AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Vi har ei jente som er veldig sjenert, usikker, stille og forsiktig. Som trives best i trygge omgivelser. Nå er det tid for leirskole. Hun vil ikke. Hun nekter. Alternativet er vel sikkert å være på skolen med klassen under. Og DET er i hvert fall uaktuelt for henne. Nå skal hun også få ny Kontaktlærer, som hun ikke kjenner. Og denne læreren skal være med på turen. Vi prøver å overtale henne til leirskole. Vi vet jo at hun vil ha det gøy. Det er jo minner for livet. Samtidig hater jeg å skal måtte tvinge barnet mitt til noe hun ikke vil. Noen som har litt erfaring og tips? Leirskolen er fra mandag til fredag. Ca 1,5 time unna her vi bor. Det er ikke lov å ha med mobil, noe som gjorde leirskole enda mer uaktuelt. Anonymkode: 0455a...bd7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 7. august 2021 Fin anledning til å lære barnet at noen ganger her i livet så må man gjøre ting selv om det ikke er det man har mest lyst til. Du kan jo ha som backupavtale at du henter henne tirsdagen hvis det fremdeles er grusomt etter en dag, men at hun må prøve først. Anonymkode: aeb03...014 67
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Sjekk med skolen hva alternativet er før dere bestemmer noe? Jeg nektet å være med på leirskole på ungdomsskolen (hadde havnet i en annen klasse enn alle vennene mine, pluss at jeg visste at foreldrene mine slett ikke hadde råd til den leirskolen..). Jeg fikk en "leseliste" med norske skjønnlitterære verker jeg skulle jobbe meg gjennom mens resten av klassa var borte, så jeg hadde i praksis ferie den uka. Leste vel 1,5 bok ("Markens Grøde" og halve en av Tarjei Vesaas sine) men ble aldri spurt om hvordan det hadde gått. Tror læreren skjønte godt hvorfor jeg ikke var med. Anonymkode: 42a26...f12 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 Det er lurt at de ikke får ha med mobil i hvert fall. Det er når de ringer hjem og snakker med bekymrede foreldre at hjemlengselen kommer for fullt. La ungene være, så har de har det kjempefint i leirskoleuken sin. De vokser masse på det og. Anonymkode: 5eb1a...ccb 30
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Vær tydelig med henne på at hun vil få dette til, og at hun kommer til å klare å gjennomføre det. Hvis du viser at du kjenner for mye på tvilen, så griper hun tak i den og tviholder. Det bekrefter hennes følelse av at dette ikke er trygt. Hva galt kan egentlig skje her? Har hun minst en venn i klassen som skal være med? Da bør hun ikke få noe valg. Hvis hun blir mobbet/er utenfor det sosiale i klassen, så stiller det seg litt annerledes. Men det virker ikke som hun er så vant til å bli pushet for mye på ting hun i utgangspunktet ikke ønsker. Vet ikke om det stemmer? Ikke alltid så lett å gi detaljert informasjon i en innlegg. Leirskole er som oftest en opplevelse for livet, det er i trygge rammer, og det er starten på en sunn løsrivelse. Hvis det er mer enn 50% sjanse for at hun vil få positive opplevelser her, så ville jeg pushet og forberedt henne på at hun skal dra. Læreren kan selvfølgelig gjøres oppmerksom på hennes usikkerhet, men hun bør ikke forespeiles et spesialopplegg. Læreren ringer dere om det skjærer seg helt, og hun ikke kan være der. Uten at hun trenger å være klar over det. Det kan fort bli en selvoppfyllende profeti.. Min erfaring er som forelder til et barn som synes ukjente ting er skummelt, og som lærer på mang en leirskole. Klassene får viktige, felles opplevelser på leirskole som definerer dem og klassemiljøet videre. De som avstår kan fort gå glipp av en del. Jeg har sett svært mange barn overvinne både sin egen, og foreldrenes frykt på leirskole. Det er svært sjeldent barn må dra hjem pga hjemlengsel, men vi finner gode løsninger hvis det blir så vanskelig. Og da har hun i det minste prøvd. Anonymkode: 8c70b...33d 32
