Gå til innhold

Utdanning som ikke krever generell studiekompentanse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk høres lett ut

For å få en jobb? Jeg vil ikke jobbe med barn. trur ikke jeg kan det heller.

Jeg har prøvd å søke jobb men har ikke fått. det er umulig å komme innenfor noe når har lite nettverk og ingen vil ansette meg eller ha noe med meg å gjøre.

Jeg kan ikke holde på i 10 nye år å søke på jobber til ingen når jeg allerede har gjort det i omtrent 10 år fra nå. Det er bortkastet tid. Ikke alle er så heldig at de bare kan søke og få jobb og vips studere på universitetet med realkompentanse...

Anonymkode: 32d11...099

Hva vil du jobbe med da?

Hvis man søker på riktige jobber vil man få jobb. Mange prøver seg først på kremjobber, som butikk og lignende, da er det veldig vanskelig. 

Hvor gammel er du? Hvis du kun mangler engelsk er det jo en smal sak å ordne opp i. Men en grad fra universitetet er ikke en mirakelkur for å få jobb. Jeg har arbeidsledige venner med doktorgrad...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Penger er ikke alt da. Å kaste bort tid er enda verre...

For å få jobb må man i disse dager og ha arbeidserfaring eller kjenne noen som vil ansette deg. De færreste ansetter noen de ikke kjenner eller en som meg.

Anonymkode: 32d11...099

Det er mye vanskeligere å få jobb uten arbeidserfaring og uten å kjenne noen. Men det er ikke umulig, men du må være proaktiv. Du klare å gjøre deg selv attraktiv, og vise at du kan bidra. Det hjelper også å søke på jobber der de ansetter hvem som helst med puls til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, ajarRun said:

Hva vil du jobbe med da?

Hvis man søker på riktige jobber vil man få jobb. Mange prøver seg først på kremjobber, som butikk og lignende, da er det veldig vanskelig. 

Hvor gammel er du? Hvis du kun mangler engelsk er det jo en smal sak å ordne opp i. Men en grad fra universitetet er ikke en mirakelkur for å få jobb. Jeg har arbeidsledige venner med doktorgrad...

Det er mye vanskeligere å få jobb uten arbeidserfaring og uten å kjenne noen. Men det er ikke umulig, men du må være proaktiv. Du klare å gjøre deg selv attraktiv, og vise at du kan bidra. Det hjelper også å søke på jobber der de ansetter hvem som helst med puls til.

Det jeg vil jobbe med krever utdannelse innen noe.

Hva er riktige jobber? Jeg har søkt renholdsjobb, bibliotek, vaskehjelp, stuepike på hotel, kontor , museum , servicemedarbeider og mer uten fått noe positivt svar. Jeg kan ikke jobbe i butikk på grunn av problemene mine dessverre.

Jeg er mer enn gammel nok. Det sier seg vel selv når jeg tok engelsk faget opp igjen i 2010 .

Jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre, enn det. Har du forslag da?

Om dine venner med doktorgrad er arbeidsledige kunne de vel skapt sin egen arbeidsplass? Når de er så høyt utdannet burde de være i stand til det.

Tro meg jeg klarer ikke. Når jeg ikke har klart på 10 år, da klarer jeg det ikke på 10 år til. Jeg er ikke helt som andre. Gikk annet på tilrettelagt på skole.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det jeg vil jobbe med krever utdannelse innen noe.

Hva er riktige jobber? Jeg har søkt renholdsjobb, bibliotek, vaskehjelp, stuepike på hotel, kontor , museum , servicemedarbeider og mer uten fått noe positivt svar. Jeg kan ikke jobbe i butikk på grunn av problemene mine dessverre.

Jeg er mer enn gammel nok. Det sier seg vel selv når jeg tok engelsk faget opp igjen i 2010 .

Jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre, enn det. Har du forslag da?

Om dine venner med doktorgrad er arbeidsledige kunne de vel skapt sin egen arbeidsplass? Når de er så høyt utdannet burde de være i stand til det.

Tro meg jeg klarer ikke. Når jeg ikke har klart på 10 år, da klarer jeg det ikke på 10 år til. Jeg er ikke helt som andre. Gikk annet på tilrettelagt på skole.

Anonymkode: 32d11...099

Det er vel ikke det manglende vitnemålet i seg selv som er det egentlige problemet her, men diagnosen/problemene du har? Å få ståkarakter i engelsk burde være en relativt smal sak for de fleste. Men jeg ser i denne tråden at du stadig bygger barrierer og går i ring i argumentasjonen din. Hva slags jobb er det du er ute etter, hvilken utdanning tenker du å ta? Hvis det å få ståkarakter i engelsk er et problem fordi det er vanskelig for deg å manøvrere gjennom systemet, vil høyere utdanning være svært vanskelig for deg. Sett at engelsken ordner seg, er veien etter det realistisk? 

Forresten - du skrev du hadde studert tidligere. Hvordan gikk det, og hvor mange studiepoeng tok du? Jeg tror at hvis man har 60 studiepoeng så har man automatisk studiekompetanse? 

Anonymkode: 532f9...6e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du da? Det er veldig mulig å få jobb på hotell og sånn nå når feriehjelp som er studenter/skoleelever begynner på skole igjen. Her jeg bor finns mange slike jobber. 

Anonymkode: 54940...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel ikke det manglende vitnemålet i seg selv som er det egentlige problemet her, men diagnosen/problemene du har? Å få ståkarakter i engelsk burde være en relativt smal sak for de fleste. Men jeg ser i denne tråden at du stadig bygger barrierer og går i ring i argumentasjonen din. Hva slags jobb er det du er ute etter, hvilken utdanning tenker du å ta? Hvis det å få ståkarakter i engelsk er et problem fordi det er vanskelig for deg å manøvrere gjennom systemet, vil høyere utdanning være svært vanskelig for deg. Sett at engelsken ordner seg, er veien etter det realistisk? 

Forresten - du skrev du hadde studert tidligere. Hvordan gikk det, og hvor mange studiepoeng tok du? Jeg tror at hvis man har 60 studiepoeng så har man automatisk studiekompetanse? 

Anonymkode: 532f9...6e9


Det er rart jeg da fikk at jeg fikk at jeg ikke var kvalifisert. Regnet nettopp ut studiepoeng og hadde 100. men sto mangler MFB.

 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor bor du da? Det er veldig mulig å få jobb på hotell og sånn nå når feriehjelp som er studenter/skoleelever begynner på skole igjen. Her jeg bor finns mange slike jobber. 

Anonymkode: 54940...948

Norge. jeg har søkt på hotell. får prøve

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom du er ufør, har det vert snakk om arb.praksis i tilrettelagt bedrift? Det er en fin måte å komme seg ut i jobb på. 

Anonymkode: 817de...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Iom du er ufør, har det vert snakk om arb.praksis i tilrettelagt bedrift? Det er en fin måte å komme seg ut i jobb på. 

Anonymkode: 817de...f1e

Høres kanskje ut som det er det beste stedet å starte når TS blir såpass overveldet av tanken på å ta eksamen i engelsk.
Eller hva med å stikke innom Fontenehuset og se om det er noe for deg? 
Hva har du av arbeidserfaring fra tidligere, TS? Tenker da på alt du har vært gjennom på NAV, arbeidsutprøving, praksisplass, lærlingpraksis eller utplassering da du gikk på Vgs.

Anonymkode: 1a093...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 23.10):

Jeg har vel et psykisk hinder, eller det var det som gjorde at jeg strøk i engelsk for at det kun var muntlig vurdering i det på videregående. Hadde det vært vurdert skriftlig kunne jeg ha bestått, men det kom bare an på hvor aktiv vi var i timene.

Jeg trur ikke jeg trenger karrieresenter, men får se hva jeg finner ut. Finner vel og det meste på internett, så er det bare å søke. Vil ikke presse meg på folk og være til en unødvendig byrde som jeg har vært tidligere i mitt liv.

Anonymkode: 32d11...099

Du er ikke til byrde ved å benytte deg av et tilbud som finnes nettopp for sånne som deg som er usikker på hva du skal og kan gjøre/jobbe som 😊 Hvis du ikke vil være en byrde for noen, så er det desto viktigere at du bruker tid på deg selv for å finne ut av dette! Det største «byrden» for samfunnet vil du jo bli hvis du ikke finner ut av dette. Så enten det handler bare om å gå i deg selv, eller å snakke med fastlegen din eller å snakke med en karriereveileder eller noe helt annet, så håper jeg du finner ut av det. Aller mest for din egen del, egentlig. Du har ett liv! 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 1.04):

Nei jeg har ingen barn. Og skal ikke ha det. Ikke kan jeg heller på grunn av mine psykiske problemer. 

Jeg kan ikke dokumentere at jeg har vært syk for har ikke helt det. Er ung ufør men vil helst vekk fra det.. Men vet ikke om det tells som syk med personlighet forstyrrelse. Jeg føler meg kvikk og helt normal. 

Anonymkode: 32d11...099

Å få innvilger uføretrygd (eller ung ufør, som basically er det samme bare med et pengetillegg) er en stor prosess hos nav. Nav kaster ikke uføretrygd etter folk som første løsning. En personlighetsforstyrrelse er for mange seriøse saker som er vanskelig å leve med. Nå aner jeg ikke hvordan det er med deg, kanskje har du det fint, men jeg tenker at du ikke trenger å undervurdere det å ha en personlighetsforstyrrelse for oss her på kg. Hvis det hadde vært så lite alvorlig og omfattende for deg, så ville du ikke fått uføretrygd. Samtidig er det kjempebra hvis du vil ut av det! Heier på deg! 

MEN: Som jeg har skrevet tidligere her til deg, så kan nedsatt arbeidsevne (som du har når du har uføretrygd) så kan dette dekke hele eller deles av kravet til praksis i 23/5-regelen.

Du må undersøke om dette gjelder deg!

Info om 23/5-regelen på Samordna opptak

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-2 den 21.21):

Iom du er ufør, har det vert snakk om arb.praksis i tilrettelagt bedrift? Det er en fin måte å komme seg ut i jobb på. 

Anonymkode: 817de...f1e

Tiltaksjobber er mer negativ på CV enn hull. Arbeidsgivere skyr personer med slikt som pesten. Alle studier viser at man har lavere sannsynlighet for å få jobb, og hvis man får jobb ender man opp med lavere lønn etter tiltak.

Mye av dette er jo fordi NAV er et helvette å jobbe med. De ringer, fra hovednummeret, legger på før man rekker å svare. Når man ringer tilbake får man en tilfeldig fjott som spør hvem det er du vil snakke med. "Jeg aner ikke, dere ringte meg?!" I tillegg utnytter mange arbeidsplasser praksisplasser for å få gratis arbeidskraft uten at det fører til ansettelse, uavhengig av prestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2021 at 9:21 PM, AnonymBruker said:

Iom du er ufør, har det vert snakk om arb.praksis i tilrettelagt bedrift? Det er en fin måte å komme seg ut i jobb på. 

Anonymkode: 817de...f1e

 

On 8/2/2021 at 9:44 PM, AnonymBruker said:

Høres kanskje ut som det er det beste stedet å starte når TS blir såpass overveldet av tanken på å ta eksamen i engelsk.
Eller hva med å stikke innom Fontenehuset og se om det er noe for deg? 
Hva har du av arbeidserfaring fra tidligere, TS? Tenker da på alt du har vært gjennom på NAV, arbeidsutprøving, praksisplass, lærlingpraksis eller utplassering da du gikk på Vgs.

Anonymkode: 1a093...699

Hei dere to.

Jeg har vært på arb. praksis i tilrettelagt bedrift to ganger, men det nyttet ikke. Ble avsluttet. Det finnes ikke fontenehus her jeg bor. Ja jeg har litt arb. erfaring men ikke nok til at det gir praksis. Det er mer som ungdomsjobb som plenklipping. Utplassering på skole var jeg i en tilrettelagt bedrift som var den jeg hadde arb. praksis i.

Jeg blir ikke overveldet over å ta eksamen i engelsk. Jeg klarer det nok veldig bra. Fikk 5 på en annen eksamen så jeg kan, men det er ikkke selve eksamen. Jeg spurte om eksamen kan taes over nett og slippe fysisk møte.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Mazarini said:

Du er ikke til byrde ved å benytte deg av et tilbud som finnes nettopp for sånne som deg som er usikker på hva du skal og kan gjøre/jobbe som 😊 Hvis du ikke vil være en byrde for noen, så er det desto viktigere at du bruker tid på deg selv for å finne ut av dette! Det største «byrden» for samfunnet vil du jo bli hvis du ikke finner ut av dette. Så enten det handler bare om å gå i deg selv, eller å snakke med fastlegen din eller å snakke med en karriereveileder eller noe helt annet, så håper jeg du finner ut av det. Aller mest for din egen del, egentlig. Du har ett liv! 🧡

Jeg har hørt andre folk snakke om at de har så lite tid og er mye stresset. Jeg vil ikke bare gjøre så dem får enda mindre tid og enda mer over seg.

 

16 hours ago, Mazarini said:

Å få innvilger uføretrygd (eller ung ufør, som basically er det samme bare med et pengetillegg) er en stor prosess hos nav. Nav kaster ikke uføretrygd etter folk som første løsning. En personlighetsforstyrrelse er for mange seriøse saker som er vanskelig å leve med. Nå aner jeg ikke hvordan det er med deg, kanskje har du det fint, men jeg tenker at du ikke trenger å undervurdere det å ha en personlighetsforstyrrelse for oss her på kg. Hvis det hadde vært så lite alvorlig og omfattende for deg, så ville du ikke fått uføretrygd. Samtidig er det kjempebra hvis du vil ut av det! Heier på deg! 

MEN: Som jeg har skrevet tidligere her til deg, så kan nedsatt arbeidsevne (som du har når du har uføretrygd) så kan dette dekke hele eller deles av kravet til praksis i 23/5-regelen.

Du må undersøke om dette gjelder deg!

Info om 23/5-regelen på Samordna opptak

 

Jo dem kastet det etter meg for at det ikke var andre løsninger. Det kan hende den pf er feil og at jeg ikke har noen diagnoser i det hele tatt. Det kastet og diagnoser etter alle i hypp og pine nå å for tiden.....

Får undersøke det.

 

16 hours ago, ajarRun said:

Tiltaksjobber er mer negativ på CV enn hull. Arbeidsgivere skyr personer med slikt som pesten. Alle studier viser at man har lavere sannsynlighet for å få jobb, og hvis man får jobb ender man opp med lavere lønn etter tiltak.

Mye av dette er jo fordi NAV er et helvette å jobbe med. De ringer, fra hovednummeret, legger på før man rekker å svare. Når man ringer tilbake får man en tilfeldig fjott som spør hvem det er du vil snakke med. "Jeg aner ikke, dere ringte meg?!" I tillegg utnytter mange arbeidsplasser praksisplasser for å få gratis arbeidskraft uten at det fører til ansettelse, uavhengig av prestasjon.

Da er det rart jeg fikk det først når jeg var like rundt 20 år gammel og såvidt hadde startet arbeidslivet. Jeg vet om det med utnyttelse og syns det er dumt at det er som det. Kanskje svaret er å fokusere litt mindre på jobb men mer på livet?

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ikke bestått eller fullført videregående utdanning og man er over 25 år kan man søke på voksenopplæring. Hør med voksenopplæringen i fylket ditt. Det kan være mulig de tilbyr restplass i engelsk som allerede har oppstart senere i august. Sett i gang nå TS og lykke til.🍀

Anonymkode: ab3f1...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...