Gå til innhold

Navnet Vidkun

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi burde nok forby Henry også, Henry Rinnan begikk mye dævelskap under krigen og ble henrettet for landssvik etter krigen. Sikkert mange flere navn vi burde forby også. 

Vidkun er et navn, ikke et navn jeg synes er fint, men det er bare et navn!

Om jeg møtte noen som het det, hadde jeg ikke forbundet det med Quisling i det hele tatt. Det er lenge siden krigen nå. 

Anonymkode: 7f452...f20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker. Selv så synes jeg Adolf er kult navn, men kunne jo aldri brukt det selv. Pappaen til en venninne av meg het det. Hvis jeg får en gutt i fremtiden kunne jeg brukt Alfred, det ligner litt. 

Anonymkode: fd6ee...c6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser helt bort fra assosiasjonene så synes jeg likevel ikke det er et pent navn. Det høres ut som to navn/ord som er satt sammen og som ikke passer sammen. Blir så hakkete på en måte. K etter d blir feil. Viddun eller Vikkun er bedre. Men det er jo heller ikke navn. 

Ville gått for noe helt annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for historien, så hadde vi ordentlig vurdert det. Synes det er utrolig kult!

Anonymkode: d1b59...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor navnet er forbudt. Er da langt verre skikkelser i verdenshistorien som vi fortsatt navngir barn etter, det er ikke noe unikt over navnet Vidkun. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
frokenbeist skrev (12 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor navnet er forbudt. Er da langt verre skikkelser i verdenshistorien som vi fortsatt navngir barn etter, det er ikke noe unikt over navnet Vidkun. 

Tror ikke det er forbudt, det er nok bare en myte. Det skal veldig mye til for at man ikke får lov til å bruke et navn i dag. Det må være til såkalt "vesentlig ulempe" ifølge navneloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-14 den 12.00):

Nordmenn glemmer aldri ugjerninger av den grad Quisling utførte.

Anonymkode: 08a58...674

Klarer du å komme på noen nordmenn som utførte ugjerninger på 1500-tallet? 

Tror du overvurderer betydningen av nåtiden. Tviler på at selv den mest kjente personen i dag vil bli husket om 450 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt navn, men jeg syns at mange gamle norske navn er stygge så.

Anonymkode: 0d8e9...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at navnet Judas sikkert hadde vært populært i dag hadde det ikke vært for Judas i bibelen. 

Anonymkode: e8073...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er et ganske fint navn, sett bort ifra de grusomme assosiasjonene. Det samme synes jeg faktisk om Adolf også😬😬

Anonymkode: a4098...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kom over en med det navnet i dag faktisk, født i 1957.

Anonymkode: 65837...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

AnonymBruker skrev (På 15.8.2021 den 7.22):

Det finnes, trist nok, åpne nazister i Norge i dag. Det er noe jeg lærte i podcasten jeg viser til tidligere i tråden, det brenner blant annet alltid lys på graven til individet vi diskuterer her..

Og har man intellekt på det nivået er man vel også i stand til å bruke dette navnet på et barn. 

Anonymkode: f1087...e55

Man trenger ikke være nynazist for å bruke navn som Vidkun og Adolf

Anonymkode: 4f331...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...