Gå til innhold

Utdanning som ikke krever generell studiekompentanse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Just now, Mazarini said:

Hvis du virkelig mener at ingenting feiler deg (hverken fysisk eller psykisk), hvorfor skal du ikke da kunne lese deg opp til og ta en eksamen? 

Jeg meldte opp til eksamen forrige året til vårsemesteret men da fikk jeg bare mail om at det var avlyst eller noe på grunn av koronaen. Det var da jeg hadde tatt nettkurset opp faget og studert. Tok det opp tidligere å i 2010 uten å ta eksamen, men da sa ingen noe til det.

Jeg har gått på høgskole tidligere men da kom jeg inn selv om jeg har et fag jeg strøk i, men etter det når jeg har søkt mer har jeg ikke kommet inn på mer høgskole eller universitet for har fått beskjed jeg ikke kvalifiserer til studiet på grunn av manglende studiekompentanse.

Anonymkode: 32d11...099

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjekk utdanning.no for studieretning som ikke krever GENS. Det er svært få og gode jobber du kan utdanne deg til uten GENS.

Ellers er du kvalifisert til voksenopplæring.

Anonymkode: 604b5...217

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maskopi
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da må jeg ta alle fagene på nytt igjen som norsk, mattematikk, gym, samfunnsfag, osv? Jeg mangler bare karakter i engelsk som jeg strøk i

Nei ikke automatisk, du trenger ikke ta opp igjen de du har dokumentasjon på at du har fullført. Men du kvalifiserer til voksenopplæring om du ikke har bestått videregående utdanning.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mazarini
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg meldte opp til eksamen forrige året til vårsemesteret men da fikk jeg bare mail om at det var avlyst eller noe på grunn av koronaen. Det var da jeg hadde tatt nettkurset opp faget og studert. Tok det opp tidligere å i 2010 uten å ta eksamen, men da sa ingen noe til det.

Jeg har gått på høgskole tidligere men da kom jeg inn selv om jeg har et fag jeg strøk i, men etter det når jeg har søkt mer har jeg ikke kommet inn på mer høgskole eller universitet for har fått beskjed jeg ikke kvalifiserer til studiet på grunn av manglende studiekompentanse.

Jeg skjønner. Men jeg ser ikke at du egentlig svarer på det jeg spør om… Jeg ser at spørsmålet mitt så litt krast ut, og det var ikke meningen. Det jeg mener er at HVIS du ikke har noen psykiske eller fysiske hindringer fra å ta opp den eksamen, så har du faktisk like gode muligheter til det som alle andre. Men hvis det faktisk er sånn at du har noe som hindrer deg mer enn hos «hvermannsen» fra å lese til og ta den eksamen du trenger, så er det jo superviktig at du får hjelp til det. Systemet vårt er jo lagt opp til at du skal kunne få hjelp hvis du har større hindringer enn «normalt». Men du må be om det selv. 

I hvert fylke finnes det karrieresenter hvor det er gratis å få time. Kanskje det kan være noe for det? De vet kanskje mer om hva som finnes av muligheter der du bor og kan hjelpe deg mer med akkurat din situasjon. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekk utdanning.no for studieretning som ikke krever GENS. Det er svært få og gode jobber du kan utdanne deg til uten GENS.

Ellers er du kvalifisert til voksenopplæring.

Anonymkode: 604b5...217

Må en i voksenopplæring være nødt til å ta de vanlige fagene som matte, gym, engelsk, osv på nytt eller holder det med de programfagene som hvis velger barne- og ungdomsarbeider kan en bare ta de fagene som omhandler fagretningen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, Maskopi said:

Nei ikke automatisk, du trenger ikke ta opp igjen de du har dokumentasjon på at du har fullført. Men du kvalifiserer til voksenopplæring om du ikke har bestått videregående utdanning.

Ok det var bra

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Mazarini said:

Jeg skjønner. Men jeg ser ikke at du egentlig svarer på det jeg spør om… Jeg ser at spørsmålet mitt så litt krast ut, og det var ikke meningen. Det jeg mener er at HVIS du ikke har noen psykiske eller fysiske hindringer fra å ta opp den eksamen, så har du faktisk like gode muligheter til det som alle andre. Men hvis det faktisk er sånn at du har noe som hindrer deg mer enn hos «hvermannsen» fra å lese til og ta den eksamen du trenger, så er det jo superviktig at du får hjelp til det. Systemet vårt er jo lagt opp til at du skal kunne få hjelp hvis du har større hindringer enn «normalt». Men du må be om det selv. 

I hvert fylke finnes det karrieresenter hvor det er gratis å få time. Kanskje det kan være noe for det? De vet kanskje mer om hva som finnes av muligheter der du bor og kan hjelpe deg mer med akkurat din situasjon. 

Jeg har vel et psykisk hinder, eller det var det som gjorde at jeg strøk i engelsk for at det kun var muntlig vurdering i det på videregående. Hadde det vært vurdert skriftlig kunne jeg ha bestått, men det kom bare an på hvor aktiv vi var i timene.

Jeg trur ikke jeg trenger karrieresenter, men får se hva jeg finner ut. Finner vel og det meste på internett, så er det bare å søke. Vil ikke presse meg på folk og være til en unødvendig byrde som jeg har vært tidligere i mitt liv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ta opp igjen engelsken som privatist nå til jul eller sommeren så har du gens☺️ Evt se om det finnes fagskoler du kan gå på på nett

Anonymkode: a476e...c12

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vel et psykisk hinder, eller det var det som gjorde at jeg strøk i engelsk for at det kun var muntlig vurdering i det på videregående. Hadde det vært vurdert skriftlig kunne jeg ha bestått, men det kom bare an på hvor aktiv vi var i timene.

Jeg trur ikke jeg trenger karrieresenter, men får se hva jeg finner ut. Finner vel og det meste på internett, så er det bare å søke. Vil ikke presse meg på folk og være til en unødvendig byrde som jeg har vært tidligere i mitt liv.

Jobben deres er jooo hjelpe å veilede fint til heade kan bli og hvordan de kan bli det eller hvilke fag og hvordan de skal komme seg til målet. 😄 siden det rr jobben dere er du ikke en unødvendig byrde

Anonymkode: 18476...aa6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tenkte noe som adam og eva skolen (frisør) som har 6 måneder studietid, den krever ikke gen. studiekompentanse, men tror ikke jeg kan bli frisør når jeg ikke er den pratsomme personen og sliter med angst og mye annet...

Så må være noe der ikke jobber med mennesker. Ingen som vil jeg skal klippe håret deres når jeg er som jeg er.

Jeg har møtt 4 trivelige frisører som har slitt eller fortsatt sliter med angst. Min nåværende frisør har vært åpen om det og hun er den beste jeg har hatt. Hun var veldig usikker og nervøs i starten at hun nesten svidde av håret mitt, men jeg overlevde jo og håret vokste ut igjen😅 Jeg bruker kun henne og nekter å gå til andre. 

Så ha troen på deg selv❤️ 

Anonymkode: edb64...fde

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg mangler bare karakter i engelsk som jeg strøk i

Hvorfor tar du ikke bare det som privatist? Meld deg opp til eksamen, betal en drøy tusenlapp og bruk høsten på å lese. Du behøver bare å oppnå karakter 2, eller høyere for å få generell studiekompetanse. Fristen for oppmelding til eksamen er 15.sept.

Anonymkode: 1a093...699

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tar du ikke bare det som privatist? Meld deg opp til eksamen, betal en drøy tusenlapp og bruk høsten på å lese. Du behøver bare å oppnå karakter 2, eller høyere for å få generell studiekompetanse. Fristen for oppmelding til eksamen er 15.sept.

Jeg tok nettkurset til engelsk både i 2010 og 2020 uten at jeg ta fikk tatt eksamen. 

Er det mulig å melde seg opp til eksamen uten å må være nødt til å løse andre oppgaver gjennom engelsk faget? Mener om man kan gå direkte på eksamen uten gjøre de andre leksene siden jeg har tatt engelskfaget opp tidligere? 

Får man eksamens oppgaven litt før sånn at vet hva å lese på og snakke om på eksamen? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke jobbet i 5 år. Har aldri hatt en jobb. Søker men får ikke, så hjelper ikke søke :(

Har du barn? Omsorgsarbeid (altså en unge som har fylt 5 år det året du er ferdig med 23/5) teller som aktivitetkrav. Samme gjelder dersom du kan dokumentere at du har vært syk. 

Jeg ble syk på vgs, sluttet i første året, og måtte ut i jobb. Deretter jobbet jeg i 6 år deltid, før jeg ble langtidssykemeldt. Deltidsjobben gav meg 3 av 5 år.

De to siste årene fikk jeg godskrevet grunnet sykdom (et års sykemelding, et år aap). 

Anonymkode: 2094a...8a6

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du barn? Omsorgsarbeid (altså en unge som har fylt 5 år det året du er ferdig med 23/5) teller som aktivitetkrav. Samme gjelder dersom du kan dokumentere at du har vært syk. 

Jeg ble syk på vgs, sluttet i første året, og måtte ut i jobb. Deretter jobbet jeg i 6 år deltid, før jeg ble langtidssykemeldt. Deltidsjobben gav meg 3 av 5 år.

De to siste årene fikk jeg godskrevet grunnet sykdom (et års sykemelding, et år aap). 

Anonymkode: 2094a...8a6

Nei jeg har ingen barn. Og skal ikke ha det. Ikke kan jeg heller på grunn av mine psykiske problemer. 

Jeg kan ikke dokumentere at jeg har vært syk for har ikke helt det. Er ung ufør men vil helst vekk fra det.. Men vet ikke om det tells som syk med personlighet forstyrrelse. Jeg føler meg kvikk og helt normal. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tok nettkurset til engelsk både i 2010 og 2020 uten at jeg ta fikk tatt eksamen. 

Er det mulig å melde seg opp til eksamen uten å må være nødt til å løse andre oppgaver gjennom engelsk faget? Mener om man kan gå direkte på eksamen uten gjøre de andre leksene siden jeg har tatt engelskfaget opp tidligere? 

Får man eksamens oppgaven litt før sånn at vet hva å lese på og snakke om på eksamen? 

Ja, hvis du tar eksamen som privatist tar du kun eksamen, da er det ikke vurdering gjennom året slik som når man går på VGS. Du kan selv velge å lese på egenhånd eller betale en skole for å følge deres program, men når du ganske nylig allerede har fulgt et slikt opplegg behøver du antagelig ikke gjøre annet enn å møte opp i desember og avlegge eksamen. Så lenge du oppnår karakter 2, oppnår du generell studiekompetanse. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hvis du tar eksamen som privatist tar du kun eksamen, da er det ikke vurdering gjennom året slik som når man går på VGS. Du kan selv velge å lese på egenhånd eller betale en skole for å følge deres program, men når du ganske nylig allerede har fulgt et slikt opplegg behøver du antagelig ikke gjøre annet enn å møte opp i desember og avlegge eksamen. Så lenge du oppnår karakter 2, oppnår du generell studiekompetanse. 

Men jeg vet ikke hva å snakke om på eksamen? Hvilke tema

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg vet ikke hva å snakke om på eksamen? Hvilke tema

Jeg ble bedt om å snakke om internasjonale problemer. Så jeg snakket om krig, fred og klima og sånt.

Hvis du kun trenger engelsk for generell studiekompetanse, ville jeg bare meldt meg opp. Du får eksamensforberedende greier før, og du får en oppgave. Husk at å få en 2er på videregående stort sett bare krever oppmøte og å gjøre NOE.

I september, melder du deg opp, betaler gebyr. Og så møter du bare på tidspunktet du får. Du kan vel noe engelsk? Men jeg ville kanskje lest engelske aviser høyt for å bli vant til å snakke om engelske greier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må en i voksenopplæring være nødt til å ta de vanlige fagene som matte, gym, engelsk, osv på nytt eller holder det med de programfagene som hvis velger barne- og ungdomsarbeider kan en bare ta de fagene som omhandler fagretningen?

Hvorfor vil du ha en utdanning? Hvis du vil jobbe med barn, er det bare å søke. Etter to år kan du ta fagbrev, og etter tre kan du studere det på universitet. Man trenger ikke være lærling. 

Du kan også hoppe over fagbrevet, og isteden bare jobbe i 3 år i barnehage. Da kommer du inn på bachelor i barnehage med realkompetanse. Da antar jeg du har to år videregående og kan jobbe fulltid. 

Å få årene med arbeidserfaring er en veldig grei måte å komme inn på universitet. Og da slipper du bruke tid og penger på videregående.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
21 minutter siden, ajarRun said:

Jeg ble bedt om å snakke om internasjonale problemer. Så jeg snakket om krig, fred og klima og sånt.

Hvis du kun trenger engelsk for generell studiekompetanse, ville jeg bare meldt meg opp. Du får eksamensforberedende greier før, og du får en oppgave. Husk at å få en 2er på videregående stort sett bare krever oppmøte og å gjøre NOE.

I september, melder du deg opp, betaler gebyr. Og så møter du bare på tidspunktet du får. Du kan vel noe engelsk? Men jeg ville kanskje lest engelske aviser høyt for å bli vant til å snakke om engelske greier.

Takk høres lett ut

15 minutter siden, ajarRun said:

Hvorfor vil du ha en utdanning? Hvis du vil jobbe med barn, er det bare å søke. Etter to år kan du ta fagbrev, og etter tre kan du studere det på universitet. Man trenger ikke være lærling. 

Du kan også hoppe over fagbrevet, og isteden bare jobbe i 3 år i barnehage. Da kommer du inn på bachelor i barnehage med realkompetanse. Da antar jeg du har to år videregående og kan jobbe fulltid. 

Å få årene med arbeidserfaring er en veldig grei måte å komme inn på universitet. Og da slipper du bruke tid og penger på videregående.

For å få en jobb? Jeg vil ikke jobbe med barn. trur ikke jeg kan det heller.

Jeg har prøvd å søke jobb men har ikke fått. det er umulig å komme innenfor noe når har lite nettverk og ingen vil ansette meg eller ha noe med meg å gjøre.

Jeg kan ikke holde på i 10 nye år å søke på jobber til ingen når jeg allerede har gjort det i omtrent 10 år fra nå. Det er bortkastet tid. Ikke alle er så heldig at de bare kan søke og få jobb og vips studere på universitetet med realkompentanse...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Penger er ikke alt da. Å kaste bort tid er enda verre...

For å få jobb må man i disse dager og ha arbeidserfaring eller kjenne noen som vil ansette deg. De færreste ansetter noen de ikke kjenner eller en som meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...