AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #121 Del Skrevet 29. juli 2021 Orker ikke lese alt, men er dere som kjører køar over hvor utsatt man er som syklist? Man er en myk trafikkant, og kan veldig lett bli drept av en av dere. De fleste som sykler i rushtiden vil jeg tro bruker sykkel som transportmiddel. Det er genialt, fordi da får man trent i tillegg. Pluss det i mange tilfeller går raskere enn å ta bil/buss. En sier her at han prøvde, men måtte slutte fordi det ble for farlig, og istedenfor ble småchubby. Hvis flere hadde tatt sykkel, hadde færre vært overvektige og det hadde sånn sett vært mindre belastning på helsevesenet. Med mindre man står i fare for å bli meiet ned av en bilist. Jeg sykler en 3 km til jobb hver dag, og opplever ofte farlige situasjoner med bilister. Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort for å fortjene det. Ønsker de en tobarnsmamma død, er det det? Anonymkode: bec2d...7fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #122 Del Skrevet 29. juli 2021 Nei, det er ikke syklister på bilveiene. Det er bare motorveier som er kun for biler, og der er det ikke lov å sykle. På alle andre veier er det lov å sykle, og det blir derfor feil å kalle det for bilvei. Det er ikke påbudt å sykle på gang- og sykkelvei i Norge, og det er jammen bra, siden gang- og sykkelvei er et fremmedord i store deler av landet. Det skulle tatt seg ut om det ble forbudt å gå og sykle langs veiene i store deler av landet. Man skal ikke lenger unna enn til Danmark før det ikke er lov å sykle på fortau. Fortau er for gående. I København sykler hele 63 % av befolkningen minst én gang daglig. Det er supert, ellers ville det vært over dobbelt så mange biler på veiene, og det hadde senket trafikken mye mer enn syklistene gjør. Hvis du har det så fordømrade travelt at du ikke har tid til å vente til du kan passere en syklist på en måte som er trygt for syklisten, bør du starte hjemmefra litt tidligere heretter. Eventuelt kan du sykle, så slipper du å irritere seg over andre syklister. Alle bilister burde vært pålagt et visst antall timer på sykkel hvert år. Det ville gjort dem til bedre sjåfører. Anonymkode: b84a3...672 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zidji Skrevet 29. juli 2021 #123 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hater syklister 😂 det er faktisk så ille at det hadde vært en dealbreaker for meg om daten min var en syklist😂 Anonymkode: 96082...828 Herregud jeg er så enig 😂 Syklister er idioter som tror de eiger veien og skal liksom sette oss bilister "på plass" med å bevisst ikke sykle inn til siden og slippe forbi. Jeg blir helt oppgitt når jeg må krypekjøre bak en dust på sykkelen sin som trakker for harde livet opp en bakke mens 20 biler snegler seg bak. Altså, kom igjen 🤦♀️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 29. juli 2021 #124 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Del veien? Mener du virkelig det er optimalt at 2 syklister som på død og liv må trene kl 4, skal stoppe hele trafikken? Ts Anonymkode: 93596...ca1 Hvor holder du til, som mener det er mest trafikk klokka 4? Er vel omtrent den tiden på døgnet det er minst trafikk. Endret 29. juli 2021 av Guppy88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArneAnd Skrevet 29. juli 2021 #125 Del Skrevet 29. juli 2021 Zidji skrev (6 minutter siden): Herregud jeg er så enig 😂 Syklister er idioter som tror de eiger veien og skal liksom sette oss bilister "på plass" med å bevisst ikke sykle inn til siden og slippe forbi. Jeg blir helt oppgitt når jeg må krypekjøre bak en dust på sykkelen sin som trakker for harde livet opp en bakke mens 20 biler snegler seg bak. Altså, kom igjen 🤦♀️ For syklister er jo én homogen gruppe… 🙄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #126 Del Skrevet 29. juli 2021 Jeg bor på bygda, og her er det ikke sykkelfelt og ofte ikke gangfelt heller, så jeg har full forståelse for at det sykles i veien. Det som er irriterende er at svært få syklister gjør som traktorførere eller bilister som opplever at de skaper kø, nemlig å stoppe og slippe trafikken