjør, ja. Full frihet til å ta dette valget har de selvsagt. Men JEG synes det er galt.

Skrevet (endret)

Jeg har en av mine besteforeldre igjen + hannes kone. Jeg ser dem en gang i halvåres ca, fordi det er en halv dag på båt for å komme dit dem er. Men når jeg først er der på besøk viser dem lite eller nesten ingen interesse for at jeg faktisk tok meg tid til å komme. De siste gangene jeg har vert der har hans kone gått ut mad hunden eller bare gått ut. Jeg ser på hanne som familie. Jeg blig veldig sårett når dem ikke vil ta interesse i det som er en del av familien.

Familie skal man støtte oppom, og spesielt hvis det er så pass nært at man kan ta en tur innom på besøk. Jeg føler med din fortvilelse, når de ikke viser litt innteresse

Endret av fluesopp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...