Gå til innhold

Navnet Vidkun

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis vi prøver å se bort i fra landsforræderen Quisling, hva syns dere om selve navnet? Jeg syns det er kult, men ville selvfølgelig aldri brukt det hverken på barn eller dyr, det er altfor belastet til det. Men hvis vi tenker langt frem i tid, f.eks til år 2400, tror dere noen vil bruke det da? Da er det jo over 450 år siden 2.verdenskrig. 

Anonymkode: 5289a...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis vi prøver å se bort i fra landsforræderen Quisling, hva syns dere om selve navnet? Jeg syns det er kult, men ville selvfølgelig aldri brukt det hverken på barn eller dyr, det er altfor belastet til det. Men hvis vi tenker langt frem i tid, f.eks til år 2400, tror dere noen vil bruke det da? Da er det jo over 450 år siden 2.verdenskrig. 

Den som kunne spådd om fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidenes merkeligste sammentreff...

Jeg kom akkurat hjem fra langtur i fjellet, og har hørt på podcasten "queslings koffert" de siste 2-3 timene. Og utrolig nok slo tanken på at det egentlig er et ganske fint navn, så veldig synd at det er ødelagt på den måten. 

Anonymkode: f1087...e55

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier er navnet altfor belastet til at noen vil bruke det.  Men klarer man å se bort fra Quisling er det et stødig og fint norskt navn. Men tror det aldri vil bli gitt noen igjen.

Anonymkode: 08a58...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som du sier er navnet altfor belastet til at noen vil bruke det.  Men klarer man å se bort fra Quisling er det et stødig og fint norskt navn. Men tror det aldri vil bli gitt noen igjen.

Nordmenn glemmer aldri ugjerninger av den grad Quisling utførte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en hostesaft.

Har så utrolig tørrhoste, men kjøpte litt vidkun på apoteket, det hjalp.

Antagelig forde det og kan minne om vademecum.

Anonymkode: 882f5...049

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 10 menn som har det som fornavn den dag i dag, spørs om de er født før krigen..

Anonymkode: 65837...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er 10 menn som har det som fornavn den dag i dag, spørs om de er født før krigen..

Dæven. De må jo være født før krigen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes, trist nok, åpne nazister i Norge i dag. Det er noe jeg lærte i podcasten jeg viser til tidligere i tråden, det brenner blant annet alltid lys på graven til individet vi diskuterer her..

Og har man intellekt på det nivået er man vel også i stand til å bruke dette navnet på et barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg ikke er norsk og ikke vokst opp her, er for meg navnet ikke like belastet som for nordmenn. 

Men det er ikke et navn som klinger bra i mine ører. Foretrekker Einar og Reidar for eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes, trist nok, åpne nazister i Norge i dag. Det er noe jeg lærte i podcasten jeg viser til tidligere i tråden, det brenner blant annet alltid lys på graven til individet vi diskuterer her..

Og har man intellekt på det nivået er man vel også i stand til å bruke dette navnet på et barn. 

Ja, det er helt sykt og fryktelig trist. Men navnet er ikke godkjent lenger, så de må være født før krigen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serpica skrev (4 timer siden):

Vidkun er på listen over navn som ikke blir godkjent i Norge lenger

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er helt sykt og fryktelig trist. Men navnet er ikke godkjent lenger, så de må være født før krigen. 

Dette er nok bare en myte. Klarer i alle fall ikke finne dokumentasjon på at Vidkun er forbudt. 

Egentlig er det et kjempefint navn, men det er jo ikke et navn jeg ville valgt. Hadde navnet vært vanligere i gamledager, ville det neppe vært så problematisk, men i dag er det jo egentlig bare denne ene Vidkun som er kjent. (Norge hadde en olje- og energiminister på 80-tallet ved navn Vidkunn Hveding, men man skal være godt voksen eller bra samfunnsinteressert for å huske akkurat det.) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...