AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #21 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Barnet er hjemme i sitt vante miljø- mamma er der- og vil i de fleste tilfeller være den som er der. Au pairene bor i samme hus og er der sammen med barnet og mamma..i noen timer noen dager vil au pairen bytte bleie/ trille en tur / leke etc. mamma kan ALLTID gripe inn i krisetilfeller. ( barnet har da primærperson + en kjent hjelper)Det er himmelvid forskjell ifht en barnehage hvor barnet er helt alene i et fremmed stressende miljø, hvor det ikke er en voksen pr barn. Anonymkode: 8b931...227 Aupair-ordningen ble opprinnelig skapt for å bidra til kulturutveksling. Du vil bruke ordningen til billig barnepass av en baby som ikke kan prate - langt mindre ha glede av «kulturutveksling». Du ønsker å støtte opp om en fattigdomsutnyttende ordning som de fleste partiene på venstresiden (inkl Ap) vil avskaffe - samtidig som du sitter på din høye hest og rakker ned på norske barnehager. dobbeltmoralen lenge leve. Anonymkode: a37c5...633 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #22 Skrevet 7. august 2021 De fleste starter i barnehagen rundt 1 år. Anonymkode: 120a9...098 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #23 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Aupair-ordningen ble opprinnelig skapt for å bidra til kulturutveksling. Du vil bruke ordningen til billig barnepass av en baby som ikke kan prate - langt mindre ha glede av «kulturutveksling». Du ønsker å støtte opp om en fattigdomsutnyttende ordning som de fleste partiene på venstresiden (inkl Ap) vil avskaffe - samtidig som du sitter på din høye hest og rakker ned på norske barnehager. dobbeltmoralen lenge leve. Anonymkode: a37c5...633 Kulturutvekslingen vil jo være all den tiden vi er sammen- ute og hjemme og den tiden hun/han har fritiden og opplever Norge. Når man er ung ,uetablert så er ikke 5900 kr+ gratis kost og losji- ferie m delt hjemreise, språkkurs og få opplevd ett annet land fattigdomsutnutting. Jeg selv betalte for å reise språkskole og vertsfamilie da jeg var ung. Og ja jeg mener at å ha ettåringer i norske barnehager er uforsvarlig . Barna trenger foreldrene sine. Dette er ikke dobbelmoral. Denne tråden er primært ment for å høre andres erfaringer. Anonymkode: 8b931...227 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #24 Skrevet 7. august 2021 Vel og bra med au pair, men velg en europeisk/amerikansk. De filippinske har ingen interesse av norsk kultur, de er ofte mødre som reiser fra barna sine for å tjene mest mulig. Det er lite sannsynlig at de klarer å gi god omsorg til ditt barn under slike omstendigheter. Anonymkode: 09979...103 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #25 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet skal ikke være alene med aupairen. Jeg jobber jo hjemmefra, og aupairen bor jo sammen med barnet- ikke en fremmed. Blir som en storesøster/ tante som kan leke, bytte bleie etcJeg er alltid synlig og der i krisetilfeller ... Anonymkode: 8b931...227 Det kan ikke sammenlignes med en storesøster eller tante 🤦🏼♀️ Anonymkode: f4a65...f28 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #26 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kulturutvekslingen vil jo være all den tiden vi er sammen- ute og hjemme og den tiden hun/han har fritiden og opplever Norge. Når man er ung ,uetablert så er ikke 5900 kr+ gratis kost og losji- ferie m delt hjemreise, språkkurs og få opplevd ett annet land fattigdomsutnutting. Jeg selv betalte for å reise språkskole og vertsfamilie da jeg var ung. Og ja jeg mener at å ha ettåringer i norske barnehager er uforsvarlig . Barna trenger foreldrene sine. Dette er ikke dobbelmoral. Denne tråden er primært ment for å høre andres erfaringer. Anonymkode: 8b931...227 Jo! Au-pair-ordningen slik du planlegger å ta den i bruk, er per definisjon utnytting av fattigdommen i andre deler av verden. Du betaler dem det som etter norsk målestokk er luselønn. Mange av disse damene er dessuten ikke «uetablerte» - men har egne barn hjemme. Enig i at barnehage kan være slitsomt for babyer. Men takke meg til det, framfor din plan: du oppdrar barnet ditt til rævva holdninger til solidaritet og sosial dumping. Stakkars unge! Anonymkode: a37c5...633 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #27 Skrevet 7. august 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jo! Au-pair-ordningen slik du planlegger å ta den i bruk, er per definisjon utnytting av fattigdommen i andre deler av verden. Du betaler dem det som etter norsk målestokk er luselønn. Mange av disse damene er dessuten ikke «uetablerte» - men har egne barn hjemme. Enig i at barnehage kan være slitsomt for babyer. Men takke meg til det, framfor din plan: du oppdrar barnet ditt til rævva holdninger til solidaritet og sosial dumping. Stakkars unge! Anonymkode: a37c5...633 Du kan vel også tenke slik at hva er alternativet for dette menneske om de ikke får jobben? Prostitusjon? Ingen jobb? Osv. vi hadde au pair fra Filippinene og hun ble behandlet som en av familien. Sendte det meste av pengene hjem for å sørge for at familien på mor, far, 3 søstre og nevøer og nieser skulle få mat. De fikk seg ikke jobb der nede. Så hvis hun ikke hadde vært hos oss hadde hele familien sultet. Etter at hun var ferdig hos oss, dro hun til Danmark som au pair og lever der nå uten oppholdstillatelse for det er bedre enn Filippinene. Hun kunne jo sikkert ha giftet seg med en eldre skandinavisk mann, men tror ikke det fristet heller. Tror det er lett å sitte i Norge uten å se hvordan mennesker egentlig har det og at alternativet til å være au pair er kanskje mye verre. Anonymkode: fd7d9...2bf 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #28 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barnet skal ikke være alene med aupairen. Jeg jobber jo hjemmefra, og aupairen bor jo sammen med barnet- ikke en fremmed. Blir som en storesøster/ tante som kan leke, bytte bleie etcJeg er alltid synlig og der i krisetilfeller ... Anonymkode: 8b931...227 Jeg har vært au pair'en som skulle passe en ettåring imens mor hadde hjemmekontor... fy fader så slitsomt. Så fort ungen hørte morens stemme, eller så snurten av henne, var det brudd på leken vi holdt på med, ungen styrtet mot moren/lyden, bæljet hvis hun ikke straks kom. Var helt håpløst å få noe slags flyt i dagen, prøve å engasjere ungen. Jeg måtte be moren holde seg unna, og mest mulig usynlig. De fineste dagene var når vi koste oss alene, mor ikke var hjemme. Barnet fikk en helt annen ro. Så min anbefaling er å enten være helt tilstede, eller helt borte. En ettåring skjønner ikke mellomtingen. Anonymkode: f8dfd...8a0 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #29 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du kan vel også tenke slik at hva er alternativet for dette menneske om de ikke får jobben? Prostitusjon? Ingen jobb? Osv. vi hadde au pair fra Filippinene og hun ble behandlet som en av familien. Sendte det meste av pengene hjem for å sørge for at familien på mor, far, 3 søstre og nevøer og nieser skulle få mat. De fikk seg ikke jobb der nede. Så hvis hun ikke hadde vært hos oss hadde hele familien sultet. Etter at hun var ferdig hos oss, dro hun til Danmark som au pair og lever der nå uten oppholdstillatelse for det er bedre enn Filippinene. Hun kunne jo sikkert ha giftet seg med en eldre skandinavisk mann, men tror ikke det fristet heller. Tror det er lett å sitte i Norge uten å se hvordan mennesker egentlig har det og at alternativet til å være au pair er kanskje mye verre. Anonymkode: fd7d9...2bf Beklager - men du får nok ingen medalje for å bedrive sosial dumping. Det er ikke greit å betale folk fra fattige land luselønn etter norsk standard - selv om det samme beløpet er verdt mer der de kommer fra. Om dere som holder dere med fattig hushjelp er så jævla opptatt av å hjelpe - har dere full anledning til å betale norsk lønn til hushjelpen. Du framstiller deg selv som en slags helt for å importere billig arbeidskraft. Jeg blir kvalm av holdningen din. Anonymkode: a37c5...633 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #30 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hmm.. har ikke barn under 2 godt av barnehage? Hvor har du det fra? Anonymkode: bd7f0...290 Jeg vet ikke hvor hun har det fra,men for mitt barn vet jeg det ikke er bra nok. Jeg er moren hans og vet best. Jeg skal være der hele veien frem til to år, ikke snakk om barnehage. Helt uaktuelt å gi fra meg han til andre ukjente ansatte i en barnehage før to års alder. Men fra to tenker jeg det blir fint for han å få noen lekekamerater, da blir jeg sikkert kjedelig i lengden. Men før den tid, hallo, de trenger mammaen sin. Skal gjennom så mye utvikling som kan oppleves overveldende, da trenger de å kunne komme i mammas armer når det blir for mye. Min lille gutt roer seg alltid kun hos meg til syvende og sist. Ser det på han, at han trenger meg. Anonymkode: 506a0...ec2 3
Gjest Robin666 Skrevet 7. august 2021 #31 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-6 den 12.37): De jobber maks 30 timer i uka - dvs de har 196 kr timen (eller faktisk mer- for de får betalt også i ferien) + gratis kost og losji, språkkurs og reise til og fra hjemlandet to ganger. Mange norske ungdommer betaler penger for å bo hos en vertsfamilie og gå på språkkurs.. så jeg synes ikke dette er ille.. Anonymkode: 8b931...227 Au pair har 5900 i måneden, før skatt. Kost, losji osv har en verdi, men holdes utenfor her. Det gir slik jeg ser det en lønn ganske langt unna de 196 du har regnet deg frem til. Kanskje du kan sette opp regnestykke for oss som ikke er så gode i matte som deg?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #32 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo! Au-pair-ordningen slik du planlegger å ta den i bruk, er per definisjon utnytting av fattigdommen i andre deler av verden. Du betaler dem det som etter norsk målestokk er luselønn. Mange av disse damene er dessuten ikke «uetablerte» - men har egne barn hjemme. Enig i at barnehage kan være slitsomt for babyer. Men takke meg til det, framfor din plan: du oppdrar barnet ditt til rævva holdninger til solidaritet og sosial dumping. Stakkars unge! Anonymkode: a37c5...633 Man kan ha au pair fra både Amerika og Europa.. hvorfor skulle jeg lure på språk-kurs til skandinaviske - hvis det kun var snakk om etablerte kvinner fra fattige land?? Og når det gjelder «fattige» så er det jo en gylden mulighet til å kunne oppleve verden uten å ha spart store summer. 5890 i lommepenger + kost og losji, språkkurs og selve reisen og kun forplikte seg til max 30 timer arbeid i uka er bra deal og langt bedre enn hva en student har det.. jeg måtte tjene inn over 50 000 pluss reisen da jeg selv var ute på språkreise. barnet kommer får ikke dårlige holdninger av å ha au pair (jezzes). jeg var praktikant et sted hvor min forgjenger var en ung jente fra Polen . Barnet hadde bare positive opplevelser og var veldig glad i jenta.. Anonymkode: 8b931...227 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #33 Skrevet 7. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Beklager - men du får nok ingen medalje for å bedrive sosial dumping. Det er ikke greit å betale folk fra fattige land luselønn etter norsk standard - selv om det samme beløpet er verdt mer der de kommer fra. Om dere som holder dere med fattig hushjelp er så jævla opptatt av å hjelpe - har dere full anledning til å betale norsk lønn til hushjelpen. Du framstiller deg selv som en slags helt for å importere billig arbeidskraft. Jeg blir kvalm av holdningen din. Anonymkode: a37c5...633 Jeg er ikke noen helt. Hun trengte jobb og vi gjorde dette helt lovlig. Og som noen poengterer her, 5000+ i tillegg til kost og losji er ganske grei lønn for 30 timers lett arbeid i uka. Er jo nesten ikke skatt. 5000 er mer enn jeg bruker på meg selv i måneden og sikkert mer enn mange yrkesaktive i Filippinene tjener. til dere som lurer, ungene har bare gode minner fra henne og vi har fortsatt kontakt. Anonymkode: fd7d9...2bf 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #34 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager - men du får nok ingen medalje for å bedrive sosial dumping. Det er ikke greit å betale folk fra fattige land luselønn etter norsk standard - selv om det samme beløpet er verdt mer der de kommer fra. Om dere som holder dere med fattig hushjelp er så jævla opptatt av å hjelpe - har dere full anledning til å betale norsk lønn til hushjelpen. Du framstiller deg selv som en slags helt for å importere billig arbeidskraft. Jeg blir kvalm av holdningen din. Anonymkode: a37c5...633 Tenker du det samme om jordbærplukkere fra Øst-Europa også? At de får luselønn (for det får de i følge deg). Jo, det blir noe annet når de ikke er her permanent. Hadde jeg tjent 500 kr timen (tall fra løse luften, men du skjønner), eller en årslønn på et par måneder for å plukke jordbær i Polen, hadde jeg glatt gjort det selv om polakkene hadde tjent 1000 kr timen 🤪 Anonymkode: 7f899...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #35 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man kan ha au pair fra både Amerika og Europa.. hvorfor skulle jeg lure på språk-kurs til skandinaviske - hvis det kun var snakk om etablerte kvinner fra fattige land?? Og når det gjelder «fattige» så er det jo en gylden mulighet til å kunne oppleve verden uten å ha spart store summer. 5890 i lommepenger + kost og losji, språkkurs og selve reisen og kun forplikte seg til max 30 timer arbeid i uka er bra deal og langt bedre enn hva en student har det.. jeg måtte tjene inn over 50 000 pluss reisen da jeg selv var ute på språkreise. barnet kommer får ikke dårlige holdninger av å ha au pair (jezzes). jeg var praktikant et sted hvor min forgjenger var en ung jente fra Polen . Barnet hadde bare positive opplevelser og var veldig glad i jenta.. Anonymkode: 8b931...227 https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Blo9zE/hvis-sv-og-ap-faar-viljen-sin-kan-hang-vaere-blant-norges-siste-au-pair De siste ti årene har over 10 000 av til sammen 12 000 au pairer i Norge kommet fra Fillippinene. Anonymkode: a37c5...633 2
Hoppbakkemester Skrevet 7. august 2021 #36 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 0.53): 1:hvilket land - hvorfor 2: alder 3: skal skandinaviske også på språk-kurs 4: forventes det at man betaler mer enn minstekravet ? 5: hvilke arbeidsoppgaver? jeg er alene - og tenker å jobbe 50% året etter permisjon. Vi har mulighet for hjemmekontor. Tenkte at au-pairen hadde ansvar for barnet mens jeg jobber( 3-4 timer), og lett husarbeid på lørdagene.Er det innenfor? Anonymkode: 8b931...227 Mange av au-pairene har barn i hjemlandet som de ikke forteller om. Hvis du trenger hushjelp og barnepass annonserer du det i avisen. Sett deg i au-pairen sin situasjon som kanskje blir presset av familien i hjemlandet. Ikke hent billig arbeidskraft fra et land med fattigdom 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #37 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du det samme om jordbærplukkere fra Øst-Europa også? At de får luselønn (for det får de i følge deg). Jo, det blir noe annet når de ikke er her permanent. Hadde jeg tjent 500 kr timen (tall fra løse luften, men du skjønner), eller en årslønn på et par måneder for å plukke jordbær i Polen, hadde jeg glatt gjort det selv om polakkene hadde tjent 1000 kr timen 🤪 Anonymkode: 7f899...2b4 Eh, ja. De fleste oppegående folk i Norge har for lengst fått med seg at utenlandske jordbærplukkere ofte blir grovt utnyttet: https://www.tv2.no/a/11568738/ Anonymkode: a37c5...633 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #38 Skrevet 7. august 2021 Au Pair er først og fremst kulturutveksling. En mulighet til et lengre opphold i et annet land, mot å jobbe litt for seg. Vet en familie som fikk tildelt en jente som kom fra en overklassefamilie i sitt hjemland. Hun var veldig ivrig på å reise og oppleve. Men hadde ikke helt skjønt delen med å bidra, hadde vel knapt vasket et bad eller tatt i en kasserolle før, og usigelig lat. Var visst vant med tjenere, og trodde naivt nok det ville fortsette... Anonymkode: f8dfd...8a0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #39 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eh, ja. De fleste oppegående folk i Norge har for lengst fått med seg at utenlandske jordbærplukkere ofte blir grovt utnyttet: https://www.tv2.no/a/11568738/ Anonymkode: a37c5...633 Er nok noen ja. 40 kr er forøvrig minstelønn i Polen. Men de skulle absolutt fått minstelønn på 123 kr i Norge, som er 3 ganger så mye. Men aller helst skulle vi satt norske navere i jordbæråkrene. Anonymkode: 7f899...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #40 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du det samme om jordbærplukkere fra Øst-Europa også? At de får luselønn (for det får de i følge deg). Jo, det blir noe annet når de ikke er her permanent. Hadde jeg tjent 500 kr timen (tall fra løse luften, men du skjønner), eller en årslønn på et par måneder for å plukke jordbær i Polen, hadde jeg glatt gjort det selv om polakkene hadde tjent 1000 kr timen 🤪 Anonymkode: 7f899...2b4 Whataboutism er så billig diskusjonsteknikk. Anonymkode: f4a65...f28 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå