AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #41 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En kompis av meg hadde arbeidsvegring, og det var fordi at han ikke visste hva han ville med livet sitt. Når han var ferdig med videregående så ble han bare gående å slenge, og så ballet det på seg og ble verre for hvert år. Til slutt endte det opp i en psykisk diagnose, han fikk sammenbrudd og ble lagt inn på sykehus. På sykehuset blomstret han opp og ble så bra at han ble tilbudt jobb innen psykiatrien som erfaringskonsulent, og i dag jobber han som det på fulltid. Så arbeidsvegring kan man fint bli kvitt, man må bare begynne med noe. Anonymkode: 8d354...ab8 Det er ikke slik arbeidsvegring arter seg. Om du leser i tråden jeg linket til, ser du at det er omtrent akkurat omvendt av hva du tror det er. Anonymkode: 02720...8f3
Folivora Skrevet 29. juli 2021 #42 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bra sykt å være så nysgjerrig på naboen at man går så langt at man sjekker dette. Anonymkode: e60cf...544 Kunnskap er makt
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #43 Skrevet 29. juli 2021 Folivora skrev (22 minutter siden): Folk er nok mer forståelsesfulle enn du er klar over. Alle kjenner noen i familien som er syke Jeg håper du har rett. Anonymkode: 66fce...359
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #44 Skrevet 29. juli 2021 Fordi jeg er syk. Diagnoser er revnende likegyldig. De ser på funksjonsnivå og restarbeidsevn Anonymkode: 99e50...f5e 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #45 Skrevet 29. juli 2021 14 hours ago, marykay said: Hva har skjedd som gjør at du har blitt ufør? Jeg er delvis ufør da jeg har store psykiske plager som også påvirker meg fysisk. I periodene jeg har jobbet 100% har jeg kjørt meg såpass hardt at det har endt med sykehusopphold på alt fra noen uker til flere måneder hver gang. Grunnen til at det har blitt sånn stammer fra langvarig, sadistisk fysisk vold i oppveksten, fra jeg var liten baby - mye veldig spesiell mishandling. Det gjør sitt med de fleste mennesker som opplever sånt tror jeg. I dag er jeg 40 år, går i behandling flere ganger i uken og er sterkt medisinert, for å klare deltidsstillingen jeg har. Prøver i perioder å øke stillingsprosenten, og den siste tiden har det gått bedre enn før, så jeg øyner et håp om å kunne komme opp i ~80% etter hvert. Livet som ufør er stusselig økonomisk, men det verste for meg er at sykdomsbildet gjør at jeg holder meg helt isolert utover jobb - det jeg klarer å jobbe krever "alt" av meg. Men det kan jeg leve med. Anonymkode: 65ad5...01c 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #46 Skrevet 29. juli 2021 Jeg kollapset en dag på jobb. Kropp og hjerne sluttet omtrent å fungere. Tok 10 år før jeg kunne prøve meg i jobb igjen, men nå jobber jeg 50 %! Håper en dag å si fra meg uføretrygden helt. 🙏🏻 Anonymkode: c7e1f...56e 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #47 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): NAV bestemte det. Anonymkode: 11dec...cad Samme her. Fikk bare beskjed om at jeg skulle det til slutt. Gikk i spesialklasse på vgs og vi fikk ikke fagbrev. Vi ble sendt rett på NAV. Hadde til og med møte med dem på skolen. Det var egentlig ingen vits i å gå på videregående da. Anonymkode: 21594...f1a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #48 Skrevet 29. juli 2021 Har c ptsd, kognitiv svikt og nevrologiske problemer, i har hatt flere runder med betennelser i nervesystemet uten at de har funnet ut hvorfor. Den funksjonssvikten jeg har gjør at jeg ikke fungerer i arbeid og har store funksjonsnedsettelser psykisk, fysisk og mentalt så gratulere til alle som mener at man får slengt uføretrygd etter seg uten grunn…. Anonymkode: a3e96...4e7
Loff77 Skrevet 29. juli 2021 #49 Skrevet 29. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (2 timer siden): Det er mange fordommer og feilinformasjon blant folk. Jeg hentet denne teksten fra noen som diskuterte temaet på facebook: "De som mistenker uføre for å snylte har misforstått NAV's makt sterkt. Ingen får uføretrygd uten å faktisk være kronisk syke. Faktisk er det mange kronisk syke og alvorlig skadde mennesker som ikke får uføretrygd fordi NAV er så ekstremt strenge. Hvem har vel lyst til å være alvorlig varig skadet eller kronisk syk? Det handler om å ha så store plager hver eneste dag resten av livet at arbeid er umulig. Du får aldri fri fra plagene. Ingen som ikke har prøvd det selv, forstår hvordan det er å ha kroniske smerter eller fatigue. For mange kan det sammenlignes med å skulle ha influensa på sitt mest intense hver dag resten av livet, uten noe håp om bedring. Med dagens hets, hevnpolitikk og reduksjon av støtte til nødvendig behandling, får uføre derimot så dårlig råd at de ikke har råd til behandling som kan gjøre dem bedre! De er dømt til å fortsette å lide og streve dag og natt. Stadig dårligere økonomi og økende priser på behandling og medisiner, gjør at de fratas alt håp om å noen gang bli friskere! Uføre fratas sin menneskeverdighet av denne media- og politikerhetsen. Mange mister hus og hjem, setter seg i gjeld og får en så sterkt senket levestandard når de blir uføre, at det påvirker hele familien. Altså vil det å bli ufør påvirke flere generasjoner negativt. Hvordan har samfunnet samvittighet til å gjøre livet enda vanskeligere for så mange? Det gir så utrolig store negative ringvirkninger for så mange! Nei, vi trenger en tital snuoperasjon! Gi uføre en uførepensjon de kan leve av. Gjør nødvendige medisiner, behandling og tannbehandling gratis! Øk antallet reseptmedisiner som godkjennes for blå resept! " Klart de reelle uføre burde få mye mer, men da må de 50% som ikke skulle hatt ufør begynne å jobbe og det vil de jo ikke. De med arbeidsvegring, angst, sosial angst og bla bla bla
Gjest laPistola Skrevet 29. juli 2021 #50 Skrevet 29. juli 2021 Folivora skrev (2 timer siden): Personnummeret ditt er et offentlighetsnummer. Ved å sjekke skatten din kan jeg se hvor mye du får i ufør og gjeld. Hvis jeg ikke vil at du skal vite at det er meg som har sjekket det, kan jeg bruke noen andre for å få opplysningene. Ved å ha adresse og offentlighetsnummer kan jeg få ut all informasjon fra NAV bare ved å ringe. Alle opplysningene om deg er lagret i helsenorge.no ikke et eneste datasystem i verden er trygt Alt er bare snakk om tid og vilje. Hvorfor noen er ufør er ikke så veldig spennende Fint at du ikke synes hvorfor noen er ufør er så veldig spennende. jeg vet hva som er lagret om meg i helsenorge.no, det er veldig lite.mulig du kan få noen til og hacke nav for og få tak evt vedtak . Det betyr ikke at du har noe med det. Da hadde det vært offentlig informasjon. slik inntekt og gjeld er ja. Det er jo ikke noe nytt, og har ingenting med info om hvorfor noen har ufør og gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #51 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det en grunn til å bli ufør?? jeg har også asberger og dem sa at det ikke er en grunn i seg selv til å bli ufør. Anonymkode: 33c16...a26 Asperger kvalifiserer for uføretrygd hvis det er hemmende nok. Anonymkode: 531e9...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #52 Skrevet 29. juli 2021 Da jeg var 23, husker jeg pappa sa til meg: Hva vil du jobbe med? Hva skal det bli av deg?. Jeg vil nave. Anonymkode: 896f7...9ec
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #53 Skrevet 29. juli 2021 For min del er det IBS, lavt stoffskifte og senskader etter kreft. Ikke så lett å vite hva som er hva lenger 🤷♀️ Anonymkode: a2978...31a 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #54 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Asperger kvalifiserer for uføretrygd hvis det er hemmende nok. Anonymkode: 531e9...ca4 Mange har den lette varianten med venner og kjæreste og full pakke. Særlig kvinner. Anonymkode: 91f90...acc 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #55 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En kompis av meg hadde arbeidsvegring, og det var fordi at han ikke visste hva han ville med livet sitt. Når han var ferdig med videregående så ble han bare gående å slenge, og så ballet det på seg og ble verre for hvert år. Til slutt endte det opp i en