Gå til innhold

Utdanning som ikke krever generell studiekompentanse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp. Hvilke utdanning som ikke trenger generell studiekompentanse er det mulig å søke på?

 

Kom gjerne med alle forslag som dere kommer på.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Praktiske fagutdannelser. Som: Frisør, bilmekaniker, helsefagarbeider, elektriker, barne- og ungdomsarbeider, rørlegger ol. 

Anonymkode: 757be...7c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Praktiske fagutdannelser. Som: Frisør, bilmekaniker, helsefagarbeider, elektriker, barne- og ungdomsarbeider, rørlegger ol. 

Anonymkode: 757be...7c2

Det krever to år på vgs og to år i lære, evt. fem år som hjelpearbeider før man får gå opp til fagprøven, men da er man selvsagt avhengig av å bli tatt imot av en bedrift som er villig til å være med på den ordningen. Er ikke bare bare det heller, med andre ord.

Hva med 23/5-regelen, TS?

Anonymkode: 9c2c7...032

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt opp all videregående årene så kan ikke ta noe som krever det fordi jeg valgte helt feil og det er ikke mulig å angre på dumt skolevalg.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med 23/5-regelen, TS?

Anonymkode: 9c2c7...032

Jeg har ikke jobbet i 5 år. Har aldri hatt en jobb. Søker men får ikke, så hjelper ikke søke :(

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte noe som adam og eva skolen (frisør) som har 6 måneder studietid, den krever ikke gen. studiekompentanse, men tror ikke jeg kan bli frisør når jeg ikke er den pratsomme personen og sliter med angst og mye annet...

Så må være noe der ikke jobber med mennesker. Ingen som vil jeg skal klippe håret deres når jeg er som jeg er.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med din fylkeskommune. De kan hjelpe deg videre.

Anonymkode: 817de...f1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du gått (gjennomført) på videregående? Det finnes noen fagskoleutdanninger du kan komme inn på uten videregående. Hvis Det er ikke noen komplett liste over hvilke det gjelder, men på utdanning.no kan du søke frem utdanninger på fagskoler, og så må du nesten bare se på én og én hva som står om opptakskrav. 
 

Hvis du derimot ønsker mer/annen videregående utdanning, så holder jeg med den Iver som skriver at du kan kontakte fylkeskommunen. Hvis du ikke har fullført videregående, så bør fylkeskommunen være interessert i å hjelpe deg å fullføre et eller annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta kontakt med din fylkeskommune. De kan hjelpe deg videre.

Anonymkode: 817de...f1e

De sier bare eksamen å få gen. studiekompentanse men det kan jeg ikke.

Mangler kun et fag som jeg strøk i og aldri fått tatt det opp eller tatt det opp som nettkurs i ettertid , men tok ikke eksamen da

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sier bare eksamen å få gen. studiekompentanse men det kan jeg ikke.

Mangler kun et fag som jeg strøk i og aldri fått tatt det opp eller tatt det opp som nettkurs i ettertid , men tok ikke eksamen da

Anonymkode: 32d11...099

Hva er årsaken til at du ikke vil ta denne eksamen? 

Anonymkode: 817de...f1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du kvalifiserer til gratis utdanning via voksenopplæring i din fylkeskommune. Ta kontakt med de, de er gjerne lokalisert hos en videregående skole.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mazarini said:

Hva har du gått (gjennomført) på videregående? Det finnes noen fagskoleutdanninger du kan komme inn på uten videregående. Hvis Det er ikke noen komplett liste over hvilke det gjelder, men på utdanning.no kan du søke frem utdanninger på fagskoler, og så må du nesten bare se på én og én hva som står om opptakskrav. 
 

Hvis du derimot ønsker mer/annen videregående utdanning, så holder jeg med den Iver som skriver at du kan kontakte fylkeskommunen. Hvis du ikke har fullført videregående, så bør fylkeskommunen være interessert i å hjelpe deg å fullføre et eller annet. 

Jeg har ikke rettighet på mer videregående skole. Vet ikke hvilke heller. Da må en og ta alle de vanlige fagene som gym, norsk, matte om igjen

Det er irrelevandt hvilke videregående retning. Jeg kan ikke bli noe til det uansett på grunna v sånn jeg er. Takk skal sjekke utdanning.no men har ikke kommet frem til noe ennå. Vært innom der før og.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maskopi said:

Det høres ut som du kvalifiserer til gratis utdanning via voksenopplæring i din fylkeskommune. Ta kontakt med de, de er gjerne lokalisert hos en videregående skole.

Da må jeg ta alle fagene på nytt igjen som norsk, mattematikk, gym, samfunnsfag, osv? Jeg mangler bare karakter i engelsk som jeg strøk i

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har behov for veiledning ts. Er du i kontakt med NAV? Lege? 

Anonymkode: 817de...f1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ta voksenopplærling som nett utdanning?

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Høres ut som du har behov for veiledning ts. Er du i kontakt med NAV? Lege? 

Anonymkode: 817de...f1e

Nei men har vært i forbindelse med arbeid som ikke fungerte så fikk ingenting. Lege, jeg er ikke syk. Ingenting som feiler meg. Var nettopp hos lege forrige året

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke jobbet i 5 år. Har aldri hatt en jobb. Søker men får ikke, så hjelper ikke søke :(

Anonymkode: 32d11...099

Se om 23/5-regelen kan gjelde deg likevel. På Samordna opptak sin side om 23/5-regelen står det følgende under «Har du nedsett arbeidsevne?»:

Viss du på grunn av sjukdom, nedsett funksjonsevne eller andre forhold ikkje har kunna arbeidd, kan dette dekke heile eller delar av kravet til praksis. Du må dokumentere den nedsette arbeidsevna di med attest frå sakkunnig, for eksempel frå lege eller kopi av vedtak frå NAV.

Kan dette gjelde deg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mazarini said:

Se om 23/5-regelen kan gjelde deg likevel. På Samordna opptak sin side om 23/5-regelen står det følgende under «Har du nedsett arbeidsevne?»:

Viss du på grunn av sjukdom, nedsett funksjonsevne eller andre forhold ikkje har kunna arbeidd, kan dette dekke heile eller delar av kravet til praksis. Du må dokumentere den nedsette arbeidsevna di med attest frå sakkunnig, for eksempel frå lege eller kopi av vedtak frå NAV.

Kan dette gjelde deg? 

Ja men jeg har ingen legeærklering og vet ikke hvordan får tak i det. Søkte på samordna opptak tidligere år, men kom ikke inn og fikk beskjed der at jeg ikke kvalifiserte til opptak. Så da kom jeg ikke inn.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei men har vært i forbindelse med arbeid som ikke fungerte så fikk ingenting. Lege, jeg er ikke syk. Ingenting som feiler meg. Var nettopp hos lege forrige året

Anonymkode: 32d11...099

Hvis du virkelig mener at ingenting feiler deg (hverken fysisk eller psykisk), hvorfor skal du ikke da kunne lese deg opp til og ta en eksamen? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...