Gå til innhold

Din beste investering til barnehagestart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mitt råd er å ikke kjøpe så mye! Du trenger mye mindre enn du tror, hvertfall første året. Man har jo vaskemaskin, så holder i massevis med 4-5 sett med ull. Body+stillongs/strømpebukse. Og to sett med mellomlag. 
Faktisk mest fornøyd med Reflex-ull, evt Hust&Claire (som man ofte får på salg). Men har prøvd både Joha, Lillelam, og P&Pyret. 
 

Matboks: en enkel med fint mønster som er lett å åpne selv. Flaske: Philips Avent fra matbutikk. 

Anonymkode: bd62f...eee

Reflex ull og jeg blir liksom ikke venner. Strømpene nupper seg så stygge og strikkeklærne går i oppløsning :(  Derimot er jeg blitt glad i både Joha, P&P og Lillelam

Anonymkode: 25537...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, skruttveig said:

Min har fått et fint vintersett (snøbukse med seler og tykk jakke med sånn spiss alvehette) fra mini a ture av mormoren sin... er det ok med et sånt sett, eller foretrekkes det dress? Han har iallfall holdt seg varm gjennom de kaldeste dagene i denne tidligere i år. Det er første året i barnehagen, selv om han er 3 år til høsten nå, så jeg er litt stressa for å sende med feil ting og klær. Også lurer jeg på om de helst vil ha ullbukse og genser eller body under på vinteren? Ser for meg genser glir opp og det blir kaldt, men han har jo slutta med body for et halvt år siden nå... Får sikkert svar på dette hvis jeg spør barnehagen selv, men det er 2 uker til, og jeg er nervøs og spent nå :) Bør det være med dobbelt opp av alt i tilfelle sølepytt? 

Det finnes vel ikke bodyer til 3åringer? Det slutta vi også med før vår ble 2. Når de er eldre så syntes jeg det er mindre viktig å måtte ha ullklær, selv om det selvfølgelig er det beste på kalde dager. 3åringer er jo veldig aktive og holder seg varme, mens helt ferske ettåringer sitter mye stille og blir lettere kalde. Og 3åringer har ofte ganske sterke egne meninger om klær, her går det i kjole til alt hele året 😂

Vi har hele tiden hatt en tynn ulldress liggende i barnehagen som funker som mellomlag over inneklær og under parkdress/regntøy. Da blir det ikke glippe i ryggen. 

Bare bruk det dere har, med mindre barnehagen har sendt en streng liste med ting de MÅ ha så er det fornøyd bare ungen er kledd etter været og legger seg ikke opp i detaljer :)

Og kan selvfølgelig fint bruke todelt vinterdress, men om den passet i fjor passer den vel ikke i år? Eller er det bare min som vokser som ugress og må ha nye klær annenhver måned 😆

Anonymkode: a37b5...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere strømpebukser i Ull? Må ha nye til neste sesong, men de koster jo 199,- stk 😩 Har ikke H&M og Lindex slike lenger?

Anonymkode: 25537...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Reflex ull og jeg blir liksom ikke venner. Strømpene nupper seg så stygge og strikkeklærne går i oppløsning :(  Derimot er jeg blitt glad i både Joha, P&P og Lillelam

Anonymkode: 25537...a05

Jeg er glad i Reflex, men har verken strømper eller strikkeklær, bare mange sett av typen "Frost" (har det her: https://www.barnashus.no/barneklar/ullklar-til-barn)

Ellers er jeg også glad i ullsett fra p.o.p i bhg! Johs har jeg bare hatt til baby  

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kjøper dere strømpebukser i Ull? Må ha nye til neste sesong, men de koster jo 199,- stk 😩 Har ikke H&M og Lindex slike lenger?

Anonymkode: 25537...a05

Anbefaler å kjøpe stilongs i stedet! Strømpebukser er så kronglete å ta på, og om barnet blir våt på beina på de liksom skifte alt i stedet for å bare bytte sokker. Men ja ull er dyrt, lønner seg å kjøpe på salg. Og det kommer nok ullstrømpebukser i butikker som HM og Lindex når vinteren kommer, er bare ikke helt sesong enda. 

Anonymkode: a37b5...8e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er sikkert bra for mange, men sjekk at ungen tåler det før dere kjøper mye. Gjelder spesielt ullundertøy. (Snakker av erfaring her, den første hele setningen min datter sa var noe i retning av "Nei, Mamma, ikke ull!".)

Anonymkode: 38cbe...bb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er glad i Reflex, men har verken strømper eller strikkeklær, bare mange sett av typen "Frost" (har det her: https://www.barnashus.no/barneklar/ullklar-til-barn)

Ellers er jeg også glad i ullsett fra p.o.p i bhg! Johs har jeg bare hatt til baby  

Anbefaler å kjøpe stilongs i stedet! Strømpebukser er så kronglete å ta på, og om barnet blir våt på beina på de liksom skifte alt i stedet for å bare bytte sokker. Men ja ull er dyrt, lønner seg å kjøpe på salg. Og det kommer nok ullstrømpebukser i butikker som HM og Lindex når vinteren kommer, er bare ikke helt sesong enda. 

Anonymkode: a37b5...8e0

Jeg kommer ikke til å gå over til stilongs, synes strømpebukser er veldig kjekke. Tisser de seg ut, må stillongsen av uansett. Så er det bare å ha sko som de ikke blir våte i.. 

 

Anonymkode: 25537...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvor kjøper dere strømpebukser i Ull? Må ha nye til neste sesong, men de koster jo 199,- stk 😩 Har ikke H&M og Lindex slike lenger?

Anonymkode: 25537...a05

SaFa sine «Trille». Rett som det er pås salg på Sparkjøp eller Bogerud. Vi har prøvd mange merker, men vender alltid tilbake til de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Reflex ull og jeg blir liksom ikke venner. Strømpene nupper seg så stygge og strikkeklærne går i oppløsning :(  Derimot er jeg blitt glad i både Joha, P&P og Lillelam

Anonymkode: 25537...a05

Tenkte bare på body og longs.
Ullsokker kjøper jeg på Polarn&Pyret, de med ribb og anti-skli. 

Anonymkode: bd62f...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenkte bare på body og longs.
Ullsokker kjøper jeg på Polarn&Pyret, de med ribb og anti-skli. 

Anonymkode: bd62f...eee

Ok 🙂 Men så er det at små barn ikke skal ha antiskli i sko, for det hindrer naturlig friksjon og bevegelse i foten..

Anonymkode: 25537...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor kjøper dere strømpebukser i Ull? Må ha nye til neste sesong, men de koster jo 199,- stk 😩 Har ikke H&M og Lindex slike lenger?

Anonymkode: 25537...a05

Safa sine strømpebukser i ull er gull! Selges hvertfall på Sparkjøp, og de har noen ganger kampanje på dem og selger den da med - 40%

De sitter godt på og er ikke for stramme. Har noen fine fra Kappahl eller Lindex (husker ikke helt) som har superlange bein, men er veldig smale, og ser ubehagelige ut rundt livet. De blir bare skuffefyll. Safa nupper seg gjerne, men mine og broren min sine barn arver en del av hverandre, og safa-strømpebuksene har gjerne kostet oss under 100 kr pr stk, og er fortsatt hele etter at 4 barn har brukt dem 😀👍

Anonymkode: 6fd87...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 1.16):

Har Reima vinterdress, må sjekke om den fremdeles passer. Vært strålende fornøyd med Reima 😌Ull har jeg mer enn nok av (tror jeg😅). Tar gjerne i mot tips til ull som ikke nupper. Hust&claire og januar nupper fort synes jeg. 

Anonymkode: 25537...a05

Det at ull nupper kan ha med hvilke stoff de andre klærne barnet bruker har, og brukerens bevegelsesmønster.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnelapper! Ikke forvent at barnehageansatte husker hvilke plagg som er ditt barn sitt. Utrolig mye kommer bort i barnehagen, men med navnelapper så blir det ofte funnet igjen :)

Anonymkode: eda41...f71

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor kjøper dere strømpebukser i Ull? Må ha nye til neste sesong, men de koster jo 199,- stk 😩 Har ikke H&M og Lindex slike lenger?

Anonymkode: 25537...a05

Sparkjøp 😊

Anonymkode: 4f75a...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor kjøper dere strømpebukser i Ull? Må ha nye til neste sesong, men de koster jo 199,- stk 😩 Har ikke H&M og Lindex slike lenger?

Anonymkode: 25537...a05

Safa har mye bra ull og ull/silke klær til barn. Finnes på Sparkjøp og på www.safa.no

Anonymkode: d665d...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det finnes vel ikke bodyer til 3åringer? Det slutta vi også med før vår ble 2. Når de er eldre så syntes jeg det er mindre viktig å måtte ha ullklær, selv om det selvfølgelig er det beste på kalde dager. 3åringer er jo veldig aktive og holder seg varme, mens helt ferske ettåringer sitter mye stille og blir lettere kalde. Og 3åringer har ofte ganske sterke egne meninger om klær, her går det i kjole til alt hele året 😂

Vi har hele tiden hatt en tynn ulldress liggende i barnehagen som funker som mellomlag over inneklær og under parkdress/regntøy. Da blir det ikke glippe i ryggen. 

Bare bruk det dere har, med mindre barnehagen har sendt en streng liste med ting de MÅ ha så er det fornøyd bare ungen er kledd etter været og legger seg ikke opp i detaljer :)

Og kan selvfølgelig fint bruke todelt vinterdress, men om den passet i fjor passer den vel ikke i år? Eller er det bare min som vokser som ugress og må ha nye klær annenhver måned 😆

Anonymkode: a37b5...8e0

Takk for fint svar med god info ^^ Vi har noen bodyer fortsatt med 98-104, det er vel opptil 4 år? Tror heller vi kjøper noen stilongs og gensere, de bodyene blir så babyaktige :) 
Den vinterdressen passet sånn akkurat men var i største laget for et halvt år siden (måtte brettes) så tror det skal gå greit i år en siste sesong :) Ulldresser er jo lurt da, han har en av de, men får kanskje investere i flere. Har ett sett regntøy og ett sett vinter, men lurer på å skaffe et sett til, er så redd han skal gå og fryse med blaute klær! Skal ta en kikk på den kattenakken dressen iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sparkjøp 😊

Anonymkode: 4f75a...85c

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Safa har mye bra ull og ull/silke klær til barn. Finnes på Sparkjøp og på www.safa.no

Anonymkode: d665d...f14

Jajaja. Var selvfølgelig på outlet i sommer som solgte Safa, men gikk pent forbi. Var startsett bare ting som virket å være ræl, så tok ikke sjansen 🤦🏻‍♀️Sånn kan det gå. Men det er et bra merke til ull altså?

Anonymkode: 25537...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Jajaja. Var selvfølgelig på outlet i sommer som solgte Safa, men gikk pent forbi. Var startsett bare ting som virket å være ræl, så tok ikke sjansen 🤦🏻‍♀️Sånn kan det gå. Men det er et bra merke til ull altså?

Anonymkode: 25537...a05

Ja, Trille strømpebuksene er de beste vi har prøvd. God kvalitet, og en liten ribb rundt ankelen gjør at foten holder seg på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 6.44):

Min tolererer ikke engang den fineste ull så det er helt bortkastet for meg. Her går det i mye body og strømpebukse, og massevis av fleecedresser. Den ryker så fort ungen kommer i bhg fordi det er varmt der, men greit å ha under dress ute. Lurt med dress som har glidelås nedover ene benet så den er lett å la av kun nedre del ved bleieskift. Vi bruker nesten bare strømpebukser fordi sokker forsvinner i løpet av 5 min. 

Godt regntøy er lurt, en parkdress og vinterdress. Ellers trenger man ikke så sykt mye kun for bhg. 

Anonymkode: 9a5e7...7b2

Jeg har også en varm unge, vi kunne ikke bruke ullklærne vi kjøpte inn til nyfødtperioden. Her har det gått i bomull innerst og ull utenpå. Synes det er forferdelig vanskelig å kle og kjøpe klær fordi jeg er helt motsatt, fryser året rundt. 

 Vil du si det er bedre med fleece for disse barna? 
Jeg har ikke turt å kjøpe så mye til bhg start pga dette, jeg ønsker ull men om ungen kan ha på seg ull aner jeg ikke.. må sikkert bare kjøpe og prøve ut, føles bare så bortkastet om det ikke kan bli brukt.

Anonymkode: 0ad05...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow-cup holder frem til de begynner på skolen og den er sølefri. Sistema matboks (firkantet halvhøy) som har plass til forskjellig mat/grøt eller snacks og grønnsaker/frukt. Ull fra Reflex nupper merkelig nok ikke. Ullstrømpebukser fra Cubus eller Sparkjøp. Ullbodyer fra Reflex wller nameit. Sistnevnte har ullbodyer opp til 104. Skikkelig par med raggsokker/ullsokker. Innesko som er bevegelige til barnefoten (hadde noen i skinn i den alderen). God dress som holder varmen og varme sko. 

Anonymkode: 8c8b7...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (På 2021-8-3 den 17.43):

Takk for fint svar med god info ^^ Vi har noen bodyer fortsatt med 98-104, det er vel opptil 4 år? Tror heller vi kjøper noen stilongs og gensere, de bodyene blir så babyaktige :) 
(Snip)

Bodyer i størrelse 98 til 104 er ikke ment for barn 3-4 år. Det er heller  men for små kjemper som min sønn, som er i ferd over i 104 på overkroppen før han fyller to.

Barn som har sluttet med bleie bør heller bruke genser og bukse. Det er mye enklere å få av seg når man må, spesielt om vinteren når det er mange lag klær. Genser er også enklere å få til selv, noe som kan være viktig når man begynner på storbarn.

Anonymkode: 802f4...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...