Gå til innhold

spørsmål om hvordan øke belastning i styrketrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har i det siste forsøkt å trene ganske tungt på baseøvlesene. Men jeg føler da noen ganger at jeg ikke får like god muskelkontakt, og blir litt usikker om jeg klarer å gjøre øvelsen teknisk like bra. Jeg har hatt derfor en tendens til i det siste, f.eks. hvis jeg har kjørt 3-4 reps på knebøy  (så tungt jeg klarer), og etterfølge dette med et sett der jeg kjører på lavere belastning. Dette for liksom å få "tilbake" godfølelsen og muskelkontakten. Men er dette kanskje ikke så lurt - dersom målet er å bli sterkere? Forvirrer jeg kroppen ved å gå ned igjen på belastningen? Jeg kan nevne at også varmer opp først og bygger meg opp i belastning, så det jeg vel da egnetlig gjør er å trene litt "pyramideaktig". Jeg er klar over at det sikkert finnes ulike filosofier her, og også utifra hva som er ens målsetning. Men jeg ønsker som sagt å bli sterkere. Burde jeg heller alternere, å ha tunge og lette vekter om hverandre, men ikke blande i samme økt f.eks.?

Noen tanker?

Anonymkode: 953e3...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei. Jeg har i det siste forsøkt å trene ganske tungt på baseøvlesene. Men jeg føler da noen ganger at jeg ikke får like god muskelkontakt, og blir litt usikker om jeg klarer å gjøre øvelsen teknisk like bra. Jeg har hatt derfor en tendens til i det siste, f.eks. hvis jeg har kjørt 3-4 reps på knebøy  (så tungt jeg klarer), og etterfølge dette med et sett der jeg kjører på lavere belastning. Dette for liksom å få "tilbake" godfølelsen og muskelkontakten. Men er dette kanskje ikke så lurt - dersom målet er å bli sterkere? Forvirrer jeg kroppen ved å gå ned igjen på belastningen? Jeg kan nevne at også varmer opp først og bygger meg opp i belastning, så det jeg vel da egnetlig gjør er å trene litt "pyramideaktig". Jeg er klar over at det sikkert finnes ulike filosofier her, og også utifra hva som er ens målsetning. Men jeg ønsker som sagt å bli sterkere. Burde jeg heller alternere, å ha tunge og lette vekter om hverandre, men ikke blande i samme økt f.eks.?

Noen tanker?

Anonymkode: 953e3...1a8

Jeg ser det som relativt uproblematisk å ha et slikt lettere sett på slutten.

Spørsmålet jeg egentlig vil stille er om du følger noen som helst form for progresjonsplan? Jeg vil også slå et slag for å holde deg over 5 repetisjoner på flesteparten av øktene dine, selv om å løfte ned til 3 reps eller enda lavere kan være en fin måte å få variasjon på.

Det er likevel ikke en nødvendighet for å bli sterkere over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...