Gå til innhold

Noen her inne som har Rolex klokke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor det egentlig? Hvem har lyst til å bruke så mye penger på å kjøpe en oppripet klokke? Jeg forstår det slik at Rolex fremdeles produserer klokker, så hvorfor ikke heller kjøpe en ny klokke?

Anonymkode: 44c95...a78

Anbefaler deg å lese deg opp på Rolex som merkevare. Du kan jo starte med Google. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påkrevd skrev (2 minutter siden):

Skriver litt for å provosere?. Hvorfor er en frimerkesamler interessert i et gammelt, sjeldent frimerke som ikke produseres lengre, tror du?

Provosere hvem, hva og hvorfor? 
Jeg spør fordi jeg ikke forstår hvordan en gammel, oppripet klokke kan selges for millionbeløp, når det fremdeles produseres nye klokker av samme fabrikant. Det er et helt annet spørsmål enn å samle på noe som ikke lenger produseres, som i eksempelet ditt. 

Anonymkode: 44c95...a78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (2 minutter siden):

Anbefaler deg å lese deg opp på Rolex som merkevare. Du kan jo starte med Google. 

Hvorfor kan dere ikke heller bare forklare det her? 😒

Anonymkode: 44c95...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan dere ikke heller bare forklare det her? 😒

Anonymkode: 44c95...a78

Enig - har selv forsøkt å google uten å finne svar, selv om det er en stund siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jåleverdi. Når jeg møter folk med Rolex tenker jeg alltid at den må være fake. Men det er fordi det aldri hadde falt meg inn å bruke så mye penger på noe jeg kan finne på å glemme i garderoben i svømmehallen. Har en Tesori-klokke til kanskje 2-3000 og det er bare flaks jeg ikke har rotet den bort enda.

Uansett beklager avsporing av tråden din

Anonymkode: 1d6ad...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Provosere hvem, hva og hvorfor? 
Jeg spør fordi jeg ikke forstår hvordan en gammel, oppripet klokke kan selges for millionbeløp, når det fremdeles produseres nye klokker av samme fabrikant. Det er et helt annet spørsmål enn å samle på noe som ikke lenger produseres, som i eksempelet ditt. 

Anonymkode: 44c95...a78

Jeg tror du er temmelig klar over at med klokker, som med nærmest alt mulig annet av en viss verdi skiftes modeller ut innimellom, endrer design, blir utgitt i jubileumsutgaver, limited editions osv osv. Selv om produsenten fortsatt er i drift, trenger ikke det bety all verden for verdien av eldre produkter. Klokker er det til stadighet lange ventelister på, eller kun utvalgte kunder som får kjøpe. Bruktmarkedet er derfor brennhett.

En 1965 Shelby Ford Mustang GT350R ble solgt for rundt 35 millioner eller så. Hvorfor det? Ford lager fortsatt biler. Til og med mustang. Man kan gå i butikken nå til Mandag og bestille seg en klin ny en, og det trenger ikke koste deg mer enn rundt 490 000. Ulogisk, men allikevel helt logisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jåleverdi. Når jeg møter folk med Rolex tenker jeg alltid at den må være fake. Men det er fordi det aldri hadde falt meg inn å bruke så mye penger på noe jeg kan finne på å glemme i garderoben i svømmehallen. Har en Tesori-klokke til kanskje 2-3000 og det er bare flaks jeg ikke har rotet den bort enda.

Uansett beklager avsporing av tråden din

Anonymkode: 1d6ad...173

Ting som betyr noe, glemmer man gjerne ikke så lett. Klokken min brukes heller ikke når jeg skal sånne steder. Forrige klokke var en jeg ikke var så nøye med. Den var dyr, men allikevel en "arbeidsklokke", som aldri forlot armen utenom vask og rens, enten på kjøkkenet hjemme eller hos urmaker. Billigklokker har jeg mistet i hopetall😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (7 minutter siden):

Jeg tror du er temmelig klar over at med klokker, som med nærmest alt mulig annet av en viss verdi skiftes modeller ut innimellom, endrer design, blir utgitt i jubileumsutgaver, limited editions osv osv. Selv om produsenten fortsatt er i drift, trenger ikke det bety all verden for verdien av eldre produkter. Klokker er det til stadighet lange ventelister på, eller kun utvalgte kunder som får kjøpe. Bruktmarkedet er derfor brennhett.

En 1965 Shelby Ford Mustang GT350R ble solgt for rundt 35 millioner eller så. Hvorfor det? Ford lager fortsatt biler. Til og med mustang. Man kan gå i butikken nå til Mandag og bestille seg en klin ny en, og det trenger ikke koste deg mer enn rundt 490 000. Ulogisk, men allikevel helt logisk.

Tusen takk for god forklaring 👋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (41 minutter siden):

Enig - har selv forsøkt å google uten å finne svar, selv om det er en stund siden.

 

Rolex er ett merke som satser på kvalitet og fint urmakerarbeid og tradisjonen i det å lage gode pålitelige klokker med de beste materialene som finnes.
Rolex er ett prestisjemerke som lever på luksusstempelet de har fått på grunn av varene de produserer.  Folk har fått øynene opp for kvalitet og når etterspørselen øker så følger prisene etter. 
 

Klokkene er ikke masseprodusert for da får man ikke samme kvalitet som Rolex nå har på urene sine, og når etterspørselen da er høy og de ikke produserer i store kvantum så blir det også ett stort interessepunkt i bruktmarkedet. Så de som da er ute etter enkelte modeller har funnet ut at de er lettere å få tak i brukt enn det er å kjøpe nytt hos Bjerke. Da øker også prisene på bruktmarkedet. 

Endret av aoyt
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittering skrev (58 minutter siden):

Mange gode poenger. Men å gå til innkjøp av en klokke som det eksisterer flerfoldige fler av, men den oppfatning om at det er en investering på sikt, på lik linje med aksjer etc. Er jeg ikke enig i. Et fond har nå muligheten til å stige mye mer enn det en klokke har.

Det er mye personlig preferanse ute og går, og jeg vil si at de som kjøper dette fordi de er genuine samlere og bryr seg om design og kvalitet, kanskje består av en ensifret prosent. De fleste vil vise hva de har av penger og hva de kan vise seg frem i. Er det noe galt i det? Opptil hver og en, jeg liker ikke folk som viser seg fram på den måten der, blir kvalm av det. Hvor relevant er mitt syn? Ubetydelig.

 

Nja, kan gå med på deler av det. Flerfoldige må i så fall defineres. Det produseres ikke flere enn at man risikerer å vente veldig lenge på populære modeller hos forhandler. Gjelder det sjeldne modeller, så er de samlerobjekter. Dermed er det god (og stabil) butikk i bruktmarkedet. Javisst kan man tjene enda mer på fond og aksjer, eller eiendom, kryptovaluta, bruke pengene på å utvikle en genial app og en hel del annet. Men det har også noe med det personlige forholdet man har til en klokke. Sånn er det ikke med en aksje. Klokka mi betyr noe for meg. Nærmest uansett hva man bruker penger på, så finnes det en "smartere" måte, sett i kroner og øre. Poenget mitt er at en god klokke ikke er å nærmest kaste penger ut av vinduet, som det ble påstått. Verdien kan øke litt eller mye. Ikke over natta, men klokka mi skal jeg ha i maaaange netter:)

Å flashe klokker, ja det er jo noen som gjør det, men det er mange fler enn man skulle tro som ikke gjør det. En Rolex er én ting. Den kjenner alle igjen (men mange tror automatisk de er fake, med god grunn:), men om jeg har på meg den på bildet her, ville de færreste i det hele tatt legge merke til at jeg hadde på meg en klokke, selv om verdien på denne er svimlende 30-40 millioner.  Sånn er det gjerne. Det er mange fantastiske klokker som henger på diverse armer rundt omkring. Du ser dem sannsynligvis ofte, men legger ikke merke til dem. Eksempelet her er selvsagt litt ekstremt, men du skjønner poenget😅

klokke.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg måtte inn her å forsvare det å kjøpe en Rolex. Det er faktisk ikke det dummeste man kan bruke pengene sine på. Som oftest stiger de i verdi. Samboer kjøpte en Rolex submariner for 8-10 år siden. Den har omtrent doblet seg i verdi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kan dere ikke heller bare forklare det her? 😒

Anonymkode: 44c95...a78

 

2 hours ago, vinterdekor said:

Enig - har selv forsøkt å google uten å finne svar, selv om det er en stund siden.

 

Siden Google er for vanskelig, her er litt hjelp:

https://www.thewatchcompany.com/blog/major-reasons-rolex-expensive/

https://interestingengineering.com/ever-wondered-why-a-rolex-is-so-expensive

https://robbreport.com/style/watch-collector/how-rolex-became-the-most-recognized-luxury-watch-brand-in-the-world-2900561/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
aoyt skrev (2 timer siden):

Rolex er ett merke som satser på kvalitet og fint urmakerarbeid og tradisjonen i det å lage gode pålitelige klokker med de beste materialene som finnes.
Rolex er ett prestisjemerke som lever på luksusstempelet de har fått på grunn av varene de produserer.  Folk har fått øynene opp for kvalitet og når etterspørselen øker så følger prisene etter. 
 

Klokkene er ikke masseprodusert for da får man ikke samme kvalitet som Rolex nå har på urene sine, og når etterspørselen da er høy og de ikke produserer i store kvantum så blir det også ett stort interessepunkt i bruktmarkedet. Så de som da er ute etter enkelte modeller har funnet ut at de er lettere å få tak i brukt enn det er å kjøpe nytt hos Bjerke. Da øker også prisene på bruktmarkedet. 

Lol. 

Rolex produserer rundt 1 million klokker i året. Det er ytterst få av disse som er interessante for samlere og som da stiger mye i verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Robin666 skrev (17 minutter siden):

Lol. 

Rolex produserer rundt 1 million klokker i året. Det er ytterst få av disse som er interessante for samlere og som da stiger mye i verdi. 

Rolex er blant de som produserer mest blant de dyre merkene, det stemmer. Men det er også det mest kjente, så interessen er deretter. Eksempel her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223100517 der det i annonsen påpekes at nypris i butikk er 120 000 med lang ventetid. Derfor ligger den nå ute, 3 år gammel, til 144 000. Rolex selger, det er alltid et marked for dem, selv om "samlebåndsmodellene" ikke er de som stiger mest i verdi. Det har du rett i. Men Rolex er også populære blant samlere, da med mest fokus på de mer sjeldne modellene. Det er mange rolexmodeller som kun er produsert i et beskjedent antall, og da blir de fort ettertraktede objekter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En klokke vil vel også tape seg i verdi etterhvert når den blir ripete?

Anonymkode: 44c95...a78

Nå blir jo ikke nødvendigvis en dyrere klokke ripete i like stor grad som rimeligere klokker. Jeg har en Longines-klokke som snart er 30 år gammel uten en eneste ripe i glasset, fordi det er safirglass. Lenken er titan, og har heller ingen riper. Nå er ikke denne klokken på langt nær like dyr som en Rolex, men det samme gjelder stort sett dem også.

Anonymkode: 0e096...9d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin666 skrev (8 timer siden):

Lol. 

Rolex produserer rundt 1 million klokker i året. Det er ytterst få av disse som er interessante for samlere og som da stiger mye i verdi. 

Hvis du kun tror det er samlere som er grunnen til at de har steget i verdi så ville jeg tatt meg en tur innom ett par klokkeforum. 
Ja, Rolex produserer rundt en million ur i året, men de spyr jo ikke ut produktene sine på samme måte som seiko gjør med basic klokkene sine eller som Daniel Wellington gjør, for å ta noen eksempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du har bestemt deg for hvilke farge på urskive og lenke så hold deg til dette og ikke nøy deg med en variant som er annerledes. Dyre ting bør være perfekt ellers vil det kunne irritere deg senere. Ikke hør på de sure kommentarene. En dyr klokke behøver ikke å velte en økonomi, og du prioriteter slik du selv ønsker. 
jeg har ikke rolex, men har en god automatisk 28mm av et noe rimeligere merke. 

Endret av Minitroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 10.06):

Jeg ønsker meg en Datejust 28 mm i 30-års gave. Ja, altså fra meg til meg 😉

Hva slags Rolex har du? Hvor mye måtte du gi for den, og hvilken forhandler brukte du?

Anonymkode: beec2...e5e

Jeg har med diamanter i stedet for tall. Kostet vell nesten 150k. Det er nesten 6 måneder venteliste fra man bestiller

Anonymkode: 95274...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 10.12):

Hadde aldri giddet å bruke så mye penger på ei klokke. Hadde heller tatt en ferie, pusset opp, eller lagt vekk til bil. Hadde styrt unna en mann med rolex også, hvis jeg hadd skjønt at det var det han hadde.

Anonymkode: aa6ef...907

Ohh jeeezes hvorfor svarer du her da👀👀

Anonymkode: 31211...41e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5. Verdt samlet en halv million.

Anonymkode: 04b12...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...