Gå til innhold

Hvilken av disse to studier skal jeg velge ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn på følgende

- bachelor i nordiske studier

og

- årsenhet i Interkulturell kommunikajson. 

Jeg synes begge er interessante. jeg er mer glad i natur og det hadde vært en drøm med jobb innenfor det, men alt jeg finner på google av relevante faktiske stillinger er ingeniør stillinger og teknisk arbeid. Det vil jeg ikke ha noe med.

  • Med nordiske studier vil jeg håpe å få naturforvaltnings relaterte jobber. Men jeg aner ikke hva slags stillinger dette eventuelt kan være! Så interessen er veldig sterk men kunnskapen er svært mangelfull og jeg er så utenfor og langt fra å få meg jobb i det, som det kan gå an! :(
  • Med interkulturell kommunikasjon vil jeg ønske å søke jobber som saksbehandler hos nav, som konsulent hos politi, utlendingsdirektorat, imdi (integrerings og manfoldsdirektorat), men igjen så føler jeg at jeg står svakt i arbeidssøket her med kun årsstudium. 

Hvilken av disse studier vil du mene vil "enklere" sikre meg en stabil jobb ? 

Merk at jeg er 31 år gammel og har ikke lyst til å bruke all verdens tid på å studere. Jeg vil bare i jobb innenfor et av disse felt fort som fy.

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du utdanning fra tidligere? Ingen av de studiene kommer til å gi deg de jobbene du lister opp under, faktisk vil neppe noen av dem garantere deg jobb. Jeg har et årsstudium i interkulturell forståelse (som jeg antar er omtrent det samme) og det alene kvalifiserer ikke for noen jobb (saksbehandler hos nav, politi, udi ect kan du glemme med bare et årsstudium), men sammen med en bachelor i et helsefag kommer det godt med til ulike jobbsøknader. Nordisk går jo på språk og kultur, har ikke noe med naturforvaltning å gjøre.

Og du må tåle å vente mer enn 11 min i et forum før du etterlyser svar. 

Anonymkode: 2de69...57d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du utdanning fra tidligere? Ingen av de studiene kommer til å gi deg de jobbene du lister opp under, faktisk vil neppe noen av dem garantere deg jobb. Jeg har et årsstudium i interkulturell forståelse (som jeg antar er omtrent det samme) og det alene kvalifiserer ikke for noen jobb (saksbehandler hos nav, politi, udi ect kan du glemme med bare et årsstudium), men sammen med en bachelor i et helsefag kommer det godt med til ulike jobbsøknader. Nordisk går jo på språk og kultur, har ikke noe med naturforvaltning å gjøre.

Og du må tåle å vente mer enn 11 min i et forum før du etterlyser svar. 

Anonymkode: 2de69...57d

Tusen takk for svar. Du har gode poeng. Ingen utdanning fra tidligere. Kun et årsenhet i samfunnsøkonomi. 
 

Med Nordiske studier mente jeg bachelor i nordområde og nordiske studier. Som går ut på natur, miljø og bærekraftig utvikling i nordområdene. 

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar. Du har gode poeng. Ingen utdanning fra tidligere. Kun et årsenhet i samfunnsøkonomi. 
 

Med Nordiske studier mente jeg bachelor i nordområde og nordiske studier. Som går ut på natur, miljø og bærekraftig utvikling i nordområdene. 

Anonymkode: 44254...1e4

Det er i alle fall et bedre alternativ enn årsstudiet, som ikke vil gi deg jobb alene. Du må som et minimum ha en bachelor i noe annet i tillegg. 

Anonymkode: 6162c...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar. Du har gode poeng. Ingen utdanning fra tidligere. Kun et årsenhet i samfunnsøkonomi. 
 

Med Nordiske studier mente jeg bachelor i nordområde og nordiske studier. Som går ut på natur, miljø og bærekraftig utvikling i nordområdene. 

Anonymkode: 44254...1e4

Er det dette studiet du tenker på? 
https://www.nord.no/no/studier/nordomradestudier-bachelor

Dette er et samfunnsvitenskapelig studium. Hvis du tenker å jobbe innen naturforvaltning er det bedre å studere naturforvaltning, som er et naturvitenskapelig studium. Sammenlign hvor ulike emnene er her: 

https://www.nord.no/no/studier/naturforvaltning-bachelorgradsstudium#StudyModelContentHeader


 

Husk også at det ligger mange interessante studier som kan gi jobb på restetorget. Det er ikke sånn at du MÅ velge mellom disse to - som nok begge virker som usikre kort på jobbfronten.

Anonymkode: 6162c...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det dette studiet du tenker på? 
https://www.nord.no/no/studier/nordomradestudier-bachelor

Dette er et samfunnsvitenskapelig studium. Hvis du tenker å jobbe innen naturforvaltning er det bedre å studere naturforvaltning, som er et naturvitenskapelig studium. Sammenlign hvor ulike emnene er her: 

https://www.nord.no/no/studier/naturforvaltning-bachelorgradsstudium#StudyModelContentHeader


 

Husk også at det ligger mange interessante studier som kan gi jobb på restetorget. Det er ikke sånn at du MÅ velge mellom disse to - som nok begge virker som usikre kort på jobbfronten.

Anonymkode: 6162c...9a3

Åhhh du er en engel!!! Tusen takk for tips. Det er helt riktig link ja. Jeg har sett på bachelor i forvaltning også men jeg MÅ ta studiet som nettstudie og nordområde studier er det mulig på. Mens naturforvaltning (jeg har sett på den samme link du har lagt til) da fant jeg ikke det som nettbasert. Jeg har en veiledningstime med de imorgen per telefon hvor jeg vil spørre om det er mulig. Jeg har jo ikke søkt meg inn på den i tide heller så lurer på om de er fleksible til å eventuelt la meg bytte linje. 
 

med restetorget tenker du ledige studieplasser som langt på samordna opptak? Jeg har sett gjennom alle og må dessvere se på det som kan tas på nett og da er det ikke mye😢

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åhhh du er en engel!!! Tusen takk for tips. Det er helt riktig link ja. Jeg har sett på bachelor i forvaltning også men jeg MÅ ta studiet som nettstudie og nordområde studier er det mulig på. Mens naturforvaltning (jeg har sett på den samme link du har lagt til) da fant jeg ikke det som nettbasert. Jeg har en veiledningstime med de imorgen per telefon hvor jeg vil spørre om det er mulig. Jeg har jo ikke søkt meg inn på den i tide heller så lurer på om de er fleksible til å eventuelt la meg bytte linje. 
 

med restetorget tenker du ledige studieplasser som langt på samordna opptak? Jeg har sett gjennom alle og må dessvere se på det som kan tas på nett og da er det ikke mye😢

Anonymkode: 44254...1e4

Nei belager, ikke imorgen. Mente mandag!😂

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har kommet inn på følgende

- bachelor i nordiske studier

og

- årsenhet i Interkulturell kommunikajson. 

Jeg synes begge er interessante. jeg er mer glad i natur og det hadde vært en drøm med jobb innenfor det, men alt jeg finner på google av relevante faktiske stillinger er ingeniør stillinger og teknisk arbeid. Det vil jeg ikke ha noe med.

  • Med nordiske studier vil jeg håpe å få naturforvaltnings relaterte jobber. Men jeg aner ikke hva slags stillinger dette eventuelt kan være! Så interessen er veldig sterk men kunnskapen er svært mangelfull og jeg er så utenfor og langt fra å få meg jobb i det, som det kan gå an! :(
  • Med interkulturell kommunikasjon vil jeg ønske å søke jobber som saksbehandler hos nav, som konsulent hos politi, utlendingsdirektorat, imdi (integrerings og manfoldsdirektorat), men igjen så føler jeg at jeg står svakt i arbeidssøket her med kun årsstudium. 

Hvilken av disse studier vil du mene vil "enklere" sikre meg en stabil jobb ? 

Merk at jeg er 31 år gammel og har ikke lyst til å bruke all verdens tid på å studere. Jeg vil bare i jobb innenfor et av disse felt fort som fy.

Anonymkode: 44254...1e4

Som en allerede har forklart får du ikke jobb innen naturforvaltning med nordiske studier.

Med årsenhet i interkulturell kommunikasjon får du ikke jobb som saksbehandler i NAV, der stilles det krav til minimum fullført bachelor. Om du ønsker å jobbe i NAV anbefaler jeg bachelor i sosialt arbeid eller økonomi og administrasjon.

Du må sette deg mer inn i hva slags arbeidsmuligheter du har (og ikke har) med studiene det står mellom. Det hadde jo vært krise om du studere årsenhet i interkulturell kommunikasjon med den tro at du kan jobbe som saksbehandler i NAV, når du ikke engang vil være kvalifisert til å bli ansatt fordi du ikke har bachelor. Tviler også på at du vil få jobb i Politi og UDI med et slikt årsstudium. 

Anonymkode: 59463...711

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åhhh du er en engel!!! Tusen takk for tips. Det er helt riktig link ja. Jeg har sett på bachelor i forvaltning også men jeg MÅ ta studiet som nettstudie og nordområde studier er det mulig på. Mens naturforvaltning (jeg har sett på den samme link du har lagt til) da fant jeg ikke det som nettbasert. Jeg har en veiledningstime med de imorgen per telefon hvor jeg vil spørre om det er mulig. Jeg har jo ikke søkt meg inn på den i tide heller så lurer på om de er fleksible til å eventuelt la meg bytte linje. 
 

med restetorget tenker du ledige studieplasser som langt på samordna opptak? Jeg har sett gjennom alle og må dessvere se på det som kan tas på nett og da er det ikke mye😢

Anonymkode: 44254...1e4

Naturforvaltning er ikke nettbasert nei, og det er endel obligatorisk oppmøte. Søkningen dit pleier å være bra, så jeg tviler på at du får kommet deg over til det studiet nå uansett. 
Jeg tenkte på restplassene gjennom SO, ja. Du begrenser seg selv ganske mye når det MÅ være 100% nettbasert, og du dessuten ikke har søkt i tide. I et annet innlegg var det en bruker som tipset om nettbaserte studier i Sverige, kanskje det kunne være noe?

Anonymkode: 6162c...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubrukelige studier begge to med tanke på jobb. Du får ikke noe relevant jobb med noen av de to studiene.

Helt ærlig overrasket over at du er 31 år, planlegger å studere for å få deg jobb og virkelig tror du kan få en noen av de jobbene du lister opp med en årsenhet i interkulturell kommunikasjon! Det er allerede mange som har mer nyttige og relevante bachelorer som sliter med å få disse jobbene.  Du må virkelig gjøre mer research dersom målet er å ikke bruke all verdens tid på å studere, for du sløser bare bort tiden din med sånne tullestudier. 

Anonymkode: 7907d...647

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Foreslår kjønnsstudier.

Anonymkode: c2406...3ef

Hmmm hva er der for noe?

 

ts 

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmmm hva er der for noe?

 

ts 

Anonymkode: 44254...1e4

Det*

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ubrukelige studier begge to med tanke på jobb. Du får ikke noe relevant jobb med noen av de to studiene.

Helt ærlig overrasket over at du er 31 år, planlegger å studere for å få deg jobb og virkelig tror du kan få en noen av de jobbene du lister opp med en årsenhet i interkulturell kommunikasjon! Det er allerede mange som har mer nyttige og relevante bachelorer som sliter med å få disse jobbene.  Du må virkelig gjøre mer research dersom målet er å ikke bruke all verdens tid på å studere, for du sløser bare bort tiden din med sånne tullestudier. 

Anonymkode: 7907d...647

Uff tøft svar men absolutt så deilig å få en reality check. Forstår veldig godt at du sier det. Jeg finner bare virkelig ikke noen ting. Jeg trenger en studie som jeg faktisk kan komme inn på, som er nettbasert og som ikke koster noe. Da er det altså ikke mye. Jeg har undersøkt og googlet meg selv grønn i ansiktet. :’( 

Anonymkode: 44254...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse er veldig nyttige studier for seg selv. Men en årsenhet i hva som helst som heter noe med interkulturelt kan være nyttig på CV-en i mange yrker, fordi det i større og større grad vektlegges kulturforståelse og å kunne forholde seg til minoriteter i spesielt mange offentlige jobber (saksbehandling på de fleste felt, barnehage, skole etc). 

Anonymkode: b9041...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hmmm hva er der for noe?

 

ts 

Anonymkode: 44254...1e4

Var en vits. De studiene du nevnte er like ubrukelig som en kjønnstudier-grad mtp jobbmuligheter.

Anonymkode: c2406...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at temaet i det siste vil åpne flere dører, men så er det jo bare et årsstudium.

Jeg ville definitivt valgt det første fordi:

1) Det er en bachelor - det betyr mer når det kommer til lønn + at du lærer så enormt mye mer enn bare fag. Det vet arbeidsgivere som også har utdanning.

2) Det er der din lidenskap ligger. 

Les om dette studiet på andre universiteter. Der pleier det å stå hva man kan jobbe med, og hva tidligere studenter har begynt å jobbe med. Kanskje det kan hjelpe deg litt :) Også må du ikke være redd for å være kreativ, og å tenke utenfor boksen. Ta deg et kurs innen entreprenørskap og/eller innovasjon i tillegg, så finner du nok flere måter å tjene penger på, basert på utdannelsen din lidenskap ligger i.

PS: Ikke la deg bli negativt påvirket av anonyme på nettet. Du aner ikke hva de vet. For alt du vet er det folk med null peiling på næringsliv eller utdanning. Da må du ikke ta råd for dem. KG har mange grinebitere ;) 

Det er flott at du ønsker en utdanning! Det er alltid et bra valg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer et innlegg ovenfor her: "(...) jeg MÅ ta studiet som nettstudie og nordområdestudier er det mulig på." 

Jeg ser at Nord universitet tilbyr årsstudium i nordområdestudier nettbasert, men ikke bachelorgraden nettbasert. Hvorfor må det være helt nettbasert hvis du virkelig ønsker å studere akkurat dette? 

Evt kan du studere interkulturell kommunikasjon som årsstudium nettbasert og deretter søke deg inn på bachelor i interkulturell forståelse, men også her er det kun årsstudiet som er nettbasert. Det står at bachelorgraden kan gi spennende muligheter for jobb innen integrering, internasjonalisering og konfliktløsning i organisasjoner, i næringslivet og i offentlig forvaltning. 

Hva tenker du om dette? :) 

Anonymkode: b9fac...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...