Gå til innhold

Tro


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tror dere på Jesus?

Selv har jeg en sterk barnetro, ber aften bønn og også litt ellers.

Føler at denne troen hjelper meg i hverdagen....

:)

Nei, men de som tror, de tror....jeg tror på noe annet!

For meg så eksisterer virkeligheten i den grad den fortelles. Dessuten finnes det jo flere virkeligheter, alt etter som hvem som forteller og hvem tilhørerne er.

Jeg tror like mye på eventyrene til Asbjørnsen og Moe, som er innsamlede folkeeventyr!

Dette er jo i fortellinger om folks refleksjoner over livet og tilværelsen. Virkemiddelet som tas i bruk er fremdeles fortellinger fra mennesker på kryss og tvers, på lik linje med bibelen - syntes jeg da!

:smilyblomst:

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg tror også på Jesus! Jeg prøver å leve etter det men ikke alltid like lett. Tro, håp og kjærlighet, størst av alt er kjærligheten! Kjærlighet til Gud, seg selv, og andre mennesker - i den rekkefølgen. For å kunne elske andre må man elske seg selv. For å elske seg selv - hjelper det med kjærlighet fra Gud!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å leve etter det men ikke alltid like lett. Tro, håp og kjærlighet, størst av alt er kjærligheten!

Selv om noen ikke tror på Gud og Jesus, kan man leve etter dette utsagnet for det altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Men hvis Jesus ikke var Guds sønn, så er det jo litt merkelig at så mange av de som traff ham og levde sammen med ham var villige til å dø for det de trodde på.

Ikke så veldig merkelig. Det har da vært flere eksempler på mennesker som har villet dø for sin tro, ikke bare den kristne tro. Blant annet en sekt som mente at de var utvalgt av romvesener og skulle plukkes opp i romskip. De tok selvmord alle sammen. Er det merkelig at det ikke var sant? ;)

Over til hovedspørsmålet: nei, jeg tror ikke på Jesus. Jeg tror heller ikke på noen andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør nok ikke det.

Merkelig, men akkurat dette diskuterte jeg med min eldste sønn idag. Han er ateist og mener at bibelens mange historier er skrevet av mennesker i sterk rus :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg synes heller spørsmålet burde vært om du tror Jesus var mesias, Guds enbårne sønn, for det er faktisk vitenskaplig bevis at Jesus levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på jesus eller noen andre religiøs relaterte ting..

Respekterer folk som har sin tro, så lenge det ikke grenser til fanatisme.

Men tror desverre at religion fører mer vondt enn godt med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør nok ikke det.

Merkelig, men akkurat dette diskuterte jeg med min eldste sønn idag. Han er ateist og mener at bibelens mange historier er skrevet av mennesker i sterk rus  :ler:

Det kan godt tenkes. Det er jo ingen hemmelighet at en kan se folk gå på vann, hvis du ruser deg. Det var nok av planter på den tiden som kunne framkalle syner, og når folk kan begå kollektivt selvmord for å havne på en komet, hvorfor kan de ikke kollektivt skrive ned noe drit i en dum bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_shine21_*

jeg vil gjerne, men får det ikke helt til. vokst opp med normal barnetro men ikke noe stort mer enn det. har hatt mange kristne venner som liten, men ble liksom aldri helt "en av de".. men jeg vet ikke helt jeg.. agnostiker eller no? ;) jeg må vel si jeg egentlig ikke tror, men man skal aldri si aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan folk tro på Gud når det skjer så masse grusomt rundt oss ?

Er det Guds vilje ? Det sa faktisk en kristen dame (tidligere misjonær) til venninnen min da datteren hennes døde.

Endret av Hilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan folk tro på Gud når det skjer så masse grusomt rundt oss?

Me kan like gjerne spørja: Kvifor kan folk la vera å tru på Gud, når det skjer så mykje grusomt som følgje av å ta avstand frå Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me kan like gjerne spørja: Kvifor kan folk la vera å tru på Gud, når det skjer så mykje grusomt som følgje av å ta avstand frå Gud?

Mener du at det kun ser grusomme ting med mennesker som tar avstand fra Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, langt i frå, det skjer med alle. Og det er ikkje noko som er ønska av nokon som helst (unntaket må jo vera den onde) men kun konsekvensar av handlingar. Og det finst mange døme på at handlingar utført av ein person kan gå ut over mange heilt uskuldige.

Kvifor Gud kan la slikt skje står jo greit nok i Bibelen, men for å samanlikna litt med barneoppdraging: Foreldre kan fortelja borna sine korleis dei skal oppføra seg og gjera ting - men om borna ikkje vil høyra etter, så kan foreldra la borna få prøva seg fram og læra av eigne feil og erfaringar - sjølv om det kan vera smertefulle erfaringar til tider. Foreldra vil dog gripa inn før dei øydelegg alt rundt seg eller seg sjølve. (Gud er dog i stand til å rette opp at større skader enn foreldre kan, så han aksepterar at me får skikkeleg erfara korleis det er å ikkje høyra etter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kan folk tro på Gud når det skjer så masse grusomt rundt oss ?

Er det Guds vilje ? Det sa faktisk en kristen dame (tidligere misjonær) til venninnen min da datteren hennes døde.

Hvorfor skal Gud alltid få skylda for det vi mennesker gjør galt?

Om du vil baksnakke en venninne, er det Gud sin skyld?

Om du planlegger å ta kverken på naboen, er det Gud som har gitt deg påbud eller oppmuntring til det?

Hvis du leser i NT så vil du se hva som er Guds vilje.

Han har gitt oss retningslinjer for hva som er rett og riktig for oss, overfor Gud og overfor hverandre, slik at vi kan leve i fred og harmoni med hverandre.

Men han har ikke gjort oss til slaver av disse bud og påbud. Gud vil at vi gjør dette av egen fri vilje. Ellers hadde vi vel vært som såkalte sombier. (Levende døde)

Jeg vet at Gud av og til griper inn, og jeg vet at han ofte gjør det når vi ber ham om det. Men han styrer oss ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så ukjent

Til dere som tror på Gud

Dere sier at Gud er en allmektig og god Gud, hvorfor har vi da så mye jævelskap i denne verden? er det fordi;

1: Gud finnes og er god men er ikke allmektig?

2: Gud finnes og er allmektig men ikke god?

3: Gud finnes og er hverken god eller allmektig?

4: Gud finnes rett og slett ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, langt i frå, det skjer med alle. Og det er ikkje noko som er ønska av nokon som helst (unntaket må jo vera den onde) men kun konsekvensar av handlingar. Og det finst mange døme på at handlingar utført av ein person kan gå ut over mange heilt uskuldige.

Kvifor Gud kan la slikt skje står jo greit nok i Bibelen, men for å samanlikna litt med barneoppdraging: Foreldre kan fortelja borna sine korleis dei skal oppføra seg og gjera ting - men om borna ikkje vil høyra etter, så kan foreldra la borna få prøva seg fram og læra av eigne feil og erfaringar - sjølv om det kan vera smertefulle erfaringar til tider. Foreldra vil dog gripa inn før dei øydelegg alt rundt seg eller seg sjølve. (Gud er dog i stand til å rette opp at større skader enn foreldre kan, så han aksepterar at me får skikkeleg erfara korleis det er å ikkje høyra etter...)

Ok - men hva er da grunnen til at denne guden deres tillater mangfoldige, uskyldige barn å dø - hver dag ?

Mener du at det er foreldrenes skyld at barn dør ?

Moren min døde veldig ung - hun var verdens beste menneske - jeg får meg bare ikke til å tro at om Gud fantes så hadde han latt henne dø - likeså datteren til venninnen min. Se på alle barna som lir rundt omkring i verden - ingen Gud kunne latt det skje.

KR skrev:

Jeg vet at Gud av og til griper inn, og jeg vet at han ofte gjør det når vi ber ham om det. Men han styrer oss ikke.

Jeg har bedt til Gud mange ganger - jeg bad til Gud da moren min lå for døden - men ingenting skjedde. Da sluttet jeg å tro på Gud. Og da en kristen dame sa til venninnen min at det var guds vilje at datteren hennes døde - ja, da bestemte jeg meg for å aldri mer be til noen Gud - for en Gud som lar sånne ting skje er ikke verd å tilbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...