Gå til innhold

Oppstart i barnehagen og de vil kun ha ull hvis det er nærmere -10


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på snart 2 år. Første dag i barnehagen i dag. Vi var der 1,5 time. Hun hadde på seg tynn ull/ silke body og bukse. Så la jeg skiftetøy i kurven, som er tynn ull. Fikk beskjed om at de ønsker bomull eller bambus så lenge det ikke er nærmere 10 minus. De mente ull var altfor varmt. Barnet mitt har omtrent ikke brukt annet enn ull, for jeg synses hun holder seg passe varm og det ikke blir kaldt hvis det blir vått. Forstår at bhg ikke kan tvinge meg til å kjøpe bomull, men vil jo gjerne ha en god relasjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: d3e09...5c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha møtt barnehagen på halvveien her. Vente med ull til litt utpå høsten (avhengig av hvor dere bor). Jeg bruker ikke ull på barnehagebarnet før det er kuldegrader. Ikke verdt å komme på kant med barnehagen over dette. Noen kameler bør man svelge. Det er min mening da 🙂 

Anonymkode: afd0a...54c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull nå midt på sommeren? Hadde sendt med t-skjorte og shorts 

Anonymkode: f1cd4...31b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville ha møtt barnehagen på halvveien her. Vente med ull til litt utpå høsten (avhengig av hvor dere bor). Jeg bruker ikke ull på barnehagebarnet før det er kuldegrader. Ikke verdt å komme på kant med barnehagen over dette. Noen kameler bør man svelge. Det er min mening da 🙂 

Anonymkode: afd0a...54c

På kant med barnehagen? 😂 Det er da foreldrene som bestemmer om barnet skal ha ull før det er minusgrader eller ei. At barnehagen mener det må nærmere minus 10 er rimelig spesielt. 

Anonymkode: 2741d...d45

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Jeg opplever at hun er passe varm i disse klærne, men si fra hvis dere opplever at hun blir for varm så skal hun selvsagt få noe kjøligere.'

Jeg har ei som er veldig varm av seg, og holdt tilbake mellomlag og tykkere yttertøy til det nærmet seg minusgrader med beskjeden 'hun er fryktelig varm av seg, men si fra når hun blir kald så skal jeg sende med varmere tøy' når de begynte å etterspørre vinterdress og ull fordi 'alle unger må ha det nå'.

Anonymkode: 6286d...7e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som kjenner egenskapene til ull eller? 

Anonymkode: 7a6e4...8b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som forelder bestemmer selvfølgelig selv hva du har på barnet ditt. Tullete av barnehagen å legge seg oppi det.

Men synes kanskje det er litt drøyt med ull nå midt på sommeren? Om du ikke bor på Svalbard eller lignende?

Hilsen barnehagelærer

Anonymkode: 782d6...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bestemmer du jo selv, men jeg ville selv ha ventet litt med ulltøyet, litt avhengig av hvor dere bor, da. Ikke minst fordi tynt ulltøy slites mye mer, særlig hvis de flyr ute i kun tynt ulltøy (får fortere hull), pluss at for mine barn ville det også blitt for varmt nå. Men jeg har aldri ventet til minus 10 før ullundertøyet kommer fram. Bruker det fra litt utpå høsten når det blir råere i lufta og fram til våren. Veldig praktisk også når det regner og er litt kjølig, siden barna holder seg varme selv om de blir våte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa de spesifikt mot minus 10? 😅

Ull på sommeren blir gjerne for varmt de fleste steder, men i vår barnehage og hele bydelen (Oslo) presiseres det skriftlig at ull er best ingen protest omtrent året rundt 😅

Anonymkode: 19ddb...5ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kjenner barnet ditt best, og hvis ull er hva hun bruker hjemme, så kanskje det funker i barnehagen også (men aktivitetsnivået er ofte høyere enn hjemme). Barn er ulike, noen er generelt mer frosne enn andre. Bruker selv ull både på meg og barnet mitt fra september/oktober. Men tynnere ull som sommerull og ull/silkemiks er jo ganske svale

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette "problemet" vil løse seg etter noen dager med makrellunsj 😆

Anonymkode: b1eeb...b5f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker også å gå i ull, men ikke på sommeren?! 
 

Jobber i barnehage, og har vært borti mange foreldre som mener barna må ha ull selv om det er 20 grader ute, og nekter å komme med noe annet. Det har resultert i mange svette barn, helt røde i ansiktet og svettevått hår som ikke orker å bevege seg fordi de er så varme. Det regulerer varme til en viss grad, men det er grusomt å ha på seg når det er for varmt.

Så legg i det minste noe kjøligere i hylla!

Anonymkode: 47cc2...089

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sommervarme over hele Norge... det er 8 grader og vind her jeg er på ferie.. ull er best, ingen protest.

Anonymkode: fd9cb...987

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke hatt på meg superundertøy i disse dager. Det er for varmt. Jeg bor på Østlandet. Jeg elsker ull og alle dens gode kvaliteter, men opplever nesten at ull har blitt litt religiøst de siste årene. Mitt barn reagerer på ull rett på kroppen, det er ikke en helt ukjent allergi. Om jeg går med ull rett på huden begynner jeg å klø. Men ullklær utenpå klærne fungerer fjell😊barnehagen barnet mitt går i anbefaler også ull og ull. Uansett barnehagen kan jo bare komme med anbefalinger. Og ull er jo gull lenge før - 10 grader. 

Anonymkode: 11ae4...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen som kjenner egenskapene til ull eller? 

Anonymkode: 7a6e4...8b6

Ull er ikke så varmeregulenende som reklamen skal ha det til. I varme land advares der spesifikt mot ull i varmt vær for å unngå overoppheting. 

Anonymkode: 1e1e3...cf7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ull nå midt på sommeren? Hadde sendt med t-skjorte og shorts 

Anonymkode: f1cd4...31b

Kommer jo virkelig an på hvor du bor det.. her er det 10 grader og regn nå.. har vært oppi 14 grader for noen dager siden, men jeg har tynnull på tur selv jeg.

Anonymkode: f5223...a5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ull er ikke så varmeregulenende som reklamen skal ha det til. I varme land advares der spesifikt mot ull i varmt vær for å unngå overoppheting. 

Anonymkode: 1e1e3...cf7

Tror ikke TS bryr seg om overoppheting, virker ikke slik i hvert fall.

Anonymkode: c5480...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har et barn på snart 2 år. Første dag i barnehagen i dag. Vi var der 1,5 time. Hun hadde på seg tynn ull/ silke body og bukse. Så la jeg skiftetøy i kurven, som er tynn ull. Fikk beskjed om at de ønsker bomull eller bambus så lenge det ikke er nærmere 10 minus. De mente ull var altfor varmt. Barnet mitt har omtrent ikke brukt annet enn ull, for jeg synses hun holder seg passe varm og det ikke blir kaldt hvis det blir vått. Forstår at bhg ikke kan tvinge meg til å kjøpe bomull, men vil jo gjerne ha en god relasjon. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: d3e09...5c6

Vi har brukt ull på alle våre men på sommerdager så nøyer vi oss med en ullbody resten av året så er det gjerne både body, stilongs og polo (merinoull), hjemmestrikk blir for tykt så blir stort sett pierre robert og så bruker vi devold på vinterstid. Det har vært kommentarer oppe på det men nå er de så vant til det at. Bomull har vi jo alltid med uansett og vi har sagt at de får bare tilpasse og kle av det som er for mye bare de passer på at ungen ikke fryser ;) Har fungert i alle våre år ;) PS: Du kan kjøpe klespakker på finn.no søk f.eks klespakke str.92

Anonymkode: d1c99...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke TS bryr seg om overoppheting, virker ikke slik i hvert fall.

Anonymkode: c5480...9c5

Ingenting puster så godt som ull, hvis man vil snakke overoppheting ja da putter man en fleece utenpå ullen ;)
Bra om vinteren, noe for varmt om sommeren ;)

Anonymkode: d1c99...d5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...