psykisk diagnose, han fikk sammenbrudd og ble lagt inn på sykehus. På sykehuset blomstret han opp og ble så bra at han ble tilbudt jobb innen psykiatrien som erfaringskonsulent, og i dag jobber han som det på fulltid. Så arbeidsvegring kan man fint bli kvitt, man må bare begynne med noe. Anonymkode: 8d354...ab8 Så....han ble i fullt alvor innlagt med diagnosen arbeidsvegring? Dette ble satt som diagnose? Og det er dette han i dag er erfaringskonsulent for? Aldri hørt om 😅 Anonymkode: db2f6...435 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #56 Skrevet 29. juli 2021 Folivora skrev (3 timer siden): Jo så absolutt. Dette kan jeg gjøre lovlig: Når du mottar penger fra det offentlige så er det ikke en privatsak. Personnummer heter offentlighetsnummer nå. Hvis jeg vil så kan jeg sjekke eksakt beløp du får fra NAV. Jeg kan også sjekke hvor mye gjeld du har uten å ha kontakt med offentlige registre. Offentlig registre vil være mer korrekt. Videre kan jeg sjekke om du leaser eller eier bil. Om du har forsikring og EU-kontroll. Hvorfor du er ufør er det din rett og bestemme om du ønsker å dele. Ingen har noe med helseopplysningene dine å gjøre, men norske borgere har opplevd problemer med å få helseforsikring i USA. Dette er norske borgere som ikke har opplyst om besøk hos psykolog eller ernæringsspesialist. Begge er ved god helse. Begge hadde latt jobben søke for seg hvor bedriftslegen hadde skrevet at alle var friske og raske. Hvordan amerikanske forsikringsselskap hadde denne informasjonen tror jeg er på grunn av data. Da jeg var ung så ble ting glemt med unntak av verdipapiperer og skjøte Nei, jeg mottar AAP og mitt vedtak står som «unntatt fra offentlighet». Mannen min er ansatt i NAV og jobber med AAP - han har heller ikke lov å søke på meg eller andre uten at det er relevant for hans konkrete arbeidsoppgaver. Noe det sjeldent er. Du har heller ikke lov til å sjekke folk sim gjeld uten videre. Anonymkode: db2f6...435
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 29. juli 2021 #57 Skrevet 29. juli 2021 (endret) Loff77 skrev (1 time siden): Klart de reelle uføre burde få mye mer, men da må de 50% som ikke skulle hatt ufør begynne å jobbe og det vil de jo ikke. De med arbeidsvegring, angst, sosial angst og bla bla bla Det er utrolig strengt hos NAV når folk blir syke. De må utredes, opereres, arbeidstrenes m.m. Det sies at gjennomsnittlig løp fra man blir varig skadet og syk, til man får innvilget uføretrygd er 7,5 år, inkludert et åts karenstid hvor man mister alt og må forsørges privat eller av sosialen. De som ikke hadde psykisk sykdom før, har gode muligheter til å få det nå.. så, jeg kan ikke forstå din kommentar. Endret 29. juli 2021 av Hvemsomhelst
Loff77 Skrevet 29. juli 2021 #58 Skrevet 29. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Det er utrolig strengt hos NAV når folk blir syke. De må utredes, opereres, arbeidstrenes m.m. Det sies at gjennomsnittlig løp fra man blir varig skadet og syk, til man får innvilget uføretrygd er 7,5 år. så, jeg kan ikke forstå din kommentar. Vel har flere her i området som bare har vondt i viljen og som gir f i mange nok år og vips så er de ufør. Når vi også er mye sykere/mer ufør enn andre land i verdens beste land så kan det jo ikke være spesielt vanskelig
Tough cookie Skrevet 29. juli 2021 #59 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Så....han ble i fullt alvor innlagt med diagnosen arbeidsvegring? Dette ble satt som diagnose? Og det er dette han i dag er erfaringskonsulent for? Aldri hørt om 😅 Anonymkode: db2f6...435 Diagnosen var vel angst, men han endte opp som erfaringskonsulent da oppholdet var over.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #60 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det en grunn til å bli ufør?? jeg har også asberger og dem sa at det ikke er en grunn i seg selv til å bli ufør. Anonymkode: 33c16...a26 Nei selvsagt ikke. Man blir ikke uføretrygdet grunnet diagnose. De enste som blir garantert ufør er de som er psykisk utviklingshemmet eller multi handikappet Anonymkode: 99e50...f5e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå