Gå til innhold

kjønnsforskjell i fysisk styrke ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, har lest at mye av styrkeforskjellen mellom kjønnene handler om at menn er større (er høyere og veier mer). Men det jeg da lurer på er:  hvis en kvinne og en mann, som er fysisk sett like store i vekt og høyde, trener samme program,  på samme intensitet over samme tidsrom, vil kvinnen kunne bli omtrent like sterk som mannen? Jeg kjenner til testosteronargumentet, men nyere forskning viser jo at det er mye usikkerhet knyttet til akkurat dette. Østrogen har vist også betydning for muskelvekst. 

Anonymkode: b193d...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 
Nei, en kvinne og en mann med likt utgangspunkt vil ikke kunne forvente de samme resultatene eller bli like sterke. Jeg mener ikke at det aldri skjer (for mange kvinner er sterke enn mange mann, og mange kvinner vil kunne bygge muskler raskere enn flere menn), men det er absolutt ikke normalen eller noe man kan «forvente». 

Hva mener du med at det er mye usikkerhet knyttet til kjønnshormoners betydning for muskelvekst? Jeg har aldri lest at det er en usikker her, snarere er det etablert fakta at menn, med bakgrunn i sitt genetiske utgangspunkt (blant annet testosteron, men også benbygning osv) bygger muskler og styrke raskere enn kvinner. En kvinne (uten stereoider) vil heller aldri kunne nå det samme maksimale resultater som en mann. Det er jo en grunn til at kvinner og menn blant annet konkurrerer hver for seg og ikke med hverandre.

Østrogen har absolutt en funksjon for muskelvekst ja, men dette hormonet har jo helt andre egenskaper enn testosteron. Kvinner vil gjerne være mer utholdte og tåle flere repetisjoner sammenliknet med menn (takket være østrogener) som igjen vil være mer eksplosive. I tillegg vil østrogenet bidra til at kvinnekroppen vil lagre mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...