Summeer Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Ta en god prat med læreren om det. De har ofte slike elever, og det finnes flere varianter av tilpasning. Men dialog er viktig! 12
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 Har også ei som er litt nervøs og usikker. Hun blir fort utrygg i nye og litt uforutsigbare situasjoner. Hun har grudd seg masse til leirskole. Så vi har brukt våren og sommeren til å fremsnakke det, vise henne bilder fra da vi var på leirskole, oppmuntre henne til å lage leirskoleavtaler med bestevenninnen og sørge for at hun gjennomførte å lage avtaler, handlet inn litt nye klær osv. Har ikke vært mye fokus på det, men nok til at hun er blitt trygget og nå begynner å glede seg. Anonymkode: 190d9...937 15
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Jeg ville ikke, jeg måtte, hadde lyst til å reise hjem hver dag. Leirskolen ble absolutt ingen god opplevelse, ble på en måte bare enda tydeligere at jeg var så sjenert og forsiktig. Jeg hadde to gode venninner i klassen, men de ville jo bli kjent med nye folk, så de glemte meg litt oppi det hele. Jeg hadde nok snakket med skolen, det å være med de som er et år yngre er jo heller ingen god løsning. Anonymkode: 9a5c1...d2e 14
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Hvis hun bare er engstelig (altså ikke blir mobba, holdt utenfor klassen) må du bare være klar på at hun skal være med og hun kommer til å klare det. Som en annen bruker skrev vil hun tvile mer dersom du også tviler. Noen ganger må man gjøre ting man synes er litt skummelt, men som oftest går det bedre enn forventa. God lærdom å ha med seg for senere.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi har ei jente som er veldig sjenert, usikker, stille og forsiktig. Som trives best i trygge omgivelser. Nå er det tid for leirskole. Hun vil ikke. Hun nekter. Alternativet er vel sikkert å være på skolen med klassen under. Og DET er i hvert fall uaktuelt for henne. Nå skal hun også få ny Kontaktlærer, som hun ikke kjenner. Og denne læreren skal være med på turen. Vi prøver å overtale henne til leirskole. Vi vet jo at hun vil ha det gøy. Det er jo minner for livet. Samtidig hater jeg å skal måtte tvinge barnet mitt til noe hun ikke vil. Noen som har litt erfaring og tips? Leirskolen er fra mandag til fredag. Ca 1,5 time unna her vi bor. Det er ikke lov å ha med mobil, noe som gjorde leirskole enda mer uaktuelt. Anonymkode: 0455a...bd7 Jeg var på leirskole, var GØRR KJEDELIG. Var alene alle 5 dagene og hang på utsiden og ingen å være med ingen og prate med og alle var opptatt med sine. Kunne godt vært den 5 dagers isolasjonen foruten. Anonymkode: 6d155...310 15
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 Ikke minst var det veldig ensomt og det var vanskelig å late som om jeg gav blanke. Anonymkode: 6d155...310 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 Tenker at du blir med på turen og er med henne, og hjelper hun med å få kontakt med de andre barna osv. Anonymkode: e86e1...bf9 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 Min sønn ville heller ikke på leirskole, han liker ikke nye ting og blir fort utrygg og redd. Og hvis han ikke vet nøyaktig hva som venter han så setter han seg på bakbeina. Vi framsnakket leirskole mye og snakket med læreren. Vi ble enige om at han måtte si i fra etter et par dager om det ble helt krise. De fikk ikke lov å ha med telefoner, så dette ble avtalt med lærer. Han nektet fortsatt, så tilslutt sa jeg bare at "du skal dra, det kommer til å bli så mye bedre enn du tror". Han dro, svært skeptisk og litt redd. Det var den beste uka han noensinne hadde hatt! Dette er flere år siden og han synes fortsatt at det var en super uke! De gjorde masse morsomt som traff han godt. Min sønn må dyttes forsiktig til alt han skal gjøre og noen ganger må jeg dytte litt hardere, som å nesten tvinge han til å delta på leirskolen. Jeg gjorde det fordi jeg kjenner han og visste at dette var noe han ville like. Snakk med læreren, dette har de vært borti før. Anonymkode: 2424c...bb6 22
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 Barnet mitt er også engstelig, sjarmert og blir fort stresset i nye situasjoner. Hun trenger noen som pusher henne ut i nye situasjoner, slik at hun får erfaringer med at ting som regel går bra. Hun grudde seg også til leirskolen, men hadde en kjempefin uke fylt med fine aktiviteter og minner med klassekameratene. Vi så på bilder sammen i forkant, og snakket om aktivitetene de skulle gjøre der. Og jeg snakket til henne i positive ordlag og tone, samtidig som vi også utforsket hva hun grudde seg til, og snakket igjennom det. Hadde jeg skulle skjermet henne for alt som hun grudde seg til og ikke ville, hadde hun heller ikke utviklet seg på dette området. Anonymkode: 2de4e...b6b 16
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 Snakk med lærer Anonymkode: f5cc0...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 Jeg syns du skal høre på datteren din. Dere har prøvd å motivere, hun vil ikke. Jeg mener det er galt å tvinge noen til dette. Er man nervøs og usikker, blir det ikke bedre av å tvinges på den måten. Jeg hadde selv store problemer med å sove borte da jeg var liten, og en gang måtte jeg hentes fordi jeg hadde det så fryktelig. Etter dette fikk jeg bestemme selv hva jeg ville være med på, og jeg kunne ringe hjem og bli hentet når som helst. Det gikk over av seg selv, og jeg lider ikke av at jeg ikke fikk blitt med på alt av turer Anonymkode: 31c12...136 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns du skal høre på datteren din. Dere har prøvd å motivere, hun vil ikke. Jeg mener det er galt å tvinge noen til dette. Er man nervøs og usikker, blir det ikke bedre av å tvinges på den måten. Jeg hadde selv store problemer med å sove borte da jeg var liten, og en gang måtte jeg hentes fordi jeg hadde det så fryktelig. Etter dette fikk jeg bestemme selv hva jeg ville være med på, og jeg kunne ringe hjem og bli hentet når som helst. Det gikk over av seg selv, og jeg lider ikke av at jeg ikke fikk blitt med på alt av turer Anonymkode: 31c12...136 For noen blir det det, folk er forskjellige, også de nervøse og usikre. Mitt barn har ikke vært på leirskole ennå, men jeg har "tvunget" ham til å være med på overnattingsturer med speideren. Han ville egentlig, men syntes det var for skummelt. Jeg har gått her hjemme og vært nervøs og full av dårlig samvittighet mens han var borte, mens han har storkost seg og kommet hjem strålende fornøyd og var så glad for at jeg fikk ham til å dra. Tredje gangen var det ikke noe tema, da var det en selvfølge for ham å dra. Det hadde ikke skjedd hvis jeg bare hadde latt ham ta den enkle utveien. Anonymkode: d5d2d...ef2 27
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 Jeg droppet alt av skidager/ idrettsdager fotballskole, Skoleturer og leirskole. Bare tull. Anonymkode: 20ee3...2a7 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg droppet alt av skidager/ idrettsdager fotballskole, Skoleturer og leirskole. Bare tull. Anonymkode: 20ee3...2a7 Bare tull og droppe alt sånt ja håper jeg du mener. Anonymkode: aa6a8...98b 15
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare tull og droppe alt sånt ja håper jeg du mener. Anonymkode: aa6a8...98b Du tenker rett der ja. Anonymkode: 20ee3...2a7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå