Gå til innhold

Au pair - erfaringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS spurte jo om erfaringer, ikke kritikk.

Jeg vil bare slå inn at det finnes dagmamma; det valgte jeg.

Hun var etnisk norsk, snakket flytende norsk og har bare positive opplevelser av det. 

Jeg betalte for busskort, så kom hun til meg hver morgen og passet babyen fra 9 - 15 imens jeg jobbet. Fantastisk løsning!

Anonymkode: 828f1...a1f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vel og bra med au pair, men velg en europeisk/amerikansk. De filippinske har ingen interesse av norsk kultur, de er ofte mødre som reiser fra barna sine for å tjene mest mulig. Det er lite sannsynlig at de klarer å gi god omsorg til ditt barn under slike omstendigheter. 

Anonymkode: 09979...103

For bli au-pair er det krav om at du ikke har barn, så dette stemmer ikke.

Anonymkode: 95ba0...31a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo det stemmer. Dette har folk fra den filippinske ambassaden i Norge også gått ut og bekreftet tidligere.

Anonymkode: f4a65...f28

• Liker 2
Skrevet

Lest mye av diskusjonen her nå, også traff det meg.

Dette med å ikke sende ungen i barnehagen så fort som mulig fordi det er "skadelig" er grunnen til at vi har generasjon snøfnugg/krenket 🤯 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har vært au pair'en som skulle passe en ettåring imens mor hadde hjemmekontor... fy fader så slitsomt. Så fort ungen hørte morens stemme, eller så snurten av henne, var det brudd på leken vi holdt på med, ungen styrtet mot moren/lyden, bæljet hvis hun ikke straks kom. Var helt håpløst å få noe slags flyt i dagen, prøve å engasjere ungen.

Jeg måtte be moren holde seg unna, og mest mulig usynlig. De fineste dagene var når vi koste oss alene, mor ikke var hjemme. Barnet fikk en helt annen ro. Så min anbefaling er å enten være helt tilstede, eller helt borte. En ettåring skjønner ikke mellomtingen.

Anonymkode: f8dfd...8a0

Jeg har samme erfaring som dagmamma å det fungerte virkelig ikke! Syns så synd i barnet som hylskreik hver gang mor gikk forbi der vi lekte. Jeg måtte også be mor holde seg unna å ba hun ta med mat på kontoret for resten av dagen,så hun ikke måtte inn på kjøkkenet. For da måtte hun gått forbi stuen der vi satt å leket. Å det ble det hylskriking av hver gang. 

Anonymkode: faba7...274

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 12.37):

De jobber maks 30 timer i uka - dvs de har 196 kr timen (eller faktisk mer- for de får betalt også i ferien)  + gratis kost og losji, språkkurs og reise til og fra hjemlandet to ganger. Mange norske ungdommer betaler penger for å bo hos en vertsfamilie og gå på språkkurs.. så jeg synes ikke dette er ille..

Anonymkode: 8b931...227

Hvis ordningens intensjon overholdes, men i svært mange tilfeller gjør den ikke det. Disse unge kvinnene blir grovt utnyttet av mange vertsfamilier og behandles som hushjelp. Denne ordningen MÅ avskaffes!

Anonymkode: 6e416...374

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 23.58):

Jeg har barnet 100% - og jeg ønsker ikke sette barnet i barnehage tidlig fordi jeg vet at barn under 2 år ikke har godt av det. Jeg ønsker derfor å jobbe hjemmefra- og la aupairen hjelpe med barnet når jeg må være i møter etc i arbeidstiden og så jobber jeg mens barnet sover (har ikke råd til å gå ulønnet). Når man har barnet 100% bortsett fra 3-4 timer er det godt å slippe noe husarbeid og man betaler 196kr X5timer hver dag -det er faktisk like mye som man betaler en vaskehjelp.

Du vil heller ha en ukjent som ikke har noe faglig utdannelse og ikke snakker norsk. Ypperlig.

• Liker 5
Skrevet

Du kan vel også tenke slik at hva er alternativet for dette menneske om de ikke får jobben? Prostitusjon? Ingen jobb? Osv. vi hadde au pair fra Filippinene og hun ble behandlet som en av familien. Sendte det meste av pengene hjem for å sørge for at familien på mor, far, 3 søstre og nevøer og nieser skulle få mat. De fikk seg ikke jobb der nede. Så hvis hun ikke hadde vært hos oss hadde hele familien sultet. Etter at hun var ferdig hos oss, dro hun til Danmark som au pair og lever der nå uten oppholdstillatelse for det er bedre enn Filippinene. Hun kunne jo sikkert ha giftet seg med en eldre skandinavisk mann, men tror ikke det fristet heller. Tror det er lett å sitte i Norge uten å se hvordan mennesker egentlig har det og at alternativet til å være au pair er kanskje mye verre. 

Anonymkode: fd7d9...2bf

Med den holdningen er jo underbetaling av utenlandsk arbeidskraft og sosial dumping forsvarlig. Barnearbeid også. De er jo bedre en annen dritt i hjemlandet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS spurte jo om erfaringer, ikke kritikk.

Jeg vil bare slå inn at det finnes dagmamma; det valgte jeg.

Hun var etnisk norsk, snakket flytende norsk og har bare positive opplevelser av det. 

Jeg betalte for busskort, så kom hun til meg hver morgen og passet babyen fra 9 - 15 imens jeg jobbet. Fantastisk løsning!

Anonymkode: 828f1...a1f

Kan jeg bare spørre, hva betalte du for dette? Det høres ut som du var hennes eneste inntektskilde hvis hun var hos deg hver dag, og 6t om dagen blir vel 80% jobb eller noe. Det må jo ha vært sykt dyrt, hvis hun hadde en levelig lønn og betalte skatt? 

Jeg har også gått hos dagmamma i starten, men da var vi mange barn som kom hjem til henne. 

Anonymkode: bd7f0...290

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 9.04):

Hvorfor får dere barn når dere ikke klarer å ta dere av de selv? 

Anonymkode: 262fd...71a

Fordi de fleste lever i 2021 hvor kvinner også jobber?

TS, jeg har vurdert au-pair og har vært i kontakt med et byrå i Storbritannia for å spørre litt rundt det, men droppet det da jeg fant ut at vi klarer oss uten. 

P.S. Da vi var på ferie nylig, så jeg 2 3-barnsfamilier som hadde med au-pair (de så thailandsk eller filippinsk ut) og de unge jentene løp etter barna mens mor og far satt med en drikke på stranda :)

Anonymkode: 26532...70a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

P.S. Da vi var på ferie nylig, så jeg 2 3-barnsfamilier som hadde med au-pair (de så thailandsk eller filippinsk ut) og de unge jentene løp etter barna mens mor og far satt med en drikke på stranda :)

Du skriver som om det er en positiv ting å ha med seg «tjener» på ferie.   Så utrolig flaut å ikke gidde å leke med egne barn i ferien. 

Anonymkode: a37c5...633

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi de fleste lever i 2021 hvor kvinner også jobber?

TS, jeg har vurdert au-pair og har vært i kontakt med et byrå i Storbritannia for å spørre litt rundt det, men droppet det da jeg fant ut at vi klarer oss uten. 

Og dette syntes du var bra..?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt logikken. Er det bedre for et barn å være hjemme med ei filippinsk dame som ikke snakker norsk enn p være i barnehagen? Jeg tenker på alt barn lærer i barnehagen, og ikke minst at de får være med andre barn? Har du råd til aupair da? 

Anonymkode: 0c481...97b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo det stemmer. Dette har folk fra den filippinske ambassaden i Norge også gått ut og bekreftet tidligere.

Det stemmer at mange har barn i hjemlandet, kjenner mange son har aupair med to tre barn hjemme. Hvite, rike kvinner kjøper tjenester fra folk fra fattige kår i Filippinene. 

Anonymkode: 0c481...97b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 17.37):

Jeg vet ikke hvor hun har det fra,men for mitt barn vet jeg det ikke er bra nok. Jeg er moren hans og vet best. Jeg skal være der hele veien frem til to år, ikke snakk om barnehage. Helt uaktuelt å gi fra meg han til andre ukjente ansatte i en barnehage før to års alder.  Men fra to tenker jeg det blir fint for han å få noen lekekamerater, da blir jeg sikkert kjedelig i lengden. Men før den tid, hallo, de trenger mammaen sin. Skal gjennom så mye utvikling som kan oppleves overveldende, da trenger de å kunne komme i mammas armer når det blir for mye. Min lille gutt roer seg alltid kun hos meg til syvende og sist. Ser det på han, at han trenger meg. 

Anonymkode: 506a0...ec2

Dette hørtes skremmende ut 

Anonymkode: 6a4ee...c7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 0.53):

1:hvilket land - hvorfor

2: alder

3: skal skandinaviske også på språk-kurs

4: forventes det at man betaler mer enn minstekravet ?

5: hvilke arbeidsoppgaver?

jeg er alene - og tenker å jobbe 50% året etter permisjon. Vi har mulighet for hjemmekontor. Tenkte at au-pairen hadde ansvar for barnet mens jeg jobber( 3-4 timer), og lett husarbeid på lørdagene.Er det innenfor?

1. Vietnam

2. 26

3. Hun kan mye norsk pga hun har vert i 2 norske familier fra før

4. hun får 250kr i timen, og jobber ca 8 timer ( bor i en kjellerleiligheten her gratis )

5. Hun levere barna i bhg, vasker anhver uke , bad  og kjøkken og støvsuger ved behov, rer opp sengene, lager middag og henter av og til barna i bhg ,ikke hver dag. Er alltid med oss på koselige ting, hun er en del av familien

Anonymkode: de9ce...8d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

1. Vietnam

2. 26

3. Hun kan mye norsk pga hun har vert i 2 norske familier fra før

4. hun får 250kr i timen, og jobber ca 8 timer ( bor i en kjellerleiligheten her gratis )

5. Hun levere barna i bhg, vasker anhver uke , bad  og kjøkken og støvsuger ved behov, rer opp sengene, lager middag og henter av og til barna i bhg ,ikke hver dag. Er alltid med oss på koselige ting, hun er en del av familien

Åtte timer dagen? Trodde det var for mye?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Åtte timer dagen? Trodde det var for mye?

hun som ønsket og jobbe 8 timer ( med en halv time matpause ) hadde gjort slik i de andre familiene også. Sikkelig flink dame

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min hadde en au-pair fra Filippinene. En kjempehyggelig jente som tok godt vare på tantebarna mine. Noen år seinere( da hun hadde reist hjem, giftet seg og fått barn) kom det frem at hun hadde reist fra sin (da) 1-åring. Så på papiret skal ingen ha egne barn, men dessverre er det ikke alltid realiteten.

( Beklager dårlig sitering)

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Anonymkode: 28e59...bf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...