forbi. Det skaper færre farlige situasjoner for alle og sikrer god trafikkflyt og burde være en selvfølge når køen bak begynner å bli lang. Anonymkode: e3bee...a95 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 29. juli 2021 #127 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bor på bygda, og her er det ikke sykkelfelt og ofte ikke gangfelt heller, så jeg har full forståelse for at det sykles i veien. Det som er irriterende er at svært få syklister gjør som traktorførere eller bilister som opplever at de skaper kø, nemlig å stoppe og slippe trafikken forbi. Det skaper færre farlige situasjoner for alle og sikrer god trafikkflyt og burde være en selvfølge når køen bak begynner å bli lang. Anonymkode: e3bee...a95 Nå er du sterkt preget av confirmation bias. Det er IKKE mange traktorer eller bilister (spesielt med campingvogn på slep) som er så veldig flinke til å slippe trafikken forbi heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 29. juli 2021 #128 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bor på bygda, og her er det ikke sykkelfelt og ofte ikke gangfelt heller, så jeg har full forståelse for at det sykles i veien. Det som er irriterende er at svært få syklister gjør som traktorførere eller bilister som opplever at de skaper kø, nemlig å stoppe og slippe trafikken forbi. Det skaper færre farlige situasjoner for alle og sikrer god trafikkflyt og burde være en selvfølge når køen bak begynner å bli lang. Anonymkode: e3bee...a95 Veldig enig i denne. Jeg syns det er vanvittig bra at mange har mulighet, og lyst til å bruke sykkelen til jobb - men, som alle andre som bruker veibanen, må man vise hensyn, og ikke være til hinder/skape farlige situasjoner for andre trafikanter. Dette kan syklister absolutt bli bedre på. De verste scenarioene er når en syklist kommer susende over en fotgjengerovergang - uten antydning til å stoppe for fotgjengeren. Jeg har holdt pusten mange ganger i disse situasjonene, og mener at syklisten burde bøtlegges/miste retten til å sykle - på lik linje som en bilist ville ha blitt straffet i samme situasjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArneAnd Skrevet 29. juli 2021 #129 Del Skrevet 29. juli 2021 Vera skrev (22 minutter siden): Veldig enig i denne. Jeg syns det er vanvittig bra at mange har mulighet, og lyst til å bruke sykkelen til jobb - men, som alle andre som bruker veibanen, må man vise hensyn, og ikke være til hinder/skape farlige situasjoner for andre trafikanter. Dette kan syklister absolutt bli bedre på. De verste scenarioene er når en syklist kommer susende over en fotgjengerovergang - uten antydning til å stoppe for fotgjengeren. Jeg har holdt pusten mange ganger i disse situasjonene, og mener at syklisten burde bøtlegges/miste retten til å sykle - på lik linje som en bilist ville ha blitt straffet i samme situasjon. Her belyser du viktige ting, at syklister må vise hensyn, akkurat som bilister må det. Bøtelegg gjerne syklister som ikke overholder veitrafikkloven, det ville kanskje dempet hatet enkelte bilister har mot alle som sykler. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 29. juli 2021 #130 Del Skrevet 29. juli 2021 9 minutter siden, ArneAnd said: Her belyser du viktige ting, at syklister må vise hensyn, akkurat som bilister må det. Bøtelegg gjerne syklister som ikke overholder veitrafikkloven, det ville kanskje dempet hatet enkelte bilister har mot alle som sykler. Enig. Det virker som noen syklister syns de har en slags rett til å slippe å stoppe eller sakke ned farten. De skal liksom sykle uhindret fram, i motsetning til absolutt alle andre i trafikken. Som fotgjenger må man stoppe og vente på grønn mann, eller ta det med ro når det går tre i bredden foran deg som går sakte. Som bilist må man også stoppe på lyssignal, vikepliktssituasjoner og vente i sin plass i køen. Men enkelte syklister syns liksom de har en særstilling og at ingenting skal få sinke dem. Tror dette har med litt manglende sykkelkultur her til lands å gjøre, samt at mange bruker sykkelen til trening og prioriterer Strava-plassering over trafikksikkerhet. I Danmark så er det jo ingen som holder på sånn. De stopper pent på rødt lys og venter på sin tur, og overholder genrelt trafikkreglene. Merk at jeg sier ENKELTE syklister her. Det gjelder et mindretall, de fleste jeg møter på sykkelveien til jobb er ikke sånn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misanthropis Skrevet 29. juli 2021 #131 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette kommer av mangel på sykkelveier i Norge.. man har ikke noe alternativ, enten sinke trafikken, eller sykle på forgjengere🙄 Anonymkode: 05eba...7a2 Syklister er spesielle folk vi bilister kan jo med samme argumentasjon si; vi må jo kjøre på veien, så da kjører vi ned syklistene… fordi ellers må VI ta hensyn til syklistene, senke farten og holde avstand… det gidder ikke syklistene å gjøre for de gående, så hvorfor skal bilistene ta hensyn til syklistene??? det er sykistene som ikke passer inn og skaper problemer OG dumper ansvaret og problemet videre når de selv ikke gidder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 29. juli 2021 #132 Del Skrevet 29. juli 2021 Jolene skrev (16 timer siden): Kan de ikke holde fartsgrensen som er på veien de sykler på, burde de ikke hatt lov til å sykle der. Det er veldig enkelt. Hater syklister i veibanen, for maken til idioti skal man lete lenge etter. Sykkelen har samme rettighet som bilen i veibanen - med unntak av skilting. Som bilist og syklist er man heller ikke pålagt å holde fartsgrensen. Det som er idioti er at du forholder deg til følelser og ikke veitrafikkloven i denne diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArneAnd Skrevet 29. juli 2021 #133 Del Skrevet 29. juli 2021 Misanthropis skrev (16 minutter siden): Syklister er spesielle folk vi bilister kan jo med samme argumentasjon si; vi må jo kjøre på veien, så da kjører vi ned syklistene… fordi ellers må VI ta hensyn til syklistene, senke farten og holde avstand… det gidder ikke syklistene å gjøre for de gående, så hvorfor skal bilistene ta hensyn til syklistene??? det er sykistene som ikke passer inn og skaper problemer OG dumper ansvaret og problemet videre når de selv ikke gidder. Dette er tullprat, og det tror jeg du skjønner selv. Veiene er for både biler og sykler, og det er du som bilist nødt til å forholde deg til. Jeg, og de fleste andre som sykler, tar hensyn og passerer forgjengere sakte og med god avstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misanthropis Skrevet 29. juli 2021 #134 Del Skrevet 29. juli 2021 ArneAnd skrev (Akkurat nå): Dette er tullprat, og det tror jeg du skjønner selv. Veiene er for både biler og sykler, og det er du som bilist nødt til å forholde deg til. Jeg, og de fleste andre som sykler, tar hensyn og passerer forgjengere sakte og med god avstand. Jeg prøvde å sette det på spissen, og svare med samme mynt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArneAnd Skrevet 29. juli 2021 #135 Del Skrevet 29. juli 2021 Misanthropis skrev (8 minutter siden): Jeg prøvde å sette det på spissen, og svare med samme mynt Det er greit nok, det jeg reagerer på er denne stadige påstanden om at alle syklister er like, at vi blir hengt ut for det noen tullinger gjør. For ja, det er idioter på to hjul som ikke burde vært i trafikken, og det er idioter på fire hjul. Forskjellen er at syklister risikerer livet, bilister risikerer å bli drapsmenn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #136 Del Skrevet 29. juli 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Nå er du sterkt preget av confirmation bias. Det er IKKE mange traktorer eller bilister (spesielt med campingvogn på slep) som er så veldig flinke til å slippe trafikken forbi heller. Her er det faktisk det, noen venter til det har blitt en del biler før de svinger inn, mens andre gjør det ved første mulighet. Uansett gjør de det. Kan ikke uttale meg om campingvogner da, for de har jeg kun sett på firefelts motorvei i det siste. Anonymkode: e3bee...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 29. juli 2021 #137 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det faktisk det, noen venter til det har blitt en del biler før de svinger inn, mens andre gjør det ved første mulighet. Uansett gjør de det. Kan ikke uttale meg om campingvogner da, for de har jeg kun sett på firefelts motorvei i det siste. Anonymkode: e3bee...a95 Det er godt mulig. Men du kan ikke konkludere med at alle traktorer og alle bilister gjør dette som en unison gruppe, mens syklister ikke gjør det - som en unison gruppe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #138 Del Skrevet 29. juli 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: bilister som oppfører seg som idioter. (Det er mange av dere) Når jeg sykler er det JEG som eier veien og bilene får lov til å dele den med meg "På seg selv kjenner man andre". 1 hour ago, DEN NAKNE GARTNER said: Sykkelen har samme rettighet som bilen i veibanen - med unntak av skilting. Som bilist og syklist er man heller ikke pålagt å holde fartsgrensen. Det som er idioti er at du forholder deg til følelser og ikke veitrafikkloven i denne diskusjonen. Ikke pålagt å holde fartsgrensen? Virkelig? Enhver trafikant kan liksom kjøre i den farten vedkommende selv ønsker enten det går fort eller sakte? Minner om at bilister bøtelegges for å sneglekjøre og lage kø på veien, det er da logisk at andre også kan bøtelegges. Syklister har samme plikt som bilister til å ikke skape farlige situasjoner, eller hindre andre trafikanter i å komme frem. Selv kjører jeg ikke bil, så jeg uttaler meg først og fremst som fotgjenger. Her jeg bor, er det svært godt utbygd med sykkelfelt og det er mange syklister i området. Mange folk sykler aldeles nydelig, men det er også mange av den hensynsløse typen: De sykler mot kjøreretningen både i veibane og spesielt i sykkelfelt, sykler så fort de klarer på fortau og tar null hensyn til fotgjengere, ignorerer trafikklys og vikeplikt, opptrer svært uforutsigbart og risikabelt med å hele tiden veksle mellom å være kjørende med null forpliktelser, og å være en slags fotgjengere, der de hiver seg ut i fotgjengerfelt og forventer at biler stopper for dem. Sånt har vært et problem i mange år, og syklister sa alltid: "Bygg sykkelfelt, så blir det bra." Det trodde jeg også det skulle bli, men det er faktisk blitt verre: Altfor mange syklister oppfører seg som om de eier alt som kan sykles på og har fortrinnsrett overalt; selvfølgelig sykkelfeltet, men også veibane, fortau, samt gang- og sykkelvei. De sykler altfor fort, altfor tett, og svært aggressivt. Det er bare el-sparkesyklistene som er farligere på fortauet. Helt greit at folk sykler, men det er mange som må skjerpe seg. Trafikkurs for syklister burde vært obligatorisk. Anonymkode: 6feac...fc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 29. juli 2021 #139 Del Skrevet 29. juli 2021 Alterego666 skrev (21 timer siden): Pust med magen. Du kommer to minutter senere fram, og de reduserer en annen og viktigere kø. Sykehuskøen. La deg heller inspirere. Hvorfor skulle jeg ikke puste med magen? Jeg kjører forbi syklister når jeg treffer på dem. Gidder jo ikke å sørge for situasjoner som kan skade bilen min. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har opplevd det samme selv, men så kom vi til en lang bakke, der bestemte jeg meg for og sjekke hvor raskt bilen kjører på bare 1ste giret, mellom 10-15 km de vinket til meg alle mann, noen bare med en finger. Anonymkode: 48d2e...d91 Sånn har jeg gjort også, eller bare ligge rett bak dem, ruse til med gassen i blant for å stresse litt DET er moro, haha! DEN NAKNE GARTNER skrev (9 timer siden): Sykkelen har samme rettighet som bilen i veibanen - med unntak av skilting. Som bilist og syklist er man heller ikke pålagt å holde fartsgrensen. Det som er idioti er at du forholder deg til følelser og ikke veitrafikkloven i denne diskusjonen. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke forholder meg til veitrafikkloven? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 29. juli 2021 #140 Del Skrevet 29. juli 2021 Jolene skrev (2 timer siden): Jeg kjører forbi syklister når jeg treffer på dem. Løsningen er faktisk så enkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå