Gå til innhold

Svigerfar sint pga gaveliste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det høres ut som om han gir gave for seg selv, ikke for brudeparet. Slike mennesker kan vi ikke forandre. Partneren din har sannsynligvis hatt en tøff oppvekst. Narsissister som forlanger å være i sentrum er utmattende å ha i sin nærhet. Jeg tenker bryllupsgave er en veldig liten del av et større problem.

Anonymkode: 94c58...f24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har laget ønskeliste til bryllupsgavene hos to av de store kjedene innen glass/servise/pynt/kjøkkenutstyr, og har lagt inn gaveønsker i alle prisklasser. Vi vet at ikke alle gjestene har så god råd, så verdi på gaveønskene spenner fra 300kr og oppover til flere tusen for de som evt vil gå sammen og spleise på noe større. 

Da svigerfar spurte hva vi ønsket oss viste vi til gavelistene, men har nå fått en sarkastisk tilbakemelding om at gaveønskene er for simple og om hvorfor vi ikke ønsker oss «noe skikkelig». Dette selv om vi har en kjøkkenmaskin til ca.5000kr på listen. Både mine foreldre og min samboer sin far har indikert at de ønsker å gi en gave i denne prisklassen. Derfor kom kjøkkenmaskinen på listen.

Men så begynner problemene: Svigerfar ønsker istedet å gi oss et spesielt pynteobjekt som ingen av oss liker. Den er både stygg og svindyr, men han har gitt akkurat denne i bryllupsgave til andre i familien de siste 30-40 årene, og er nå sur for at vi har sagt rett ut at vi ikke ønsker den. Det viktigste for ham er å gi en gave som de neste 30-40 år skal stå fremme i stua som et blikkfang, og at vi hver gang vi ser den skal tenke på han….

Han ga beskjed til min samboer at det var uaktuelt å gi kjøkkenutstyr i bryllupsgave da dette var for simpelt. Det selv om vi altså inkluderte en kjøkkenmaskin til flere tusen kr. som et gaveforslag. «Det dere vil ha får dere ikke» var svaret…Penger/gavekort er også helt uaktuelt for svigerfar å gi da det som sagt må være en symbolsk og varig gave som får oss til å tenke på han. 
 

Er det bare jeg som synes dette er utrolig egoistisk og spesielt? Hvordan skal man løse dette i praksis? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: d0ec5...fd6

Hvordan man skal løse dette i praksis? Jeg forstår ikke hvorfor folk stiller slike spørsmål. Det er jo bare å si til han at dere ønsker ikke denne pyntegjenstanden, og dersom han kjøper den så blir dere å plassere den i boden. Hvorfor er folk så konfliktsky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har laget ønskeliste til bryllupsgavene hos to av de store kjedene innen glass/servise/pynt/kjøkkenutstyr, og har lagt inn gaveønsker i alle prisklasser. Vi vet at ikke alle gjestene har så god råd, så verdi på gaveønskene spenner fra 300kr og oppover til flere tusen for de som evt vil gå sammen og spleise på noe større. 

Da svigerfar spurte hva vi ønsket oss viste vi til gavelistene, men har nå fått en sarkastisk tilbakemelding om at gaveønskene er for simple og om hvorfor vi ikke ønsker oss «noe skikkelig». Dette selv om vi har en kjøkkenmaskin til ca.5000kr på listen. Både mine foreldre og min samboer sin far har indikert at de ønsker å gi en gave i denne prisklassen. Derfor kom kjøkkenmaskinen på listen.

Men så begynner problemene: Svigerfar ønsker istedet å gi oss et spesielt pynteobjekt som ingen av oss liker. Den er både stygg og svindyr, men han har gitt akkurat denne i bryllupsgave til andre i familien de siste 30-40 årene, og er nå sur for at vi har sagt rett ut at vi ikke ønsker den. Det viktigste for ham er å gi en gave som de neste 30-40 år skal stå fremme i stua som et blikkfang, og at vi hver gang vi ser den skal tenke på han….

Han ga beskjed til min samboer at det var uaktuelt å gi kjøkkenutstyr i bryllupsgave da dette var for simpelt. Det selv om vi altså inkluderte en kjøkkenmaskin til flere tusen kr. som et gaveforslag. «Det dere vil ha får dere ikke» var svaret…Penger/gavekort er også helt uaktuelt for svigerfar å gi da det som sagt må være en symbolsk og varig gave som får oss til å tenke på han. 
 

Er det bare jeg som synes dette er utrolig egoistisk og spesielt? Hvordan skal man løse dette i praksis? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: d0ec5...fd6

Det her minner meg om en reklame, før jul. Husker ikke hva det var for i farten. Men var i hvert fall at hver jul ga gamlefar det samme i gave som han alltid hadde gjort. Og "ungene" begynte åpenbart å bli lei av gaven. Men så en jul, så var han gått bort. Og dermed så savnet alle denne gaven fra han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2021 den 9.12):

Har foreslått et bilde men det var ikke aktuelt fir ham å gi. Ellers har det meste. Nye møbler har vi også, inkludert tidløse designmøbler. Ønsker oss ikke noe mer av interiør og pynt. Vi har en enkel stil uten for mye krimskrams og har allerede loftet fullt. 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Tenker dere har gitt for fort opp her. Slik som du skriver her er det ikke spesifikt denne pyntegjenstanden dere ikke ønsker, men generelt pyntegjenstander.  Det er helt greit å si nei takk til den spesifikke pyntegjenstanden, men ville definitivt brukt mye mer tid på å finne en annen gjenstand som dere godkjenner. Synes man kan akseptere svigerfars ønske om å gi noe varig, men da må dere «servere» han noe som dere selv godkjenner. Jobb med å selge inn et maleri hos svigerfar, dette er jo noe av det mest varige man får. Alternativt finn en annen kunstgjenstand eller pyntegjenstand dere godkjenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2021 den 8.39):

Han vil absolutt gi noe. Men det skal være storslått og pompøst og kjempedyrt. Og faller ikke inn under var smak. 
 

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Haha, sånn er faren min også. Elsker sånne dyre Villeroy og Bosch greier som bare står og samler støv, helt uinteressant. Men akkurat dette tenker jeg er et problem. Dere har ønskeliste. Han ønsker å gi dere noe annet. Ingen har gjort noe galt (annet enn at han har vært sur da..) Så får han bare gjøre som han vil. Jeg hadde aldri giddet å brukt en kalori til å tenke på dette ikke-problemet. Når dere ikke ønsker dere denne greia, må han også regne med at den vil bli gjemt bort i et skap eller solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 28.7.2021 den 8.36):

Han står fritt til å gi dere det han vil. Også ingenting, noe som burde være nærliggende her.

Er det ikke bedre å være tøff nok til å si at man ikke ønsker seg denne tingen enn å måtte ha den i stua 30 år frem i tid ( i beste fall sette den frem hver gang han er på besøk)? 
 

ville heller fått ingenting enn å ha en rævstygg greie i stua for å tilfredsstille en som ikke engang bor i huset. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en syr robotgrassklipper eller robotstøvsuger? Det er ikke symbolsk, men dyrt og veldig nyttig. 

Anonymkode: 83a3f...00c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det svigerfar som bestemmer hva han vil gi i gave. Å dere bestemmer om dere ønsker at den "dingsten" skal stå i stua eller rett og slett kvitt dere med den i ettertid.

Anonymkode: 35e7b...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (På 28.7.2021 den 13.02):

Det her minner meg om en reklame, før jul. Husker ikke hva det var for i farten. Men var i hvert fall at hver jul ga gamlefar det samme i gave som han alltid hadde gjort. Og "ungene" begynte åpenbart å bli lei av gaven. Men så en jul, så var han gått bort. Og dermed så savnet alle denne gaven fra han.

De får julegensere men jeg husker ikke hva reklamen er for, mulig marsipangris eller noe sånt.

Anonymkode: d5e0c...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det gå an å ønske seg tekstiler av noe slag? Ville han være fornøyd med å gi dere f. eks en svindyr damaskduk som dere kommer til å bruke hver jul? Damaskservietter? Det er både varig, vakkert, tidløst, men kan puttes i en skuff. Om dere fremhever hvordan det vil få dere til å tenke ekstra på han hver gang dere har den framme... Eller hva med noe i sølv? Georg Jensen har mye til ulike stilarter. Da går det an å ta ting fram når han kommer. 

Anonymkode: 6824c...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (På 28.7.2021 den 13.02):

Det her minner meg om en reklame, før jul. Husker ikke hva det var for i farten. Men var i hvert fall at hver jul ga gamlefar det samme i gave som han alltid hadde gjort. Og "ungene" begynte åpenbart å bli lei av gaven. Men så en jul, så var han gått bort. Og dermed så savnet alle denne gaven fra han.

Det var julegensre 

Anonymkode: 5ccb4...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et skikkelig verktøysett eller lignende? Noe som er kjekt å ha og som man bruker i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er en skikkelig uting å tvinge på andre folk kunst de selv ikke har valgt!

Han hadde virkelig brydd seg om å gi kunst, så hadde han spurt dere om å finne noe dere liker. Dette her handler mer om ham, enn om dere som mottakere. Jeg synes ikke dere er hverken utakknemlige eller vanskelige.

Kan dere prøve å komme med andre forslag til kunst dere ønsker dere? Møbler og interiør kan også være kunst, dersom dere har veggene full, og ikke liker skulpturer.

Men jeg hadde ikke gitt meg på det, jeg hadde stått på mitt om at dette ikke var noe dere så for dere i hjemmet deres. Så får det bli opp til ham hva han gir. Om dere har loftet fullt og nye designmøbler, så antar jeg at bryllupet ikke handler om et nyetablert par med huset fullt av gammel Ikea, og at gavene dermed kommer i andre rekke.

 

Anonymkode: ee86f...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 2.22):

Er det en kakaduestatue? 

Anonymkode: e1dba...c6f

Hun kalte det en 'designklassiker', så det tviler jeg på. 

Anonymkode: 5f356...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2021 den 8.33):

Vi har laget ønskeliste til bryllupsgavene hos to av de store kjedene innen glass/servise/pynt/kjøkkenutstyr, og har lagt inn gaveønsker i alle prisklasser. Vi vet at ikke alle gjestene har så god råd, så verdi på gaveønskene spenner fra 300kr og oppover til flere tusen for de som evt vil gå sammen og spleise på noe større. 

Da svigerfar spurte hva vi ønsket oss viste vi til gavelistene, men har nå fått en sarkastisk tilbakemelding om at gaveønskene er for simple og om hvorfor vi ikke ønsker oss «noe skikkelig». Dette selv om vi har en kjøkkenmaskin til ca.5000kr på listen. Både mine foreldre og min samboer sin far har indikert at de ønsker å gi en gave i denne prisklassen. Derfor kom kjøkkenmaskinen på listen.

Men så begynner problemene: Svigerfar ønsker istedet å gi oss et spesielt pynteobjekt som ingen av oss liker. Den er både stygg og svindyr, men han har gitt akkurat denne i bryllupsgave til andre i familien de siste 30-40 årene, og er nå sur for at vi har sagt rett ut at vi ikke ønsker den. Det viktigste for ham er å gi en gave som de neste 30-40 år skal stå fremme i stua som et blikkfang, og at vi hver gang vi ser den skal tenke på han….

Han ga beskjed til min samboer at det var uaktuelt å gi kjøkkenutstyr i bryllupsgave da dette var for simpelt. Det selv om vi altså inkluderte en kjøkkenmaskin til flere tusen kr. som et gaveforslag. «Det dere vil ha får dere ikke» var svaret…Penger/gavekort er også helt uaktuelt for svigerfar å gi da det som sagt må være en symbolsk og varig gave som får oss til å tenke på han. 
 

Er det bare jeg som synes dette er utrolig egoistisk og spesielt? Hvordan skal man løse dette i praksis? Noen som har opplevd lignende?

Anonymkode: d0ec5...fd6

Høres ut som svigerfar ønsker at folk skal komme hjem til dere og si

Så fin pyntegjenstand og så skal dere si vi fikk den av svigerfar

Veldig bra at dere satt ned foten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av nysgjerrighet TS, er det en haug med familiemedlemmer og nære venner av svigerfar som har denne gaven stående hjemme i stua fordi de fikk det av han i gave? 

Snodig at noen folk kan bli så fornærma over at noen ikke ønsker en ting i gave. Har opplevd lignende selv. Hele familien spleisa på en dyr gave til meg (mange år siden). En ting jeg aldri hadde bedt om, aldri hadde vist interesse for eller ønska meg. Den sto pent i en bod i flere år før den til slutt ble kasta da jeg skulle flytte. Og den dag i dag kan jeg få spørsmål fra familie hvor den er. De er SÅ fornærma. Jeg er fornærma over at hele familien tydeligvis kjenner meg veldig dårlig og kjøper noe til meg som er helt i mot min stil. 

Anonymkode: 5f356...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.7.2021 den 8.40):

Det er noe som kan betegnes som en designklassiker. Vi kan selvsagt ta i mot gaven og selge den senere, men synes det vil være veldig spesielt.

ts

Anonymkode: d0ec5...fd6

Er det denne ? Designet i 1902. 

Vet ikke om jeg vil kalle den svinedyr, da de går på auksjon 3000-4000 . 

BFAA58E97794541EACE50E871C247BE5.jpeg.jpg

Anonymkode: a60d9...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller for meg noe slikt:

Designskulptur af brudepar - WEDDING - KoZmo Design Store

Pyntegjenstander er så personlig. Aldri gi det i gave.

Anonymkode: 18a2e...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte79 skrev (På 2021-7-28 den 8.54):

Synes generelt gavelister og bryllupsønsker tar ofte helt av. Hvorfor står det en så stor fokus på dette i det hele tatt? 
Bryllup skal jo handle om at to mennesker skal dele resten av livet sammen, ikke om gaver og hvem som gir mest dyrest osv. 😵💫 

Trist at alt har blitt overfladisk og konsumstyrt.

Bryllup har alltid vært konsumstyrt. Er man heldig så er det kjærlighet der også. 

Anonymkode: 78932...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...