AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Dere som har barn som begynner i første klasse i høst: Kan barnet lese? Og hvilken måned er barnet født? Bare nysgjerrig 🙂 Anonymkode: cba0b...375
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Har en eldre gutt nå, men når han skulle begynne på skolen kunne han ikke lese mer enn sitt eget navn, men han lærte i takt med de andre barna likevel Anonymkode: 21c27...327 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dere som har barn som begynner i første klasse i høst: Kan barnet lese? Og hvilken måned er barnet født? Bare nysgjerrig 🙂 Anonymkode: cba0b...375 Nei. Kjenner igjen navnet sitt, men ingen interesse av å lære seg å lese. Null stress det. Om det ikke er noen lese og skrivevansker leser barn på ganske likt nivå i utgangen av 2. klasse. Anonymkode: 1f76a...f66 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 Mine barn kunne bare lese eget navn når de begynte på skolen. De kunne gjenkjenne ulike bokstaver/noen korte ord, men ikke lese. Synest det er trasig at barn skal kunne å lese når de begynner på skolen, tror ikke noen har tatt skade av å lære dette når skolen starter - og ikke før. Anonymkode: 4324c...478 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Kjenner igjen navnet sitt, men ingen interesse av å lære seg å lese. Null stress det. Om det ikke er noen lese og skrivevansker leser barn på ganske likt nivå i utgangen av 2. klasse. Anonymkode: 1f76a...f66 Det gjør de absolutt ikke på skolen jeg jobber..Det er store forskjeller, og derfor har vi 3 og noen ganger 4-deling i norsk. Dvs 3-4 ulike nivåer av lesere som jobber sammen. Dette pågår frem til minst 4.trinn.. Anonymkode: a2f6d...e07 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine barn kunne bare lese eget navn når de begynte på skolen. De kunne gjenkjenne ulike bokstaver/noen korte ord, men ikke lese. Synest det er trasig at barn skal kunne å lese når de begynner på skolen, tror ikke noen har tatt skade av å lære dette når skolen starter - og ikke før. Anonymkode: 4324c...478 Og det er så stor forskjell mellom å lese og leseforståelse. Anonymkode: 1f76a...f66 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 Nei. Kan heller ikke skrive navnet sitt skikkelig. Kjenner det igjen da. Stresser ikke. Han har null interesse av bokstaver og tall, men vet det kommer å gå seg til. Anonymkode: 4dd14...adc 1
bib_84 Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 Min begynner i andre nå, men kunne ikke lese før skolestart. Det kom veldig raskt når han først begynte 😊
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjør de absolutt ikke på skolen jeg jobber..Det er store forskjeller, og derfor har vi 3 og noen ganger 4-deling i norsk. Dvs 3-4 ulike nivåer av lesere som jobber sammen. Dette pågår frem til minst 4.trinn.. Anonymkode: a2f6d...e07 Jeg er ingen stor tilhenger av lekser, men akkurat leselekse er viktig gjennom hele grunnskolen. Nå vet ikke jeg hvordan lekser praksiserers på din skole, men med tilpassede og repeterende tekster pleier det å ordne seg. Anonymkode: 1f76a...f66 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #10 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Kan heller ikke skrive navnet sitt skikkelig. Kjenner det igjen da. Stresser ikke. Han har null interesse av bokstaver og tall, men vet det kommer å gå seg til. Anonymkode: 4dd14...adc Hvordan vet du det? Anonymkode: a5f26...da5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #11 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Kan heller ikke skrive navnet sitt skikkelig. Kjenner det igjen da. Stresser ikke. Han har null interesse av bokstaver og tall, men vet det kommer å gå seg til. Anonymkode: 4dd14...adc Da kjenner han igjen logoer. Tipper han kjenner igjen navn som kiwi osv som han ser ofte. Da er han alt igang med leseopplæringen 🙂 Anonymkode: 1f76a...f66
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #12 Skrevet 2. august 2021 Nei, kunne ikke lese. Kunne såvidt skrive sitt eget navn. Hadde ingen interesse eller motivasjon for dette hverken før eller etter skolestart. Skal snart begynne i 6 trinn og henger langt etter kompetansemålene i norsk. Utredes for lese/ skrivevansker. Jeg angrer så mye på at jeg ikke jobbet mer med han i barnehagealder for å vekke lesegleden. Anonymkode: 157e0...d00
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #13 Skrevet 2. august 2021 Hvordan håndterer skolen nå til dags det at noen barn kan lese og skrive fra før? Håper det er bedre enn i min tid, da vi som kunne lese bare måtte sitte der og se på at de andre lærte ca en bokstav i uka. Anonymkode: d84c0...a44 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #14 Skrevet 2. august 2021 Det er mye viktigere at de kan klappe stavelser og rime før skolestart, enn at de kan koble lyd til bokstav. Anonymkode: c5f59...5b4 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #15 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan håndterer skolen nå til dags det at noen barn kan lese og skrive fra før? Håper det er bedre enn i min tid, da vi som kunne lese bare måtte sitte der og se på at de andre lærte ca en bokstav i uka. Anonymkode: d84c0...a44 Skolene tilpasser mye mer nå. Samtidig så er det viktig å skille mellom det å klare og lese og det å forstå. Anonymkode: 1f76a...f66 1
GammelKaktus Skrevet 2. august 2021 #16 Skrevet 2. august 2021 Han kunne lese og skrive sitt eget navn og enkle ord og slikt. Lærte seg å lese som de fleste andre i klassen før jul første halvår på skolen. Han har alltid gjort det bra på skolen, født på slutten av året så han var ikke store knotten når han begynte på skolen, men de lærer fort.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #17 Skrevet 2. august 2021 Har ei på 4 år som leser korte setninger, både små og store bokstaver. Skriver også navn og korte setninger selv. Ikke alltid helt riktig da hun skriver som hun snakker, men man ser godt hva det står. Gutten var 5 år da han lærte å lese. Husker læreren sa at hun hadde tenkt "ånei, hva skal jeg gjøre med han" da hun fant ut at han kunne lese. Det gikk fint det, bare litt tilpasset leselekser, han kjedet seg ikke i timene. Men virker som de helst vil at barna skal lære det samtidig på skolen. Anonymkode: a20c5...d5e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #18 Skrevet 2. august 2021 Desemberbarnet: nei. Julibarnet: ja. Anonymkode: 61dc7...2e0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #19 Skrevet 2. august 2021 Hun hadde interesse av bokstaver, og plutselig knekte hun koden. Dette var på vinteren/våren før skolestart. Født i august. Anonymkode: be40a...51d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #20 Skrevet 2. august 2021 Takk til alle som har svart! Litt overrasket over at det ikke er flere som har barn som leser allerede - her på KG virker det nemlig ofte som at «alle» har barn som leser rent ved treårsalderen 🙂 ts Anonymkode: cba0b...375 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå